Originally posted by Evil Joe
Mä syön herättyäni lautasellisen muroja (vatsa ei kestä aamulla tuhdimpaa) maidon ja vadelmahillon kera. Ja kupin kahvia. Ehkäpä noin tunnin päästä vedän neljän viljan puuroa kotitekoisen omenahillon kera. Ja tuosta vajaan tunnin (ehkä puolenkin) lähden kävelemään salille ja matka kestää noin 25 minuuttia.
Tämä menee ohi aiheesta, mutta jos jo kaksi ateriaa päivässä on melkein pelkkää hiilihydraattia, on erittäin todennäköistä, että et saa riittävästi proteiinia optimaaliseen kehitykseen. Korvaa edes vadelmahillo raejuustolla. Toisaalta tuollainen pelkkä hiilari ennen treeniä saattaa ehkä vaikuttaa treenin jälkeiseenkin verensokeriin. Varsinkin kun viimeisin on vain n. tunti ennen treeniä.
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että tuo "vatsa ei kestä tuhdimpaa" on tottumuskysymys. Aikaisempina kesinä alkoi närästämään kohta aamupalan jälkeen, kun tuntui, että vatsa ei saa levätä. Tänä kesänä ei närästä, vaikka syön n. 2xenemmän. Säännöllinen rytmi on tärkeä vatsalle, samoin riittävä yöuni. Ja kunnollinen ruoan pureskelu. Aika tavallinen syy jättää aamulla syömättä on se, että "ei vaan ruoka maistu". Höpön löpön. Ruokaa naamariin vaan, viikon päästä on jo eri fiilis. Tänäänkin piti seitsemältä heittää helttaan purkki ärtsoppaa leivän ja kinkkuleikkeen kera, kun maha rupesi vaatimaan.
Onko aikataulusi pakon sanelema, vai voitko siirtää treeniä esim. tunnin tai kaksi myöhemmäksi? Voisit siirtää puuron aamupalaksi ja syödä myöhemmin jotain, jossa on enemmän proteiinia ja ehkä rasvaakin, ja treenata sen jälkeen parin tunnin päästä. Treenin jälkeen pitäisi syödä kunnolla hiilareita ja proteiinia mahdollisimman pian, varsinkin kun et ilmeisesti käytä palautusjuomaa. Et muuten kertonut, miten syöt treenin jälkeen. Jos et syö mitään, ei ole ihme, jos tunnin päästä verensokeri on alhaalla.
Täällä on keskusteltu myös aamulla treenaamisesta ja siihen liittyvästä syömisestä. Etsi itse searchilla.
"Voisiko tuo verensokerin laskeminen johtua aamukahvista? Pitäisikö jättää pois?"
Enpä usko.
"Protskuja mä en ala syömään kahdesta syystä: 1) mulla ei riitä opintotuki niiden maksamiseen ja 2) mä olen ensimmäisen vuoden treenaaja ja olen päättänyt pärjätä jonkin aikaa ilman niitä."
1) Ei mullakaan, mutta pakko ostaa silti, jos haluaa tosissaan kehittyä. Se on vaan karu totuus, kantapään kautta opittu. Luulin tänä kesänä saavani rahaa säästöön töistä talven varalle, mutta kun aloitin panostamaan ruokaan (josta vain yksi säkki proteiinia), tulos jääkin plus miinus nollaan. Arvatkaa ottaako pattiin. Jos ei saa tarpeeksi energiaa ja proteiinia sitten talvella, niin melkein sama jättää kokonaan treenaamatta. :curs:
2) Ilman jauheita pärjää kyllä, mutta ei ilman proteiinia (jos haluaa optimaalista kehitystä). Joko syöt proteiinipitoista ruokaa siten, että saat päivässä hyvälaatuista proteiinia n. 1,5-2g/painokilo, tai sitten ostat lisäravinnetta. Yllättäen jauhe saattaa olla halvempaa ja helpompaa, kun vaihtoehtona on vaikka neljänneskilo kananrintaa, neljänneskilo puhdasta lihaa leikkeenä ja paistijauhelihana ja puoli kiloa raejuustoa. Pari desiä proteiinijauhetta korvaa enemmän kuin yhden näistä.