Viimeiset vinkit: Äidinkielen kirjoitukset 2006

Liittynyt
17.9.2003
Viestejä
2 759
Viskatkaas nyt meille abinoille parit lohdutuksen sanat ensi maanantain kirjoitus urakkaamme. Viime hetken valmistelut tyypeille, joka ei ole äidinkieltä reenannut muuten kuin nettifoorumeille postailun muodossa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Käy ne kaikki tylsät pilkkusäännöt ja vastaavat vielä sillä tavalla läpi, että muistat ne kokeessa. Motivaatiota: sen jälkeen voit unohtaa ne :D. Jos et ole varma lauseen rakenteesta, muuta sitä niin, että voit olla.

Kannattaa kirjoittaa normaalisti, niin kuin äidinkielen kokeissakin kirjoittaa. Ei mitään yhtäkkisiä taiteellisia sooloiluja, joilla saa sen approbaturin säälistä. Muista että koe mittaa kypsyyttäsi kirjoittana.

Noilla pitäisi se M tulla helposti. E jos ei tee montaa virhettä, ja kirjoittaa sensorin mielestä mielenkiintoisesti.
 
Kannattaa pyrkiä selkeyteen eikä yrittää kirjoittaa omaa osaamistaan "hienommin". Siis tietysti hyvää kirjakieltä jne., mutta ei kannata viljellä niitä sivistyssanoja eikä hankalia lauserakenteita vaan keskittyä ennemmin sisältöön ja olla huolellinen oikeinkirjoituksen kanssa.
 
Otat vaan rennosti, etkä jännitä liikaa. Lue tehtävä tarkkaan ja kirjoita otsikon mukainen aine.
Ajankohtaisia asioita kannattaa seurata, koska niistä voi joskus olla merkittävää hyötyä.
Kun aine on valmis, lue se useaan kertaan läpi, ja tarkasta virheet.

Tsemiä... :)
 
Olen kai uskomattoman saamaton tai jotain mutta tuo parin päivän päästä oleva äikän YO ei kyllä sinänsä hetkauta mitenkään. Kunhan käyn kirjottamassa tasoiseni aineen ja avót.
Muutenkaan koko kirjoitukset ei jännitä ehkä niin paljon kuin pitäisi, jotta ottaisi ne enemmän tosissaan.
 
Tarkasta monta kertaa, jos aikaa jää jäljelle. Ei ole mitään järkeä juosta salista ulos aineen valmistuttua tarkistamatta. Kirjottaessasi aiheesta, josta tiedät jotain, käytä omia näkemyksiäsi ja tietojasi.
 
Itse kertaan huomenna oikeinkirjoitussääntöjä ja vedän kunnon yöunet. Turha stressata liikaa, ei parissa päivässä enää ehdi aiakaan merkittävästi parantamaan suoritustaan.
 
TDM sanoi:
Olen kai uskomattoman saamaton tai jotain mutta tuo parin päivän päästä oleva äikän YO ei kyllä sinänsä hetkauta mitenkään. Kunhan käyn kirjottamassa tasoiseni aineen ja avót.
Muutenkaan koko kirjoitukset ei jännitä ehkä niin paljon kuin pitäisi, jotta ottaisi ne enemmän tosissaan.

Samoilla linjoilla. Ei kiinnosta pätkääkään.

Ja myös olen vähän sitä mieltä, että YO-kokeet on jäännös menneisyydestä.
Ennen YO-todistuksella pääsi suoraan yliopistoon, nykyään sillä voi pyyhkiä perseen.

niklas86 sanoi:
Tarkasta monta kertaa, jos aikaa jää jäljelle. Ei ole mitään järkeä juosta salista ulos aineen valmistuttua tarkistamatta. --

Maanantaina on selkä-ojentaja -treenit(!!!), joten jos lähtee aikasemmin, pääsee vähän tyhjemmälle salille treenaamaan rauhassa.
 
Tosiaan, yritä psyykata mahd. rento fiilis päälle. Äläkä tee sitä virhettä, että puolet ajasta menee miettimiseen mistä ihmeestä sitä kirjoittaisi. Annat kynän laulaa vaan, niinkuin sanotaan.
 
Oikeinkirjoitus on A ja O. Oikeinkirjoituksen puutteita voi kompensoida hyvällä sisällöllä. Kaikki tämä pätee ainoastaan kun pysyy aiheessa. Hyväkin aine on yhtä tyhjän kanssa jos se vain sivuaa aihetta. Tämä on minulle ollut kautta aikain kompastuskiveni, sillä kuvittelen lukijan pysyvän ajatusteni perässä vaikka unohdan riittävän selkeästi palauttaa mietteeni konteksiin.
Monimutkaisissa lauserakenteissa pilkutus unohtuu helposti. Lisäksi kamala käsialani ei paranne tekstini luettavuutta, mutta siihen minulla on ratkaisu; kumitettava lyijytäytekynä.
Puhtaaksikirjoittamiseen kannattaa jättää riittävästi aikaa (varsinkin kynillä joita ei voi kumittaa :))
Sulkumerkkejä ja lyhenteitä ei voi käyttää. Tehostekeinoina voi käyttää kaksoispistettä ja -pilkkua, mutta liiallisuuksiin ei pidä sortua. Puhekielelle jyrkkä ei.
Vetoa lähteisiin ja omiin kokemuksiisi ja erota ne selvästi toisistaan.
Yritä saada punainen lanka kulkemaan läpi tekstin. Sensorin kärryiltä pudottamisesta ei heru lisäpisteitä.
Ole varovainen sivistyssanojen kanssa, sillä sensori voi olla kielellinen ortodoksi. Ne eivät myöskään paranna luettavuutta.

Minä toivon uskonto- tai terrorismiaiheista aineistoa. Kunhan pääsisin purkamaan idealismiani jostakin aiheesta.
 
- Pysy aiheessa. Tässä on oltava tarkka koska hyväkin aine voi saada huonon avosanan jos lähtee sivuraiteille. Kirjoita aiheesta josta tiedät ja käytä vaihdellen eri abstraktiotasoja eli pohdiskelun oheen aina konkreettisia esimerkkejä. Kirjoita niin kuin sinulle on luonnollista kirjoittaa, älä koeta mitään kikkailuja tässä vaiheessa.

- Jäsentele. Selkeä rakenne: aloitus, keskikohta ja lopetus sekä kappaleessa että koko tekstissä. Koeta edetä sulavasti aiheesta toiseen ja muutenkin kirjoittaa sanomisen ja kirjoittamisen ilosta: vielä siis painotan sitä, että valitse aihe, josta tiedät jotain ja josta haluat sanoa jotain, ja käytä vain sellaisia sanoja, joiden merkityksen ymmärrät itsekin... Ja rento fiilis tosiaan. Anna itsellesi myös aikaa miettiä asiaa, voit raapustella siinä miettiessä jotakin ja ikään kuin herätellä kirjoitustaitoja. Teksti voi sitten olla myös keskusteleva ja kyselevä, sinun ei tarvitse pamauttaa yhtä mielipidettä ja jankuttaa sitä koko ajan. Tarkastele asiaa monelta kantilta, maltilla.

- Aloita napakasti, älä jaarittele ja johdattele ainakaan liian pitkästi. Ei siis mitään onnettomia aasinsiltoja vaan persoonallinen mutta terävä aloitus. Lopussa jonkinlainen paluu alkuun, tiivistä lyhyesti mutta VÄLTÄ kliseitä ja mukahauskoja kommentteja.

- Koeta katsella tai muistella vanhoja tekstejäsi lävitse. Mitkä seikat ovat tuottaneet ongelmia itsellesi? Muista, että kirjoittamalla oppii kirjoittamaan paremmin kuin lukemalla. Kieliopin kertaaminen ei välttämättä opeta niin paljon kuin se että mietit missä itse olet tehnyt virheitä. Jos kertaat kielioppia, kertaa ajatuksen kanssa, älä opettele sääntöjä ulkoa vaan luo omia muistisääntöjä niistä kohdista, jotka ovat sinulle olleet vaikeita aiemmin.

- Tyhmät yhdyssanavirheet ovat varmaan pahin virhe mikä voi olla! Yäk. Varo myös anglismeja ja virkkeen aloittavan lauseenvastikkeen erottamista pilkulla. Älä käytä kolmea pistettä (...) äläkä puolipistettä, jos et ole sen käytössä oikeasti taitava. Varo sinä-passiivia!! (Huomaa, että tässä puhuttelen nyt kysyjää, siksi käytän yksikön toista persoonaa.) Kirjoitusurakka toisiaan on yhdyssana. Tarkista myös joka- ja mikä-lauseet, että viittaukset menevät oikein: "Tyypeille, JOTKA..." ja "tyypille, joka..." ja näin edelleen.

- Innostu aiheesta ja nauti kirjoittamisesta.

- Kerro meillekin, miten meni ;)
 
TDM sanoi:
Olen kai uskomattoman saamaton tai jotain mutta tuo parin päivän päästä oleva äikän YO ei kyllä sinänsä hetkauta mitenkään. Kunhan käyn kirjottamassa tasoiseni aineen ja avót.

Luulin jo olleeni yksin ajatuksineni... :D

Kiitos neuvoista... Samoilla linjoilla, rennosti vaan ja unohdetaan kikkailut. :)
 
Itselläkin tämä äidinkieli on se epävarmin aine siinä mielässä että sieltä voi tulla mitä vaan. Harjoitusaineista on tullut B-M, eli kaikki riippuu aiheesta mulla. Toivotaan että tulis joku hyvä teema.
 
andor sanoi:
Vinkki nro 1: Kirjoita suoraan mustekynällä. Säästät aikaa kun ei tarvi kahteen kertaan kirjoittaa ja pääset aikasemmin kotiin.

Tästä olen eri mieltä. Harva pystyy suoltamaan edes välttävää tekstiä ensimmäisellä yrittämällä. Tuo mustekynän käyttö alusta loppuun on muuten suotavaa, sillä ne mustekynät toimivat paremmin nopeassa kirjoituksessa kuin lyijykynät. Toki tottumiskysymys, mutta tuo vinkki ei päde yleisluontoisesti. Toisaalta, jos motiivina on vain päästä nopeasti kotiin... Minkähän olet itse saanut arvosanaksi kun voit tuota suositella :rolleyes:

Venlan teksti täydensi hyvin omaani, jäsennys alku-, käsittely- ja koontivaiheeseen on suotavaa. Ja oman aiheen valinta tietenkin.
 
andor sanoi:
Vinkki nro 1: Kirjoita suoraan mustekynällä.

Näin mä aikoinaan, silloin vuosia sitten, tein. Mutta en kyllä kehottaisi jos on vähänkin taipumusta siihen että kirjoitusvirheitä tulee. Mieluummin ensin joku sutastu luonnostelma edes alle ja sitten se varsinainen aine suoraan kuin että ihan kylmiltään. Tulee sitä rakennetta mietittyä sitten tarkemmin. Tosin tottahan se on että vaikka nuo kirjotukset nyt on ajankohtaset niin kohta se on iha sama mitä arvosanoja niistä on saanu. Jonkun pluspisteen voi hakupapereihin saada hyvästä äikännumerosta mutta siinä se. Kunhan itse tietää mihin haluaa panostaa ja niin edelleen.

Toivottavasti tulee mielenkiintoisia aiheita, joista teillä on sanottavaa.
 
Täytynee tänään pikkasen kertailla kanssa jotain kielioppia. Onpahan sentään toinen mahdollisuus sitten 20. päivä jos huominen menee päin ..ttua.

PS. Hyviä neuvoja, kiitos niistä.
 
kpsk sanoi:
Tästä olen eri mieltä. Harva pystyy suoltamaan edes välttävää tekstiä ensimmäisellä yrittämällä. Tuo mustekynän käyttö alusta loppuun on muuten suotavaa, sillä ne mustekynät toimivat paremmin nopeassa kirjoituksessa kuin lyijykynät. Toki tottumiskysymys, mutta tuo vinkki ei päde yleisluontoisesti. Toisaalta, jos motiivina on vain päästä nopeasti kotiin... Minkähän olet itse saanut arvosanaksi kun voit tuota suositella :rolleyes:

Venlan teksti täydensi hyvin omaani, jäsennys alku-, käsittely- ja koontivaiheeseen on suotavaa. Ja oman aiheen valinta tietenkin.

Juuh no itselleni perustelin tuon idean sillä, että jos ei saa suoraan hyvää tekstiä niin käyttää sitten sitä luonnoksena ja kirjottaa sen puhtaaksi. Näin tulee kirjotettua yhtä paljon kuin ne jotka kirjottavat lyijykynällä ensin ja sitten mustekynällä. Jos taas sattuu niin, että tulee suoraan hyvä teksti niin eipähän tarvi sitä kahteen kertaan kirjoittaa. Itse otin tämän käyttöön jo äikän kursseilla, kun en lähes koskaan muuttanut tekstiäni yhtään luonnoksesta lopulliseen versioon. Turhauttavalta tuntuu sanasta sanaan sama teksti kirjoittaa 2 kertaa. Toki jos tyylinä on tehdä luonnoksesta todella "raaka" versio niin sitten tämä ei toimi. Mutta jos kirjoittaa luonnoksesta jo lähes valmiin niin sitten tätä voi käyttää. M:n sain äikdinkielestä minä, ihan oman tason mukainen tulos. Tavotteet oli ihan muissa aineissa kuin tuossa äikässä...
 
venla sanoi:
Tosin tottahan se on että vaikka nuo kirjotukset nyt on ajankohtaset niin kohta se on iha sama mitä arvosanoja niistä on saanu. Jonkun pluspisteen voi hakupapereihin saada hyvästä äikännumerosta mutta siinä se. Kunhan itse tietää mihin haluaa panostaa ja niin edelleen.

Tämä on kylä totta. Opettajat yleensä aivopesevät lukiolaisille että kirjotukset ratkaisevat koko loppuelämän jne. Ei niitä tuloksia kauaa edes muista. Niin ja noista kirjotusvirheistä vielä sen verran, että ainahan niitä voi tulla puhtaaksikirjoitusvaiheessakin. Kirjoittaa vaan suoraan niin huolellisesti kun pystyy ja se on siinä :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom