Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mitkä ois tervaisimpia savumallasviskejä? Kellään mielipiteitä?
Tää ei tule nyt millään muotoa kokemuksen perusteella, mutta eräs lähde googlaamalla toteaa, että eteläisten Islayn tislaamoiden viskeissä esiintyisi tuota tervan makua. Näitä olisi Ardbeg, Laphroaig, Lagavulin ja Port Ellen. Viimeinen on tosin lopetettu ja viskit taitavat olla aika jämerissä hinnoissa, jos niitä käsiinsä jostain yleensä saa.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Onhan noita tullut maisteltuakkin, Laphroaigilta 10yo, QC ja Triple Wood. Lagavulinilta 16yo ja Ardbegiltä perus kymppiä. Mietin että josko noiden jälkeen eroaisi jokin hyvä Islayn mallasviski josta tervaa löytyisi. =)

Onhan noita tullut maisteltuakkin, Laphroaigilta 10yo, QC ja Triple Wood. Lagavulinilta 16yo ja Ardbegiltä perus kymppiä. Mietin että josko noiden jälkeen eroaisi jokin hyvä Islayn mallasviski josta tervaa löytyisi. =)
Niin, noillakin tislaamoilla on vielä vaikka kuinka ja paljon erilaisia pullotteita, mutta kuten sanoin, niin nimeltä en osaa valitettavasti tähän hätään lähteä mitään suosittelemaan ihan jo siksikin, kun kyseinen tervainen aromi ei ole mitään sellaista, mitä itse lähden viskistä hakemaan.

Kahtele googlella makuspeksejä eri viskeistä. Toinen vaihtoehto on se, että jos teillä päin sattuu olemaan joku hyvällä viskivalikoimalla varustettu ravintola, niin käy kyselemässä ja tutustumassa.

Joo-o! Tuota just hainki, kun kokeilumielessä kiinnostaa, että miltä viski vois maistua, jos siinä tulee tuo terva enempi esille. En vaan malttanu olla asiasta tiedustelematta ennenku sinne pyhän mikaelin elämän vesi tiskille pääsee. Siis St. Michael viskibaariin. :D

^ No on kyllä asiat hyvin sen suhteen hah! =)

Eilen tuli korkattua tällanen!

Redbreast_12.jpg

Oli kyllä aivan täydellistä, kun keskikesän aurinkoinen ilta ja pehmeää 12v punarintaa siihen päälle. :) Eivät ole turhaan kehuneet maasta taivaisiin tuota.

Tietääkö kukaan, saako suomesta Green Spottia? Vai pitääkö systeemipuulaakista käydä?

Onko kalliimmat VSOP:t turhia ostoksia, jos samalla rahalla saa halvimpia XO-konjakkeja? En ole niin paljoa harrastanu maistelua, että osaisin mitään varmaa arviota itse heittää, mutta ko. asia mietityttää..

Onko kalliimmat VSOP:t turhia ostoksia, jos samalla rahalla saa halvimpia XO-konjakkeja? En ole niin paljoa harrastanu maistelua, että osaisin mitään varmaa arviota itse heittää, mutta ko. asia mietityttää..

Parhaat VSOP kyllä pesee huonon XO:n. Kannattaa maistella eri vaihtoehtoja. Itsellä on suosikkeja molemmissa, mutta mun suosikit ei välttämättä ole jonkun toisen suosikkeja.

Parhaat VSOP kyllä pesee huonon XO:n. Kannattaa maistella eri vaihtoehtoja. Itsellä on suosikkeja molemmissa, mutta mun suosikit ei välttämättä ole jonkun toisen suosikkeja.

Olen itsekin veikkaillut asian olevan noin, mutta en ole saanut niin laajaa kokemuspohjaa, että olisin voinut esittää faktoja asian tiimoilta. Itse olen tykännyt Hennessy VSOP:sta ja Larsen VSOP:sta. Hine VSOP, jota ei vissiin edelleenkään Suomessa myydä, on ollut kaverini mieleen, joka harrastaa aktiivisesti konjakkeja. Mitä VSOP-konjakkeja suosittelet itse? Seuraavalla Viron reissulla VSOP-puolelta harkinnassa Croizet ja Braastad... kokemukset näistäkin kiinnostaa.

Olen itsekin veikkaillut asian olevan noin, mutta en ole saanut niin laajaa kokemuspohjaa, että olisin voinut esittää faktoja asian tiimoilta. Itse olen tykännyt Hennessy VSOP:sta ja Larsen VSOP:sta. Hine VSOP, jota ei vissiin edelleenkään Suomessa myydä, on ollut kaverini mieleen, joka harrastaa aktiivisesti konjakkeja. Mitä VSOP-konjakkeja suosittelet itse? Seuraavalla Viron reissulla VSOP-puolelta harkinnassa Croizet ja Braastad... kokemukset näistäkin kiinnostaa.

Braastad VSOP on oman makuun yksi parhaista. Perinteisillä "laatumerkeillä" on myös hyviä VSOP konjakkeja. Itse tykkään Martelin tarjonnasta eikä tarvitse hankkia mitään gordon bleuta.

Claude chatelier on myös omaan makuun. Larsen ei niinkään.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
bumpataampa kysymystä,

kellää tietoa myydäänkö näitä alkossa?

5001150-1.jpg
yellow-spot-1.jpg

Ihastuin nimittäin tuohon Redbreastin pehmeyteen ja keveyteen, sopii hyvin näin kesäisille illoille. Ajattelin että nuo Single Pot Stillit vois olla saman henkisiä. :) Niin ja jos joku on noita maistellut niin saa antaa omaa mielipidettä kyseisistä irkku-litkuista!

Käväsin päivällä työmaalla pikaisesti, ja jos olisin muistanut, niin olisin voinut kurkata, että onko noita saatavilla ravintolamaailmaan näitä tavanomaisia reittejä pitkin. Harvinaisia noi Single Pot Still -viskit joka tapauksessa ovat, varsinkin noi ikäännytetyt. Redbreastiakaan ei vielä muutama vuosi sitten meinannut oikein saada, mutta nyt asiantila on korjaantunut.

En ole nähnyt Green Spottia yhdessäkään ravintolassa, aika harvasta tosin varta vasten kysynytkään. Sama juttu Alkoissa, ts. ei ole sattunut silmään, mutta en ole sen enempää tiedustellutkaan. Eli veikkaukseksi menee, mutta todennäköisesti vähän heikosti tuota saa. Varmasti joku ravintola on, missä tuota on hyllyssä, mutta Alkon hyllystä tai laajemmin ei varmaan tarvitse odottaa löytävänsä.

Onkohan kukaan maistellut Hennessyn V.S.O.P:ta? Onko miten paljon parempaa kuin Hennessy V.S? Vois joskus kokeilla, mutta kun on senverran kallista niin ei viitti ennenkö tietää muiden kokemuksista.

Seuraavalla Viron reissulla VSOP-puolelta harkinnassa Croizet ja Braastad... kokemukset näistäkin kiinnostaa.
Braastad on kyllä kaikkien kehujen arvoinen, VS pesee omasta mielestä jopa monet XO:t. Olen tuota lahjaksi monelle antanut ja sen ansiosta minusta tullut olevinaan asiantuntija, kaikki kun toteavat että parasta mitä ovat koskaan juoneet ja kysyvät lisää vinkkejä. Mutta asiantuntija en ole, itsekin tuota joskus lahjaksi saanut ja herätyksen kokenut.

Edit: lisätään vielä pari suosikkia omaan makuun; Otardo ja Carlos I (Brandy Espanjasta).

Just lasissa testissä Ardbegin uusin, eli Ardbog. Pullothan (1 maistiin, 1 jemmaan) tuli ostettua jo kuukauden päivät sitten Eihän tätä voi muuta kuin kehua, kerrassaan maukas tuotos. Vaati tosin tipan vettä että jäi makukin kunnolla suuhun pyörimään poltteen sijaan, mutta veden kera sitten ihan parhautta. Paras Ardbeggi mun makuun sitten Supernovan. Suosittelen!

Ardbog on kyllä hyvä tuote. Mä maistelin 1994 BenRiach Single Caskia. Joku Pikkulinnulle tehty erikoispullote. Sen verran oli jo tuotetta alla, etten ihan tarkkaan muista, mutta sherry-kypsytetty tuote oli muistaakseni kyseessä, oliskohan tarkemmin Pedro Ximenes-tynnyriä käytetty. Se maistui tuotteessakin, semmoinen mukavan lämmin, makea savun aromi. Ei ehkä ihan joka paikassa tule vastaan, mutta jos näin käy, niin kannattaa tyypätä.

Mulla on menossa joku maun muuttuminen sillä Ardbegit ei enää maistu hyvältä sekä esim. cardhu joka oli joskus omasta mielestä hemmetin hyvää niin ei kanssa enää nappaa. Ardbegit liian savuisia esim cardhu liian kevyt. Viime viikolla maistoin Bowmoren 18yo ja oli hyvää. Eilen maistelin Enigman, Glenfiddichin 15yo soleran, Juran superstition ja Aberfeldyn 12yo. Enigma ja fiddich olivat hyviä. Muut eivät juurikaan napannneet. Taliskeria olisi viellä tehnyt mieli mutta en raskinut viellä aukaista noista De pulloitteista.
Lomalla reissusta ostin pari HP:n pullotetta sekä Bowmoren tempestin.

Jos Bowmoret tuntuu suunmyötäisiltä, niin kannattaa jostain hommata sitä 15v. marineria, joka ainakin omaan suuhun hakkaa sen samanikäisen darkestin 12-0.

Mulla on menossa joku maun muuttuminen sillä Ardbegit ei enää maistu hyvältä sekä esim. cardhu joka oli joskus omasta mielestä hemmetin hyvää niin ei kanssa enää nappaa. Ardbegit liian savuisia esim cardhu liian kevyt. Viime viikolla maistoin Bowmoren 18yo ja oli hyvää. Eilen maistelin Enigman, Glenfiddichin 15yo soleran, Juran superstition ja Aberfeldyn 12yo. Enigma ja fiddich olivat hyviä. Muut eivät juurikaan napannneet. Taliskeria olisi viellä tehnyt mieli mutta en raskinut viellä aukaista noista De pulloitteista.
Lomalla reissusta ostin pari HP:n pullotetta sekä Bowmoren tempestin.

Itse huomannut että oma maku muuttuu koko ajan kevyemmäksi. Sitä tuntuvat monet muutkin harrastajat sanovan. Alkuun halusi vain niitä savupommeja, mutta nyt haluaa kevyempiä, niistä kun saa paljon enemmän makuja irti.

Jos Bowmoret tuntuu suunmyötäisiltä, niin kannattaa jostain hommata sitä 15v. marineria, joka ainakin omaan suuhun hakkaa sen samanikäisen darkestin 12-0.

No mulla on tuolla kaapissa useampi Bowmore, on marineria,darkestia,muutama yksityisen pullottama bowmore, 2eri versiota noista tempesteistä joku 8yo pullote sekä esim bowmore+highland park vatting.
Samoin kun balvenie,glenfiddich,talisker ja highland park ovat mieluisia niin niitä on kanssa useampi pullote odottamassa kaapissa. Sekä noiden hyviksi havaittuja merkkejä yksityisiä pullotteita.

Back
Ylös Bottom