Vibram fivefingers Kso trek ja muut kevytjalkineet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Menijo
  • Aloitettu Aloitettu
Saako FiveFingereitä muualta Oulussa kuin stockmannilta? Ei sielläkään ole kuin classiceja, eri kokojakin aika heikosti.. Entä onko mitään suomalaisia nettikauppoja josta sais esim. KSO:ta tai FLOWia? Ja ei haittaisi vaikka tarjolla olisi muitakin värimalleja kuin niitä ankeimman näköisiä mustia tai harmaita..

Saat tilattua muut mallit ku sanot vaan myyjille. Ite tilasin omat kso:t tuolta. Ja niitähän ei oo pakko tosiaan ostaa, jos ei passaa.

Kokoasiaan sen verran, että mulla on jalka 42,5-43 normikengissä ja vibramin 42 on hitusen reilu, mutta kuitenkin sopiva.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En kyllä suosittele mitään tonttujuoksua pelkillä päkiöillä. Ettehän te normaalistikaan juokse niin paljasjaloin, vai juoksetteko? Mulla sellanen ei tunnu ollenkaan luonnolliselta.

Katsokaahan oikeasti jotain juoksutekniikka videoita vaikka tuubista, muuten saatte vain paikat hajalle jos oikea tekniikka ei tule luonnostaan.

Blueberry06, joo kyllä näin on, kunhan ei oo tiukka tossu, että varpaat menee yhteen, sellanen että saa olla villisti ja vapaasti..

Capaxilta aika osuva posti! Tonttujuoksua :D ! Valitettavan paljon näkee ja kuulee niitä jokka on ostanut ja lähtee ekaa kertaa "avojaloin" lenkille ja heti juoksemaan joku vitonen, toisille sopii - valtaosalle ei. Varovasti pitäis aloittaa ja mielellään ihan kävelyllä ja ellei oo lenkkareilla juostes päkiäastuja niin vielä varovaisemmin että saisi tuon juoksutyyliin mahdollisimman luonnolliseksi. Mutta valtaosa on "unohtanut" miten juostaan avojaloin. On oikeastaan pariakin koulukuntaa, osa juoksee ensin astuen päkiällä sitten vasta kanta tulee maahan, niinkuin tuossa jo postaamassani Liebermanin filmissä, sitten osa astuu "keskijalalla" ei tietenkään tuolla jalkojen välin hepillä, vaan tavallaan holvikaarella , eli melkeen koko jalka kerralla maahan painottuen kuitenkin päkiälle..
Se oma "avojaloin" juoksutyyli pitää kuitenkin jokasen löytää ja helpoiten sen hoksaa kun ei laita ees paljasjalkatossuja jalkaan vaan vetää paljaalla esim. kentällä/nurmella (siistillä ja puhtaalla alueella) jotain 50-100m matkaa ja kävelee välissä. Hakee sitä tuntumaa siis..
Niin ja kantsii lukea toi jo viestitetty VFF ostajan opas.
ps: nyt upouusilla Speedeilä tahkoamaan asfalttia!

Tässä kun on tullut jonkin verran juostua fivefingereillä, feelmaxeilla ja täysin paljain jaloin, niin fiilis on kyllä se että täysin paljain jaloin on paras. Tollasilla kevyillä tossuillakin se tuntuma tiehen on sen verran paljon huonompi että on paljon vaikeampi löytää sellasta rentoa paljasjalkajuoksutekniikkaa. Paljain jaloin ei tuu paikat kipeiksi (noh, jalkapohjanahka on kärsinyt pikkusen), VFF:llä tulee pohkeet ja akillesjänteet kipeiksi, eikä se juoksu tunnu yhtä hyvältä. Toki paljain jaloin hieman pistelee, välillä aika kivuliaastikin.

Kävin eilen ostamassa KSO:t, ja ensituntuma terssilta toiselle ja kolmannelle tuli otettua. Ehdottomasti ja ainoastaan LOISTAVAT JALKINEET. En ota näitä pois jalasta ennen kun tulee pakkanen. Tämä oli rakkautta ensiasekeleella. Koko on sama 43, kun jalaksen m05 maiharissa mallia sa-int. Adidas-nike-asics koko on mulla 44.5.

Koskikeskuksen Intersportista poistin ja hintaa oli 129e. Ihanan kallista mutta hintansa väärtiä.

Eikä näitä tarvi riisua pakkastenkaan jälkeen! ;) Itellä on raja KSOilla semmoinen -10c ja tunnin pystyy vetään mukavasti. Mutta tiedän kyllä yhden tytönkin joka heittää kovemmakkin pakkaset noilla.. Nyt näissä Speedeissä on pikkuisen paksumpi pohja niin eristävät varmasti kylmää maasta paremminkin :) Jännäpä nähdä!! Aivan mahtavaa :D

Liitynpä mukaan keskusteluun.

Itselläni on jo pitkän aikaa vaivanneet "lättäjalat" molemmissa jaloissa. Ensimmäisen kerran niistä koitui varsinaisesti oikea ongelma, kun piti alkaa marssimaan intin maihareilla. Jalat kipeytyivät sääristä sääriluun sisäpinnalta, aivan kuin penikkataudissa, mutta se ei ollut penikkatautia. Kipu oli luussa, jalat kuvattiin kymmeniä kertoja, eikä mitään vaivaa löytynyt. Olin kuukausia vmtl-miehenä ja sitten koitti puoli vuotta kotona oleilua, eli ns. E-miehen paperit.
Puolen vuoden kuluttua virkeänä miehenä takaisin inttiin ja kuinka ollakkaan vaivat palasivat vain parin viikon aikana. Ei muuta kuin kepit käyttöön ja sitten alettiin miettimään, että mitähän helvettiä. Noh "pienen" väännön jälkeen sain päällikkölääkäriltä lähetteen pohjallisten tekoa varten ja heti pohjalliset saatuani vaivat hävisivät kokonaan.
Noista ajoista on viitisen vuotta aikaa ja jalat alkavat taas temppuilla. Tosin nyt jalkapöydästä. Toisen jalan 2. varpaan 4. nivel kipeytyi pikkuhiljaa yhä kipeämmäksi ja kipeämmäksi, kunnes kompuroin treeneissä ja väänsin sen oikein kunnolla. Lääkäri sitä on katsellut ja pistellyt kortisonia. Mitään ei ole löytynyt, muuta kuin arvelua nivelen tulehduksesta.
Sain lähetteen fysioterapeutille jolta sain kuntoutusohjelman lättäjalkojen korjausta varten. Siinä samalla juteltiin myös _mahdollisesta_ diagnoosista, joka saattaisi olla Mortonin kipuoireryhmä. Ohimennen tuli myös puheeksi fivefingers -kengät ja fysioterapeutti suositteli niitä.

Toissapäivänä astelin paikalliseen Kesporttiin ja kävelin ulos uudet Speedit mukanani. Kävin samana päivänä kokeilemassa niitä lyhyellä tunnustelulenkillä ja seuraavana päivänä uudestaan. Täytyy sanoa, että en ole eläessäni tuntenut jaloissani vastaavaa tunnetta. Terveet jalat tuntuvat ilmeisesti tältä... Kipu jalkaterästä on tiessään ja tuntuu kuin jo nuo pari hassua hölkkää korjasivat jalkoholvien asentoja. En malta odottaa huomista kahvakuulatreeniä nuo jalassa!

Mitenkäs onko ihmiset käyttäneet noita pyöräilyssä? Ihan perus hybridillä fillaroin eikä siinä nyt hirveät piikit ole polkimissa mutta sen verran ettei ihan paljainjaloin viitsi pyöräillä. Pistääkö siis läpitte? Speedit huokuttelisi kovasti itseäni myös. Itsekin viittä vaille B-mies lättäjalkojen takia mutta sinnittelin A:han, tiedä sitten oliko järkevää.

KSO:illa ainakin menee mukavasti lyhyet matkat. Ei siis mitään pistelyä, mutta ei tietenkään mitkään pyöräilykengät ole kyseessä.

Liitynpä mukaan keskusteluun.

Itselläni on jo pitkän aikaa vaivanneet "lättäjalat" molemmissa jaloissa. Ensimmäisen kerran niistä koitui varsinaisesti oikea ongelma, kun piti alkaa marssimaan intin maihareilla. Jalat kipeytyivät sääristä sääriluun sisäpinnalta, aivan kuin penikkataudissa, mutta se ei ollut penikkatautia. Kipu oli luussa, jalat kuvattiin kymmeniä kertoja, eikä mitään vaivaa löytynyt. Olin kuukausia vmtl-miehenä ja sitten koitti puoli vuotta kotona oleilua, eli ns. E-miehen paperit.
Puolen vuoden kuluttua virkeänä miehenä takaisin inttiin ja kuinka ollakkaan vaivat palasivat vain parin viikon aikana. Ei muuta kuin kepit käyttöön ja sitten alettiin miettimään, että mitähän helvettiä. Noh "pienen" väännön jälkeen sain päällikkölääkäriltä lähetteen pohjallisten tekoa varten ja heti pohjalliset saatuani vaivat hävisivät kokonaan.
Noista ajoista on viitisen vuotta aikaa ja jalat alkavat taas temppuilla. Tosin nyt jalkapöydästä. Toisen jalan 2. varpaan 4. nivel kipeytyi pikkuhiljaa yhä kipeämmäksi ja kipeämmäksi, kunnes kompuroin treeneissä ja väänsin sen oikein kunnolla. Lääkäri sitä on katsellut ja pistellyt kortisonia. Mitään ei ole löytynyt, muuta kuin arvelua nivelen tulehduksesta.
Sain lähetteen fysioterapeutille jolta sain kuntoutusohjelman lättäjalkojen korjausta varten. Siinä samalla juteltiin myös _mahdollisesta_ diagnoosista, joka saattaisi olla Mortonin kipuoireryhmä. Ohimennen tuli myös puheeksi fivefingers -kengät ja fysioterapeutti suositteli niitä.

Toissapäivänä astelin paikalliseen Kesporttiin ja kävelin ulos uudet Speedit mukanani. Kävin samana päivänä kokeilemassa niitä lyhyellä tunnustelulenkillä ja seuraavana päivänä uudestaan. Täytyy sanoa, että en ole eläessäni tuntenut jaloissani vastaavaa tunnetta. Terveet jalat tuntuvat ilmeisesti tältä... Kipu jalkaterästä on tiessään ja tuntuu kuin jo nuo pari hassua hölkkää korjasivat jalkoholvien asentoja. En malta odottaa huomista kahvakuulatreeniä nuo jalassa!
Itsellä tuota sun alun oireilua todella paljon, ja todella pahasti. On lättäjälät, ja esim. jalkaterät on todella leveät. Intissä tuota ei ollut, mutta nyt HIIT juoksua harrastaessa kipu alkoi pikkuhiljaa rakentua ja nyt 1½ jalkojen lepuutuksen jälkeenkin tuntuu edelleen kipua tuossa sääriluun ympäristössä (oikea jalka).

Sanotaan että nää Fivefingers rasittaa jalkoja enemmän, mutta ehkä tavalla joka ei aiheuta kipua. Todella paljon tekisi mieli ostaa ja pistää kokeiluun.

Eipä mennyt kyllä rahat hukkaan! Kävin tänään vetäisemässä melko intensiivisen 40min kahvakuulatreenin ulkona nurmikolla ja sen perään 4km palauttelevaa kävelyä hiekalla ja asfaltilla. Kengät toimivat kuin unelma. Jokaisella askeleella tuntuu, kun aikaisemmin käyttämättömänä olleet jalkpöydän ja -pohjan lihakset tekevät työtä. Vihlovasta kivusta jalkapöydässä ei tietoakaan vaikka kuulatreenissä tuli tehtyä liikkeitä joiden pelkäsin rasittavan sitä. Pohkeista on löytynyt jotain aivan uusia lihaksia joita en ole ennen tiennyt olevan olemassakaan. Pelkkää positiivista sanottavaa.

Itsellä tuota sun alun oireilua todella paljon, ja todella pahasti. On lättäjälät, ja esim. jalkaterät on todella leveät. Intissä tuota ei ollut, mutta nyt HIIT juoksua harrastaessa kipu alkoi pikkuhiljaa rakentua ja nyt 1½ jalkojen lepuutuksen jälkeenkin tuntuu edelleen kipua tuossa sääriluun ympäristössä (oikea jalka).
Oma fysioterapeuttini ihmetteli sitä, että minulle annettiin pohjalliset suoraan ilman mitään kuntoutusohjelmaa. Tukipohjalliset helpottavat oloa, mutta eivät poista itse ongelmaa. Pohjalliset tulevat kuvioon vasta, kun mikään kontoutus ei anna toivottavaa tulosta tai mikäli kävelytyyli on totaalisen väärä. Ei hän kyllä sen jälkeen enää ihmetellyt, kun sanoin saaneeni pohjalliset intistä. Varoituksena hän sanoi, että heillä käy ihmisiä hoidossa joilla on kulumia niskanikamissa asti pelkästään lättäjalkojen aiheuttaman virheastumisen takia. Eli suosittelen suhtautumaan vakavasti lättäjalkoihin.

Sain myös itse aikoinani saman diagnoosin, ja on kyllä vittumainen vaiva. Sain myös jotkut tukipohjalliset, jotka oli ihan yhtä tyhjän kanssa (kyllä ne niitä sit jakelee kun ei pääse muuta kuin keppien kanssa liikkumaan...) Mulla ongelma katosi kun ei tarvinnut käyttää enää maihareita, mutta palasi lievänä kun aloin lenkkeilemään asfaltilla normilenkkareilla. Penikkatautia on myös normaalien juoksulenkkarien ja maiharien kanssa ollut. Mulla on myös orastavaa vaivaisenluuta, ja vibramit on käytännössä ainoat kengät, jotka on kaikin puolin 100% mukavat - ei purista varpaita sumppuun, ei hierrä, ei kiristä, antaa jalan toimia täysillä jne. VARSINKIN jalkavammaisten kannattaisi testata näitä, voi ihan yllättää miten se jalka toimiikin itsekseen kun sille antaa mahdollisuuden.

Onko kukaan kokeillut potkia tai pompotella jalkapalloa, käyttäessään vastaavanlaisia tossuja? :D
Kuinka onnistuu? Tuntuuko esim. kärkkäri samalta, kuin potkaisisi avojaloin, vai samalta kuin kengät jalassa?

Itse olen suunnittelemassa hankkia intissä vapautusta maihareista juuri sen takia kun niillä ei voi juosta missään ilman polvikipuja. Aluksi koitin käydä varuskuntasairaalasta hakemassa kirjallista lupaa, mutta hän ei voinut antaa sitä, koska siitä ei olla tehty lääkärin lausuntoa... Ehdottelivat fysioterapauttia ja pohjallisten tekoa, mutta kun en halua mitää tukevia pohjallisia vaan pois kaikesta tuesta. Ei vaan kenttäsairaanhoitaja ymmärtänyt pointtiani :jahas: M05-maastopuku ja Feelmax Kuuvat ei oo omasta mielestä mitenkään "paha" yhdistelmä ;)

Onkos porukalla lisääntynyt kivut aivan paljasjalkajuoksun totutteluvaiheessa? Itsellä nyt takana 1 kävelylenkki, 1 kävely/juoksulenkki ja vajaa 2 tuntia pesäpalloa hiekkakentällä ja tänään ollut vasen polvi hieman kipeä, esim. portaissa vihloo kevyesti. En tiedä sitten kuinka paljon kenkien vaihdolla Vibrameihin on vaikutusta polvivaivoihin, mutta siinä toivossa itse olen, että niihinkin olisi vahvistava/kuntouttava vaikutus. Mulla ei nimittäin ole parhaat mahdolliset polvet...

Onkos porukalla lisääntynyt kivut aivan paljasjalkajuoksun totutteluvaiheessa? Itsellä nyt takana 1 kävelylenkki, 1 kävely/juoksulenkki ja vajaa 2 tuntia pesäpalloa hiekkakentällä ja tänään ollut vasen polvi hieman kipeä, esim. portaissa vihloo kevyesti. En tiedä sitten kuinka paljon kenkien vaihdolla Vibrameihin on vaikutusta polvivaivoihin, mutta siinä toivossa itse olen, että niihinkin olisi vahvistava/kuntouttava vaikutus. Mulla ei nimittäin ole parhaat mahdolliset polvet...

Kannattaa aloittaa tosi varovaisesti. Itselläkin aluksi oli jonkin verran kipuja kun tuli aloitettua liian asenteella. Lyhyitä kävelylenkkejä aluksi jonka jälkeen pikkuhiljaa voi siirtyä lyhyisiin lenkkeihin. Itsellä meni varmaan pari kuukautta ennen kuin pystyi juoksemaan tunnin lenkin. Aluksi tein ainoastaan yhden paljasjalkalenkin viikkoon...

Mä sain vibramini viime kesänä, ja vasta tänä kesänä on vuoden käytön jälkeen (kesällä ulkona ja salilla, talvella vain salilla) pystynyt esim. käymään kävely/hölkkä/mäkijuoksulenkillä ilman, että esim. pohkeet kipeytyvät tolkuttomasti useammaksi päiväksi. Varmaan kaikki aloittaa noiden kanssa ihan liian hanakasti, ilmeisesti se paljain jaloin vetäminen on kuitenkin tottumattomalle kropalle oikeasti aika paljon raskaampaa. Ja kannattaa aloittaa se totuttelu nimenomaan kävelyllä, juokseminen on älyttömän paljon raskaampaa kropalle.

Mulla sama, talvella ostetut VFF ja pelkkiä kävelylenkkejä tehny tähän asti. Mulla on kanssa feelmaxit joilla on tullut käveltyä paljon, mutta kun painoa on reilu sata kiloa, niin ei viitsi lähteä juoksentelemaan ennen kuin on oikeasti totuttanut paikat paljasjalkakävelyyn. Hiljaa hyvää tulee.

EDIT: Huomasin, että HALO oli maininnut tosta vaivaisenluusta. Mulla on sama ja olen huomannut, että käyttämällä feelmaxeja ja VFF on jalan kunto parantunut huomattavasti ja sitä kautta vaivaisenluunvaivat vähentyneet. Muutenkin alaraajat tuntuvat terveemmiltä (polvet eritoten) tasapainoisemmilta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom