Viinasta

Mä ainakin pidän niin paljon alkoholista, että en missään tilanteessa voisi lopettaa juomista kokonaan. Jos lekuri sanoisi, että nyt loppu juominen niin itku tulisi meikäläiseltä. Tuossa alku kesästä pidin 6vk tipattoman, mutta siinäkin on se henkireikä, että tietää taas pääsevänsä viskilasin ääreen.

Siis pidän alkoholin mausta, viski, punaviini, olut :kuola:. Ei se silti tarkoita sitä, että joka kerta pitää vetää perseet kun pullon avaa.

Elämästä pitää kuitenkin nauttia ja osa MUN nautintoa on alkoholijuomat. Kyllä mä sen tajuan jos joku ei halua juoda niin ei mulla ole tarvetta mollata ketään omista valinnoistaan. Osalle ihmisistä ei vaan alkoholi sovi, tulee rähinäkänniä, vessanpöntön halaamista tai sitten yksinkertaisesti maku tai olo ei miellytä.

Mä nään vaan asian niin, että jos tekee mieli juoda ja kieltäytyy tästä nautinnosta niin persiilleen menee. Jos ei vaan kiinnosta niin sitten ei kiinnosta, ei se sen monimutkaisempaa ole. Alkoholismi on sitten asia erikseen, jos ei korkkia osaa sulkea niin sitten on parempi olla avaamatta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Samoilla linjoilla iivilin kanssa. Sen verran pitää mennä itseenä ja pohtia, että miksi oikeasti tekee mitä tekee. Itselle on ihan se ja sama juoko vai ei. En sitä itseisarvoisesti lähde dumaamaan, mutta jos kännispäissään on häiriöksi itselleen ja muille niin silloin voi kyllä rehellisesti sanoa, että viina ei sille henkilölle sovi. Viisasten juoma katsos.

Suurimman ongelman itselle ei juurikaan aiheuta se onko kännissä vai ei, vaan se suhteellinen dokauksen määrä kaveripiiriin nähden. Itse juon kohtuudella/vähän, kaverit taas vetää kohtuuttomasti/paljon. Eihän siinä muuten mitään, mutta monesti kännisten menoa ei jaksa kattella itse selvinpäin. Eli monesti se on tosiaankin se epäsuhta ympäristöön nähden joka saa juomaan.

Mun mielestä hauskempaa on selvinpäin, mutta selvinpäin kännisten keskellä ei ole hauskaa ;) Suomessa tuntuu vain, että kaikkeen hauskanpitoon yhdistetään "muutama".

mutta yhtä asiaa en ymmärrä: Tää naikkonen tulee bileisiin, missä muut on hirveessä tumussa (ellei joku ole kuskina tms) ja istuu ja MÖKÖTTÄÄ aina kaikki illat, koska "kaikki on niin kännissä". Kysymys siis kuuluu, miksi ihmeessä se tulee osoittamaan meille lapsellisille mieltään, kun tietää meiningin?

No ehkäpä tuossa on just se, että haluaa olla kavereiden kanssa, mutta ei oikein pääse samaan fiilikseen selvinpäin. Se turhauma voi sitte purkautua mököttämisenä?

jakob kiteytti asian loistavasti.

Sitä voi ihan rohkeesti kokeilla miltä absolutistin elämä tuntuu. On ensin vaikka vuoden juomati ja jos homma tuntuu sopivan itselle niin sit vaan jatkaa siitä etiäpäinkin. Alle vuoden mittaset on liian lyhyitä aikoja ja menee yleensä kiduttavaksi kärvistelyksi. Sit kun itse huomaa että kaikkea samaa voi tehdä kun ennenkin kokonaan ilman viinaa ja elämä selvinpäin on parempaa niin sit on homma sitä myöten selvä. Kokeilkaa rohkeasti, ei tässä puheet paljoa paina, huomaatte kyllä sitten itse mikä teille on parempi.

Hmmm... Tämän kokeilun mielekkyys varmasti riippuu siitä, minkälaiset ne juomatavat ovat olleet ennen kokeilua. Mä en itse kokisi mielekkäänä kokeilla mitään vuoden absolutistina -juttua. Johtuu varmaankin siitä, että en koe alkoholin vaikuttavan mitenkään muutenkaan siihen, mitä asioita voi tehdä jne. Noh, ehkä joskus krapulapäivänä on heikompi olo siksi, että on käyttänyt alkoholia, kuin että mikä se olisi ollut, jos olisi vain valvonut ja ollut savuisessa baarissa.

Sellasta versiota kokeilusta ehkä voisin kokeilla, että ei ottaisi enempää kuin yhden annoksen alkoholia. Tosin kun noita bileiltoja on muutenkin harvoin, niin en koe mitenkään kärvisteleväni, jos en viikonloppuna ole missään juhlimassa. Ja toisaalta kun niitä kertoja on niin harvoin, enkä koe niistä mitään ongelmia, niin en toisaalta näe juuri mitään syytä, miksi sitä sitten pitäisi jättää nekin pois.

Mutta mun mielestä monen kohdalla sen yhden alkoholiannoksen karsiminen menee jo vahvasti hifistelyn puolelle. Yhdessä annoksessa on niin vähän alkoholia, että se vastaa mun mielestä samaa, kuin joisi jotain akoholitonta. Poikkeuksena sitten ne henkilöt, joille sen yhden korkkaaminen tarkoittaa parin päivän ränniä.

Kaikkein huvittavinta on se että, on ihmisiä jotka eivät kehtaa juoda jos joku porukasta on selvinpäin - Tämä naurattaa joka kerta.

Itsellä jos käy vieraita joilla on ollut ongelmia alkoholin kanssa, tai huonoja kokemuksia läheisten alkoholin käytön vuoksi niin ei ole viinaksia tarjolla. Ei vaikka hyvä ruoka menee hukkaan ilman aperitiiviä, viiniä/olutta ja jälkiruuaksi konjakki/likööri tms.:kippis1: Ja isomman seurassa viinasta kieltäytydään huomita herättämättä: otetaan maljat jne. mutta ei kyllä vetedä sienen tavoin.

Onhan se vähän tekopyhää hienostelua, mutta sitten se on.

Mutta kyllä pitäisi olla melkein selvinpäin jos seurassa on joku muukin, ne vesimiehet kun muistaa Rugerin kaikki toilailut:curs:

Itsellä jos käy vieraita joilla on ollut ongelmia alkoholin kanssa, tai huonoja kokemuksia läheisten alkoholin käytön vuoksi niin ei ole viinaksia tarjolla.

Siis mun mielestä on oikein jättää tarjoilut pois, jos on tuollaista väkeä tulossa. Meikäläisen yo-juhlissa ei tarjoiltu tippaakaan niin kauan kun minä olin paikalla. Ilmoitin vaan, että mun juhlat ja minä päätän. Mä en jaksa katsoa sukulaisia, joilla juominen menee aina yli. Hiukan aikaa sitä tarjoilun niukkuutta ihmeteltiin, mutta kyllä kaikki sen ymmärsi.

Jakob tiivisti asian hyvin. Jokaisen oma valinta juoko vai eikö juo. Ja alkoholistit sitten omana sakkinaan.

Mä itse juon ehkä kerran vuodessa, jos huvittaa, jos ei huvita en juo. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettenkö lähtis kavereitten kanssa ulos tai sukujuhliin tai yms. Voihan siellä olla selvinpäinkin, kunhan pinna kestää :D Ja useimmiten joutuu selittelemään sitä juomattomuuttaan (paitsi hyville ystäville). Tosi ärsyttävää selittää miksi ei juo, ensimmäinen kommentti on aina, että sä oot raskaana, etkä VOI juoda. Argh!

Miksi sen aina ajatellaan ettei voi juoda, vaikka voi olla vaan ettei halua juoda. Siinä on ero.

Joku moitti tuolla, että selväpäiset aina mollaa kännisiä ja leuhkii sillä juomattomuudellaan. Mä en ainakaan allekirjoita tuota väitettä, kyllä se useimmiten on vittuilua kännisiltä selväpäiselle, kun ei juo. Mutta annetaan kaikkien kukkien kukkia, mä annan mun kavereiden juoda sen mitä juovat, niin he antavat mun olla juomatta :D

...aina ne haukkuu, jos ei juo :itku:
Olin neljä kuukautta selvänä, kun ei ollut rahaa juoda. Joskus juon, joskus en. Ihmiset vaan on kauheen kovia tuputtamaan viinaa väkisin, jos joku seurueessa ei juo. Se käy tosi nopeesti ärsyttäväks.

En kyllä koe itseäni mitenkään heikoksi, vaikka joskus tekeekin mieli ryypätä niin että perse irtoo.

Tässä on asia esitetty tavalla, jolla minäkin viinaksiin suhtaudun.

Eurooppalaiseen seurustelutissutteluun ei allekirjoittaneesta edes ole, hyvien oluiden hörppimistä lukuunottamatta. Useiden alkoholijuomien maustakin pidän, mutta pidän myös Hartwallin Jaffasta. Kun otan, otan useimmiten enemmän tai vähemmän humaltuakseni. Jos ei halua känniin, voi juoda vettä. Siinä vaiheessa kun Jalluflindan korkki narahtaa, en todellakaan mieti Jalikan maun jaloaromisia vivahteita, vaan mukavan lämmittävää nousuhumalaa. Juodessa elämä hymyilee ja asiat tuntuvat luistavan. Niin se vain on.

Joskus olen ottaessa kuitenkin pysähtynyt miettimään, onko tämä ameeba mennyt nautintoaine-evoluutiossaan yhtään eteenpäin. Toistaiseksi minulle on riittänyt se, että kykenen nykyään olemaan myös ottamatta, ja ilman mitään keinotekoisia "tipattomia tammikuita". En ota murheeseen, masennukseen enkä muuten vain. Viime vuosina en ole telonut itseäni, hölmöillyt tai aiheuttanut läheisilleni kohtuutonta mielipahaa. Tarkoitushakuisia tyhjentäviä perskännejä lukuunottamatta voin lopettaa kun haluan ja kunnolla maisteltaessa ei ole tarkoituskaan.
Näin toimii nesteytys minulla.

Mä oon ihan sujut oman ryyppäämiseni suhteen, eikä se ole mulle ollut koskaan ongelma. Juon täysin epäsäännöllisesti, eli just sillon kun huvittaa ja siltä kun tuntuu. Oon päättänyt, et nautin noita viinaksia vielä jonkin 10-15 vuoden ajan, ja sit hiljennän totaalisesti tahtia. Joku nyt sanoo, että en varmasti pysty moiseen, mut oon pysyny kaikissa muissakin päätöksissäni lujana (esim. tupakka ja huumeet, joten aion pysyä lujana myös tän asian kanssa.

Tissuttelun päälle en ymmärrä. Ei se niin hyvänmakusta ole. Mielummin tissuttelen protskudrinksuja. Viinaa juon 9/10 kerrasta humalaan asti. Rehellisiä jos ollaan niin kännissä on oikein mukava olla. Yleensä ainakin. ;) Sitten podetaan taas pakolliset rapulat ja elämä jatkuu uudella innolla.

Aikanaan maistu tuo viinapiru turhankin usein, nyt saatu se omasta mielestä järkevään rotuun. Ja näillä eväillä jatketaan, jarrutellaan sitten haudassa.

Edit: Hitto, kun kattoo lähiterassin loputonta juopottelua. Joka päivä samat porukat kittaamassa kaljaa. Toiset ne jaksaa, mietin vaan miten helvetissä on varaa (?) Jos joisi vaikka 5 stobee päivässä 5 x 5€. Se tekis kuukaudessa 750€. Ei mulla olis varaa, ja mä sentää käyn töissä enkä istu terassilla joka päivä. On se kumma juttu.

Jakob:lla hyviä pointteja, kieltämättä. Minäkään en absolutisti halua olla. Itse asiassa, olen sitä niin mieltä, että kultainen keskitie on paras. Kylmä olut kuumassa saunassa taikka punaviiniä mökillä villasukat jalassa takan edessä...kivaa! Ja on minusta kivaa pitää juhlia, synttäreitä, häitä, tupaantuliaisia ja käydä baarissakin.
Minunkin elämääni on vaikuttanut isän juopottelu, ei kylläkään tarvinnut pakoon juosta, mutta ei isä ollut ikinä "läsnä" vaan haahuili humalassa taikka sitten krapulassa viikonloppuisin. Senpä takia en halua lapsilleni samaa.
Pidin tipattoman tammikuun ja nyt olin ihan "huvikseni" tipattomalla kuukaudella.
Kyläillessäni Saksassa siskoni perheessä viikon pari aina kerrallaan, olen huomannut, että minulle ei sovi se joka päiväinen pullo olutta taikka lasi pari punaviiniä ruuan kanssa. Tulee samanlainen olo kuin söisi joka päivä sipsejä taikka karkkia, ähky, turvottaa ja väsyttää.
En ole aikaisemmin huomauttanut kenellekään ystävistäni heidän juomisistansa, mutta joku kuukausi sitten sanoin eräälle tyttökaverille, että hän juo liikaa, aina kunnon humalaan ja sitten alkaa riitelemään. Hänellä ei ole kuulemma ongelmaa ja välithän sitten meni poikki. No, eipähän tarvii enää kuunnella sitä kääliö-riidanhaastamista ja olla kuskaamassa.
Alkoholi ei itsessään ole minusta paha asia ( juu, on asia mitä ihminen ei tarvitse elääkseen), mutta joillakin se vaan muuttuu pahaksi ja se on surullista se.

Edit: Hitto, kun kattoo lähiterassin loputonta juopottelua. Joka päivä samat porukat kittaamassa kaljaa. Toiset ne jaksaa, mietin vaan miten helvetissä on varaa (?) Jos joisi vaikka 5 stobee päivässä 5 x 5€. Se tekis kuukaudessa 750€.

Meilläpäin voikin ysistä yhteentoista tenutella 1,5 eurolla tuoppi ja sen jälkeen klo 15:een asti kahdella erkillä!
No niin, taas vesitettiin muiden yritykset saada jotain rotia ihmisten juomiseen.. ;)

Kännihakuisen juomisen oon lopettanu
Joo, yksistään tänä vuonna jo toistakymmentä kertaa :)

Mä en oikein ymmärrä, että jos tykkää joskus juoda itsensä humalaan, miksi se pitäisi itseltään kieltää. En ole koskaan yrittänyt lopettaa humalahakuista juomista, koska mä en halua. Humalahakuisuuskaan ei mun mielestä tarkoita, että pitää vetää apinakänni, vaan tavoitteena voi olla kiva pieni huppeli (vaikka "huppeli" onkin suht gay termi).

IMO tohon saisi lisätä vielä yhden kohdan.

4. Ihmiset, jotka eivät terveydellisistä syistä voi juoda lainkaan alkoholia.
IMO tuo taas ei ole "suhtautumista alkoholinkäyttöön".

Joo, yksistään tänä vuonna jo toistakymmentä kertaa :)
Tröö, tänä vuonna ollu kännissä kännissä jotain 3 kertaa jos sitäkään, ja vaan kerran sillei oikeasti vitun naamat. Pyrkimykseni kännäysjuomisen lopettamiseen mä olen kyllä maininnut useammin.

Sitten on vielä meitä, jotka tykkäävät juoda, mutta joiden ei pitäisi sitä tehdä, koska juominen ei koskaan pysy siinä mukavassa pikku huppelissa, vaan lähtee totaalisesti lapasesta ja tuloksena on räkäkänni, kadonnutta omaisuutta, tuhlattua rahaa, riitoja, repeileviä ihmissuhteita, haavoja ja ruhjeita, krapulamorkkis niin että itkettää.. polttava häpeä ja syvä katumus: ei ikinä enää. Ja se lupaus pitää aina seuraavaan kertaan asti. 10 vuoden kokemuksella.

Eli kun ei kerran osaa juoda niin ettei siitä seuraa katastrofia, niin ei kannattaisi juoda lainkaan, vaikka kuinka tekisi mieli. Hillitty ja varovainen tissuttelu sivistyneessä seurassa on ihan ok. Mutta bileet ja OPM, hellurei ja huomenna herätään puistonpenkiltä. Nimenomaan bileet ovat se ongelma, sitä odottaa bileitä kuin kuuta nousevaa ja haluaa vain hauskanpitoa kavereiden kanssa ja se on sitten yhtä kuin sikspäkki siideriä ja vähän boolia ja vähän kuohuviiniä ja vähän vodkaa ja vähän viskiä jne.. ja sitten lähdetään baariin juomaan mikäli siinä kunnossa pääsee enää sisään. Kotona voikin ongelmitta siemailla viinejä tai likööreitä sen maun vuoksi ja nauttia kevyestä pehmeästä olosta, jonka muutama lasillinen tuottaa.

Olen ollut juomatta ilmaan mitään ongelmia, turhautumista tai vieroitusoireita, bileet ja baarireissut ja kaikki, hyvästä syystä - tämähän on taas puhdas motivaatiokysymys. Mutta kun ympäristöllepä ei riitä mikään muu syy kuin että olet 1) raskaana tai 2) autolla, ja silloinkin se auto pitäisi jättää johonkin ja yrittää päästä yöksi johonkin niin, että voisi kännätä. Ja voi :eek: sitä ristikuulustelua, jankuttamista, vänkäämistä, tyrkyttämistä ja suostuttelua että saataisiin tämä alkoholinkäyttöään hallitsematon taas kerran tekemään itselleen pahaa ihan vain siksi, että kukaan känniläisistä ei halua nähdä yhtä selväpäistä joukossa :curs: :curs: :curs:

Joo, baari-ilta ja laivareissu tiedossa kohtapuoliin. Aion olla kunnolla...

Tröö, tänä vuonna ollu kännissä kännissä jotain 3 kertaa jos sitäkään
Eläpä kehtaa suoltaa.

Sitä paitsi mähän viittasin siinä edellisessä postissa että humalahakuisuus ei mielestäni ole synonyymi überkännihakuisuudelle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom