Viinasta

Ikä
58
Täällä esiintyy musta liikaa asennetta:"treenaan viikot ja juon viikonloput ja se on ok". Toki esim. Mike ja Tomi ja pari muuta ei käytä. Olen itse joutunut isäni viinan käytön vuoksi juoksemaan pakkaseen pikkuveli sylissä 7v ja sen on jättänyt jälkensä luonteeseeni. Suomi on täyttä viinan aiheuttamaa paskaa
tyhmiä tappoja ,rikkoontuneita koteja. Hieonoja osaavia miehiä, mutta ne on aina liian juovuksissa. Nuoruuden huvittelu käyttö on eri asia, mutta sitten kun tulee
vaikeuksia niin se niin helposti muuttuu säälittäväksi tinutteluksi. Mulla on nyt kaikki aika OK mutta niin paljon olen olen tuhlannut elämääni että hirvittää. Täällä joskus joku, taisi olla Mortal on hieman kertonut tosta viinan kääntöpuolesta mutta liian harvoin puhutaan asiaa. Viina on myrkkya ja känni myrkytystila noin lääketieteellisessä mielessä ja se on tosi asia. Juon itse nykyään kerran kuukaudessa, en siksi että se on ok vain siksi että olen heikko miehen kuvatus. kelatkaa tätä !

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen täysin samaa mieltä J.EdgarHooverin kanssa tässä asiassa, hyvä postaus, myös toi toiseksi viimeinen lause. Itsekin olen ollut ja olen liian heikko ja laiska ryhtymään absolutistiksi. Kyseessä siis täysin sosiaaliset syyt, itselläni ei olisi mitään 100% alkoholitonta elämää vastaan. Olen tämän asian suhteen siis heikko velliperse, enkä uskalla toimia ja sanoa suoraan. :( Mutta vielä jonain päivänä. :evil:

Väitän myös, että aika monella suomalaisella on henkistä ja sosiaalista riippuvuutta kovastikin alkoholiin, vaikkei fyysistä olisikaan (mikä on syntynyt sitten alkoholistille pitemmän ajan kuluessa).

Tiedän paljonkin ihmisiä, joita ihan oikeasti pelottaa ja kauhistuttaa ajatuskin edes 6kk 100% alkoholilakosta. Tämä siksi, koska he yhdistävät alkoholin niin voimakkaasti rentouteen, rentoutumiseen ja iloon. He siis ovat varmoja siitä, että jos olisivat täysin ilman alkoholia, rentous ja ilo elämässään vähenisivät ratkaisevasti. Näin ei tietenkään tarvitse olla, mutta koska he uskovat asiaan niin voimakkaasti, se on heille ainoa totuus tässä asiassa.

Itse pidän joskus erittäin pitkiä taukoja juomisen suhteen ja silloin joutuu aina selittelemään miksi en juo, aika irvokasta, sillä sen joka juo on mielestäni enemmän selitettävää siitä miksi ei muka pysty rentoutumaan ilman viinaa.

Kaikkein huvittavinta on se että, on ihmisiä jotka eivät kehtaa juoda jos joku porukasta on selvinpäin - Tämä naurattaa joka kerta.

Neljä vuotta ulkomailla asuneena olen nähnyt muitakin viinankäyttökulttureja kuin Suomen mallin.
Ja on sanottava että täällä vedetään aivan hervottomasti.

Mieki olisin absolutisti jos en niin kovasti tykkäis joistain alan tuotteista. Erityisesti tummista olusista, viskistä ja kermaliköörillä maustetusta kahvista (ja kahvia en muuten juuri juokaan).

Kännihakuisen juomisen oon lopettanu (tai no, koettanu lopettaa, tulee yllätettyä itsensä varsin epäterveellisillä litkumäärillä välillä). Pikkuhiljaa kuitenki suunta on ollu parempi. Vielä vuos sitte join paljon "huonommin".

Sikäli kyllä mielenkiintoista, että toi 6kk 100% alkoholilakko kuulostaa sen verran karulta, että en rupeais koettamaan. Vaikka loppujen lopuksi ei pitäis olla mikään ihmeempi suoritus. Taitaapi olla jonkinasteista riippuvuutta minulla, tai sitten sitä hedonismia, mistä aina kaikkia suomin. :jahas:

Alkoholin nauttiminenhan on jokaisen oma päätös. Itselläni ei ole mitään vaikeuksia pitää taukoa siitä, ja tauoilla ei edes tule mieli juoda sitä. Kun tässä iässä katsoo takaisinpäin omaan nuoruuteen 16-19v ja ihmettelee sitä miksi silloin tuhlasi viikonloppuja ryyppäämiseen ja ainoastaan siksi että se oli kivaa???? mitä kivaa siinä on, juot nestettä joka aiheuttaa pahaa oloa samana ja seuraavana päivänä.

Nyt kun urheilee paljon ja tekee duunia, niin alkoholi on jäänyt taka-alalle, se vaatii sen hyvän kaveriporukan ennenkuin lähtee ottamaan kunnolla. Tulee sitä joskus käytyä baareissakin, mutta silloin se juominen jää todellakin siihen yhteen tai kahteen.

Nyt sitten kuuntelee jonkun porukan juttuja, kun viikon ohjelma suunnitellaan sitä mukaan että koska ryypiskellään, ainakin omasta mielestä vähän väärä asenne, mutta kuten sanoin heti alussa, jokainen tekee omat päätökset.

Teen jaoittelun ihmisen suhtautumisessa omaa alkoholinkäyttöönsä (ihan fiiliksellä):

1. Ihmiset, joilla on terve suhtautuminen alkoholinkäyttöön.

2. Ne, joille alkoholinkäyttö ongelma, ja joiden tulisikin kiinnittää huomiota käytön vähentämiseen.

3. Ne, joille alkoholinkäyttö käyttö ei oikeasti aiheuta minkäänlaisia ongelmia, mutta jotka siitä huolimatta pitävät sitä ongelmana.

En jaksa noita kahta ekaa selitellä, mutta puutun tähän kolmanteen ryhmään, koska väitän, että täällä pakkiksella on paljon tähän ryhmään kuuluvia. Ihmisiä, joilla on helvetinmoinen tarve kontrolloida itseään lähestulkoon joka asiassa. Vaikka nauttisi kaljan ottamisesta kavereiden kanssa niin takaraivossa kolkuttaa että nyt mun maanantain treenit menee huonosti. Ymmärrän sen jos on kisatavoitteet niin joistakin asioista pitää luopua, mutta aika harvoilla asiat niin on. Kuitenkin ihminen voi paljon paremmin silloin kun antaa itselleen mahdollisuuden olla heikko. Ei tarvitse aina olla niin vahva. Tämä pätee mun mielestä ihan mihin tahansa asiaan elämässä. Liioiteltu kontrolli pilaa elämän aivan samalla tavalla kuin liian vähäinen kontrolli.

Turha kai mainitakaan, että itse kuulun (tai ainakin olen kuulunut) tähän kolmanteen ryhmään. Tavoite olisi päästä tuohon ykkösryhmään.

Järkyttävän epäselvästi kirjotettu tää mun juttu, mutta nyt ei pysty parempaan.

Niin kauan kun alkoholinkäyttö pysyy kontrollissa, eli pystyy kieltäytymään ja kiertämään korkin kiinni ja että osaa käyttäytyä, niin mitään ongelmaa ei ole. Itsekkään en ymmärrä päivittäistä tissuttelua, mutta jos viikonloppuisin ottaa koomat, niin se on ihan ok ja jokaisen oma asia.

Teen jaoittelun ihmisen suhtautumisessa omaa alkoholinkäyttöönsä (ihan fiiliksellä):

1. Ihmiset, joilla on terve suhtautuminen alkoholinkäyttöön.

2. Ne, joille alkoholinkäyttö ongelma, ja joiden tulisikin kiinnittää huomiota käytön vähentämiseen.

3. Ne, joille alkoholinkäyttö käyttö ei oikeasti aiheuta minkäänlaisia ongelmia, mutta jotka siitä huolimatta pitävät sitä ongelmana.
IMO tohon saisi lisätä vielä yhden kohdan.

4. Ihmiset, jotka eivät terveydellisistä syistä voi juoda lainkaan alkoholia.

Tiedän yhden hepun jolta voi lähteä henki jos juo. Muistaakseni kaverilla on maksassa joku krooninen vika.

Niin kauan kun alkoholinkäyttö pysyy kontrollissa, eli pystyy kieltäytymään ja kiertämään korkin kiinni ja että osaa käyttäytyä, niin mitään ongelmaa ei ole. Itsekkään en ymmärrä päivittäistä tissuttelua, mutta jos viikonloppuisin ottaa koomat, niin se on ihan ok ja jokaisen oma asia.

Suunnilleen tätä mieltä minäkin. Jos joka viikonloppu haluaa (koomat) juoda, niin pitää myös hyväksyä se että se haittaa muita tekemisiä, treenejä jne.. Se on silloin oma valinta kummin haluaa tehdä ja mikä on tärkeää. Sitten jos juominen on pakonomaista niin voi jo miettiä onko hallinnassa.

Jännä huomata miten oma suhtautuminen alkoholiin on muuttunut nyt dieetin aikana. Aikaisemmin tuli otettua kännit 2-3 krt kuussa, riippuen siitä oliko hyviä bileitä tai muita kissanristiäisiä tarjolla. Aina olen sanonut, että en osaa ottaa vaan paria olutta, vaan jos juon, niin juon humalahakuisesti. Baariin ei muka voinut mennä selvin päin (kun eihän siellä osaa edes tanssia ilman alkoholia) ja terassillekin on turha mennä istumaan ja juomaan vettä. Kalsarikännejä en oo koskaan ymmärtänyt, menee hyvät kännit hukkaan jos ei pääse yökerhoon jammailemaan. Sunnuntait meni monesti iltapäivään asti maatessa ja krapulamättöä syödessä tai pahimmassa tapauksessa oksentaessa.

Nyt kun mietin, niin viimeksi olen ollut humalassa vappuna. Dieetin aikana olen pari kertaa juonut seurassa sen yhden oluen, joka kerta kerralta maistuu vaan pahemmalle. Punaviiniä luulin kaipaavani, mutta en kaipaa sitä yhtään. Terasseilla olen käynyt varmaan enemmän kuin koskaan, yökerhossa pari kertaa ja voin väittää, että ei tämä ole ollenkaan huono vaihtoehto, eli olen tajunnut, että hauskaa voi oikeasti olla ilman viinaakin :) En myöskään yhtään kaipaa sitä sunnuntain tokkuraista/pahaa oloa, on vaan niin ihana herätä virkeänä ja lähteä vaikka lenkille.

Saa nähdä mikä suhtautuminen alkoholiin on kunhan dieetti ja kisat on ohi. Voihan nyt takaraivossa kolkuttaa se, että en edes saisi juoda vaikka tahtoisin. Mutta tietynlainen "valaistuminen" tää aika mulle on ollut, eli "baarielämää" voi kavereiden kanssa todellakin viettää ilman viinaakin. Tosin pakko sanoa, että kyllä se tanssi sujuu paremmin sen viinan kanssa, tai siltä se ainakin itsestä tuntuu :D

Oho, tulipa avautuminen.

En kyllä koe itseäni mitenkään heikoksi, vaikka joskus tekeekin mieli ryypätä niin että perse irtoo. Ei ole mitään tahtoa lopettaa kokonaan. Toisaalta en ota punttailuakaan niin tosissani että se voisi sitä suuremmin haitata.

Väärinkäytettynä, eli liian usein, viina on pahaksi kelle tahansa.

Enmä välttämättä tajua sitä " tippakaan en kyllä ota " ja siitä syntyvä mieletön ylepydentunne ja muiden vähättely. No kukin tavallaan.

Ja allekirjoitan tän! Tuossa jonkin aikaa sitten tuli otettua se joka viikonloppu varsin mahtavat koomat... Alkoi tuleen tavaksi että käämi paloi aivan täysin, josta sitten postimies pariin otteeseen kantoi muutaman satasen laskun... Kauan kesti (ja maksoi) ennen kun alkoi miettimään että jos olisi selvinpäin ei ehkä tulisi mitään ongelmia... Ja toisekseen sai taas mielenkiintoista tekemistä, salille :) Siitä se väheni ja nykyään kerran kuukaudessa käy pitämässä hauskaa, ja ongelmia ei ole...
Eli meikäläisellä liika on liikaa, ei tule kuin ongelmia!

Eli kaikki ottaa miten ottaa, mutta kunhan ymmärtää ajoissa ennen kuin lähtee mopo käsistä...

Enmä välttämättä tajua sitä " tippakaan en kyllä ota " ja siitä syntyvä mieletön ylepydentunne ja muiden vähättely. No kukin tavallaan.
Ei siitä tarvitse syntyä ylpeyttä eikä muiden vähättelyä, kuten ei uskovaisuudesta, ateismista, punttireenistä, terveellisestä syömisestä, ihonväristä tai vaikkapa rahan määrästäkään. Kyllähän ihmiset repivät vääränlaista ylpeyttä itelleen ja vähättelevät muita vaikka millä kriteereillä, mutta turhaan.

Minusta on kumminkin lähes aina mielenkiintoista pohtia sitä, miksi teen jotain ja mitä siitä saan. Jos huomaan, että syyt ja saannit eivät miellytä, niin ko tekemisen lopettaminen tai ainakin vähentäminen lienevät silloin varteenotettavia vaihtoehtoja, vai mitä?

En kyllä koe itseäni mitenkään heikoksi, vaikka joskus tekeekin mieli ryypätä niin että perse irtoo. Ei ole mitään tahtoa lopettaa kokonaan. Toisaalta en ota punttailuakaan niin tosissani että se voisi sitä suuremmin haitata.

Väärinkäytettynä, eli liian usein, viina on pahaksi kelle tahansa.

Tää on kuin suoraan mun näppikseltä. Lisäisin vielä, että koska en treenaa viikonloppuisin kuin satunnaisessa mielenhäiriössä (punttia), ei tumuista ole mitään haittaa ollut.

Itsellä tuon viinan kanssa menee niin, että talviaikana tulee juotua ehkä kerran/pari kahdessa kuukaudessa, kesällä sitten vähän useammin, tosin ei kesälläkään joka viikonloppu (nyt on just mennyt juhannuksesta asti täysin ilman).

Seuraavaksi tulee varmaan juotua sitten, kun lähdetään kahdeksi viikoksi Kreikkaan elokuussa, siellä varmaan menee muutama bisse joka ilta, mutta mitään lärvejä ei ole tarkoitus silloinkaan vetää.

Meitsi dokailee viikonloppuisin aina halutessaan, mun mielestä se on älyttömän kivaa. Joskus olen kyllä monta viikkoa putkeen dokaamatta.

Väitän kyllä että tää on vaan niiden jotka itse juo mielessä kehitettyä, voihan olla toki joitain jotka oikeesti leijuu juomattomuudellaan muiden yläpuolella, onneks en oo ite tavannut sellasia. Sitä vaan tuntuu että hirveen monet kyselee että miks et juo, ja sävy on turhan usein sellanen että luuleeko olevansa jotenkin muita parempi. WTF, enhän mä kysele jengiltä että miks sä dokaat, ihan niinku ihmisrodulla olis oletusarvona et dokataan, samalla tavalla kuin syöminen. Ja mielenkiintoista et jos ei vedä röökiä ni siitä kukaan ei kysele mut heti jos jokaisen suomalaisen oletusarvo eli viikonloppudokaus jää pois niin joudut perustelemaan, siis tilivelvolliseksi omasta valinnastasi. Ite kyllä puolitutuille ym. sanon aina jos tulee puheeks että en paheksu toisen alkoholinkäyttöä vaikka itse en dokaa, vaikka itsestä se tuntuu turhalta, niin kyllä se aika monelle on tarpeen sanoa. Mut aina täällä tulee olemaan niin et kaikki ei vaan tajua et joku ei vaan halua dokaa, koska ei saa siitä mitään. Miten niinkin yksinkertainen asia voi olla vaikea sisäistää että kaikki ei saa kicksejä samoista asioista.

Sitä voi ihan rohkeesti kokeilla miltä absolutistin elämä tuntuu. On ensin vaikka vuoden juomati ja jos homma tuntuu sopivan itselle niin sit vaan jatkaa siitä etiäpäinkin. Alle vuoden mittaset on liian lyhyitä aikoja ja menee yleensä kiduttavaksi kärvistelyksi. Sit kun itse huomaa että kaikkea samaa voi tehdä kun ennenkin kokonaan ilman viinaa ja elämä selvinpäin on parempaa niin sit on homma sitä myöten selvä. Kokeilkaa rohkeasti, ei tässä puheet paljoa paina, huomaatte kyllä sitten itse mikä teille on parempi.

Väitän kyllä että tää on vaan niiden jotka itse juo mielessä kehitettyä, voihan olla toki joitain jotka oikeesti leijuu juomattomuudellaan muiden yläpuolella, onneks en oo ite tavannut sellasia. Sitä vaan tuntuu että hirveen monet kyselee että miks et juo, ja sävy on turhan usein sellanen että luuleeko olevansa jotenkin muita parempi.

Mulla on yks "kaveri", joka ennen joi ihan niinkun muutkin tässä porukassa (no joo, jotkut juo enemmän ja jotkut vähemmän, joten toi "ihan niinkun muutkin" menee vähän metsään, mut..).
Nykyään se ei (syytä ei kukaan tiennyt) juo ollenkaan. Ei pisaraakaan. Mitään syytä ei keksitty: Ei ole kämmänyt ikinä sillä lailla päissään, että olis juomatta siksi. Ei treenaa ollenkaan, eli mikään "kehityksen hidastuminen" tms ei ole syynä.

Kunnes kävi ilmi, että hän on aikuistunut (omien sanojensa mukaan). OIkiksessa ei kuulemma voi opiskella aikuistumatta. Eli syy siihen, miksei juo, on se, että se on hänestä lapsellista.

Ei siinä mitään. Kaikilla saa olla omat mielipiteet ja mikä mä olen niitä tuomitsemaan, mutta yhtä asiaa en ymmärrä: Tää naikkonen tulee bileisiin, missä muut on hirveessä tumussa (ellei joku ole kuskina tms) ja istuu ja MÖKÖTTÄÄ aina kaikki illat, koska "kaikki on niin kännissä". Kysymys siis kuuluu, miksi ihmeessä se tulee osoittamaan meille lapsellisille mieltään, kun tietää meiningin?

Hieman sekavaa avautumista. Tuntuu että on niin kuuma, ettei sanat järjesty päähän oikein..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom