Verovapaat palkanlisät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^ näin kyllä. Mutta komennus ei voi jatkua yli kahta vuotta ja tuon ajan ylittyessä komennuspaikka katsotaan ensisijaiseksi työpaikaksi ja firma ei voi maksaa verovapaita kilometrikorvauksia vaikka haluaisi.

Onko mitään keinoa saada saada menetettyä hyötyä jotenkin takaisin, kun kaksi vuotta on täynnä ja kilometrikorvaukset muuttuivat verollisiksi? Tilanne siis sellainen, että komennuspaikassa kuluu 3pv viikossa ja "varsinaisessa" paikassa 2pv. Päivärahaa tai ateriakorvausta ei makseta kenelläkään firmassa jollain ihme verukkeella, johon oli joku perustelukin vissiin olemassa.

Myyntiedustaja on kaiken pahan alku ja juuri yrittäjän ohella, ainakin mikäli uskomme verotoimistoa. Nykyään olen palkkamallissa, jossa päivärahat maksetaan provikoiden ohella työnantajan puolesta ja kilometrikorvauksia tiettyyn kattoon asti. Km-korvauksista yli menevä osio laitetaan veroilmoituksessa vähennyksiin. Vuonna 2010 olin palkkamallissa, jossa päivärahat laitettiin automaattisesti sinne vähennyksiin ja km-korvauksista maksetttiin lähes kaikki ja katon yli mennyt osio laitettiin vähennyksiin. Km-korvaukset sain parin valituksen jälkeen (mukaan lukien paikan päällä käynti + yli 50 A4-arkkia tekstiä/dokumentteja) läpi, mutta puhelinlaskusta täytyy vielä tehdä yksi selvitys ja päivärahojen suhteen tehdään oikea selvitysten selvitys. Lain mukaan olen käsittänyt, että päivärahoihin on oikeutetu henkilö, joka käy riittävän kaukana töissä paikkakunnaltaan ja on poissa yli 10 h. Puolipäivärahaan on oikeutettu yli 6 h työreissussa oleva. Verotoimiston käsitys on kuitenkin nyt se käytännössä, että minun tulee "osoittaa todellisten elantokustannusten nousu". Eli käytännössä yhden kuukauden tilitapahtumat tulee printata paperille ja alleviivailla lounas/kahviostoja sieltä sekä vielä kertaalleen kirjoittaa aiheesta vapaamuotoinen selvitys. Kysyinkin talouspäälliköltämme konttorilla, että olisinko siis henkilö, jolle ei päivärahat kuulu, jos olisin anorektikko enkä söisi? :)

Kysyinkin talouspäälliköltämme konttorilla, että olisinko siis henkilö, jolle ei päivärahat kuulu, jos olisin anorektikko enkä söisi? :)

Päivärahalla tarkoitetaan korvausta kohtuullisesta ruokailu- ja muiden elinkustannusten lisäyksestä, joka palkansaajalle aiheutuu työmatkasta. Päivärahaan ei lueta matkustamisesta eikä majoittumisesta suoritettavaa korvausta.

Toi varmaankin vastaa tuohon sun oletettavasti retoriseen kysymykseen.

http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat...allinnon_paatos_verovapaista_matkak(12356)#12

Olen lähdössä kolmeksi päiväksi Ruotsiin koulutukseen ja haluan kysyä viisaimmilta noista päivärahoista. Eli apua alla olevan linkin tulkitsemiseen:

Verohallinto > Verohallinnon päätös verovapaista matkakustannusten korvauksista vuonna 2014

"Jos palkansaaja jonakin matkavuorokautena on saanut ilmaisen tai matkalipun taikka hotellihuoneen hintaan sisältyneen ruoan, päiväraha maksetaan 50 prosentilla alennettuna. Ilmaisella ruoalla tarkoitetaan ulkomaanpäivärahan kysymyksessä ollen kahta ilmaista ateriaa."

En ole kuullut, että kukaan olisi hakenut päivärahoja noista koulutuksista, koska siellä saa kaikki safkat ilmaiseksi. Mutta eikö tuon verottajan viimeisimmän päätöksen mukaan mulla olisi oikeus hakea 50% päivärahoista, vaikka saankin ilmaiset safkat? Joko mä olen tyhmä, tai sitten muut täällä ovat tyhmiä kun eivät ole tajunneet hakea tuota. Kumpi?

Ulkomaan kokopäivärahojen osalta yksi ilmainen ateria päivässä ei vielä vaikuta mitenkään päivärahaan. 2 ilmaista ateriaa puolittaa päivärahan. Puhutaan siis kunnon ateriasta, eli lounas/illallinen, ei aamupala/välipala. Puolipäivärahoissa 1 ateria puolittaa ja 2 ateriaa nollaa päivärahan. Kyllä mä hakisin päivärahoja, vaikka työnantaja voikin joissain tapauksissa vähän nikotella niistä.

Ulkomaan kokopäivärahojen osalta yksi ilmainen ateria päivässä ei vielä vaikuta mitenkään päivärahaan. 2 ilmaista ateriaa puolittaa päivärahan. Puhutaan siis kunnon ateriasta, eli lounas/illallinen, ei aamupala/välipala. Puolipäivärahoissa 1 ateria puolittaa ja 2 ateriaa nollaa päivärahan. Kyllä mä hakisin päivärahoja, vaikka työnantaja voikin joissain tapauksissa vähän nikotella niistä.

Juuri näin. Eli täyshoidollakin olet verottajan näkökulmasta oikeutettu 1/2 päivärahaan täysiltä matkavuorokausilta.

Tosin täytyy huomioida, että verottajan ohje on verottomien koravusten enimmäismäärät eli työnantaja voi maksaa vähemmän tai voi jättää kokonaan maksamatta jos ei ole työsopimuksessa / noudatettavassa TES:ssä / yrityksen matkustusohjeessa / paikallisesti asiaa tarkemmin määrätty. Sama koskee myös km-korvauksia.

Hotelliaamiaisia tai lentokonesafkoja ei sitten lasketa ateriaksi . Oikeastaan aterian pitää liittyä matkan tarkoitukseen,, ja (ainakin mielestäni) siitä tulee tietää etukäteen ennen matkaa . Syömättä jättämisellä taas ei voi tienata , vaan päivärahaan vaikuttaa jo se, onko ateria ollut tarjolla.

Suositut

Back
Ylös Bottom