Viettekö sarjat loppuun asti?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Ikä
41
Tuolla hulluimmissa treeniohjelmissa olikin tästä jo vähän puhetta mutta päätin aloittaa uuden threadin. Olen kiinnostunut lähinnä lihaskasvusta joten etenkin bodyihmiset heittäkää kommenttia ja ajatuksia.

Itsellä on ainakin vähän se vika että otan sarjat ihan loppuun asti (mutta huom. PUHTAASTI) ja sitten usein tiputan painoa seuraaviin sarjoihin. Varsinkin jalkatreeneissä ja rintatreeneissä tämä on tyypillinen ilmiö. Erikoistekniikoita en käytä oikeastaan koskaan.

Eli kuvailkaa treenitapaanne! Otatteko äärimmäiseen loppuun asti, kaulasuonet pullistuvat läpimitaltaan 5cm paksuisiksi ja liike menee kuin meneekin loppuun vaikka liikerata saattaakin "pysähtyä" esim. keskivaiheilla?

Vai jätättekö sen viimeisen saatanan tiukan toiston nostamatta ja lisäätte esim. painoa seuraavaan sarjaan yms?

Mä oon vissiin vähä hidas lämpeemään, sillä treeni luistaa paremmin, kun lämmittelee ja sit tekee ekan kovan sarjan, muttei loppuun! sit lisää painoa ja sarja loppuun saakka! näin mulla toimii ihan mukavasti - tai sit olen tottumusteni vanki! pitäs koittaa tuota, et ekaan sarjaan suurimmat painot laittas.

Kyllä tulee joka sarja vedettyä siihen lopulliseen loppuun. En tiedä onko kovin järkevää, mutta tuntuu pahalta ja kaikki mikä tuntuu pahalta kasvattaa.

Originally posted by rontti
Kyllä tulee joka sarja vedettyä siihen lopulliseen loppuun. En tiedä onko kovin järkevää, mutta tuntuu pahalta ja kaikki mikä tuntuu pahalta kasvattaa.

Niin niin, mutta sitä "no pain, no gain" - mentaliteettia ei ehkä sitten kuitenkaan kannata soveltaa ihan niin mustavalkoisesti? Noh, kaipa sitten kaikki tekevät sarjansa loppuun kun ei jengi näköjään viittiny osallistua tähän.

Ei millään malta jättää sarjaa "kesken" jos tuntuu että vielä yksi toisto irtoaa kun puristaa kunnolla. Viime aikoina olen kyllä hieman muuttanut tapoja, esim eilen tein ranskalaista samalla painoilla 3*6, joista viimeinen sarja oli loppuun asti. Sen kyllä uskon että ei välttämättä kannata vetää aina epäonnistumiseen asti.

kesken ei jää, niin pitään kuin puhtaasti menee...
paitsi joskus jalkapäivänä jos ei ole ketään muuta paikkalla saattaa SE viimeinen kunnon rutistus jäädä! :mad:

Riippu aika paljon liikkeestä esim. kyykky: En tod pyri siihen että kaverit joutuu jeesaa. Penkissä yritän mitoittaa pari kovaa sarjaa siten, että ne just tulee, mutta pyrin välttää sitä vikaa pakkoa ainakin ekassa kovassa sarjassa. Mutta toinen kova sarja yleensä tehään loppuun, eli ei haittaa vaikka kaveri joutuu vikan jeesaa. Sit taas habassa teen yleensä pari sarjaa aivan loppuun. Nyt tuli kiire syömäänn...

Mun treenitapa on sellainen, että lämppäreiden jälkeen otan suunnittelemallani samalla maksimisarjapainolla 2-3 kovaa sarjaa siten, että yleensä aina jää vielä yksi toisto "varastoon". Mulla tuo on toiminut aika kivasti, ei aja paikkoja ihan niin tukkoon ja jää yleensä nälkää/tavoitetta taas seuraavaan treenikertaan. Muistan joskus lukeneeni jostakin loistavan voimanostajan Ed Coanin treenin perustuneen juuri tämän tyyppiseen treeniin, jossa jätetään se "viimeinen" toisto ottamatta ja vähennetään ainakin tuon tason kavereilla hieman vammautumisriskiä.

Aika lailla tulee vedettyä sarjat loppuun asti. Ei ehkä ihan joka kerta, mutta keskimäärin kyllä.

Poikkeuksena penkkipunnerrus, jossa yleensä noudatan säntillisesti käyttämäni ohjelman määrittelemiä toistomääriä. Silti pelittää ihan hyvin, ja tietenkin ohjelman loppupuolella saakin vääntää niin että silmissä sumenee, jotta vaaditut toistot täyttyvät...

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Voimanostossa ja tulosten parantamisessa tällä saavutetaankin varmasti parempi hyötysuhde siihen nähden kuin että otettaisiin loppuun asti jokainen setti. Mietinkin vaan asiaa että kumpi tapa tapa esim. näistä on lihaskasvun kannalta parempi (voimalla ei ole siis mitään väliä):

A

1. sarja loppuun asti 10 toistoa
2. 10kg vähemmän painoa, 10 toistoa
3. vielä 10kg vähemmän painoa, 10 toistoa

B

1. sarja ei ihan loppuun 12 toistoa
2. 10kg lisää, aika kova sarja mutta ei ihan loppuun 10 toistoa
3. vielä 10kg lisää, suht tiukka sarja mutta menee 8 toistoa

Nooh, turha kai näitä miettiä ja spekuloida kun se jää "oikea" tapa jää kuitenkin ikuiseksi arvoitukseksi :(

Kyllähän noita tapoja voi ja kannattaakin vaihdella. Nouseva pyramidi (12-10-8) jossa vika sarja on raskain ja tiukin toimii mulla ihan yhtä hyvin kuin laskeva, jossa ekassa otetaan maksimipainoilla ja joudutaan jälkimmäisiin sarjoihin vähentämään. Nyt keväällä on ollut käytössä toi nouseva. Teoriaa en nyt muista, mutta eikös tuossa ensimmäisessä tavassa hermostollinen rasitus ole paljon pienempi kuin jälkimmäisessä?

Mulla on jääny paha tapa niiltä ajoilta, kun treenasin penkkikisoihin tarkkaan suunnitellulla systeemillä, jossa periaatteessa kaikki painot ja toistot oli etukäteen mietitty, eli teki vaan sen verran ku paperilla luki. Toki apuliikkeissä tuli välillä tehtyä aivan loppuun asti.
Nyt kun on siirtyny enempi body-tyyliseen treeniin, on tosta tavasta vaikee päästä eroon. Eli aika usein ennen kovaa sarjaa päässä takoo ajatus "viimex meni 8, nyt pitäs mennä 10". Turhan usein tyytyy siihen 10 toistoon, vaikka vielä saattaski mennä jokunen toisto.
Voi kuulostaa tyhmältä, mut melkein aina toistot on 6,8,10, 12 tai 15, eli päähän on iskostunu parillisten/viidelläjaollisten lukujen-syndrooma, ei voi tehdä esim. 11 toiston sarjaa.
Kai se on pitkälti asennoitumiskysymys, täytys keskittyä pelkästään nostamiseen ja jättää laskeminen vähemmälle. Eikä pitäis pyrkiä johonkin tiettyyn toistomäärään, vaan tehdä yksinkertaisesti niin monta kuin menee...

...

Tee ensin pari pitkää sarjaa lämppäriksi ja sitten laita tankoon noin 70 % maksimittreenipainoista ja tee sillä 8-10 toistoa. Tämä tehdään siksi , että lihas saadaan "viritettyä" siihen varsinaiseen
sarjaan ja lihaksesta saadaan tällöin kaikki teho irti. Periaatteessa lihas ei tarvi kuin yhden kovan sarjan, mutta kun ihminen ei ole täydellinen , niin on hyvä ottaa pari kovaa sarjaa.
Esim :
70 kg ->10 toistoa ( viritys )
100 kg ->10 toistos ( eka kova )
90 kg -> 10 Toistos ( toka kova )

Jos palautukset pidetään muutamassa minutissa, niin ei se kuuluisa "erkkikään" pysty tekemään samalla painolla kahta kovaa kymppiä...joten siitä johtuu toi kympin pudotus.

Jos palautukset pidetään muutamassa minutissa, niin ei se kuuluisa "erkkikään" pysty tekemään samalla painolla kahta kovaa kymppiä...joten siitä johtuu toi kympin pudotus.

Niin niin. Mutta miksi se vika sarja pitäisi olla se sama 10 toistoa kuin edellinenkin. Onhan selvä, että jos vetää kovan sarjan loppuun ja saa just 10 toistoa, ei samoilla painoilla saa enää sitä kymmentä toistoa. Eli miksi pitää tiputtaa painoa viimeiseen sarjaan? Eikö voi tehdä (mä teen näin) niin, että se viimeinen kovis on vaikkapa pari toistoa vähemmän, mutta samoilla painoilla?

100 kg > 10 toistoa (eka sika kova)
100 kg > 8 toistoa (yhtä vitun kova ku ekakin)

...

No toi on äijästä kiinni täysin ! Ja tämä on toiminut mulla ainakin.

Esim. jos mä vedän penkissä 120:llä ensin ihan sikakovan ( vaikka kymmenen toistoa ), niin MÄ en saa sillä samalla painolla ku seuraavaksi 4-6 ja mä olen pyrkinyt siihen, että toistot pysyy 8-10 haarukassa ! ...eli mun on ihan pakko ainakin pudottaa painoa ,jos palautukset on parin minsan luokkaa.

Tosta tulikin mieleen että kuinka pitkiä palautuksia pidätte yleensä sarjojen välillä? Mä oon tehnyt sillain että kun sarja on viety loppuun, mä katon kellosta noin minuutin ja alan sitten valmistautumaan toiseen sarjaan. Eli palautukset on yleensä vähän yli minuutin mittaisia. Tavoitteena on aina saada koko treeni mahtuu 30-40 minuutin sisälle. Tietysti jalkatreenissä palautukset menee 2 minuuttiin.

No voi vitulla päähän!! Toihan tarkoittaa sitä, että vaikka mä vedän niin loppuun kuin vaan puhtaasti ikinä pystyn, en siltikään saa jostain syystä kaikkea itsestäni irti, vaikka olenkin ihan finaalissa sarjan jälkeen.

Jos sulla tippuu toistot jopa puoleen, tarkoittaa se yksinkertaisesti sitä, että sä pystyt antaa itsestäs enemmän sarjan aikana kuin minä.

Mites muilla?

Mä pidän palautukset melkeen joka liikkeessä siinä parissa kolmessa minuutissa. En tajuu esim. kun jotkut sanoo että hauiskäännössä 30s, max 60s palautukset toimii. Ehkä ne ei sitten ota ihan loppuun asti sarjoja? ;)

..

Andy, Kokeile ensi kerralla siten että lähet tekemään vain yhtä kovaa sarjaa ( vaikka teetkin pari ) ja lataat kaikki siihen ekaan kovaan. Ja kun tuntuu että ei tule enään yhtään, niin rupeet lataamaan vielä muutamaa toistoa siihen. Se on ihan sama , millä painoilla sen seuraavan sarjan tekee, kuhan se eka on sellanen , että silmät / verisuonet / räkä / sylki lentää päästä !!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom