Siis meinaatko sä, että pojilla on joku tykkään paloautoista -geeni, ja tytöillä vastaavasti tykkään nukeista -geeni? Eiköhän ne mielenkiinnon kohteet kuitenkin pääasiassa määräydy sen mukaan, mitä ympäristö odottaa ja tarjoaa, ja miten lapset näkee toisten käyttäytyvän.
Kyllä se vaan niin on, että tytöt tykkää enemmän poneista ja nalleista ja muusta ihkusta ja pojat tykkää miekoista, linnoista etc. Käytännössä nähty. On tytölle koitettu ostaa He-Man-linnaa siinä toivossa, että pääsis itsekin leikkimään, mutta ei ne vaan iske.
Mun mielestä ton jutun pointti oli, että ei tartte kasvattaa lapsia iänikuisten stereotypioiden mukaan.
Mun mielestä pointti oli se, että kasvata lapsesi näiden ohjeiden mukaan koulukiustatuksi, kun muut lapset eivät olekaan samoilla ohjeilla kasvatettu.
Ja kyllä tämä minusta näyttää ihan aidosti sopivan vihreiden muutenkin ajamaan politiikkaan, eli tuskin on kyse pelkästä valittamisen ilosta valittamisesta.
Vihreäthän just heille sopivasti vastustaa muun hallituksen päätöksia ja taas tietyssä kohdassa vinkuu opposition ehdotuksista äänten toivossa. Siinä meillä on se todellinen populisti-puolue.
Tää lasten kasvatus nyt on vaan yksi tapa ottaa esille näitä sukupuolirooleihin liittyviä ongelmia, eikä kukaan varmaan odotakaan, että joku noudattaisi kirjaimellisesti kaikkia näitä ohjeita.
Mikä ongelma on siinä, että pojat näyttävät pojilta (ei Timo T.A:n pojilta) ja tytöt näyttävät tytöiltä?
Eihän tossa jutussa käsketä pukea lapsia transuiksi. Ja ei siinä naiseudessa mikään pelota "femakkoja" vaan feministien (ja muidenkin järkevien ihmisten) mielestä on huono juttu, että tytöiltä odotetaan tietynlaista avuttomuutta.
Mä en kyllä tunne yhtäkään vanhempaa, joka lähtökohtaisesti odottaisi tyttärestään avutonta?
Teini-ikäiselle tytölle on epäcoolia tai epänaisellista olla hyvä koulussa, varsinkin matemaattisissa aineissa, olla kiinnostunut tekniikasta ja muista "miesten jutuista", harrastaa raskasta liikuntaa, kuten voimailua tai kamppailu-urheilua jne.
Muslimimaissa näin varmasti on. Suomessa en ole tuohon törmännyt kovinkaan laajasti niin että ongelmasta voitaisiin puhua.
Vastaavasti pojilta ja miehiltä valitettavasti odotetaan väkivaltaista "kunniansa" puolustamista ja taipumusta itselle ja muille vaaralliseen rämäpäisyyteen etenkin kännissä. Tällaiset tyttöjen ja poikien elämää rajoittavat rooliodotukset ovat se ongelma, joihin tälläkin vihreiden tempauksella yritetään puuttua.
Parempi se on opettaa kakaransa puolustamaan itseään ja pärjäämään omillaan, kuin kasvattaa niistä orkideaa tuoksuttelevaa vässykkää. Ei mua oo ainakaan kauheasti rajoittanut tieto siitä, että jos joku rupeaa takomaan mua tauluun niin mä voin puolustaa itseäni lyömällä takaisin.
Enemmänkin tässä halutaan, että miehillä ja naisilla ei olisi tarvetta noudattaa noita yllä mainitsemiani negatiivisia rooleja. Nämä roolit eivät ole suoraa seurausta biologisesta sukupuolesta, vaan ne ovat yhteiskunnan historiallisen kehityksen seurausta, ja niitä voidaan muuttaa.
Kyllä toi nyt on aika paksua. Biologialla on kyllä aika paljon tekemistä esim. aggressiivisuuden kanssa.
Ylipäänsä kaikille sanoisin sen verran, että ei noita tartte lukea kuin piru raamattua. Taitaa Pakkiksella olla vähän sellainen meininki, että jos joku vähänkin tuoksahtaa feminismiltä, niin heti vedetään palkokasvit nenukkaan ja ruvetaan räyhäämään, kuinka femakot on elämässään epäonnistuneita rumia katkeria ämmiä, jotka on vaan munaa vailla.