Verenluovutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%

Hippa

Okkapukku.
VIP
Voipi olla tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin.

Onko verenluovutuksella vaikutusta treeniin ja/tai tuloksiin? Jos on niin millaisia?

Mulla ainakin on, eikä mitään kovin positiivista. Tulee helvetillinen hiki reenatessa ja tuntuu niinku puolet voimista olis kateissa. Korjaantuu n.1kk luovutuksen jälkeen entiselle tasolle.

Toi nyt varmaan on aika yksilöllistä.
Ite tunnen yhden säännöllisen verenluovuttajan, eikä sen tulokset oo pahemmin heilahdellu.

Mutta kyllähän ainakin hemoglobiini laskee verta luovuttaessa ja sen korjaantuminen kyllä kestää jonkun aikaa.
Ne antaa kyllä sieltä rautalääkityksen, jos arvot on alhaiset.

Kaippa se on aika yksilöllistä. Itsellä ei ole vaikuttanut koskaan mitenkään.

Tietenkään samana päivänä ei kannata paljoa reenailla. Parin päivän päästä luovutuksesta on taas luistanut samoin kuin ennen.

Mutta kuten jo oli puhetta, toisella saattaa vaikuttaa, mutta ei ainakaan mun hemoklobiinilla(172) vaikuttanut mitenkään.

Ei samana eikä seur. päivänäkään pysty reenaamaan. Tai periaatteessa pystyy, mutta se on säälittävää rimpuilua (kokeiltu on), aivan turhaa. Kaikkia arkiaskareita pystyn kyllä samanakin päivänä hoitelemaan normaalisti, ehkä väsyttää vähän enempi, mutta muuten ok olo.

Ite oon pystyny parin päivän huilailun jälkeen reenaamaan normaalisti, ei tod. ole mennyt kuukautta palautua. Muistaa vaan pari päivää juoda vielä tavallistakin enemmän vettä, niin nestetasapaino palautuu ja ehkä pari viikkoa rautatabuja, jos ne vähän nopeuttaisivat hemoglobiinin nousua entiselleen. Rautatabujen hyvä puoli on (ainakin massakaudella) kohonnut ruokahalu.

Itse käyn pari kertaa vuodessa luovuttamassa verta. Treenaamiseen se vaikuttaa sillä tavalla, että täytyy pitää luovutus- ja seuraava päivä lepoa. Veren määrä tulee takaisin parissa päivässä ja en ole huomannut sen jälkeen mitään heikennystä treenaukseen.
Itsellä luovutus vaikuttaa periaatteessa positiivisesti, koska verenpaine on hieman korkealla (n. 95_150), joten kun luovutan verta, niin verenpaine laskee ja kroppa tuntuu paremmalta.

Ei se hyvää tee itelle, mut voi olla korvaamaton jollekkin muulle!

Mä kävin luovuttaa kk sitten ja seuraavana päivänä kävin reenaamassa...muuten suju hyvin, mut pistokohdassa, kyynärtaipeessa alko vihloa julmetusti ylätaljaa tehdessä.

Tuo riippuu paljon henkilöstä. Itse olen aina pitänyt muutaman päivän tauon treeneistä luovutuksen jälkeen, enkä ole huomannut oikeastaan mitään eroa aikaisempaan. Osa syy voi olla se, että hemoglobiini pyörii 170-180 vaiheilla.

Originally posted by Mubarak
Ite tunnen yhden säännöllisen verenluovuttajan, eikä sen tulokset oo pahemmin heilahdellu.
Ei varmaankaan kun se säännöllisesti käy luovuttamassa :)

En ole juuri huomannut verenluovutuksen haittaavan treeniä. Kun pari päivää ottaa rennosti niin taas kulkee ihan normaalisti. Mulla on kyllä normaalisti melko korkea hemoglobiini joten se ei kovin alas laske vaikka vähän luovuttaakin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
No nii, kävin nyt sitten vihdoin luovuttamassa sitä verta, tarkoituksena lähinnä katsoa, että vaikuttaako muutos hemoglobiinissa mitenkään mihinkään.
En vain tiedä huomaanko kummempaa eroa, kun pääsen seuraavan kerran treenaamaan vasta joskus su-iltana, tai maanantaina, mökille kun menen käymään... Ellen sitten rupea metsuroimaan ja kantele tyhmänä jotain valtion mettästä kaatamiani pöllejä edestakaisin...

Hemoglobiini oli 177 ennen luovutusta, olis mukava, kun pääsis mittauttamaan sen uudelleen alkuviikosta, että hiukan tietäisi missä mennään...

Originally posted by Tonza
No nii, kävin nyt sitten vihdoin luovuttamassa sitä verta, tarkoituksena lähinnä katsoa, että vaikuttaako muutos hemoglobiinissa mitenkään mihinkään.
En vain tiedä huomaanko kummempaa eroa, kun pääsen seuraavan kerran treenaamaan vasta joskus su-iltana, tai maanantaina, mökille kun menen käymään... Ellen sitten rupea metsuroimaan ja kantele tyhmänä jotain valtion mettästä kaatamiani pöllejä edestakaisin...

Hemoglobiini oli 177 ennen luovutusta, olis mukava, kun pääsis mittauttamaan sen uudelleen alkuviikosta, että hiukan tietäisi missä mennään...
Mä luovutin verta 3 viikkoa sitten, koska Hb oli 180 ja kävin viikon päästä luovutuksen jälkeen mittautaan uudestaan Hb:n, niin se oli jo 173. Mulla olo keveni huomattavasti ja aerobinen treeni sujui huomattavasti kevyemmin. Olin puntti salilla jo luovutus päivänä ja tein silti ennätyksen selkätreenissä leuanvedossa ja maastavedossa. Leuanveto sattui hieman pistoskohtaan. Mun koululla oli luovutus viime viikolla, mut ne ei suostunu ottaan multa verta, koska lain mukaan pitää olla 2kk:n tauko edellisestä luovutuksesta. Tää oli mun toinen kerta tänä vuonna, ku luovutin verta. Pitää vissiin itse valuttaa verta maaahan!?

Originally posted by tommy77
Pitää vissiin itse valuttaa verta maaahan!?

No tuotahan mä itekin oon ajatellut... :thumbs:

No, pitää katella...

Tänään Verta luovutettu ja tietenki kohta käsitreeniä tekeen saa nähdä onko mitään vaikutusta. Jospa siitä olisi mun dietille jotain hyötyä kun joutuuhan se ruumis työskenteleen enempi että saa menetetyn veren tuotettua takaisin? Minä yritän saada luovuttamisesta ihan joka puolivuosi tradition. Saa nähdä saako aikaiseksi.

Meneeköhän alkoholi paremmin päähän kun ei ole vertaa nii paljon mihin sekoittua:hyper:? Köyhille opiskelialle vinkki ennen bileisiin menoa ;)

Ei ollut mitenkään normaalista poikkeavaa reenata.

Mitähän haittaa verenluovutuksesta voi olla? Jos sitä nyt sitten luovuttaisi 2kk välein.

Ei se hyvää tee itelle, mut voi olla korvaamaton jollekkin muulle!
Kyllä se mun käsityksen mukaan just tekee hyvää itelle. vanhaa verta veke, uutta tilalle. Kuten joku jo mainitsikin että vaikuttaa korkeaan verenpaineeseen laskemalla sitä, niin eikös se sillon tee just hyvää luovuttajalle? :)

Ilkka83: Todennäköisesti jossain kovassa jalka/kokokroppatreenissä olisi hieman heikommat hapet ollu päällänsä. Joku käsitreeni ei hirveesti paukkuja(ja verta) tarvi.

En ole huomannut vaikutusta ainakaan treenipainojen laskemiseen, tai sitten en ole ajatellut asiaa sen kannalta. Varmaan kuutisen kertaa olen luovuttanut joista kolmena kertana 2kk välein.

Tässä jotain.

Verenluovutus ja urheilu

Suorituskyky palautuu 12-24 tunnin aikana

*
Terveelle henkilölle verenluovutuksesta ei ole haittaa, eikä se estä normaalia kuntoilua. Kun verenluovutuksen jälkeen juo tavallista enemmän vettä ja tuoremehua, palautuu nestetasapaino normaaliksi jo vuorokauden sisällä.
*
Verenluovutuksessa verivolyymi vähenee ja hemoglobiini laskee noin 10–15 g/l. Sen vuoksi kovaa fyysistä rasitusta, kuten lenkkeilyä tai raskasta kuntosaliharjoittelua, tulee välttää luovutuksen jälkeen koko loppupäivän ajan. Kovassa rasituksessa jälkihaitan riski kasvaa ja luovuttajalle voi tulla huonovointisuutta, heikotusta ja huimausta. Myös saunomista tulisi välttää. Fyysinen suorituskyky palautuu seuraavan 12–24 tunnin aikana.
*
Normaali kuntoharjoittelu on mahdollista jo luovutusta seuraavana päivänä, mutta maratonennätykseen tai vastaavaan erittäin raskaaseen suoritukseen kannattaa tähdätä vasta kuukauden kuluttua luovutuksesta, jotta maksimaalinen suorituskyky ehtii palautua.
*
Kilpa- ja aktiiviurheilijan kannattaa miettiä, mihin kohtaan verenluovutuksen ajoittaa. Jos on tärkeä ottelu tai tiivis treenikausi edessä, ei kannata tulla verenluovutukseen juuri edeltävinä viikkoina.
*
Veren hyytymistekijä- ja vasta-ainepitoisuus palautuu ennalleen noin kahdessa vuorokaudessa. Verihiutaleiden määrä nousee verenluovutusta edeltäneelle tasolle viikossa ja punasolujen määrä 1–3 kuukaudessa edellyttäen, että elimistön rautavarastot ovat kunnossa. Verenluovutuksen yhteydessä annetut rautatabletit kannattaa syödä kuurin loppuun asti, jotta hemoglobiiniarvo palautuu nopeammin ennalleen.

Teksti: Hanna Myllys / Mediafocus

Sitä en tiedä mistä nuo tietoiskut on poimittu, mutta mikään alan ammattilainen Hanna Myllys ei kuitenkaan ole.

edit- Vaikka tuossa maratonennätyksistä puhutaan, niin en kyllä vertaisi sitä vaikkapa kyykky PR:ään. Hemboglobiinin tehtävä on kuljettaa happea ja hiilidioksidia, joten tuskin näkyy kyykkäilyissä samalla lailla kuin juoksemisessa. Mutua kaikki.

Eipä siinä mitään eroa huomaa vielä jos on vaan yhden pussin luovuttanut. Mutta sitte jo oli aika heikoilla kun otettiin toinenkin pussi toisesta kädestä. Ite ainakin huomasin, että sillo ei kyllä kannata enää oikeen salille mennä. Kevyt lenkki on kyllä aivan kohdallaan ja suositeltavaakin...

Joulun alla viimeks luovutin, kaks vuorokautta luovutuksen jälkeen yritin treenata hauista -> nousi violetti "pompula" luovutusreiän viereen. Vaihdoin lennossa vatsatreeniin ja se meni todella kevyesti. Ehkä muutama päivä kannattaa ottaa varovaisemmin.
Kun vielä olin jokinorsu, tuli yleensä tosi paha olo loppupäiväks (ajattelin silti niitä vauvoja, joiden hengen juuri minun erikoinen vereni pelastaisi:hyvä:), mutta nykyään ihan ok olo heti luovutuksen jälkeenkin. Sitä vain ihmetteli luovutuspaikan hoitajakin, että treenaamisen myötä hemoglobiinini oli noussut n.10:llä, vaikka vuosia ollut ihan sama tasainen. Muilla vastaavaa kokemusta?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom