Verensokeriarvon romahdus

Missäkön on vika, kun lähes joka kerta punttitreenin (1 - 1,5 h) jälkeen mun verensokeri on niin alhaisella tasolla, että joudun joskus pitämään varalla sokeripalaa? Tiedän aina selviäväni kotiin ilmankin, mutta olo on paljon turvallisempi ja tärinä lakkaa. Vika on tuskin mun ruokavaliossani, mutsini kun sattuu olemaan kokki ja ymmärtää kaiken maailman ravinto-oppeja varsin hyvin. Ennen treenejä mä en syö roskaruokaa enkä juo sokeroituja juomia. Treenin aikana kuluu reilun litran verran vettä.

Suvussa ei esiinny diabetesta muilla kuin vaarillani, jolla se on ollut jo yli 60 vuotta (lieneekö Suomen ennätys?), enkä viitsi mennä testeihinkään kun voi jäädä armeija vain haaveeksi vaikka olisi tarkoitus ensi vuonna mennä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Evil Joe
Missäkön on vika, kun lähes joka kerta punttitreenin (1 - 1,5 h) jälkeen mun verensokeri on niin alhaisella tasolla, että joudun joskus pitämään varalla sokeripalaa? Tiedän aina selviäväni kotiin ilmankin, mutta olo on paljon turvallisempi ja tärinä lakkaa. Vika on tuskin mun ruokavaliossani, mutsini kun sattuu olemaan kokki ja ymmärtää kaiken maailman ravinto-oppeja varsin hyvin. Ennen treenejä mä en syö roskaruokaa enkä juo sokeroituja juomia. Treenin aikana kuluu reilun litran verran vettä.

Suvussa ei esiinny diabetesta muilla kuin vaarillani, jolla se on ollut jo yli 60 vuotta (lieneekö Suomen ennätys?), enkä viitsi mennä testeihinkään kun voi jäädä armeija vain haaveeksi vaikka olisi tarkoitus ensi vuonna mennä.

Kannattaa käydä testeissä. Ei se armeija niin mukava paikka ole että sinne menemällä pitäs mennä.

nimim. armeijaan pääsykokeiden kautta mennyt..

Mulla on ollut samanlaista vaivaa. Itse sain ongelman hallintaan kun vähensin kaikkea nopeaa sokeria radikaalisti ruokavaliossa ja lisäsin hyviä rasvoja ( rypsiöljyä ) reilusti ruokavalioon. Vähensin myös malton käyttöä radikaalisti ja dekstroosin jätin kokonaan pois.

Joillakin ihmisillä keho ilmeisesti tuottaa insuliinia liikaa verensokeriin nähden. Ja jos ruokavaliossa on paljon nopeaa sokeria niin tämä pahentaa tätä ominaisuutta entisestään.

Yksi treenikaveri oli treenin jälkeen ottanut maltopitoisen palautusjuoman, mennyt kotia ja lähtenyt koiraa ulkoiluttamaan metsään...Sokerit oli romahtanut ja jalat alkaneet sheikata niin että kävelystä ei tullut mitään. Kaveri oli joutunut puoli tuntia konttailemaan metsässä, marjoja etsien, että saisi verensokerin nousemaan....Voi olla aika pelottava näky kun yli 100 kiloinen bodari konttailee metsässä täristen ja horisten, marjoja maasta haroen..;O)

No, tuo on kiusallinen vaiva, mutta mitä olen lääkärien kanssa asiasta jutellut, niin vaarallinen se ei ole, muutenkuin välillisesti, eli esim. autoa ajaessa voi olla hyvinkin vaarallista..

Jos hiilareita ei ole saatavilla, niin elimistön omat mekanismit hoitavat asian kyllä kuntoon, mutta siihen menee ne kiduttavat 30-40 minuuttia...

Originally posted by Omna
Yksi treenikaveri oli treenin jälkeen ottanut maltopitoisen palautusjuoman, mennyt kotia ja lähtenyt koiraa ulkoiluttamaan metsään...Sokerit oli romahtanut ja jalat alkaneet sheikata niin että kävelystä ei tullut mitään. Kaveri oli joutunut puoli tuntia konttailemaan metsässä, marjoja etsien, että saisi verensokerin nousemaan....Voi olla aika pelottava näky kun yli 100 kiloinen bodari konttailee metsässä täristen ja horisten, marjoja maasta haroen..;O)
Ei saisi nauraa tuollaiselle, varmaan aika veemäiset tuntemukset kaverilla.. Mutta mä tippusin ihan täysin tohon "marjanpoimintaan!" :lol2:

Mutta alkuperäiseen kysymykseen, tuli minullakin mieleen sama kuin Tomilla. Kuinka paljon ennen treeniä syöt ja mitä? Oletko kokeillut juoda proteiinidrinkkiä 20-30 minuuttia ennen treeniä?

Niin, nauraen se kaveri tuon kertoi, et saa nauraa...

Itse syön tunti ennen treenejä jotain pitkiä hiilareita, puoli tuntia ennen hera drinkki ja pari ruokalusikkaa rypsiöljyä...Ei missään nimessä maltoa ennen treeniä jos on tuollainen vaiva...

Originally posted by Tomi
Mihin aikaan ja mitä syöt ennen treeniä ja treenin jälkeen?

Mä syön herättyäni lautasellisen muroja (vatsa ei kestä aamulla tuhdimpaa) maidon ja vadelmahillon kera. Ja kupin kahvia. Ehkäpä noin tunnin päästä vedän neljän viljan puuroa kotitekoisen omenahillon kera. Ja tuosta vajaan tunnin (ehkä puolenkin) lähden kävelemään salille ja matka kestää noin 25 minuuttia.

Voisiko tuo verensokerin laskeminen johtua aamukahvista? Pitäisikö jättää pois? Protskuja mä en ala syömään kahdesta syystä: 1) mulla ei riitä opintotuki niiden maksamiseen ja 2) mä olen ensimmäisen vuoden treenaaja ja olen päättänyt pärjätä jonkin aikaa ilman niitä.

Mä syön herättyäni lautasellisen muroja (vatsa ei kestä aamulla tuhdimpaa) maidon ja vadelmahillon kera. Ja kupin kahvia. Ehkäpä noin tunnin päästä vedän neljän viljan puuroa kotitekoisen omenahillon kera. Ja tuosta vajaan tunnin (ehkä puolenkin) lähden kävelemään salille ja matka kestää noin 25 minuuttia.

Tämä menee ohi aiheesta, mutta jos jo kaksi ateriaa päivässä on melkein pelkkää hiilihydraattia, on erittäin todennäköistä, että et saa riittävästi proteiinia optimaaliseen kehitykseen. Korvaa edes vadelmahillo raejuustolla. Toisaalta tuollainen pelkkä hiilari ennen treeniä saattaa ehkä vaikuttaa treenin jälkeiseenkin verensokeriin. Varsinkin kun viimeisin on vain n. tunti ennen treeniä.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että tuo "vatsa ei kestä tuhdimpaa" on tottumuskysymys. Aikaisempina kesinä alkoi närästämään kohta aamupalan jälkeen, kun tuntui, että vatsa ei saa levätä. Tänä kesänä ei närästä, vaikka syön n. 2xenemmän. Säännöllinen rytmi on tärkeä vatsalle, samoin riittävä yöuni. Ja kunnollinen ruoan pureskelu. Aika tavallinen syy jättää aamulla syömättä on se, että "ei vaan ruoka maistu". Höpön löpön. Ruokaa naamariin vaan, viikon päästä on jo eri fiilis. Tänäänkin piti seitsemältä heittää helttaan purkki ärtsoppaa leivän ja kinkkuleikkeen kera, kun maha rupesi vaatimaan.

Onko aikataulusi pakon sanelema, vai voitko siirtää treeniä esim. tunnin tai kaksi myöhemmäksi? Voisit siirtää puuron aamupalaksi ja syödä myöhemmin jotain, jossa on enemmän proteiinia ja ehkä rasvaakin, ja treenata sen jälkeen parin tunnin päästä. Treenin jälkeen pitäisi syödä kunnolla hiilareita ja proteiinia mahdollisimman pian, varsinkin kun et ilmeisesti käytä palautusjuomaa. Et muuten kertonut, miten syöt treenin jälkeen. Jos et syö mitään, ei ole ihme, jos tunnin päästä verensokeri on alhaalla.

Täällä on keskusteltu myös aamulla treenaamisesta ja siihen liittyvästä syömisestä. Etsi itse searchilla.

"Voisiko tuo verensokerin laskeminen johtua aamukahvista? Pitäisikö jättää pois?"

Enpä usko.

"Protskuja mä en ala syömään kahdesta syystä: 1) mulla ei riitä opintotuki niiden maksamiseen ja 2) mä olen ensimmäisen vuoden treenaaja ja olen päättänyt pärjätä jonkin aikaa ilman niitä."

1) Ei mullakaan, mutta pakko ostaa silti, jos haluaa tosissaan kehittyä. Se on vaan karu totuus, kantapään kautta opittu. Luulin tänä kesänä saavani rahaa säästöön töistä talven varalle, mutta kun aloitin panostamaan ruokaan (josta vain yksi säkki proteiinia), tulos jääkin plus miinus nollaan. Arvatkaa ottaako pattiin. Jos ei saa tarpeeksi energiaa ja proteiinia sitten talvella, niin melkein sama jättää kokonaan treenaamatta. :curs:

2) Ilman jauheita pärjää kyllä, mutta ei ilman proteiinia (jos haluaa optimaalista kehitystä). Joko syöt proteiinipitoista ruokaa siten, että saat päivässä hyvälaatuista proteiinia n. 1,5-2g/painokilo, tai sitten ostat lisäravinnetta. Yllättäen jauhe saattaa olla halvempaa ja helpompaa, kun vaihtoehtona on vaikka neljänneskilo kananrintaa, neljänneskilo puhdasta lihaa leikkeenä ja paistijauhelihana ja puoli kiloa raejuustoa. Pari desiä proteiinijauhetta korvaa enemmän kuin yhden näistä.

Mä syön herättyäni..

1) mulla ei riitä opintotuki niiden maksamiseen ja 2) mä olen ensimmäisen vuoden treenaaja ja olen päättänyt pärjätä jonkin aikaa ilman niitä.

Arvo Paperi tuossa jo kertoilikin hyviä vinkkejä. Ehdotan, että otat aamiaiseksi vaikka reilun rahkahässäkän ja lorauksen rypsäriä paria-kolmea tuntia ennen punttien kolistelua. (Tomin rahkahässäkkä (tm) = 250g maitorahkaa + kauraryynejä nälän mukaan (vaikka n. 100g) + mehukeittoa + vaikka fun lightia makeutukseen)

Ja mitä noihin proteiineihin tulee:

1) Halpa heraproteiini on eräs halvimmista laadukkaan proteiinin lähteistä kun tarkastellaan kilohintaa, kepittää kananrinnat ja paistijauhelihat mennen tullen hinnassa. Heraprotsku nimenomaan on opiskelijan valinta ruokavalion täydentämiseen kun ei rahatilanne kärsi fileepihvin syömistä.

2) Kuten jo aikaisemmin mainittiin, ilman jauheita voit pärjätä, mutta ilman riittävää määrää proteiinia on aika heikkoa. Eli se ~2g/painokg laadukasta proteiinia nassuun päivittäin, ruuasta tai jauhoista niin kehitykselle ei siltä puolelta ole estettä.

Edit: Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, tunti treenin jälkeen on varmasti itse kullakin sokerit aika alhaalla jos ei mitään ruokaa nauti treenin jälkeen. Eli heti treenin jälkeen vaikka omena ja pari banaania jos et palautusjuomaan satsaa. Ja sitten tunti-pari treenistä reilulla kädellä hyvää perusruokaa.

...mutsini kun sattuu olemaan kokki ja ymmärtää kaiken maailman ravinto-oppeja varsin hyvin...

Toi kokki ammatti ei takkaa, että tietäis yhtään mitään ravintoasioista.

Profiilista ei saanu kovin viksua kuvaa painosta ,mutta mulla oli samoja oireita ennen kun mä koin valaistuksen ruokavalion suhteen.
Eli nopeet hiilarit vähemälle,esim puurosta voisit vähentää sitä hilloa ennen reeniä sen verran että löydät puuronki sieltä (vitsi)
Ja sit jos kaikki nämä asiat on kunnossa mee arvaukeskukseen ja pyydä verensokeri mittari lainaan ja mittaile sokrut ennen reeniä ja reenin jälk.
Näät miten se vaihtelee,sullahan voi olla sokrut korkeella ja reenin jälk. normaalilla tasollaja silloinha tulee olo että ne olis matalalla.

Re: Re: Verensokeriarvon romahdus

Originally posted by HooEee
Toi kokki ammatti ei takkaa, että tietäis yhtään mitään ravintoasioista.

No ei varmasti takaakaan. On niitä paskojakin kokkeja nähty enemmän kuin tarpeeksi, esimerkiksi meidän koulut keittäjät :D . Eikä mutsi mulle mitään ns. "bodariruokaa" olekaan laittanut, vaan katsonut lähinnä että safka on terveellistä. Meillä on usein kana- ja riisisapuskoita ja aina vihanneksia. Ja silloin kun mä syön, syön kyllä kaverit pöydän alle. No teitä ehkä en.

:worship:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom