Verenluovutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Eipä siinä mitään eroa huomaa vielä jos on vaan yhden pussin luovuttanut. Mutta sitte jo oli aika heikoilla kun otettiin toinenkin pussi toisesta kädestä. Ite ainakin huomasin, että sillo ei kyllä kannata enää oikeen salille mennä. Kevyt lenkki on kyllä aivan kohdallaan ja suositeltavaakin...

Miten alkovat ottamaan muka enemmän kun sen 450ml.?

Eikös alkuperäisen punasolumäärän saavuttaminen vie kuitenkin useamman kuukauden? Eivätkös punasolut kuljeta happea? Kulkeeko happi vajaalla määrällä punasoluja huonommin?

En tiedä, mutta luovuttamisen jälkeen, olisko ollut muutama viikko (kävin labroissa), mun hemoglobiini taisi olla enemmän, kuin ennen luovutusta. Tuo pikatesti saattaa hieman heittää.

Anyways, itse olen luovuttanut aina treenin jälkeen, tyyliin, aamulla treenit, päivällä luovutus. Eihän sitä hyvää treenipäivää kannata haaskata :)
Ennen luovutusta vedän vaan kovan nestetankkauksen. Yhden välipäivän olen pitänyt ja sitten on taas treenattu normaalisti, ei mitään kummempaa eroa.

Nyt ei ole tullu luovutettua vähään aikaa, kun on ollut tuota jäätynyttä olkapäätä ihmeteltyä..

J Sitä vain ihmetteli luovutuspaikan hoitajakin, että treenaamisen myötä hemoglobiinini oli noussut n.10:llä, vaikka vuosia ollut ihan sama tasainen. Muilla vastaavaa kokemusta?

En pysty suorilta sanomaan liittyykö jotenkin treenaamiseen vai olisinko vain muuttanut jotenkin ruokavaliota, mutta minulla on ainakin noussut viime vuosina hb. Teininä en saanut edes luovuttaa verta kun hb ei noussut salitulle rajalle.

Tälläinen kysymys tuli tässä mieleen, että kuinka vaikuttaa treeneihin verenluovutus? Pitäisi huomenna mennä luovuttamaan, sitä ennen ajattelin mennä tekemään mave treenin. Voiko ennen luovutusta treenata? Voiko vääntää jonkinlaista treeniä parin vuorokauden kuluttua?

Kait se nyt jotai vaikuttaa, toki riippuu varmaan henkilöstä. Lähteehän siinä punasoluja aika reilusti mäkeen.

Vertauksena jos koittaisit reenata jossai paikassa jossa leijailis ilmassa häkää, varmasti alkaa puuskuttamaan herkemmin ja ei riitä kunto vetää niin intensiivisesti kun häkä vie tilaa siltä hapelta punasolujen pinnalla.

Ja sillä nyt tuskin on mitään väliä vaikka ennen luovutusta treenaiskin.

Ite reenaan ma,ti,to,pe joten perjantaina kun käy luovuttamas kerkiää palautuun ihan hyvin eikä mitään huomioitavaa ole itelle tullut.

Kävin torstaina luovuttamassa elämäni ekaa kertaa verta! Ja tänää, eli kolme päivää sen jälkee menin salille ja suht tiukkaa prässisettiä tein, ni sen jälkee ku lähin liikkelle ni tuli ihan kauhee olo, oli pakko mennä makuulle, huimas niin paljon ja tuntu ku oksennus tulis. En keksiny tälle sit muuta syytä ku se luovutus. Mut sit ku huilasin hetke ni se meni ohi ja haukkarit tein sen jälkee sillei kevennetysti.
Suosittelen hengenpelastustoimintaa luovuttamisen merkeissä kaikille kynnelle kykeneville, itekki aion jatkaa säännöllisesti ellei tuu mtn esteitä. Ja parasta siinä on se ruoka mitä saa !! :D

Enemmän tuo luovutus vaikuttaa aerobiseen treeniin. Jos on aktiiviurheilija, niin kannattaa huomioida, että punasoluarvot voivat olla alamaissa kolmekin kuukautta ja hapenkuljetuskyky sen myötä hieman alentunut. Toki vaikuttaa sekin, onko 50 kg painava nainen, vai 150 kg mörkö ;)

Myös saman kokoisella miehellä ja naisella luovutus vaikuttaa hieman eri tavalla, sillä miehillä on suurempi verivolyymi ja täten prosentuaalinen hävikki pienempi.

Elimistön rautavarastot palautuvat jonkin verran hitaammin kuin punasoluarvot, joten vaikka ne punasolut palautuisivat ekan luovutuksen jälkeen jo kuukaudessa ennalleen, useampien luovutuskertojen jälkeen rautaa on kehossa vähemmän ja palautuminen voi kestää pidempään. Etenkin naisilla joilla on kuukautiset verenhukka voi olla sitä luokkaa, että rautaa ei missään vaiheessa jää juurikaan varastoon, ja täten hemoglobiini pysyy kroonisesti matalana.

Yhteenvetona voi kait siis sanoa, että normaalia punttitreeniä voi huoletta tehdä täydellä teholla ja hyvin tuloksin jo päivä-pari luovutuksen jälkeen, mutta aerobisen suorituskyvyn palautuminen huippuunsa kestää jonkin aikaa. En myöskään näe varsinaista syytä, miksei luovutusta ennen voisi käydä treenaamassa. Tietysti vähän enemmän pökerryksissä voi olla hetken luovutuksen jälkeen, jos über-raskaat treenit vetää alle. Mutta sopivasti nestettä ja sapuskaa, niin nopeasti siitä toipuu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
Koskaan en ole mitään huimausta tuntenut kun olen käynyt luovuttamassa. Hemoglobiiniarvot siellä paikanpäällä kun mitataan, on se laite aika random kone mielestäni. tiedän henkilön, joka kävi ensimmäisellä kerralla luovuttamassa ja mitattiin hemoglobiiniksi 185, mutta koska luovutus ei onnistunut, tuli seuraavalla viikolla takaisin, ja silloin mitattiin n. 160. Mistäs moinen jos ei verenhukkaakaan ole välillä tapahtunut? Randomlaitehan se vähän on... Antoivat viimeksi minulle kuitenkin rautatabletteja mukaan yhden kuurin, kun oli tuo arvo itsellä pudonnut vajaa 20, vaikka vielä ihan hyvissä arvoissa oltiinkin.

Itse olen aamupäivällä vetänyt treenit ja kunnon nestetankkaus päälle. Sitten vasta luovuttamaan verta, ettei mene hyvä treenipäivä hukkaan.. ;) Sitten yksi lepopäivä ja sitten taas normaalisti treenaamaan.

Koskaan en ole mitään huimausta tuntenut kun olen käynyt luovuttamassa. Hemoglobiiniarvot siellä paikanpäällä kun mitataan, on se laite aika random kone mielestäni. tiedän henkilön, joka kävi ensimmäisellä kerralla luovuttamassa ja mitattiin hemoglobiiniksi 185, mutta koska luovutus ei onnistunut, tuli seuraavalla viikolla takaisin, ja silloin mitattiin n. 160. Mistäs moinen jos ei verenhukkaakaan ole välillä tapahtunut? Randomlaitehan se vähän on... Antoivat viimeksi minulle kuitenkin rautatabletteja mukaan yhden kuurin, kun oli tuo arvo itsellä pudonnut vajaa 20, vaikka vielä ihan hyvissä arvoissa oltiinkin.
niin tai sitten elimistö on jostain syystä ollut kuiva edellisellä viikolla.

Mulla oli laskenut jostain viimesyksyn luovutuksesta hemoglobiini joku 30(174-> 143 tms.). En tiiä vaikuttiko dietti tai vastaavat, mutta ei toi kyllä ilahduttanut :D

Suositut

Back
Ylös Bottom