Vihlonta takaraivossa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Melkein kuukausi sitten salilla prässiä tehdessä minulla alkoi vihloa takaraivon vasenta puolta niin pahasti että treenit oli pakko keskeyttää. Aivan kuin olisi työnnetty puukko päästä läpi. Sen jälkeen on samaisessa kohdassa tuntunut aina välistä pientä kipuilua ja oikeastaan kaikki treenit ovat menneet enemmän tai vähemmän puihin, koska treenatessa tuo kipu kasvaa todella voimakkaaksi. Pahimmillaan tuntuu että taju lähtee. Onko kenellekään sattunut koskaan vastaavaa ja mistähän tuo voisi joshtua? Eräs kaveri salilla arveli että olisikohan epäkäs jotenkin jumiutunut/"nuljahtanut" huonoon asentoon mutta tätä on nyt sen verran kauan jatkunut että alkaa jo pelottaa, että kyseessä on jotain vakavampaakin.

Melkein kuukausi sitten salilla prässiä tehdessä minulla alkoi vihloa takaraivon vasenta puolta niin pahasti että treenit oli pakko keskeyttää.
Sattuu varmaan kaikille, jotka salilla käyvät.

Kyseessä on ponnistuspäänsärky. Tulee käsittääkseni pääkalloon kiinnittyvistä niska-hartiaseudun lihaksista jotka protestoivat rasitusta. Siihen auttaa kun venyttelee niskan ja hartiat kunnolla ennen treeniä eikä jäkitä niskaa siinä prässissä, eli pidetään pää penkissä.

Kun se iskee, niin se paranee sillä, että vältetään kipua pahentavia ponnistuksia. Levon tarve vaihtelee parista päivästä viikkoihin. En tiedä nopeuttaako tätä hieronta tai, jos on lääkärisuhteita, lihasrelaksantit (itseäkin kiinnostaisi tietää).

Lisää tietoa löytyy searchillä "päänsärky" ja "ponnistuspäänsärky" nimikkeillä.

En tiedä nopeuttaako tätä hieronta tai, jos on lääkärisuhteita, lihasrelaksantit (itseäkin kiinnostaisi tietää).

Hierontaan varasin jo ajan, viikko vielä pitäisi odotella. Lääkärisuhteitakin löytyy. Eli ovatko nuo lihasrelaksantit jotain voiteita vai pillereitä? Onko tää kuinka yleistä? Reilun pari vuotta olen nyt treenannut enemmän tosissaan ja kerran aikaisemmin minulle on tuo kipu tullut, se tosin meni kerralla ohi eikä tullut takaisin ennen kuin nyt, noin vuoden jälkeen. Nyt minulla on vihlonut päätä tosiaan melkein kuukauden.

Eli ovatko nuo lihasrelaksantit jotain voiteita vai pillereitä?
Reseptin takana olevia pillereitä.

Onko tää kuinka yleistä?
Alussa tuli itselle jatkuvasti, mutta kun kiinnitin huomiota niskan ja hartioiden venyttelyyn ja lämmittelyyn niin ongelma on melkein kokonaan poistunut. Prässi tuntuu aiheuttavan sitä herkimmin.

Nyt minulla on vihlonut päätä tosiaan melkein kuukauden.
Kannattaa käydä lääkärissä. Mulla tuo päänsärky ei häviä, jos en pidä ihan totaalista lepoa treenistä 1-2 viikon ajan. Jos päästän kivun syntymään (en venyttele hyvin) ja menen salille liian aikaisin, niin kipu uusiutuu heti.

Edit: Tässä infoa lihasjännityspäänsärystä. Oleellista tuossa oli mun mielestä tuo huomio kivun kroonistumisesta, eli että sitä lepoa pitäisi todellakin pitää tai ongelmasta tulee hankalampi.

Reseptin takana olevia pillereitä.

Kiitoksia Dippi, taidankin lähteä tästä appimamma/pappa ehdokkailta kerjäämään reseptiä. :D Hitto kun oisin tajunnu tuota ponnistuspäänsärkyä hakee haulla. Rupes ihan naurattamaan kun luin miten samanlaiset oireet ja tuntemukset muillakin on tuon säryn kanssa. Kylläpä taisi tämän kivun syy ratketa tähän.

Melkein kuukausi sitten salilla prässiä tehdessä minulla alkoi vihloa takaraivon vasenta puolta niin pahasti että treenit oli pakko keskeyttää. Aivan kuin olisi työnnetty puukko päästä läpi. Sen jälkeen on samaisessa kohdassa tuntunut aina välistä pientä kipuilua ja oikeastaan kaikki treenit ovat menneet enemmän tai vähemmän puihin, koska treenatessa tuo kipu kasvaa todella voimakkaaksi. Pahimmillaan tuntuu että taju lähtee. Onko kenellekään sattunut koskaan vastaavaa ja mistähän tuo voisi joshtua? Eräs kaveri salilla arveli että olisikohan epäkäs jotenkin jumiutunut/"nuljahtanut" huonoon asentoon mutta tätä on nyt sen verran kauan jatkunut että alkaa jo pelottaa, että kyseessä on jotain vakavampaakin.

Sama tapahtui itselleni noin kuukausi sitten ensimmäisen kerran. Kipu oli uskomaton. viikon totaalilepo auttoi, kipu hävisi.

missään muussa liikkeessä toi ei tule kun takakyykyssä mulle. vituttaa aivan äärettömän paljon. mulla on niin helvetin jäykkä yläselkä alaselän rakenne viasta johtuen, että vaikka sitä kuinka venyttelee fysioterapeutin ohjeilla niin ei meinaa riittää.

Tuttua minulle yleensä jos treenistä tulee taukoa pari viikkoa, uusi sali eli jännittää tai joku uusi treenikaveri (jännittää). Lähtee kylläkin yleensä saman illan aikana pois.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Muista nyt kuitenkin ongelmien ehkäisy ettet ole kohta pamikoukussa. ;)

:D
voikun niskajumeihin/ponnistuspäänsärkyyn määrättäisiinkin pameja...Heheh

ja asiaan: oon kirjoitellut noista niskajumeista ja kivuista useamman kerran ja todetaan vielä kerran, että mars-mars lekuriin ja respa tulehduskipulääkkeitä & relaxantteja. Määräävät varmaan alkuun Dolaneita, ovat mietoja ja sis. relaxantin lisäksi parasetamolia. Mulle toi ei toimi. Sitten listalla perinteiset Sirdalud & Norflex (sama vaikuttava aine kuin Dolanissa, mut 3x)..
Mulle toi Sirdalud + tulehduskipulääke -kombo on ollut ylivoimaisesti paras. Sirdalud on vielä kaiken lisäksi turvallinen lääke, josta on suht mahdotonta vetää övereita. Tabletit siis 2mg, 4mg & 6mg depot. OD-raja on muistaakseni yli 120mg..

Tärkeintä on saada noi niskat kuntoon nopeesti. Elikkäs lekurille & lepoa. Toi meinaa muuttuu nopeesti "krooniseksi", eli alkaa kipukohtauksia tulemaan vähän väliä. Esim mulla tuli kivat tuskat kun nostin mehupurkin jääkaapista jne. Hmm, olin siis idiootti ja en mennyt alkuun lääkärille, vaan sitkottelin buranan voimalla. Pässi.

Vittu mullakin rupes vihlomaan keskiviikkona ohimossa kesken jalkaprässin... No sit lauantaina rupesin vetämään leukoja ja heti vihlas päässä. Aattelin vielä jatkaa ja siirryin tekemään kulmasoutua, sit rupes vihlomaan ja oli pakko lopettaa treenit. Lääkärissäkin kävin vaan ei tuo antanu mitään lääkettä, sano että elä treenaa vähään aikaa. Aattelin sit pitää viikon tauon. Pitää kokeilla mitä tapahtuu viikon päästä. Vituttaa vaan kun ei pääse treenaamaan... :itku:

On muuten helvetinmoinen tunne kun vihlasee...

Superstitious

Mullakin iski tossa keväällä jumalaton vihlonta takaraivoon, kun tein kyykkyä. Sama juttu jatkui kun tein leukoja ja prässiä. Aloin huolestua tilanteesta ja menin lääkäriin. No eihän ne terveyskeskuksen lääkärit tietenkään mitään osanneet sanoa. Sitten kun menin seuraavan kerran salille näin kun siellä yks kaveri teki takakyykkyä. Silloin mulla välähti. Mä olin pitänyt tankoa liian ylhäällä. Tanko oli painanut nikamaa varmaan juuri sen verran, että nikama oli ottanut pultit rasituksesta ja alkanut huutaa apua. Eli ongelma oli, että yksin harjoitellessa olin unohtanut tankon oikean paikan. Kun sitten seuraavan kerran menin salille pienen huilin(n.viikko) jälkeen, niin muistin kiinnittää huomiota siihen missä tankoa pidän. Tämän jälkeen olen asettanut jälleen huollella tankon niskan taakse ja vihlonta on pysynyt poissa. Eli muistakaa kyykkyä tehdessä asettaa tanko huolella oikeaan paikkaan!

Jännityspäänsärystä on kokemusta kun olen pari kesää työskennellyt purkutyömiehenä opintojen ohessa, tämä ponnistuspäänsärky kuulostaa kovasti samalta asialta eli niskalihakset jännittyvät rautaa (tai betonilohkareita ja piikkauskonetta) nostellessa ja ajanmittaan tämä aiheuttaa vihlovaa kipua kallossa (niskalihaksethan kiinnittyvät tosi korkealle, kokeile puristaa niskalla ja tunnustele mihin asti lihassäikeet ulottuvat).

Molempina kesinä itsellänikin tuli niskajännityksen takia sairaslomaa viikko ja popsittua Sirdaludia (relaksantti) ja kodeiini-parasetamoli -sekoituksia eli kolmiokipulääkkeiden kevyintä tasoa, eli vaiva on kyllä uusiutuva jos ei pidä huolta niskastaan.

Kevyt niskajumppa, venyttely ja hieronta voivat ennaltaehkäistä tuota, mutta jos päänsärkyä alkaa tulla tuohon malliin niin tehokkain hoito on tosiaan viikko relaksantteja ja lepuutusta.

Tärkeintä on saada noi niskat kuntoon nopeesti. Elikkäs lekurille & lepoa. Toi meinaa muuttuu nopeesti "krooniseksi", eli alkaa kipukohtauksia tulemaan vähän väliä. Esim mulla tuli kivat tuskat kun nostin mehupurkin jääkaapista jne. Hmm, olin siis idiootti ja en mennyt alkuun lääkärille, vaan sitkottelin buranan voimalla. Pässi.

Nyt tätä ketjua pitkästä aikaa vilkaisin, kun ei meinaa mennä ohi tuo päänsärky. Tuo säryn muuttuminen krooniseksi on tainnut mulla tapahtua. Enää ei tule sellaista tajun vievää vihlontaa, mutta pää on jatkuvasti enemmän tai vähemmän kipeä. Relaksantteja en siis vielä ole saanut hommattua. Buranaa oon silloin tällöin napsinut ja muutoin olen vain yrittänyt sietää kipua. Nyt ilmeisesti täytyy ottaa ittee niskasta kiinni ja hommata niitä pillereitä.

Mulla oli kans ihan äskettäin tota ponnistuspäänsärkyä. Tänään vasta huomasin ettei enää "vihlonu" niskassa. Ite sanoisin, ettei lepo ainakaan tohon auta yhtään. Treenasin ihan yhtä kovaa ku normaalistikin ja kärsin. Venyttely ennen sarjoja ja sarjojen välissä auttaa aika hyvin. Kannattaa myös joka päivä venytellä niskalihaksia useita kertoja päivässä.

Niin itselläni siis särkyä esiintyi myös muulloin, kuin treenatessa, joten tauko salilta ei olisi auttanut mitään. Ajan kanssa se paranee itsestään kun muistaa venytellä. Näin ainakin mulla ja kaverilla. :)

Mulla vittuili kans viikon kaks.Tein pakkotoistoja peck deckissä,ja oli nuppi irti laudasta ja sillon repes.PRKL et meinas taju lähteä,vaivas vajaa kaks viikkoa,yhde reenin jätin väliin,ja muut tein tuntemusten mukaan vähän varovammin.Mitään lääkkeitä en popsinu.Venyttelyä vähän lisää ja nupin pyörittelyä sarjojen välissä niin meni ohi.

lepo ainakaan tohon auta yhtään. Treenasin ihan yhtä kovaa ku normaalistikin ja kärsin. Venyttely ennen sarjoja ja sarjojen välissä auttaa aika hyvin. Kannattaa myös joka päivä venytellä niskalihaksia useita kertoja päivässä.

itekin huilasin vain sen aikaa että pysty päätä liikuttaa ( n 3 päivää ) ja sit salille. niskat lämpimäks vaan ja treenaamaa ja sitä venyttelyä joka helvetin päivä!

Onko teillä ohjetta/kokemusta siitä, että maastavedossa kun on vähänkin kovemmat painot niin tuntuu että niskassa/yläselän nikamistossa joku kiristää tosi kurjasti.

Mulla just teknisesti alkaa onnistumaan isompien painojen nosto, mutta tuo ikävä "niskajumi" aiheuttaa joskus ongelmia. Eli siis liikkeen aikana jossain puolessa välissä nostoa tuntuu todella kiristävältä jossain nikamavälissä -> kiristyksen tunne jälkeenpäin ja pientä särkyä, en tiedä onko hyvä tähän päänsärkythreadiin, mut kokeillaan:)

Any help available?:worship:

Itselläkin silloin tällöin esiintyy tuota ponnistuspäänsärkyä.Muutamia kertoja kun on hauista tai prässiä tehnyt hieman liian tiukkaan.Niskassa/takaraivossa alkaa kova kipu,yleensä reeni loppuu siihen,kun ei pysty enää tekemään.Parin päivän lepo on auttanut.Olen pyrkinyt olemaan jännittämättä niskaa prässiä ja hauista tehdessä se on auttanut.Muissa liikkeissä ei ole tuota kipua tullut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom