Vihreät poliitikot, älyvapauden riemuvoitto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Pointtina vaan se, että ei tartte ehdoin tahdoin vääntää lapsia valmiisiin tytön ja pojan muotteihin.
Mutta ehdointahdoin pyritään kääntämään asetelma toisinpäin? Jokuhan siinä jotain ehdointahdoin tekee, jos vanhemmat ostavat pojalleen My little ponyn. Ei se kersa siellä kaupassa yksin ole ja jos se ohjataan pois mikroautohyllyltä, niin kyllä mennään metsään.

Ehkä mä en osaa lukea mutta mun mielestä siinä neuvotaan että voi tytöllekkin ostaa/hankkia myös "poikien leluja" ja pojalle myös "tyttöjen leluja". Missä lukee että niillä on pakko leikkiä? Antaa lapsen itse valita millä haluaa leikkiä. Yleinen ajatusmaailma nyt on se, että sukulaisen kuuluu ostaa pojalle "poikien leluja" ja tytölle "työttöjen leluja" tai on jotenkin vajaa. Mikä on vain poikien lelu, mikä puolestaan on vain tyttöjen lelu ja mikä on sitten vaan lelu...
No voihan sitä ostaa vaikka kirveen pojalle joululahjaksi. Mutta jos osaat lukea, niin onhan tuo aika ohjaileva ja suuntaa antava ehdotus vihreiltä. Tuohan suorastaan huutaa, että on väärin antaa lasten olla lapsia.

Ehkä mä en osaa lukea mutta mun mielestä siinä neuvotaan että voi tytöllekkin ostaa/hankkia myös "poikien leluja" ja pojalle myös "tyttöjen leluja". Missä lukee että niillä on pakko leikkiä? Antaa lapsen itse valita millä haluaa leikkiä. Yleinen ajatusmaailma nyt on se, että sukulaisen kuuluu ostaa pojalle "poikien leluja" ja tytölle "työttöjen leluja" tai on jotenkin vajaa. Mikä on vain poikien lelu, mikä puolestaan on vain tyttöjen lelu ja mikä on sitten vaan lelu...
Kerro sukulaisille, mitkä lelut ovat mielestäsi lapsellesi sopivia. Pojat eivät ole luonnostaan kiinnostuneita autoista, eivätkä tytöt nukeista.

Tuo lause huomioiden konteksti on mielestäni aika selkeä (otsikointi: näin kasvatat lapsesi feministisesti).

Mun mielestä kirjoituksissa pitää aina huomioida konteksti.

Moni varmaan olisi sitä mieltä, että mä haluaisin kaikki neekerit hengiltä jos kirjoittaisin näin:

"Neekerit on rumia, niiden huulet on kumia ja ne polttaa ooppiumia, nirri pois nirri pois.

Mustat eivät ole luonnostaan kiinnostuneita elämisestä, eivätkä hengissä pysymisestä. Muista tarjota heille vaihtoehto."

Siis meinaatko sä, että pojilla on joku tykkään paloautoista -geeni, ja tytöillä vastaavasti tykkään nukeista -geeni? Eiköhän ne mielenkiinnon kohteet kuitenkin pääasiassa määräydy sen mukaan, mitä ympäristö odottaa ja tarjoaa, ja miten lapset näkee toisten käyttäytyvän.

Itse asiassa saattaa ollakkin. Kerran tuli yleltä joku dokumentti, jossa simpanssin poikasille annettiin nukkeja sekä autoja. Yllätyin itsekkin kun lähes kaikki urossimpanssit leikkivät vain autoilla ja naarassimpanssit nukeilla. Eihän nuo simpanssit vois mistään tietää että pikkuautot on poikien juttuja ja nuket tyttöjen, joten pakko siinä on jotain biologiaakin olla.

Mutta ehdointahdoin pyritään kääntämään asetelma toisinpäin? Jokuhan siinä jotain ehdointahdoin tekee, jos vanhemmat ostavat pojalleen My little ponyn. Ei se kersa siellä kaupassa yksin ole ja jos se ohjataan pois mikroautohyllyltä, niin kyllä mennään metsään.
Mun käsittääkseni tossa jutussa ei kielletä ostamasta pojalle niitä mikroautojakin, jos se niistä tykkää. Vaan että ei tartte automaattisesti olettaa, että pojat tykkää pelkästään mikroautoista ja tytöt pelkästään nukeista. Eli ei käännetä asetelmaa toisin päin vaan tasapainotetaan sitä niin, ettei lapsille välity niin jäykkiä sukupuolirooleja.

Mun käsittääkseni tossa jutussa ei kielletä ostamasta pojalle niitä mikroautojakin, jos se niistä tykkää. Vaan että ei tartte automaattisesti olettaa, että pojat tykkää pelkästään mikroautoista ja tytöt pelkästään nukeista. Eli ei käännetä asetelmaa toisin päin vaan tasapainotetaan sitä niin, ettei lapsille välity niin jäykkiä sukupuolirooleja.
Kerro sukulaisille, mitkä lelut ovat mielestäsi lapsellesi sopivia. Pojat eivät ole luonnostaan kiinnostuneita autoista, eivätkä tytöt nukeista.

Ei kielletä, ei, mutta aika vahvasti ohjataan valitsemaan toisin. Miksi tätä nykyistä tilannetta pitäisi rikkoa vain typerän oletuksen vuoksi? Jos sukulaiselle pitää kertoa mikä lelu kelpaa pojalle, niin millä ihmeellä kukaan sanoisi "barbie"? Kyllä se nyt vain on fakta, että pojille on sopivampi auto kuin barbie, siitä vain vaikka galluppia tekemään. Ja miksi se auto on sopivampi? No koska se on sopivampi, näin on aina ollut ja koska tilanteesta ei todellakaan ole mitään haittaa, niin mikä ihmeen hinku on muuttaa jotain?

Itse asiassa saattaa ollakkin. Kerran tuli yleltä joku dokumentti, jossa simpanssin poikasille annettiin nukkeja sekä autoja. Yllätyin itsekkin kun lähes kaikki urossimpanssit leikkivät vain autoilla ja naarassimpanssit nukeilla. Eihän nuo simpanssit vois mistään tietää että pikkuautot on poikien juttuja ja nuket tyttöjen, joten pakko siinä on jotain biologiaakin olla.
No voihan siinä toki jotain biologiaankin perustuvaa olla. Autogeeniä nyt ei varmuudella ole, koska autot on keksitty reilu sata vuotta sitten, eikä ihmisen perimä ole tuossa ajassa kummemmin muuttunut. Mutta toki genetiikka voi vaikuttaa siihen, minkä tyyppisiä asioita kukin pitää kiinnostavina. Eikä siinä ole mitään pahaa, jos poika tykkää autoista ja tyttö nukeista. Niin kuin ei siinäkään, jos homma meneekin toisin päin.

Geenit ei kuitenkaan määrää, että ihmisten pitäisi noudattaa kaikkia sukupuolirooleihin kuuluvia odotuksia. Poikien ei ole perimänsä takia pakko tapella, eikä tyttöjen ole pakko viettää puolta elämästään hellan ääressä.

Oletko varma? Kun siinä nyt vain taitaa olla pieni probleema, jos poika pukee vaaleanpunaisia vaatteita ja sitä syrjitään siksi välitunnilla.
No kyllä se ongelma tossa tapauksessa on enemmänkin niissä kiusaajissa. Mieluummin pitäis yrittää opettaa lapsille suvaitsevaisuutta kuin laittaa se hintahtava poika ruotuun ja pukea se miehekkäästi mustaan. Niin kuin olen jo sanonutkin, niin ei tietty kannata väen vängällä pukea sitä poikaa vaaleanpunaisiin, jos ei se siitä tykkää, koska silloin voi käydä noin. Toisaalta jos se itse haluaa pukeutua vaaleanpunaiseen, niin antaa mennä vaan. Jos sitä sen takia kiusataan, niin todennäköisesti maku muuttuu aika pian yleisen normin mukaiseksi, tai sitten se pitää päänsä ja oppii olemaan välittämättä muitten mielipiteistä.

Geenit ei kuitenkaan määrää, että ihmisten pitäisi noudattaa kaikkia sukupuolirooleihin kuuluvia odotuksia. Poikien ei ole perimänsä takia pakko tapella, eikä tyttöjen ole pakko viettää puolta elämästään hellan ääressä.
Mutta tämä ei ollutkaa vihreiden idea tuossa listassa. Idea oli siinä, kuinka kasvattaa lapsensa feministisesti.

Tuo lause huomioiden konteksti on mielestäni aika selkeä (otsikointi: näin kasvatat lapsesi feministisesti).

Mun mielestä kirjoituksissa pitää aina huomioida konteksti.

Moni varmaan olisi sitä mieltä, että mä haluaisin kaikki neekerit hengiltä jos kirjoittaisin näin:

"Neekerit on rumia, niiden huulet on kumia ja ne polttaa ooppiumia, nirri pois nirri pois.

Mustat eivät ole luonnostaan kiinnostuneita elämisestä, eivätkä hengissä pysymisestä. Muista tarjota heille vaihtoehto."

Huoh. No, mulla ei ole mitään ongelmia ymmärtää mitä tuossa sanotaan, enkä pidä kirjoitettua jotenkin niin omituisena, että siitä olisi tänne alunperin kannattanut kommentoida. Tuossa ei edelleenkään lue että poikien on pakko leikkiä tyttöjen leluilla (ja vain niillä) ja sama päinvastoin. Minkä takia siis näin pitäisi ymmärtää kirjoitetun perusteella. Otsikon? Jokainen tavallaan...

Ps. ei kannata varmaan lukea yhtään lööppiä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No kyllä se ongelma tossa tapauksessa on enemmänkin niissä kiusaajissa. Mieluummin pitäis yrittää opettaa lapsille suvaitsevaisuutta kuin laittaa se hintahtava poika ruotuun ja pukea se miehekkäästi mustaan. Niin kuin olen jo sanonutkin, niin ei tietty kannata väen vängällä pukea sitä poikaa vaaleanpunaisiin, jos ei se siitä tykkää, koska silloin voi käydä noin. Toisaalta jos se itse haluaa pukeutua vaaleanpunaiseen, niin antaa mennä vaan. Jos sitä sen takia kiusataan, niin todennäköisesti maku muuttuu aika pian yleisen normin mukaiseksi, tai sitten se pitää päänsä ja oppii olemaan välittämättä muitten mielipiteistä.
No mutta onko tuossa nyt siis pienintäkään järjen hiventä? Kauanko kestäisi pukea lapsia päinvastaisesti ennenkuin kukaan ei enää kiusaisi? No jos tämä sitten koskaan tapahtuisi, niin vihreät olisivat ensimmäisenä rivissä huutamassa "poikien pitää pukea miehekkäästi ja naisten naisellisesti, katso mitä lapsesi päälle laitat"

Tilanne on nyt se, että jos Matille tuupataan mikroauto ja sininen paita, niin Matti on onnellinen kun sillä on samanlainen auto kuin naapurin Samilla. Millä ihmeen logiikalla tuossa tilanteessa olisi väen väkisin edes ajateltava mikroauton tilalle barbie-nukkea? Jos Matti on onnellinen, niin antaa olla asian niin, vai onko tässä tosiaankin kyse nyt feministiämmien katkerasta marmatuksesta kun ovat niin katkeria jostain syystä.

Huoh. No, mulla ei ole mitään ongelmia ymmärtää mitä tuossa sanotaan, enkä pidä kirjoitettua jotenkin niin omituisena, että siitä olisi tänne alunperin kannattanut kommentoida. Tuossa ei edelleenkään lue että poikien on pakko leikkiä tyttöjen leluilla (ja vain niillä) ja sama päinvastoin. Minkä takia siis näin pitäisi ymmärtää kirjoitetun perusteella. Otsikon? Jokainen tavallaan...

Ps. ei kannata varmaan lukea yhtään lööppiä.
Tokihan yksittäisen lauseen tarkoitus muuttuu, kun sen irrottaa asiayhteydestään. Vihreillä oli tarkoitus saada lapsille feministinen kasvatus, joten mun mielestä ei ole mitenkään vaikea ymmärtää sitä, etteivät he tarkoittaneet, että antaa kaikkien tehdä kuten huvittaa. Ei, tarkoituksena oli kasvattaa lapsi feministisesti. Jos tämä on tavoite niin tuskinpa silloin on tarkoituksenmukaista antaa lapselle sysäyksiä miehiseen ja sovinistisiin sukupuolirooleihin jaettuun synkkään maailmaan antamalla lapsen leikkiä esim. autoilla.

Mutta tämä ei ollutkaa vihreiden idea tuossa listassa. Idea oli siinä, kuinka kasvattaa lapsensa feministisesti.

Vakavasti puhuen, tuo virheiden lista ei vaikuta varsin pahalta ensi silmäyksellä, mutta kun sitä lukaisee hivenen tarkemmin, niin alkaa vaikuttaa siltä että;
tiedetään kyllä mihin puuhun luonto tikanpoikaa ajaa, mutta sitä pidetään epäluonnollisena, jotenkin yritetään estää tämä.
Ja tämä estäminen naamioidaan sitten siihen, että tarkoituksena on vain ikään kuin pitää ovet auki ja antaa lapsesta kasvaa ihan mikä vaan, ja jopa lujasti auttaa pikkuista pitämällä ihan joka helvetin käänteessä ovi auki joka suuntaan.
Kun poika haluaa leikkiautoja katsella, niin ohjataan hellästi barbien luo,
jos haluaa tietynvärisen paidan, niin tarjotaan että eikö tällainen only-gay-in-the-village-lateksipuku olisi kuitenkin hyvä.

Eli siis kokisin että tuossa yritetään tietoisesti hämmentää koko ajan kersaa, kersa haluaa jotain asiaa lapsen yksinkertaisuudella (nukkea, autoa, leikkipyssyä, nallea) ja kersaan yritetään koko ajan iskostaa, että mahdatko kuitenkaan haluta tuota, kun on muutakin tarjolla, elämä on kuules niin monimuotoista, pikku Sirpani, ja sinussa on tämä kaikki monimuotoisuus.

Minä autan sinua säilyttämään sen, ja olet äitin oma pikku hetero-lesbo-bi-tyttöpoika-transu, ja jos Mengele olisi saanut kokeensa kunnialla päätökseen, niin ymppäisin pari eri rotuakin sinuun.

Kokisin että vois olla hämmentävää pienokaiselle, kun käytännössä annettaisiin ymmärtää, että haluat kuule vääriä asioita, ja ainakin jonkinlainen terve kiinnostus pitäisi pienellä olla cross-dressingiin, ja jonniinlainen epämukavuus omassa kehossasi, ainakin osan sinusta tulisi kokea olevansa mies naisen ruumiissa tai nainen miehen ruumissa.
Tai sosiaalinen konstruktio sosiaalisen konstruktion ruumiissa.

Vakavasti puhuen, tuo virheiden lista ei vaikuta varsin pahalta ensi silmäyksellä, mutta kun sitä lukaisee hivenen tarkemmin, niin alkaa vaikuttaa siltä että;
tiedetään kyllä mihin puuhun luonto tikanpoikaa ajaa, mutta sitä pidetään epäluonnollisena, jotenkin yritetään estää tämä.
Ja tämä estäminen naamioidaan sitten siihen, että tarkoituksena on vain ikään kuin pitää ovet auki ja antaa lapsesta kasvaa ihan mikä vaan, ja jopa lujasti auttaa pikkuista pitämällä ihan joka helvetin käänteessä ovi auki joka suuntaan.
Kun poika haluaa leikkiautoja katsella, niin ohjataan hellästi barbien luo,
jos haluaa tietynvärisen paidan, niin tarjotaan että eikö tällainen only-gay-in-the-village-lateksipuku olisi kuitenkin hyvä.

Eli siis kokisin että tuossa yritetään tietoisesti hämmentää koko ajan kersaa, kersa haluaa jotain asiaa lapsen yksinkertaisuudella (nukkea, autoa, leikkipyssyä, nallea) ja kersaan yritetään koko ajan iskostaa, että mahdatko kuitenkaan haluta tuota, kun on muutakin tarjolla, elämä on kuules niin monimuotoista, pikku Sirpani, ja sinussa on tämä kaikki monimuotoisuus.

Minä autan sinua säilyttämään sen, ja olet äitin oma pikku hetero-lesbo-bi-tyttöpoika-transu, ja jos Mengele olisi saanut kokeensa kunnialla päätökseen, niin ymppäisin pari eri rotuakin sinuun.

Kokisin että vois olla hämmentävää pienokaiselle, kun käytännössä annettaisiin ymmärtää, että haluat kuule vääriä asioita, ja ainakin jonkinlainen terve kiinnostus pitäisi pienellä olla cross-dressingiin, ja jonniinlainen epämukavuus omassa kehossasi, ainakin osan sinusta tulisi kokea olevansa mies naisen ruumiissa tai nainen miehen ruumissa.
Tai sosiaalinen konstruktio sosiaalisen konstruktion ruumiissa.
Ilmeisesti en sitten osaa noin tarkasti lukea, kun en mistään löytänyt kohtaa, jossa sanottaisiin, että pojat pitää ohjata pois mikroautojen luota barbien ääreen. (Sitä paitsi oikeaoppiset feministithän vihaa barbeja muutenkin, kun ne välittää vääristynyttä kauneusihannetta, you know). Tai että muutenkaan pitäisi antaa lapsen ymmärtää haluavansa vääriä asioita.

Kyllä musta vähän tuntuu, että Pakkiksella kaikki, mikä on vihreiden kynästä lähtöisin menee semmosen suodattimen läpi, että kaikki ehdotukset tulkitaan niin typeriksi kuin vain on mahdollista. Ja jos samassa jutussa vielä ihan avoimesti mainitaan feminismi, niin johan on piru irti.

Ja jokainen järkevä feministi ymmärtää, että miehet on miehiä ja naiset on naisia. Miehen roolit ja naisen roolit on "sosiaalisia konstruktioita" ihan samalla tavalla kuin kaikki muutkin instituutiot, esimerkiksi talonmiehen ja poliisin roolit.

Ilmeisesti en sitten osaa noin tarkasti lukea, kun en mistään löytänyt kohtaa, jossa sanottaisiin, että pojat pitää ohjata pois mikroautojen luota barbien ääreen.
Pojat eivät ole luonnostaan kiinnostuneita autoista, eivätkä tytöt nukeista.
Jos tarkoitus ei ole ohjata pois normaaleista leluista, niin mikäs tarkoitus sitten tuolla oli? Siis jos ihan tarkalleen mietit tuota vihreiden juttua, niin miksi se on ylipäätänsä kirjoitettu, jos tarkoitus ei ollut muuttaa nykyistä tilannetta? Mä nyt vain luen Suomea ja väitän aika vahvasti, että tuossa nimenomaan annetaan ymmärtää, että perinnettä pitäisi muuttaa.

Mä ymmärrän ton lauseen siten, että Pojat eivät ole luonnostaan enemmän kiinnostuneita autoista kuin nukeista, eivätkä tytöt enemmän kiinnostuneita nukeista kuin autoista. Vaan sekä tytöt että pojat voivat kiinnostua tai olla kiinnostumatta molemmista. Tähänhän tosi konsales tiesi kertoa jostakin apinoilla tehdystä kokeesta, jonka mukaan tällaista luontaista taipumusta olisi havaittavissa.

Ja mun käsityksen mukaan nykyistä tilannetta halutaan kyllä muuttaa, mutta ei siten, että tulevaisuudessa kaikki pojat leikkisivät nukeilla ja tytöt autoilla.

Ja jokainen järkevä feministi ymmärtää, että miehet on miehiä ja naiset on naisia. Miehen roolit ja naisen roolit on "sosiaalisia konstruktioita" ihan samalla tavalla kuin kaikki muutkin instituutiot, esimerkiksi talonmiehen ja poliisin roolit.

Ehkäpä miehiä on enemmän poliiseina ja talonmiehinä juuri siksi, että nämä ammatit tarvitsevat ainakin jossakin määrin fyysistä voimaa, joita luontoäiti on miehille suonut enemmän kuin naisille. Mutta silti joukosta löytyy naisia, eikä heitä olla estetty mitenkään ammatinvalintaa tehdessään. :wanha:

Ja miksi järkevillä feministeillä on pakollinen tarve saada aina vaan enemmän naisia "miesten töihin" ja miehiä "naisten töihin", jos homma toimii näinkin hyvin. Ja naisilla on nykyään mahdollisuus päästä esim. LVI-alalle tai talonmieheksi jos vain tahtoo.

Tai sittenhän voitaisiinkin Suomessa laittaa naiset "miesten rooleihin" ja toisinpäin. Eli naiset vaan kantamaan niitä jääkaappeja ja rakennuselementtejä paikasta A paikkaan B. Olisipahan aina mies siellä hellan luona ruokaa tekemässä. :hyvä:
Ei niitä feministejä ainakaan nykyään haittaa jos, ja kun mies joutuu ponnistelemaan tuollaisen fyysisesti raskaan työn kanssa.

Mutta joo. Ääripäissään niin sovinismi ja feminismi on molemmat niin syvältä sieltä kun olla ja voi.

Tulipahan avauduttua sopivan sekavasti. :piis:

Sovinismi on täysin hanurista, mutta feminismi on vieläkin sairaampaa. Sovinistin voi kouluttaa kantapään kautta kunnioittamaan naisia, mutta feministit ovat semmoisia lorttoja, ettei niiden päätä käännetä, vaikka mies ryömisi maapallon ympäri naisen vuoksi. Feministi on ns. periaatteen mies, ja vittu siitä periaatteesta ei poiketa pätkääkään, ikinä!

Ehkäpä miehiä on enemmän poliiseina ja talonmiehinä juuri siksi, että nämä ammatit tarvitsevat ainakin jossakin määrin fyysistä voimaa, joita luontoäiti on miehille suonut enemmän kuin naisille. Mutta silti joukosta löytyy naisia, eikä heitä olla estetty mitenkään ammatinvalintaa tehdessään. :wanha:

Ja miksi järkevillä feministeillä on pakollinen tarve saada aina vaan enemmän naisia "miesten töihin" ja miehiä "naisten töihin", jos homma toimii näinkin hyvin. Ja naisilla on nykyään mahdollisuus päästä esim. LVI-alalle tai talonmieheksi jos vain tahtoo.

Tai sittenhän voitaisiinkin Suomessa laittaa naiset "miesten rooleihin" ja toisinpäin. Eli naiset vaan kantamaan niitä jääkaappeja ja rakennuselementtejä paikasta A paikkaan B. Olisipahan aina mies siellä hellan luona ruokaa tekemässä. :hyvä:
Ei niitä feministejä ainakaan nykyään haittaa jos, ja kun mies joutuu ponnistelemaan tuollaisen fyysisesti raskaan työn kanssa.

Mutta joo. Ääripäissään niin sovinismi ja feminismi on molemmat niin syvältä sieltä kun olla ja voi.

Tulipahan avauduttua sopivan sekavasti. :piis:
En nyt yleisesti osaa sanoa, mitä mieltä feministit ovat, mutta ainakin minun mielestäni on ihan selvää, että jotkin hommat vaativat paljon voimaa, ja sopivat siksi paremmin miehille (keskimäärin, onhan toki vahvoja naisiakin olemassa). Yksi syy, miksi naisia halutaan "miesten ammatteihin" on se, että niistä maksetaan yleensä parempaa palkkaa kuin "naisten ammateista" - esim. insinööri vs. sairaanhoitaja. Yksi syy, miksi miehet ja naiset hakeutuvat eri ammatteihin, on käsitykset siitä, mikä on miehille sopivaa, ja mikä on naisille sopivaa, ja minkälaisia mielikuvia liitetään miehiin ja naisiin. Insinöörin ammattia pidetään miehekkäänä ja sairaanhoitajan ammattia naisellisena. Tietysti jokaisella on nykytilanteessakin mahdollisuus hakeutua valitsemalleen alalle, mutta isommassa mittakaavassa asiaan vaikuttavat vallitsevat asenteet. Jos asenteet eivät olisi niin jäykkiä, saattaisi sukupuolijakauma eri ammattien välillä olla tasaisempi.

Sama koskee sukupuolirooleja siviilielämässäkin. Yleensä on kätevämpää, että kotona mies kantaa pesukoneen, koska mies on yleensä vahvempi. Samoin voi olla kätevämpää, että nainen näppärillä sormillaan ompelee irronneet napit kiinni. Lisäksi on kuitenkin ihan turhiakin roolijakoja. Miksi esimerkiksi naisen pitäisi aina jättäytyä pois työelämästä ja jäädä kotiin hoitamaan lapsia? Toki tässäkin asiassa kukin saa valita niin kuin haluaa, mutta yleensä kuitenkin naisen odotetaan hoitavan lapset.

Feminismillä voi tietysti tarkoittaa montaa eri asiaa. Jos se ymmärretään pyrkimykseksi miesten ja naisten tasa-arvoon, niin minusta se on erittäin hyvä juttu.

Siis meinaatko sä, että pojilla on joku tykkään paloautoista -geeni, ja tytöillä vastaavasti tykkään nukeista -geeni? Eiköhän ne mielenkiinnon kohteet kuitenkin pääasiassa määräydy sen mukaan, mitä ympäristö odottaa ja tarjoaa, ja miten lapset näkee toisten käyttäytyvän.

Valitettavasti juuri näin taitaa olla.
http://www.newscientist.com/article...refer-boys-toys.html?feedId=online-news_rss20
http://www.eurekalert.org/pub_releases/2002-12/tau-tca121002.php
Apinoilla ei liene ympäristön paineita eikä rooliodotuksia valita lelujaan. Vaan niin niitä apinapoikia nuo autot kiinnostivat enemmän ja nuket tyttöjä. Toki rooliodotukset voivat vahvistaa lasten leluvalintoja, mutta tabula rasa -ajattelu on aika yksiselitteisesti väärää.

Edit: Ennen kuin menee saivarteluksi: Ei ole olemassa "paloautogeeniä". Pojat tykkää enemmän toiminnallisista leluista ja tytöt leluista, jotka ovat hoivan kohteita jollain tavalla (muoto, väri jne.).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom