Viimeinen käyttöpäivä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CiioN
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
35
Mulla on vahingossa unohtunut 1,5 kg massankasvattajaa, ja sen viimeinen käyttöpäivä on mennyt umpeen tammikuussa 2004. Ja sitä vaan kysyisin, että uskaltaakohan sitä vielä syödä? Se on kyllä ollut koko ajan kuivassa paikassa, eikä sen maku ole paljoa pahentunut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä minä ainakin söisin sen pois (siis jos söisin massankasvattajia). Onhan noissa esim. heraproteiineissa ainakin vuosi yleensä käyttöaikaa, joten ei siinä muutama kuukausi taida paljo vaikuttaa.

CiioN sanoi:
Mulla on vahingossa unohtunut 1,5 kg massankasvattajaa, ja sen viimeinen käyttöpäivä on mennyt umpeen tammikuussa 2004. Ja sitä vaan kysyisin, että uskaltaakohan sitä vielä syödä? Se on kyllä ollut koko ajan kuivassa paikassa, eikä sen maku ole paljoa pahentunut.

Kyllä sen varmaan uskaltaa syödä. Paljonko siinä on rasvaa? Käsittääkseni protsku ja hiilarit kyllä säilyvät kauankin syömäkelpoisina, mutta rasva voi alkaa härskiintyä. Tyrkkää ainakin jääkaappiin, ettei rasva mene ( enempää ) pilalle..

Fiona sanoi:
Kyllä sen varmaan uskaltaa syödä. Paljonko siinä on rasvaa? Käsittääkseni protsku ja hiilarit kyllä säilyvät kauankin syömäkelpoisina, mutta rasva voi alkaa härskiintyä. Tyrkkää ainakin jääkaappiin, ettei rasva mene ( enempää ) pilalle..

Ei siitä ole kuin 2,7% rasvaa, eli tuskin toi määrä ainakaan paljoa haittaa, vaikka olisikin härskiintynyt?

Eikös lisäravinteissa ole sillain että ravintosisältö pitää pysyä puolvuotta muuttumattomana viimeisestä käyttöpäivästä eteenpäin?
Tai näin ainakin muistan erään lisäravinnekauppiaan sanoneen minulle.
Eli kyllä sen vielä voi syödä.

uuu sanoi:
Eikös lisäravinteissa ole sillain että ravintosisältö pitää pysyä puolvuotta muuttumattomana viimeisestä käyttöpäivästä eteenpäin
Jasso. Mulla meni 2kk vanha krea ihan kokkareiseksi. Sai melkein veitsellä siitä leikellä niitä 10g:n biittejä. Ravintosisällöstä en tiedä, mutta ainakin ulkonäkö muuttui. :rolleyes:

No laitampa tämän sitte tänne, ku kuitenki liittyy aiheeseen.
Mullon kreatiiniä jääny syömättä, viimenen käyttöpäivä on menny kuukausi sitte, eli siis kestääkö sitä syyä.

SuBi sanoi:
No laitampa tämän sitte tänne, ku kuitenki liittyy aiheeseen.
Mullon kreatiiniä jääny syömättä, viimenen käyttöpäivä on menny kuukausi sitte, eli siis kestääkö sitä syyä.

Kyllä sen pitäisi vielä olla ihan syötävää. Yleensä viimeinen käyttöpäivä ei ole ihan niin tarkka homma noiden jauhojen kanssa. Eri juttu tietty jos tavara on jotain pilaantuvaa sorttia (esim. nestemäinen) tai sitä on säilytetty väärin (liian lämpimässä, kosteassa, purkki auki). Ravintoarvot / imeytyminen / teho voi kärsiä pitemmässä säilyttelyssä mutta muuten on ihan hyvää tavaraa - kunhan ei vuosikausia vanhaa kamaa vedä.

Puoli vuotta on ollut muistaakseni joku takaraja erilaisille jauhoille, mutta tämäkin riippuu tietenkin tuotteesta.

Selvä, eli siis huiviin vaan.

Ihan näin mutuilemalla ajattelisin, että jos se viimeinen käyttöpäivä on tuotetta ostaessa jossakin reilun vuoden päässä niin ei ole kuukauden tai parin heitoilla varmaan suurtakaan merkitystä. Erijuttu on sitten jos taas tuote ei tuoreena ostaessa kestä kun vaikkapa viikon, tätä ei sitten enää kovin montaa päivää viimesestä käyttöpäivästä kannata syödä.

Suositut

Back
Ylös Bottom