Venyttelyt treenin jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topower
  • Aloitettu Aloitettu
Sellasta vaan oon miettiny että treenin jälkeen kuinka moni venyttelee heti ja kuinka moni vaikka pari tuntia sen jälkeen? Ja osaako joku sanoa mikä merkitys sillä on?

Itse venyttelen pari tuntia treenin jälkeen!!!:piis:

Täältä löytyy hyvää tietoa venyttelystä. Itse venyttelen sarjojen välissä ja 4h treenin jälkeen.

Joo tuolla varmaan lähes kaikki tärkeä venyttelystä.

Itse ajattelen, että ainakin lenkkien, varsinkin pitkien jälkeen pitäisi ottaa ainakin kolmisen tuntia rennosti ennen venyttelyä, koska lihas on heti lenkin ja varmaan salitreeninkin jälkeen niin jännittynyt, että sen kireys palautuisi heti venytyksen jälkeen.

Joo tuolla varmaan lähes kaikki tärkeä venyttelystä.

Itse ajattelen, että ainakin lenkkien, varsinkin pitkien jälkeen pitäisi ottaa ainakin kolmisen tuntia rennosti ennen venyttelyä, koska lihas on heti lenkin ja varmaan salitreeninkin jälkeen niin jännittynyt, että sen kireys palautuisi heti venytyksen jälkeen.

Aeropisen jälkeen venyttelyn voi suorittaa vaikka heti mutta puntin jälkeen olisi hyvä pitää 2-4 tuntia väliä venyttelyyn. Jos venyttelee heti puntin jälkeen, on suurempi vaara saada vahinkoa aikaa lihakselle, ku vasta sitten muutaman tunnin jälkeen. Näin itse olen käsittänyt....Tietenkin jos aeropinenki on vedetty sata lasissa ja maitohapot jyllää niin hyvä senkin jälkeen on pitää pikku paussi ennen venyttelyitä.

Mä venyttelen aina heti reenin jälkeen. Jotenkin sitä vaan ei enää kotona muista venytellä. Eihän sitä rääkättyä lihasta ihan heti reenin jälkeen voi/saa ääriasentoon venyttää, mutta pikkuiset palauttavat venytykset on kyllä mun mielestä ihan sallittuja. Ja toisaalta eipä ihan kylmääkään lihasta kuulemma saisi alkaa oikein raakasti venyttämään. Eli taas pitäisi lämmitellä lihakset.

Liikkuvuutta ja notkeutta ajatellen mulla on nelijakoinen systeemi, joka vastaa mun nelijakoista reeniohjelmaa, mutta kierto kulkee tavallaan jäljessä. Tänään, kun reenivuorossa oli rinta ja hauis, syvävenyttelyvuorossa oli selkä (jonka reenasin perjantaina). Eli palauttavien täsmävenytysten jälkeen vietän vielä 15-20 min. venytellen edellisreenin lihasryhmiä. Näin voi hyödyntää reenissä aikaansaatua lämpöä ilman rasitusvamman tai revähdyksen riskiä.

Kyllä, liian intensiivisellä venyttelyllä tai huonolla venyttelytekniikalla voi oikeasti hankkia itselleen rasitusvamman! (koettu on)

Ei ole järkeä(hyötya) venytellä treenin jälkeen, eikä sitä olla todistettu tieteellisesti. Mutta totuusperäistä on se sarjojen välissä venyttelyn lihaksen kasvua boostaava efekti, mutta tämä taitaa olla vain kehonrakentajille. Jos tietää lihassolun rakenteesta niin voi helposti päätellä että lihaksen pakottaminen lepopituuteen on haitallista eikä vaikuta lihaksen palautumiseen, vaan on jopa haitallista. Alkulämmittelyllä on paljon suurempi merkitys.

Mielestäni venyttely on urheilumaailman isoin kusetus, mutta voihan siihen haaskata aikaansa jos näkee hyödylliseksi. Treenin jälkeen verryttely on sitten eriasia.

edit: lisätään nyt että "ihmiset on erilaisia ja kaikki toimii eri tavalla, venyttely voi toimia toisille paremmin kuin toisille".

Casey Ryback: -Just joo, kerroppa toki lisää. Tuon sun posti on malliesimerkki siitä, kuinka tietoa etsitään ja luetaan, mutta lukemansa ymmärtäminen ontuu ja pahasti.

"Mielestäni venyttely on urheilumaailman isoin kusetus, mutta voihan siihen haaskata aikaansa jos näkee hyödylliseksi."

Sanotaan tähän, että venyttely on yksilöllistä... se mikä toimii toiselle, niin toiselle ei välttämättä tunnu, joten silloin etsitään se itselle sopiva venytysliike.

En itsekään venyttele aina heti urheilun jälkeen, vaan vasta jonkun ajan päästä. Riippuu tietenkin reenin kovuudesta. Eli kovan reenin jälkeen en venyttele ihan heti, vaan tunnin parin päästä. Kevyen reenin jälkeen venyttelen kyllä samantien.

Kukaan ei pakota ketään venyttelemään, se on jokaisen oma asia. Suosittelen kyllä.

Mutta jos venyttelee parin tunnin päästä, niin pitäiskö myös lämmitellä uudestaan?

Ainahan se pitää pieni lämpö olla päällä ennen kuin uskaltaa venytellä. Ainakin minä en uskalla lähteä kylmää lihasta venyttelemään.

Viimeksi muokattu:
Casey Ryback: -Just joo, kerroppa toki lisää. Tuon sun posti on malliesimerkki siitä, kuinka tietoa etsitään ja luetaan, mutta lukemansa ymmärtäminen ontuu ja pahasti.

"Mielestäni venyttely on urheilumaailman isoin kusetus, mutta voihan siihen haaskata aikaansa jos näkee hyödylliseksi."
Itse taisin Hesarista lukea että venyttelyllä ei ole todettu olevan mitään vaikutusta palautumiseen ja lihasten kipeytymiseen ja että nykyajan urheilun ja lihashuollon ammattilaiset tietävät tämän.

Iltalehti haastatteli tänä kesänä urheilulääkäri Harri Hakkaraista ja naprapaatti Petteri Koskea. Kosken mukaan venyttelystä ennen tai jälkeen lenkin ei ole merkittävää fyysista hyötyä."Venyttely ei nopeuta palautumista eikä vähennä urheiluvammojen riskiä"', hän totesi.

"Yli 10 sekuntia kestävät venytykset saattavat olla jopa haitaksi", Hakkarainen puolestaan sanoi.

Ja kyllä, myös Suomen olympiajoukkueen kanssa kuusissa olympialaisissa työskennellyt fysioterapeutti Jarmo Ahonen sanoo, ettei venyttely estä lihasten kipeytymistä.

"Lihaskipeyteen, joka tulee suorituksen jälkeen, ei ole nykytutkimuksen mukaan venyttelyllä mitään vaikutusta.", hän toistaa.

Entä jos kuitenkin sattuu pitämään venyttelystä?
Ahonen: "Silloin voi tehdä dynaamisia venyttelyjä. Se tarkoittaa kahden kolmen sekunnin venytyksiä 10-12 toiston sarjoissa. Urheilusuorituksen jälkeen on hyvä tehdä pientä palauttavaa liikuntuntaa.

Ei siis huolta jos venyttelyn jättää väliin?
Ahonen: "Ei siinä mitään isompaa tapahdu. Lihas palaa kyllä normaaliin pituuteensa."

Ahonen: "Meillä on tapana ajatella, että notkea urheilija on hyvä ja jäykkä on huono. Ei se niin ole."

Niin, venyttelyllä ei ole juurikaan vaikutusta palautumisen taikka treenin jälkeisen lihaskivun suhteen. Ja sekö osoittaa sen, että venyttely olisi hyödytöntä?

Edelleen, pitää ymmärtää mitä lukee eikä tehdä lukemansa perusteella omia tulkintoja omien mielipiteidensä tueksi.

En jaksa mitään helevatan esitelmää alkaa kirjailemaan venyttelyn hyödyistä ja mahdollisista haitoista, niitä löytynee palstaltakin jo riittämiin.

Mutta lyhyesti: venyttelemällä väärin siitä ei hyödy, vaan siitä voi olla jopa haittaa. Mutta venyttelemällä oikein, siitä ihan varmasti on hyötyä pitkässä juoksussa.

Jos haluaa oikeasti sitä venyvyyttä niin odottaa treenin jälkeen sen verran, että pahin turvotus lähtee. Mulla se on noin 3 tuntia.

Suosittelen 3 venytystä lihakselle kaikissa liikkeissä 3 x 20 sekuntia.

Aika harva muistaa/jaksaa venytellä enää vaikkapa 3h treenin jälkeen. Parempi vähän kevyesti treenin perään kun ei ollenkaan. Näin käytännön elämässä.

Ihan anatomian ja fysiologian opettaja tuota opetti koko kurssin ajan, elämäntehtäväkseen näytti asettaneen venyttelystä valittamisen. Mutta kaipa se nyt vaan sitten on niin että venyttely on hyvää lihaksille and that's that. Tosin enemmän juuri yksittäistä lihassolua tuossa tutkittiin, ja sitä miten venyttely pakottaa ne lihassolun aktivoijaväkäset (nimeä en muista) paikoilleen, koska ne on harjoittelun jälkeen lukittautuneena \ kulmaan, ja venytellessä ne yritetään pakottaa takaisin / kulmaan, mikä ei kuulemma ole terveellistä, en kyllä tekstillä osaa demonstroida.

Edit: Ja kyllä kokoajan ollaan menossa enemmän "venyttelynvastaiseen" suuntaan, kun enemmän ja enemmän tutkimuksia kiistä perinteisen venyttelyn hyödyt.

Onhan tuo nyt ihan paskaa, ettei venyttely vaikuttais lihaskipeyteen treenin jälkeisenä päivänä. Jos vaikka jättää kyykyn jälkeen iltavenyttelyt tekemättä, ei mitään toivoa, että seuraavana päivänä pääsis kävelemään normaalisti. Venyttelemällä lihaskipu on seuraavana päivänä minimaalinen verrattuna siihen, ettei venyttele. Näin ainaki täällä.

Mielestäni venyttely on urheilumaailman isoin kusetus, mutta voihan siihen haaskata aikaansa jos näkee hyödylliseksi. Treenin jälkeen verryttely on sitten eriasia.

Hyvä! Pidä tuo asenne! Treenaa vaikka seuraavat 15v säännöllisesti ja kovaa. Jos vielä sitten allekirjoitat väitteesi (myös kuntosi puolesta), lupaan lopettaa venyttelemisen.

Onhan tuo nyt ihan paskaa, ettei venyttely vaikuttais lihaskipeyteen treenin jälkeisenä päivänä. Jos vaikka jättää kyykyn jälkeen iltavenyttelyt tekemättä, ei mitään toivoa, että seuraavana päivänä pääsis kävelemään normaalisti. Venyttelemällä lihaskipu on seuraavana päivänä minimaalinen verrattuna siihen, ettei venyttele. Näin ainaki täällä.

Amen!

Casey Ryback, tarkoittanet varmaan myosiinifilamentteja? Miksi myosiinifilamenttien palauttaminen alkuperäiseen asentoon on epäterveellistä? Mun käsittääkseni palauttavien venytysten tarkoitus on nimenomaan saada sarkomeerit takaisin lepoasentoon. Kysypä opettajaltasi, olisi nimittäin ihan kiva tietää, mikä juju tuon jutun takana on...

Ja mitä taas tulee venyttelyyn noin yleensä, niin en kyllä näe mitään syytä sille, että liikkuvuuden lisäämisestä olisi jotain haittaa... Emmehän me yleensäkään vanhetessamme ainakaan notkistu, joten liikkuvuuden ylläpitäminen nuoresta alkaen ei mun käsittääkseni ole mikään huono idea. Eipähän tarvitse vanhempana harmitella, että ei enää ylety sitomaan omia kengännauhojaan...

Back
Ylös Bottom