SUPERCARB 1kg -40%

Vertaistukiketju unihäiriöisille mimmeille

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Tähän on nyt sitten tultu: kävelin tänään ulos YTHS:ltä kädessäni elämäni ensimmäinen unilääkeresepti. Mielelläni en kemiaan turvaudu edelleenkään, mutta parin viime vuoden aikana tilanteeni ajoittaisten nukkumisvaikeuksien suhteen on eskaloitunut siihen tahtiin, ettei oikein ole vaihtoehtoja enää :( Päivät ovat nykyään niin kiireisiä ja työntäyteisiä, ettei yksinkertaisesti ole varaa kulkea zombiena unien jäädessä vähiin ja/tai katkonaisiksi. Onneksi YTHS:n lääkäri suhtautui asiallisesti, ja kirjoitti kokeiltavaksi pienen annoksen Imovanea (sen pitäisi kaiketi olla mieto, ja suht lyhytvaikutteinen tuote?).

Sitten kysymys: löytyykö Pakkiksen mimmeistä muita, joilla unihäiriöt seuraavat kuukausittaista hormonikiertoa? Itse nukun nimittäin selkeästi huonommin kuukautisia edeltävien viikon-parin aikana, ja vuotojen alettua tilanne helpottaa. Olen antanut itseni ymmärtää, että PMS voisi ihan oikeasti oireilla näinkin?

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Liityn gängiin. Viikko sitten kävin työterveyslääkäriltä hakemassa vastaavan reseptin. En tiedä mistä unettomuus omalla kohdallani johtuu (tn. stressistä). Tällä kertaa se alkoi joululomalla ja jatkui lähes kuukauden ennen kuin otin (ensimmäistä kertaa minäkin) lääkkeet avuksi.

Todella veemäistä, kun hermot on koko ajan kireällä ja mihinkään ei jaksa keskittyä ja tuntuu, että maailma romahtaa niskaan. Onneksi lääkitys tehosi ja nyt olen jo muutaman yön nukkunut ilman kemiallista apua.

Noista unilääkkeistä sen verran, että itsellä jo pelkästään niiden psykologinen vaikutus on suuri, kun tiedän, että apu on tarvittaessa käden ulottuvilla eikä unentulosta enää tarvitse stressata. Lisäksi tabletista voi koittaa syödä esim. vain 1/4 kerralla, eipä ainakaan ole seuraavana päivänä niin tokkurassa...

Kuin mulle tehty ketju. Tuntuu etten ole samaa lajia ollenkaan kuin muut ihmiset kun luonnollinen vuorokausirytmini olisi pikemminkin 36 kuin 24 tuntia :D Esimerkiksi toissa yönä en saanu unta kuin vasta aamu kuuden maissa ja luennolle piti herätä seitsemältä. Illalla alkoi nukuttaa ja otin 4 tunnin nokoset. Yöllä en tietenkään taas saanut unta ennen kuin vasta joskus aamulla. Tänään päätin jättää menemättä yliopistolle ja nukuin melkein kahteentoista.

Vuorokausirytmini on siis aivan sekaisin jatkuvasti. Kävin vähän aikaa sitten YTHS:llä terveystarkastuksessa ja terkkari kertoi sellaisesta Uniryhmästä joka kokoontuu parin viikon välein ja josta saa vertaistukea :). Aion käydä siellä kuuntelemassa josko siitä olisi minulle jotain apua. Unilääkkeitä minulle ei siis vielä ole määrätty.

Syksyllä tenttien aikaan olin niin sekaisin että en pariin viikkoon saanut oikein nukuttua ja saatoin mennä tenttiin koko yön valvomisen jälkeen. Yritin normalisoida vuorokausirytmini jättämällä päiväunet pois, mutta yli vuorokauden valvomisenkaan jälkeen en saanut unta. Silloin olisi kyllä ollut tarvetta jonkinlaisille kemikaaleille.

Gillyanne ja kattipaskiainen, miten nuo teidän lääkkeenne tarkemmin vaikuttavat? Olen kuullut sellaisista kuin nukahtamislääkket, ovatko eri asia kuin unilääkkeet?

Mä olen aina ollut huono saamaan unta, joskus syystä (jännitys, stressi) ja joskus ihan ilman syytäkin. Sitten kun viimein saan unen päästä kiinni, nukun kyllä sikeästi ja jos satun heräämään, nukahdan pian uudelleen.

Nyt viime syksynä näitä muutamalla tunnilla nukuttuja öitä alkoi kertyä turhan paljon. Mitään ihmeempää stressiä elämässä ei ollut, itseasiassa olin onnellisempi kun pitkään aikaan. Uni kuitenkin tuli silmään vasta pitkälti aamuyön puolella, eikä työn takia herätystä voinut kovin usein siirtää myöhemmäksi. Kauan en sitä zombie-oloa jaksanut ja kun läheisetkin alkoi huolestua, niin marssin työterveyslääkärille. Tämä kävi läpi ensin sen pakollisen listan: ei kahvia, ei päikkäreitä, sopivasti ulkoilua ja liikuntaa, viileä ja rauhallinen makuuhuone jne. Totesin, että mulla on noi kaikki varsin hyvin tiedossa ja kokeituina, eikä niistä ole ollut mitään apua. Lopuksi täti määräsi sitten nukahtamislääketä (muistaakseni Zopinox oli nimi, ei ole purkkia nyt tässä, jotta voisin tarkistaa).

Tuosta 30 tabletin purkista on vielä yli puolet käyttämättä. Psykologinen vaikutus niillä taitaa olla se suurin; pystyy paremmin rentoutumaan, kun tietää, että apua on saatavilla, jossei nukku-masaa näy. Lisäksi noilla saa "putken" katkaistua, kun mulla ainakin valvotut yöt tuppaa mulla kumuloitumaan. Mulla puolikas tabletti ei vaikuttanut alussakaan mitään, kokonaisen oon joutunut joka kerralla ottamaan. Ainut haittavaikutus, jonka oon huomannut, on paha maku suussa seuraavana aamuna.

Kaikkien parhaimmaksi itsehoitokeinoksi olen todennut sen, ettei nukahtamista joudu stressaamaan. Onneksi on joustava työaika, niin voi välillä illalla antaa itselleen vapauden nukkua vähän pidempään aamulla, jossei uni heti tulekaan. Lisäksi tarttee jaksaa luottaa siihen, että sitä "osaa" nukahtaa, eikä yhtään ainakaan panikoida etukäteen.

Sitten kysymys: löytyykö Pakkiksen mimmeistä muita, joilla unihäiriöt seuraavat kuukausittaista hormonikiertoa? Itse nukun nimittäin selkeästi huonommin kuukautisia edeltävien viikon-parin aikana, ja vuotojen alettua tilanne helpottaa. Olen antanut itseni ymmärtää, että PMS voisi ihan oikeasti oireilla näinkin?
Joo, mä olen vähän huomannut samanlaista taipumusta, vaikka syönkin pillereitä. Eli vuotoviikolla nukahtaminen on yleensä helpompaa ja uni jotenkin syvempää.

Muutama vuosi sitten minulla oli vastaavia ongelmia. Sain silloin lääkäriltä nukahtamislääkereseptin. Nukahtamislääkkeet ovat eri asia kuin unilääkkeet. Itse ajattelin nukahtamislääkkeiden olevan "kevyempi" vaihtoehto ja unilääkkeiden voimakkaampi lääke. Minulle nuo nukahtamislääkkeet auttoivat silloin, en muista lääkkeen nimeä.

Imovanesta

Gillyannelle tuosta Imovanesta sen verran, että jos pitkäaikaiskäyttäjäksi rupeat, niin vaihda vaikuttavaa ainetta, zopiclon aiheuttaa riippuvuutta, jos käyttää pitkään. Itselläni on unilääkkeenä quetiapin-pohjainen Seroquel, (itse asiassa skitsojen ja maanisdepressiivisten rauhoittava):rolleyes: joka

a) ei tee riippuvaiseksi vaikka miten hotkisi

b) jolla ei voi tehdä itsemurhaa (PRKL)

Sivuvaikutuksia ei ole ollut, mutta nyt vuoden kahden vuoden säännöllisen käytön jälkeen teho alkaa hieman hiipua.

Pitkän linjan unettomana(n. 3-vuotiaasta en ole nukkunut kunnolla kuin lyhyinä kausina) nousee yhä enemmän ja enemmän mieleen, että vika ei ole omissa aivoissa vaan tässä saatanan MAATALOUSYHTEISKUNNAN elämänrytmissä. Suomessa eletään edelleen sen mukaan, että klo 5 pitää olla lehmät lypsettyinä ja nukkumaan mennään kun luononvalossa ei enään näe tehdä työtä.

Jurppii tuo kouluun klo 8 meneminen, kun tietää, että jaksaisi paremmin, jos 10-18-aikataululla.Tuon takia toivon tulevaisuudessa pääseväni freelance-hommiin tai yötöihin.

Gillyanne ja kattipaskiainen, miten nuo teidän lääkkeenne tarkemmin vaikuttavat? Olen kuullut sellaisista kuin nukahtamislääkket, ovatko eri asia kuin unilääkkeet?

Itse pyysin lääkäriltä nukahtamislääkettä ja reseptissä lukee unilääke... Veikkaisin, että ero nuilla lääkkeillä on niitten vaikutusajassa/tehossa. Unilääke vaivuttaa "koomaan" ja nukahtamislääke vain rentouttaa sen verran, että nukahtaminen helpottuu. Itselläni esim. yöheräämisten jälkeen oli yhtä vaikea saada unta nukahtamislääkkeillä (ennen nukkumaanmenoa otettu siis) kuin kokonaan ilman lääkitystä.

Koitin googletella aiheesta, mutta mitään järkevää en pikaisesti löytänyt. Jostain hyppäsi silmiin, että imovane olisi nimenomaan nukahtamislääke...

Ja sen verran vielä, että ihan varmasti kaikki nuo unilääkkeet aiheuttavat riippuvuutta suurina annoksina/pitkään käytettynä (jatkuvasta unettomuudesta kärsivien kohtalosta en osaa sanoa). Tämän vuoksi olen itse pyrkinyt pitämään annoksen mahdollisimman pienenä.

Lilyana: tarkoitus nimenomaan EI ole ryhtyä pitkäaikaiskäyttäjäksi, vaan pikemminkin välttää nappien nieleskelyä mahd. pitkälle, eli turvaudun lääkkeisiin vasta sitten, kun on pakko. Ja tuo Imovane taitaa olla siis nimenomaan NUKAHTAMISlääke, mulla on paha tapa käyttää tämän alan termejä sekaisin :nolo:

Adan postista löytyi kyllä paljon tuttuja juttuja minullekin, mm. tuo unettomien öiden kumuloituminen ja nukahtamisesta/unen määrästä stressaaminen.

Pitkän linjan unettomana(n. 3-vuotiaasta en ole nukkunut kunnolla kuin lyhyinä kausina) nousee yhä enemmän ja enemmän mieleen, että vika ei ole omissa aivoissa vaan tässä saatanan MAATALOUSYHTEISKUNNAN elämänrytmissä. Suomessa eletään edelleen sen mukaan, että klo 5 pitää olla lehmät lypsettyinä ja nukkumaan mennään kun luononvalossa ei enään näe tehdä työtä.

Jurppii tuo kouluun klo 8 meneminen, kun tietää, että jaksaisi paremmin, jos 10-18-aikataululla.Tuon takia toivon tulevaisuudessa pääseväni freelance-hommiin tai yötöihin.

Minulle passaisi kyllä myös niin paljon paremmin yötyö. Tuntuu että alan olla kunnolla hereillä ja henkisesti ja fyysisesti parhaassa toimintakunnossa vasta 9:n jälkeen illalla :D Salillakin käyn yleensä kahdeksan maissa (kävisin vielä myöhemmin jos sali ei menisi kiinni puoli kymmeneltä). Elättelenkin toivoa että joskus sitten isona olen joko tähtitetelijä joka valvoo yöt observatoriossa avaruutta tarkkaillen tai sitten astronautti jollain avaruusasemalla, jolloin pääsen toteuttamaan 36:n tunnin vuorokausirytmiäni :lol2:

Vakavasti puhuen, jos tuo Uniryhmässä käynti ei auta uniongelmiini niin taidan harkita vakavasti sitä että hakisin lääkäristä nukahtamislääkkeitä sellaisia tilanteita varten kun oikeasti on pakko nukkua. Esimerkiksi ennen tenttejä.

Selvennykseksi, että Imovane ja Zopinox ovat molemmat nukahtamislääkkeitä ja niissä vaikuttava aine on sama. Ts. ovat sama lääke, eri merkkiä vain.

Itse syön väsyttävää masennuslääkettä (mirtazapiini), johon ei kehity riippuvuutta tai toleranssia. Noita voidaan määrätä pelkkiin univaikeuksiinkin pienellä annoksella.

Olen aina ollut todella huono nukkumaan ja vuorokauteni olisivat ilmeisesti pidempiä kuin muilla. :) Lääke auttaa pitämään hyvän vuorokausirytmin.

Minulle passaisi kyllä myös niin paljon paremmin yötyö. Tuntuu että alan olla kunnolla hereillä ja henkisesti ja fyysisesti parhaassa toimintakunnossa vasta 9:n jälkeen illalla

Sama täällä! Olen eräässä vaiheessa elämääni tehnytkin lähinnä ilta/yötyötä, ja se sopi minulle erinomaisesti. Valvominen ei ole koskaan tuottanut minulle minkäänlaista tuskaa, ei vaikka olisin väsynytkin; mutta sen sijaan yhtään aikaisemmin herääminen on lähestulkoon aina myrkkyä.

o/ täällä yksi pienestä asti unihäiriöistä kärsinyt...vaiva meni ihan krooniseksi tuossa parisen vuotta sitten stressin ym. takia...nyt käytössä Remeron 7,5-15mg ja tarvittaessa otan silloin tällöin Imovanen (jos esim täytyy herätä erittäin aikaisin aamulla, joku juttu jännittää tms.) Todennäköisesti joudun käyttämään vaivaan jonkinnäköistä lääkitystä aina...:(

Täälläkin yksi pilleristi... Tutulta kuulostaa. Minunkin vuorokausirytmini taitaa olla pidempi kuin 24 h, pystyn valvomaan putkeen vaikka kuinka kauan, toisaalta pystyn myös esim viikonloppuisin nukkumaan putkeen vaikkapa 14 h. Eli suomalainen virka-aika 8 - 16 on tuskaa. Unta odotellessa sitä sitten laskee, että "enää 6, 5, 4, 3 jne tuntia aikaa nukkua". En koskaan herää "itsestään", viikonloppuisinkin pitää olla kello soimassa, etten nuku koko päivää (onnistuisi).

Mulla on nukahtamislääkkeenä Stillnoct, johon turvaudun vasta äärimmäisessä hädässä tai silloin kun on aivan pakko saada edes ne 6 tunnin unet. Otan sen verran harvoin, että puolikas riittää yleensä (painan n 63 kg).

Olen päättänyt kokeilla pakottaa itseni keinotekoiseen rytmiin, jolloin heräisin ja menisin nukkumaan joka päivä samaan aikaan, oli arki tai pyhä. Esim 8 h unet 2230 - 0630. Jos ei sillä ala luonnollinen rytmi löytymään, niin ei kai sitten millään.

Stressiin liittyviä nukahtamisvaikeuksia täälläkin. Kokeilin joku vuosi sitten jotain nukahtamislääkettä, mutta minulle se ei sopinut. Tuli muistikatkoksia, eli lyhyehköstä aikavälistä ennen nukkumaanmenoa en pystynyt aamulla muistamaan yhtään mitään :eek: .

No joo, sain tilalle sitten rauhoittavaa Ataraxia. Tuo on itse asiassa antihistamiini, jota kuitenkin käytetään jonkin verran uniongelmissa, se lievittää ahdistusta ja väsyttää. Toimii minulla hyvin, mitä nyt aamullakin väsyttää normaalia enemmän. Olen käyttänyt vaan todella tarpeeseen, eli kun valvottua alkaa kertymään tai stressi erityisesti painaa.

"Luomukeinoista" ehdottomasti paras juttu on ollut jooga, joogapäivän jälkeen tulee nukuttua kuin pikkuvauva. Pitää varmaan ottaa taas ohjelmaan.

Samaa vaivaa täälläkin. Nukahtaminen ei ole ongelma mutta tarpeeksi pitkien yöunien nukkuminen onnistuu aika harvoin. Päivällä olo on usein väsynyt ja varsin puolitehoinen. :( Stressaaminen on ylivoimaisesti pahin ongelman aiheuttaja ja olen yrittänyt opetella siitä eroon mutta ei ole ihan helppoa, ei... :jahas: Onneksi punttitreeni ja hikiset lenkit ladulla auttaa purkamaan stressiä, parantaa unen laatua ja virkistää mieltä. :)

Lääkkeistä olen kokeillut pari kertaa Imovanea mutta ei auttanut (no yllätys yllätys nukahtamislääke ei auta kun nukahtaminen ei ole se ongelma :rolleyes: ) sekä mietoa Opamoxia mutta sekään ei auttanut. :( Nykyään turvaudun pelkästään reseptivapaisiin apukeinoihin, nyt kokeilussa tryptofaani, magnesium ja kirkasvalolamppu. :D Tuo lamppu (sekä aito auringonvalo) selvästi piristää oloa. Tenttiä varten otan tarvittaessa kofeiinitabletin, se auttaa väsynyttä päätä toimimaan edes jotenkin. :rolleyes:

Pitääpä tarkkailla tuota Gillyannen mainitsemaa hormonikiertoa ja sen mahdollista vaikutusta. Miten nää kaikki vaivat aina johtuu kuukautisista??? ;)

Stressiin liittyviä nukahtamisvaikeuksia täälläkin. Kokeilin joku vuosi sitten jotain nukahtamislääkettä, mutta minulle se ei sopinut. Tuli muistikatkoksia, eli lyhyehköstä aikavälistä ennen nukkumaanmenoa en pystynyt aamulla muistamaan yhtään mitään :eek: .

No joo, sain tilalle sitten rauhoittavaa Ataraxia. Tuo on itse asiassa antihistamiini, jota kuitenkin käytetään jonkin verran uniongelmissa, se lievittää ahdistusta ja väsyttää. Toimii minulla hyvin, mitä nyt aamullakin väsyttää normaalia enemmän. Olen käyttänyt vaan todella tarpeeseen, eli kun valvottua alkaa kertymään tai stressi erityisesti painaa.

"Luomukeinoista" ehdottomasti paras juttu on ollut jooga, joogapäivän jälkeen tulee nukuttua kuin pikkuvauva. Pitää varmaan ottaa taas ohjelmaan.

Siskoni syö myös tuota ataraxia silloin tällöin (Sitä on määrätty atooppisen ihon vuoksi, jotta yöllä pystyisi olemaan raapimatta ihoa verille. Pienempänä, kun vielä himassa asuttiin, systeri otti puolikkaan ataraxin lähinnä lähimmäisten olon rauhoittamiseksi koska sitä nirskutusta ei kukaan samassa asunnossa oleva viitsi kuunnella :D )

Siskolleni ainakin tuo lääke aiheuttaa seuraavana päivänä todella väsyneen ja vetämättömän olon, on kuulema kuin olisi koomassa. Taju on kyllä tuon kanssa kankaalla ihan nätisti kyllä yön ajan eli nukkumiseen se auttaa kyllä, mietin vaan, että ei välttämättä kaikille sovi (sama tietysti muidenkin lääkkeitten kanssa) tuon seuraavan päivän fiilisten takia.

Mulla menee lähinnä niin, että tosiaan suunnilleen (+ tai -) vko ennen menkkojen alkamista nukun järjettömän huonosti, nukahtaminen on vaikeaa, heräilen vähän väliä ja pyörin. Mut sitten ku menkat on päällä niin en haluis tehä muutaku nukkua, oon todella väsyny aina ja kipuinen, joten sillon sitten nukun pitkiä yöunia ja päikkäreitä, joita en normaalisti harrasta ollenkaan.

Mitään lääkitystä en kuitenkaan ole hommannut, enkä varmasti hommaankaan jos tämä näin siedettävässä tilanteessa tulee pysymään.

Viimeksi muokattu:
Gillyanne: Oletko kokeillut Valeriaanaa nukahtamisvaikeuksiin? Unihiekka Valeriana vois olla kokeilemisen arvoinen. Joillakin ei taas yrtit tepsi niin sit kannattaa kokeilla Tryptotabseja, joiden aminohapot vaikuttaa siihen unensaantiin.

uneton ilmoittautuu

Olen ollut nukkumatta kunnolla kuukausia. Työpaikkalääkäri ilmoitti että nyt menee neidillä niin lujaa treenin kanssa että se on jätettävä hetkeksi ja unta olisi saatava. Laittoi Zopitinit nukahtamislääkkeeksi, mutta sanottava on, että ei tuosta ole mitään muuta kuin haittaa. En saa nukahdettua tuonkaan kanssa ja saa kauhean maun suuhun sekä päänsäryn seuraavaksi päiväksi.
Jätän mieluummin pillerit rasiaan nyt kuin syön ne koska päänsärky on pahempi kuin huonosti nukkumalla :D

Aina olen ollut vähän surkea nukkumaan mutta nyt viimeiset 4 kk ovat olleet jo sietämättömiä. Stressiäkin on ollut niin maan saateristi ja treeniä on tullut aivan liikaa siinä samalla, kun treenaamaan on tullut stressiä karkuun lähdettyä.

Joillakin ei taas yrtit tepsi niin sit kannattaa kokeilla Tryptotabseja, joiden aminohapot vaikuttaa siihen unensaantiin.
Tryptofaania kuulee usein suositeltavan univaikeuksiin ja noissa tryptotabseissa on tryptofaania vaivaiset 220 mg. Niissä on lisäksi myös glutamiinia, tyrosiinia, magnesiumia ja B6-vitamiinia, liekö niilläkin jotain unta parantavaa vaikutusta... Mene ja tiedä. Mutta jos tota tryptofaania haluaa kokeilla niin sitä saa myös jauheena (TryptoMax) ja purnukan kyljessä suositellaan vuorokausiannokseksi 0,5 grammaa, mutta tuskin suuremmastakaan määrästä haittaa on. :)

Suositut

Back
Ylös Bottom