Video editointikortti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jamoz
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä hyötyy editointi kortista on? onnistuuko esimerkiksi adobe premierillä editointi sutjakkaammin? Entäs laatu?

Suosituksia mikä video editointikortti kannattaisi hankkia hintana about 200€

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Editointikortti? Tarkoitatko kaappauskorttia? Mun nähdäkseni (jonkin verran videoiden digitointia ja editointia harrastaneena) editointi tapahtuu PC:n (tai Macin ym) sovellusten varassa, prossun laskentatehoa käyttäen ja keskusmuistissa, jonka jälkeen (ja aikana) se editoitu tiedosto sitten tietysti kirjoitetaan levylle. En ole koskaan kuullu kortista, joka veisi prossulta kuormaa pois transkoodauksen ym aikana. Voin olla väärässäkin.

-Stone Cold- sanoi:
Editointikortti? Tarkoitatko kaappauskorttia? Mun nähdäkseni (jonkin verran videoiden digitointia ja editointia harrastaneena) editointi tapahtuu PC:n (tai Macin ym) sovellusten varassa, prossun laskentatehoa käyttäen ja keskusmuistissa, jonka jälkeen (ja aikana) se editoitu tiedosto sitten tietysti kirjoitetaan levylle. En ole koskaan kuullu kortista, joka veisi prossulta kuormaa pois transkoodauksen ym aikana. Voin olla väärässäkin.

Oli näitä erillisiä kortteja joskus vuonna 1 ja 2 ja ammattilaisilla toki pro-kortit edelleen, mutta eikös nykyään jo joku Pentium 3Ghz+ vehje iloisesti jaksa jauhaa normaalin näytönohjaimen kanssa videota ilman apuja softallakin?

Siis kunhan se näytönohjain vaan osaa jotain ottaa sisäänkin päin.

No joo, onhan noita ViVo-kortteja jonkin verran markkinoilla. Itse käytän Hauppaugen analogi-korttia kaappaukseen, kun videokamera on vanha S-VHS-E (tai jotain) mallinen. Uudet digitaaliset videokamerat ei tarvi erikseen ViVo-korttia, vaan videopätkän siirto käy yleensä FireWire-liittimen kautta (Onks kellään USB 2.0 kameraa ?)

Niin käy se videon kääntäminen heikommallakin prossulla kuin 3.0 GHz penalla, itse olen yritellyt Athlon TB 1400@1541 MHz...aikaa vaan kuluu riivatun paljon :rolleyes:

Jamoz sanoi:
Mitä hyötyy editointi kortista on? onnistuuko esimerkiksi adobe premierillä editointi sutjakkaammin? Entäs laatu?

Suosituksia mikä video editointikortti kannattaisi hankkia hintana about 200€

Videon kaappaukseen tarvitaan FireWire portti, jolla tuon tavaran saa kaappattua. Normaalisti ei siis tarvita muuta, joten riittää, jos on tehokas kone ja esimerkiksi tuo Premiere.

Videoeditointi korteista löytyy hintaluokassa +600 esimerkiksi tällainen, joka osaa vääntää nuo Premieren efektit reaaliaikaisesti, mikä on jo varsin mukava lisä. Tuo efektien reaaliaikainen näyttäminen on toteutettu tuon kortin rautatasolla, joten normaali kone ei siihen kaiketi pysty. En ole tuota korttia itse käyttänyt, mutta näin olen asian ymmärtänyt. Hintaahan tuolla on melkoisesti, joten harvan tuollaista kannattaa hankkia kotivideoiden leikkelyyn.

Mikäli tarvitset firewire-liitännän eikä sellaista löydy näytönohjaimestasi, halvimmat firewire-kortit maksavat noin 25 euroa, eikä niistä sen enempää kannata maksaa.

Hinnakkaampien korttien hyötyjä ovat rautapohjaiset reaaliaikaefektit, jotka nousevat arvoonsa säännööllisessä tuotannossa. Kun jokaista siirtymää ja efektiä ei tarvitse laskettaa, aika siirtyy säätämiseltä leikkaamiseen.

200 euroa on sellainen välimallin määrä, jolla ei saa oikein mitään. Canopuksen EZdv maksaa premieren lisenssin kanssa muistaakseni noin 500 euroa. Jos siis itselläni olisi 200 euroa eikä tarvetta lisensseille, ostaisin perus-firewirelätkän ja lopuilla ruokaa.

Dv-kuvan pyörittely on siksi kevyttä, että omalla nykypäivän mittapuulla vaatimattomampikin kone selviää siitä. DV-raptorilla olen vääntänyt ohjelman jos toisenkin, ei pahaa sanottavaa.

Dv-editointikorttien mukana tulevat koodekit eivät paranna kuvanlaatua. Ainut mahdollisuus tähän olisi, että jokainen koodekki koodaisi kaapatun kuvan jotenkin eri tavalla, mutta ainakaan itse en testatessani löytänyt windowsin omalla koodekilla enkä matroxin dv-koodekilla kaapatuista kuvista silmämääräisesti eroa. Tosin Scott Phillips totesi jo, ettei ikinä kannata luottaa ihmiseen, joka arvioi kuvan laatua katsomalla sitä paljaalla silmällä monitorista.

No joo, itsellä on firewire portti ja Athlon 2600, muistia 512Mb ja nopet isot kovot .Eli ei sen puoleen pitäisi olla ongelmia , mutta kuvittelin että juuri korteissa olisi rautapuolen editointi tehoo, koska esimerkiksi tällaisellakin koneella toi editointi premierillä on tuskaista hommaa.
Jotenkin tuntuu että toi videoiden editointi on vielä lasten kengissä,niin hidasta se on.
Menee melkoisesti aikaa kun digivideokameralta siirrät koneelle ,editoit kone puoliksi jumissa ja sit vielä convertoit dvd-videoksi.
Jos tiedätte jotain muuta moninpuolista ja ennenkaikkea nopeampaa editointi softaa kuin toi premier, niin infotkaa ihmeessä.

Helvetti sanoi:
Dv-kuvan pyörittely on siksi kevyttä, että omalla nykypäivän mittapuulla vaatimattomampikin kone selviää siitä. DV-raptorilla olen vääntänyt ohjelman jos toisenkin, ei pahaa sanottavaa.
Aika ihme koneet sulla sitten on. Normaalin noin 30 minuutin pituisen videon editointiin kannattaa varata ainakin päivä aikaa, ja siitä suurin osa menee pakkailuun. Eniten hiusten lähtöä editoinnissa aiheuttaa värien ja valoisuuden saamiseen kohdalleen. Pienikin arvojen muutos aiheuttaa koko videon uudelleen pakkaamisen muutosten kohdalta, ja näitä arvoja joutuu muokkaamaan joka otokselle erikseen, eikä ne mene ensimmäisellä yrittämällä oikeaan. Tietysti jos on päälle 2000€:n kamera niin säätämistä tarvitaan vähemmän, mutta tuskin yhdenkään pikku DV-kameran linssin valon saanti riittää, vaan kuvasta tulee liian tumma. Digikuvien muutenkin yleinen ongelma oikeaan filmiin verrattuna on huono dynamiikka, eli kuva on harmahtava ja tarvitseen säätämistä.

teemupii sanoi:
USB 2.0 tuskin tulee ikinä videoden siirrossa kyseeseen, koska kaista ei ole taattu kuten FireWiressa.

Mikäs tää sitten on?

Onhan noita useampiakin vaihtoehtoja USB:lla.

Miten paljon hitaampi/huonompi USB 2.0 sitten on FireWire liitäntään verrattuna ihan käytännössä? Kerrotko?

Kertokaas tyhmälle, miten toi firewire kortilla dv nauhan purkaminen käytännössä tapahtuu?

1. Eli jos ostan kameran ja fw kortin ja en halua sen enempää editoida, mutta tahdon tyhjentää nauhan dvd/cd levylle, niin pitääkö tuo nauha ekana laittaa kovolle ja sieltä polttaa levylle, vai voiko suoraan nauhalta polttaa?

2. Ylempään liittyen: Editoidaanko video kovolla vai dv nauhalla? Voi olla tyhmä kysymys, mutta niin on kysyjäkin.

3. Jostain luin, että cd:lle saisi n.15 minuutia nauhaa. Itse en jaksa ruveta säätämään mitään dvd-r:ää koneeseen kii, joten ainoa tapa olisi poltella cd:eitä. s-videjä en jaksaisi ruveta tekemään, joten se ei käy. Pitääkö paikkaansa tuo 15 minuuttia ja onko tämä järkevää ensinkään?

4. tietääkö kukaan, paljon maksaa liikkeessä nauhan poltto devulle? Eli ei mitään editointeja, vaan vien kasetin liikkeeseen ja ne tekee devun siitä? Lisäksi mitkä firmat tekee tällaista?

Näihin tiedon saaminen auttaisi minua aika paljon, kun ei viitsisi turhaan ostaa kameraa, jos en saa sitä purettua mihinkään(vhs ei ole vaihtoehto)

teemupii sanoi:
Aika ihme koneet sulla sitten on. Normaalin noin 30 minuutin pituisen videon editointiin kannattaa varata ainakin päivä aikaa, ja siitä suurin osa menee pakkailuun.

Väänsin aikanaan jonkun 100 tuntia ohjelmaa 1200 mhz pentiumilla, mikä ei käsittääkseni koneena ole aivan kehityksen huippua. Toki suurin osa materiaalista oli ns. leipäkuvaa, mutta se on televisiotyön arkea. Kuvaajan ammattitaitoon on luotettava sen verran, että jatkuvuus säilyy ilman, että kuvia käydään enää leikkauspöydässä säätämään. Non-lineaarisen editoinnin ja kevyen digikaluston myötä valitettavasti sellaiset asiat, jotka pitäisi itsestään selvästi tehdä kuvausvaiheessa hyvin, lykätään nyt editoijan niskaan (no tuli vähän harmaata, kai sä tästä värit korjaat?). Fiktion rakentaminen ja cinelook ovat asia erikseen.

Videokuvan ja filmin tonaliteettia ei kannata toistaiseksi muutenkaan verrata toisiinsa, ja kaikki "kätevät pikkudeeveet" pitäisi ampua maatakiertävälle radalle.

Masse Majava sanoi:
Kertokaas tyhmälle, miten toi firewire kortilla dv nauhan purkaminen käytännössä tapahtuu?

1. Eli jos ostan kameran ja fw kortin ja en halua sen enempää editoida, mutta tahdon tyhjentää nauhan dvd/cd levylle, niin pitääkö tuo nauha ekana laittaa kovolle ja sieltä polttaa levylle, vai voiko suoraan nauhalta polttaa?

Ei voi polttaa suoraan, vaan ensin siirrät tallenteen kovalevylle, sitten encoodaat sen joko DVD:n tai SVCD:n vaatimaan muotoon ja poltat tuon encoodatun fileen.

2. Ylempään liittyen: Editoidaanko video kovolla vai dv nauhalla? Voi olla tyhmä kysymys, mutta niin on kysyjäkin.

Kovolla.

3. Jostain luin, että cd:lle saisi n.15 minuutia nauhaa. Itse en jaksa ruveta säätämään mitään dvd-r:ää koneeseen kii, joten ainoa tapa olisi poltella cd:eitä. s-videjä en jaksaisi ruveta tekemään, joten se ei käy. Pitääkö paikkaansa tuo 15 minuuttia ja onko tämä järkevää ensinkään?

SVCD:lle sopii enemmänkin, ehkä jotain 30 ja 60 minuutin väliltä (kuvalaatu tosin DVD:tä paskempi). Jos taas olet polttamassa DVD-standardin mukaista kamaa CD:lle niin sitten levy ei ole minkään standardin mukainen ja ei välttämättä ainakaan kaikissa persus DVD-soittimissa futaa.

4. tietääkö kukaan, paljon maksaa liikkeessä nauhan poltto devulle? Eli ei mitään editointeja, vaan vien kasetin liikkeeseen ja ne tekee devun siitä? Lisäksi mitkä firmat tekee tällaista?

Ei hajua, mutta luulisin että tulee joka tapauksessa halvemmaksi ostaa oma polttava DVD-asema ja poltella levyt itse.

Masse Majava sanoi:

Näihin tiedon saaminen auttaisi minua aika paljon, kun ei viitsisi turhaan ostaa kameraa, jos en saa sitä purettua mihinkään(vhs ei ole vaihtoehto)

Eli jos oikein ymmärsin, sinulla ei ole tarkoituksena suuremmin editoida otoksiasi.
Tällöin ehkä kannattaisi harkita videokameran hankkimista, jossa on itsessään DVD-asema.
Kiekko käryää siinä samalla kun kuvaat. Erinomaisen helppoa ja kätsyä!

Sonyn vaihtoehto

Tuo tallentaa analogisesta lähteestä myös, eli saat käytettyä sitä esim. TV:n ja VHS-nauhurin kanssa aivan normaalin polttavan DVD-soittimen tapaan. Lisäksi tuo toimii käytännössä tietokoneessa polttavana, ulkoisena DVD-asemana...

Ps: eiköhän tuohon enemmän kuin se varttitunti mahdu...

Puolensa on tietenkin tuossakin dv-nauhaan verrattuna, kukin päättäköön itse, kun on vertailunsa tehnyt. :kippis1:

Edit: tässä koneessa on tosin rankasti heikompi kuvanlaatu samanhintaiseen mini-DV-koneeseen verrattuna..

Narutumppu sanoi:
Mikäs tää sitten on?

Onhan noita useampiakin vaihtoehtoja USB:lla.

Miten paljon hitaampi/huonompi USB 2.0 sitten on FireWire liitäntään verrattuna ihan käytännössä? Kerrotko?
Tuossa siirretään DVDltä data suoraan PChen filenä, eikä DV streamina. Video on muutenkin MPEG eikä DV muodossa.

Kiitokset vastauksista. Tuollainen polttava kamera ei käy myöskään, kun tulevaisuus tuo varmasti uuden koneen kotiin ja ehkä jumala keksii 30 tuntiset päivät, jolloin saisi vähän aikaa repäistyä tuohon editointiin, mutta noilla aiemmin mainituilla asioilla on tultava toimeen alkuvaiheessa.

Vielä jäi epäselväksi se hinta devuksi poltolle, joten jos joku tietää, niin valistaa minua.

Jamoz sanoi:
Jos tiedätte jotain muuta moninpuolista ja ennenkaikkea nopeampaa editointi softaa kuin toi premier, niin infotkaa ihmeessä.
Itsellä on Premiere, mutta käytän yksinomaan Pinnaclen Studio kasia. Jos ei nopeampi niin ainakin ziljardi kertaa intuitiivisempi käyttöliittymältään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom