Viimeinen sotainvalidien syyskeräys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja amf
  • Aloitettu Aloitettu
Pulla sanoi:
Mietis nyt hetki. Laitetaan nykyajan Eminemit ja skeittipojat sotimaan niin mitä siitä tulisi? Ei pysty sotimaann kun rastat menee sekasin ja XBoxilla Maddenissa kausi kesken. Luulen, että tänä päivänä Suomi saisi selkäänsä vaikka Ahvenanmaalta. ;)
Jos näin kerran on, niin samanlaisia sankareita ne on sitten toisellakin puolella, skeittaripoika vs. skeittaripoika :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo ja jos ne skeittaripojat on mallia Mike Vallely vaimikävittuonkaan niin aika mähinän siitä saa aikaseksi :)

Nojoo, onpa niitä paljon tärkeämpiäkin keräyskohteita olemassa joihin ei sen enempää panosteta ja joista jauhetaan paljon vähemmän. First things first, en usko että noilla sotaveteraaneilla nyt asiat niin kauhean huonosti on nykyään. Kaikilla ainakaan.

Jansku sanoi:
Jos näin kerran on, niin samanlaisia sankareita ne on sitten toisellakin puolella, skeittaripoika vs. skeittaripoika :)
Jep. Ei rajan itäpuolellakaan iso osa mitään huippu-urheiljan tasoisia ole. Ja katsokaapas venälisten miesten keskimääräistä elinikää. Taisi olla jotain viidenkympin luokkaa. Tai oletteko nähneet kuvia missä kunnossa iso osa sotakoneista on?

Mutta sitten asiaan, tai ainakin melkein. Kyllä Suomen vanhusväestön osuus kasvaa niin paljon, että tuskin ne kuntoutuslaitokset tyhjiksi jää. Ja eikös aika moni varusmies tuohon keräykseen ota osaa, kuka tietää määriä?

Mäkin aikoinaan olin keräämässä rahaa ja vähän hankalaa oli, kun useammalla ovella vaan sanottiin, että " ja njet pafinski gavarjuu". Tai sitten oli Mustafaa ja PingPongia nimikylteissä. Yksi pappa kysyi pihalla, että "kävittekö siellä kiinalaistyttöjen oven takana". Ne kuulemma avanneet ovea muille kuin asiakkaille.

rafael30 sanoi:
Hoho, L&N tunnisti ittensä ilmeisesti tuosta tekstistä.

jätkä arvas. Mä olen kyllä skeitannut joskus useamman vuoden, Eminem mä en mitä luultavammin ole, rastoja ei ole ja Maddenia ei ole tullut vielä kokeiltua. Kai mä silti lukeudun sitten niihin Pullan kuvailemiin paskahousuihin. Kunhan ajattelin että tossa Pullan viestissä oli taas sellasta braasailua että "nykynuoret on ihan väsyneitä, toisin kuin me vanhat kusenpolttamat korpisoturit" vaikka ei itse ole ollut yhtään sen kummempi. Voi tietenkin olla, että ymmärsin viestin kovin väärin joten älkää ottako näitä kovin tosissaan, mä olen vaan tällänen netissä avautuva kynäniska. :thumbs:

Minäkin muistelisin, että jollain yhdistyksellä sitä rahaa löytyy vaikka kuinka, mutta ilmeisesti pihtailevat niitä sen aikaa, että loputkin veteraanit kuolee..

Sotaveteraaneille kaikki kunnia maamme itsenäisyyden puolustamisesta. Meidänkin suvusta löytyy jääkäri joka taisteli etulinjassa.

Miten noi bikersforveterans -sivun paidat voikin olla noin karmeita :arvi:
Tietenkin, jos on tarpeeks kylänisäntä, niin tollanen menee päällä komeesti.
Yhden tollasen paidan kerran näin jollakin 17v. pitkätukalla ja hymyilyttihän se.

Mitä itse sotaveteraaneihin tulee, niin hienoa "työtä" tekivät. Oma pappakin on veteraani. Ite olin inttiaikana muistaakseni kaks kertaa keräämässä rahaa.

Ymmärtääkseni sen paidan pointti on siinä sanomassa, ne kivan näköset paidat voi ostaa vaikka jostain jack & jonesin mallistosta.

Ihmettelen suuresti, mihin nuo kaikki rahat menevät. Molemmat pappani olivat aikanaan rintamalla ja mummo lottana, eikä kukaan niistä saanut penniäkään mitään veteraaniavustuksia. Mummon veli taisi jotain kuntoutusta saada, kun sillä oli selkä täynnä kranaatinsirpaleita.

Itse en noihin keräyksiin rahaa anna. En suoraan sanottuna käsitä, miksi veteraaneille pitäisi olla parempia etuja kuin muille eläkeläisille -velvollisuutensa ne siellä sodassa tekivät. En vähättele saavutusta, mutta onhan se naurettavaa, että täällä edelleenkin pidetään pirunmoista meteliä 60 vuotta vanhasta sodasta.

Se onkin sotainvalidien syyskeräys. Eikö se tee asiasta yhtään erilaista? Muut eläkeläiset, kun ei kuitenkaan ole raajojaan, terveyttään ym. menettäneet.

reinhardt sanoi:
En vähättele saavutusta, mutta onhan se naurettavaa, että täällä edelleenkin pidetään pirunmoista meteliä 60 vuotta vanhasta sodasta.

ehkä niin,mutta kun sä istut sotaveteraanin kanssa samassa kahvipöydässä ja se kertoilee sulle miten se vieläkin näkee painajaisia siitä kun se istu vieressä kun sen kaverilta ammuttiin puoli päätä helvettiin niin mitä sä vastaat?älä vauhkoo siitä on kuitenkin 60 vuotta?

Alec sanoi:
ehkä niin,mutta kun sä istut sotaveteraanin kanssa samassa kahvipöydässä ja se kertoilee sulle miten se vieläkin näkee painajaisia siitä kun se istu vieressä kun sen kaverilta ammuttiin puoli päätä helvettiin niin mitä sä vastaat?älä vauhkoo siitä on kuitenkin 60 vuotta?

En tiedä, koska esim. minun pappani ei pitänyt tarpeellisena mässäillä sotajutuilla jälkeenpäin. Mummu kyllä kertoi, että pappa näki painajaisia pitkään jälkeenkinpäin. Pappa nääs oli sitä mieltä, ettei pidä rypeä menneissä. Yleensä nuo eniten sotamuistojaan kertovat ovat niitä, jotka eivät pahimmissa paikoissa ole edes olleet -ainakin sen perusteella, mitä olen joiden veteraanien juttuja kuullut. Ne, jotka ovat olleet kovissa paikoissa, eivät todellakaan halua muistella.

Muuten en ymmärrä invalidien glorifiointia; ei kukaan heistä päättänyt, että "nytpä luovutan käsivarteni Isänmaalle". Invalideilla vaan sattui olemaan huonompi tuuri kuin niillä, jotka eivät haavoittuneet -ja parempi kuin niillä, jotka jäivät sille tielleen.

reinhardt sanoi:
Yleensä nuo eniten sotamuistojaan kertovat ovat niitä, jotka eivät pahimmissa paikoissa ole edes olleet -ainakin sen perusteella, mitä olen joiden veteraanien juttuja kuullut. Ne, jotka ovat olleet kovissa paikoissa, eivät todellakaan halua muistella.

Eipä se paikasta niinkään riipu, vaan ihmisestä. Ihmiset käsittelevät asioita eri tavoin. Siinä missä yhdet puhuvat, toiset työstävät tapahtunutta itsekseen.

Vaikka itse en edes armeijaa ole käynyt enkä muutenkaan kannata asevelvollisuutta niin kuitenkin kunnioitan veteraaneja, ihan sen takia että molemmat pappani sellaisia olivat. Eivät tosin invalideja mutta kumminkin.

reinhardt sanoi:
Muuten en ymmärrä invalidien glorifiointia; ei kukaan heistä päättänyt, että "nytpä luovutan käsivarteni Isänmaalle". Invalideilla vaan sattui olemaan huonompi tuuri kuin niillä, jotka eivät haavoittuneet -ja parempi kuin niillä, jotka jäivät sille tielleen.

Kyllä mun mielestä ainakin on ihan asiallsita, että jos joku tätä maata puolustaessaan on saanut siipeensä niin häntä autetaan ja muistetaan vielä 60 vuoden päästäkin.
Esimerkkinä olkoon oma pappani joka jatkosodassa menetti toisen kätensä. Aika hankala oli senjälkeen kirvesmiehen jatkaa ammattiaan ja tuoda leipää pöytään vaimolle ja kuudelle lapselle. Hänestä ainakin Sotainvalidien Veljesliitto piti hyvää huolta loppuun saakka. Kiitos heille siitä.

amf sanoi:
Kyllä mun mielestä ainakin on ihan asiallsita, että jos joku tätä maata puolustaessaan on saanut siipeensä niin häntä autetaan ja muistetaan vielä 60 vuoden päästäkin.
Esimerkkinä olkoon oma pappani joka jatkosodassa menetti toisen kätensä. Aika hankala oli senjälkeen kirvesmiehen jatkaa ammattiaan ja tuoda leipää pöytään vaimolle ja kuudelle lapselle. Hänestä ainakin Sotainvalidien Veljesliitto piti hyvää huolta loppuun saakka. Kiitos heille siitä.

En tarkoita, etteikö sotainvalideja pitäisi auttaa, totta kai pitää -valtion. Mutta en ymmärrä sitä, miksi invalidit ovat suurempia sankareita kuin muut.

reinhardt sanoi:
En tarkoita, etteikö sotainvalideja pitäisi auttaa, totta kai pitää -valtion. Mutta en ymmärrä sitä, miksi invalidit ovat suurempia sankareita kuin muut.
ei kai olekaan,mutta vaikeampi niiden on nykyelämässä pärjätä kuin naarmuitta selvinneet,se lienee se pointti

EDIT ja miulummin mä sen vitosen laitan sotainvalidikeräykseen kuin johonkin tsunami/neekerinpentukeräykseen

reinhardt sanoi:

No olisko vaikkas siksi, että heillä sattui käymään se "paskempi säkä"?
He ovat joutuneet nyt elämään se 60-vuotta ilman kättä, jalkaa tai kuka mitäkin.
Suomeksi. He ovat menettäneet tämän maan edun takia enemmän kuin terveenä säilyneet.

Mikähän siinäkin on, että aina puhutaan että ennen oli kaikki toisin ja paremmin? Maailma on muuttunut ei se sotakaan enää olis niiku sillon.

Kaikki kunnia veteraaneille toivottavasti rahaa heille riittää.

Ei kai ne invalidit sen sankarimpia ole mutta kyllä heikompaa pitäisi enemmän auttaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom