Verovapaat palkanlisät

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
28.4.2003
Viestejä
569
Ikä
44
Millaisia verovapaita lisiä porukka saa työnantajalta palkan lisäksi? Tarkoitan siis ihan rahallisia korvauksia, esim. matkakorvauksia reissuhommissa, päivärahoja jne. Saattaa olla edessä reissuhommiin lähtö, ja pitäisi vähän selvitellä paljonko noita lisiä voisi mahdollisesti tulla. Mahdollinen työnantaja puhui että ko. lisät vaihtelee 600-1200e välillä, voiko olla mahdollista?
Hommassa siis päivät töissä max. 100 km:n päässä ja työpäivän jälkeen kotio.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yli 6 h päivästä 14 egee 1/2 päiväraha, kokopäiväraha 32 e yli 10 h. 0,44 e sitten km-korvaus/ kilometri. Jos ajelet esim. 100 km/päivä ja päivä kestää yli 10 tuntia tekee tuo 76 euroa päivältä. Että helposti voi olla mahdollista.
 
Yleisimpiä verovapaita korvauksia ovat kilometrikorvaukset ja päivärahat. Verottaja vahvistaa noille enimmäismäärät vuosittain, 2008 km-korvauksen maksimi on 0,44 €/km, kokopäiväraha (yli kymmenen tuntia) 32 € ja osapäiväraha (yli 6 tuntia) 14 €. Ulkomaanpäivärahat toki ovat korkeammat. Joissain tapauksissa maksetaan ateriakorvaus.

Verohallituksen päätös verovapaista matkakustannusten korvauksista vuonna 2008

Edit. Hiiidaaas

Edit2. Hookoolta tosiaan hyvä pointti, eli verottomaan päivärahaan on oikeus vain jos matka suuntautuu "varsinaisen työpaikan" ulkopuolelle. Kannattaa lukaista tuo ohje. Noita verottomia korvauksia ei siis ole työnantajan mikään pakko maksaa, mutta nuo ovat enimmäismäärät mitä saa maksaa verovapaasti kunhan ehdot toteutuvat.
 
Millaisia verovapaita lisiä porukka saa työnantajalta palkan lisäksi? Tarkoitan siis ihan rahallisia korvauksia, esim. matkakorvauksia reissuhommissa, päivärahoja jne. Saattaa olla edessä reissuhommiin lähtö, ja pitäisi vähän selvitellä paljonko noita lisiä voisi mahdollisesti tulla. Mahdollinen työnantaja puhui että ko. lisät vaihtelee 600-1200e välillä, voiko olla mahdollista?
Hommassa siis päivät töissä max. 100 km:n päässä ja työpäivän jälkeen kotio.

Mun tietääkseni menee sopimuksen piiriin jos esim. joka päivälle toteutuu päivärahat. Kokopäiväraha taitaa olla sen öö.. 30+rapiat euroa ja 100km matkakorvauksia edes takasin, tuleehan tossa. Mun duunissa tuohon iskettäisiin soppari eli kiinteä kk-korvaus.

Kokopäivärahahan toteutuu vain siinä tapauksessa että joudut matkustamaan "kiinteästä työpisteestäsi" vaikkapa 100 kilsan päähän töihin. Ei siis tapauksessa että kodin ja työpaikan väli on 100 km.

edit: no stana
 
Onko firmoissa yleensä jokin kiinteä summa kilometrikorvauksille, vai voiko se vaihdella henkilöiden/osastojen tms. välillä?
 
Onko firmoissa yleensä jokin kiinteä summa kilometrikorvauksille, vai voiko se vaihdella henkilöiden/osastojen tms. välillä?

Uskallan väittää ettei heittele ihmisten välillä eikä edes osastojen kesken. Ainut ero on että tietyt ihmiset saattaa kuljettaa "lastia" ja silloin tuli muutaman sentin korotus kilometrikorvauksiin, oliskohan 7c per km.
 
Työkaveri tekee meillä asennushommia pitkin Suomea. Saa kilsakorvauksia ja päivärahoja varmaan enemmän mitä palkkaa! Mutta tuo ei ole sitten mitään 8h päivässä duunia, kk-palkalla kun on, niin ei paljon ylkkäprosenttejakaan tunneta.
 
Mikä juttu se tommonen on :E

Teet pitkää päivää ajoineen ja pidät sitten joskus vapaana jos satut ehtimään. Eli varsinaista palkkaa ei reissut nosta ja tollatavalla päivärahat ja kilsakorvaukset nousee vilkkaana aikana helposti yli palkan.

Itse olen tuntipalkalla, enkä kk palkkaa huoli jollei se ala kolmosella!
 
Teet pitkää päivää ajoineen ja pidät sitten joskus vapaana jos satut ehtimään. Eli varsinaista palkkaa ei reissut nosta ja tollatavalla päivärahat ja kilsakorvaukset nousee vilkkaana aikana helposti yli palkan.

Itse olen tuntipalkalla, enkä kk palkkaa huoli jollei se ala kolmosella!


Matkat ei muutenkaan kuulu ylityöhön. Se on jännä kuvio että reissaat vaikkapa 2h per suunta ja teet 8h asiakkaan luona. Työpäivästä tulee 12 tuntinen mutta saat 8h palkan lisäksi ainoastaan kokopäivärahan (10+h), kun taas jos teet saman työmäärän toimistolla saat 4h ylityökorvauksia niin ja verottoman ruokarahan (7e).

Matka-aika ei ole ylityötä ainakaan meillä.
 
Sain sellaisen käsityksen että ko. hommassa työmatkat laskettasiin työaikaan kuuluvaksi ja ylityötkin korvattaisiin joko rahana tai vapaana.
 
Matkat ei muutenkaan kuulu ylityöhön. Se on jännä kuvio että reissaat vaikkapa 2h per suunta ja teet 8h asiakkaan luona. Työpäivästä tulee 12 tuntinen mutta saat 8h palkan lisäksi ainoastaan kokopäivärahan (10+h), kun taas jos teet saman työmäärän toimistolla saat 4h ylityökorvauksia niin ja verottoman ruokarahan (7e).

Matka-aika ei ole ylityötä ainakaan meillä.

Tuntipalkkasena siitä pitää maksaa tuntipalkka ilman korotuksia. Eli jos teet 10 tunnin reissun, on siitä maksettava 10 tunnin palkka, ei siis 8h + 2h 50% korotuksella kuten perinteisessä ylkässä.

Toki nuo pari ylimäärästä tuntia voi sopia pitävänsä myös vapaana.

Näin ainakin meillä ja mä olen tuntipalkalla. Eli hyväntekeväisyydellä mulla ei voi ylitunteja teettää. Eli matka-ajan tunteja ei makseta korotettuna millään ylkkäprossalla, vaan ihan peruspalkkana.
 
Vanhaketju, mutta onko kilometrikorvauksille joku yläraja, eli alkaako verottaja valittaan, jos vaikka ajaa vuodessa 40000km työajoa?

-zoxe
 
Vanhaketju, mutta onko kilometrikorvauksille joku yläraja, eli alkaako verottaja valittaan, jos vaikka ajaa vuodessa 40000km työajoa?

-zoxe

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta mielestäni kilometreille ei ole asetettu ylärajaa, vaan verottaja voi asettaa ylärajan sille rahamäärälle joka sulle maksetaan (vuodessa)

edit. Voi olla et puhun ihan puutaheinää
 
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta mielestäni kilometreille ei ole asetettu ylärajaa, vaan verottaja voi asettaa ylärajan sille rahamäärälle joka sulle maksetaan (vuodessa)

Tämä koskee työmatkakustannuksia. Niiden vähennys yläraja on 7000e vuodessa

http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Tyosuhde/Matkakustannukset_verotuksessa__ohje_pal(12418)

Sitten on erikseen työnantajan maksamat kilometrikorvaukset a 46senttiä / km....Näihin ei ole verottajalla sanomista, jos aidosti joutuu paljon työssä ajelemaan.
 
Sitten on erikseen työnantajan maksamat kilometrikorvaukset a 46senttiä / km....Näihin ei ole verottajalla sanomista, jos aidosti joutuu paljon työssä ajelemaan.

Ja ymmärtääkseni valtion leivissä tämä korvaus tippuu 5000km ylittävältä osuudelta 41senttiin, ilmeisesti yksityisellä sektorilla ei..
 
Todetaan nyt tähän se fakta, että noilla koti-/ulkomaan päivärahoilla + km-korvauksilla on kenenkään turha kuvitella varsinaisesti mitään tienaavansa.

Reissussa, varsinkin ulkomailla, tahtoo äkkiä mennä se mitä tuleekin, ja usein enemmänkin. Km-korvaukset taas tuntuu mukavalta silloin kun ne pamahtaa tilille, mutta sitten kun ruvetaan ynnäilemään noista ajoista johtunutta auto arvonalenemaa, ylimääräisiä huoltoja, rengaskuluja jne. niin eipä siinä pahemmin euroja tilille jää.
 
Kertokaas nyt viisaammat miten menee kilometrikorvaukset seuraavassa tilanteessa: Päätyöpaikka on kaupungissa A ja yritykselle rakennetaan uutta toimistoa kaupunkiin B (105km A:sta). Työntekijä osallistuu uuden toimiston aluille pystyttämiseen ja järjestelmäprjokteihin. Hommia pystyy hoitamaan myös kaupungista A, mutta 1-3 kertaa viikossa on parempi olla fyysisesti tällä uudella toimistolla kaupungissa B.

Tämä uusi toimisto kaupungissa B lasketaan ilmeisesti toissijaiseksi työpaikaksi. Voiko työnantaja maksaa 0,46€/km vai 0,24€/km vai ei mitään kilometrikorvausta matkoilta näiden kahden paikan välillä? Entäs päivärahat?

Todetaan nyt tähän se fakta, että noilla koti-/ulkomaan päivärahoilla + km-korvauksilla on kenenkään turha kuvitella varsinaisesti mitään tienaavansa.

Reissussa, varsinkin ulkomailla, tahtoo äkkiä mennä se mitä tuleekin, ja usein enemmänkin. Km-korvaukset taas tuntuu mukavalta silloin kun ne pamahtaa tilille, mutta sitten kun ruvetaan ynnäilemään noista ajoista johtunutta auto arvonalenemaa, ylimääräisiä huoltoja, rengaskuluja jne. niin eipä siinä pahemmin euroja tilille jää.

Vaatii luonteen lujuutta, että niistä päivärahoista jotain jäisi taskunpohjalle, mutta kyllä sekin on mahdollista. Kaveri tehnyt 4 v hommia ympäri pohjoiseurooppaa ja baltiaa suomalaiselle työnantajalle. on 2-3 viikonloppua kuukaudesta suomessa ja kyllä hän ainakin ihan hyvän palkanlisän saa päivärahoista kun ulkomaan päivärahoja tulee 20-25 päivältä kuukaudessa. Tosin hän ei remua ja ryyppää kaikkia iltoja ulkomailla vaan yrittää elää mahd normaalia elämää.

Kilometrikorvauksilla voi tienata vain siinä tapauksessa että ajelet halvalla pienikulutuksisella autolla.
 
Back
Ylös Bottom