Venyttelyt treenin jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topower
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mulla ei lihakset tuu mainittavan kipeiksi(ei ole kosketusarka) vaikka en venyttelis, mutta se jäykkyys taas aiheuttaa kipua lihaksissa ja muussa tukirangassa, kun pitäs taipua millon mihinkin asentoon.

Juurikin niitä Cirsium, käsittääkseni jonkinsortin rakenteellista vaurioitumista tulee jos ne _pakottaa_ paikoilleen. Kurssista on kyllä jonkin aikaa jo, sen takia en tuota nimeäkään muistanut enkä voi opettajalta kysyä =(.

Eiköhän ravinto ole kuitenkin paljon merkittävämpi asia palautumiselle ja lihasten kipeytymiselle, ja mahdollisesti monilla jotka valittaa paikkojen kipeytymistä on ravintopuolessa vikaa.

Casey Ryback: -Joskus voi ja kannattaa tarkastaa ihan kirjoista, jos jokin unhoittuu taikka sen on sattunut esimerkiksi kuulemaan taikka ymmärtämään väärin. Sitä varten niitä viisaammat on kirjoittaneet.

"Kurssista on kyllä jonkin aikaa jo, sen takia en tuota nimeäkään muistanut enkä voi opettajalta kysyä"

Missäs muuten toimii opettajana tällainen anatomian ja fysiologian opettaja, joka tuollaista venyttelyn hyödyttömyyttä tai jopa sen haitallisuutta suurena totuutena opettaa? Erotteliko hän millaiset venytykset ovat kaikkein haitallisimpia, millaiset vähemmän vaarallisia ja onpiko peräti olemassa myös sellaisia venytyksiä, joita voisi itseään telomatta tehdä?

Juurikin niitä Cirsium, käsittääkseni jonkinsortin rakenteellista vaurioitumista tulee jos ne _pakottaa_ paikoilleen.

Tässäpä tuli homman pointti mukavasti esille. Palauttavien venytysten tarkoitus ei missään nimessä ole lihaksen pakottaminen ääriasentoon. Palauttavat venytykset, jos nimittäin suoritetaan heti reenin jälkeen, pitää tehdä riittävän varovasti, että vaurioita ei pääse syntymään. Juurikin sen takia moni venyttelee vasta muutaman tunnin kuluttua, koska silloin voi venyttää jo hieman enemmän. Mutta jos kuuluu siihen ihmistyyppiin, jonka iltavenyttelyt kotona jäävät pyhiksi aikomuksiksi (kuten mulla), niin parempi kuitenkin venytellä reenin jälkeen edes vähän ja varovasti kuin jättää kokonaan venyttelemättä.

Itse olen vannoutunut venyttelyn puolestapuhuja jo oman kokemuksenkin vuoksi. Nuorenpana en juuri koskaan venytellyt. Sitten, kun opiskelujen myötä tuli vietettyä kohtuuttoman paljon aikaa perseensä päällä ensin päivät luennoilla ja usein iltaisin vielä kotona koneen ääressä, mulla alkoi takareidet ja pohkeet kiristää. Sjmv:a tehdessä sain tangon laskettua suunnilleen reiden puoliväliin, mutta sitten pitikin jo taivuttaa polvia, kun rupesi takareidet kinnaamaan niin pahasti. Eipä tarvinnut ihmetellä, kun sjmv ei ottanut sinne, minne pitää... Oli aika ottaa kunnon venyttelyohjelma kehiin, ja nytten alkaa pikkuhiljaa paikat olemaan siinä kunnossa, että saan sjmv:n tehtyä tyylipuhtaasti.

kyllä saa miettiä pari kertaa ennenkun kannattaa uskoo tommosta saissee että venyttely ei muka auta palautumiseen :anssi: Itse olen sen itselleni ainakin todistanut monta kertaa että todellakin auttaa kunhan sitä tekee säännöllisesti ja sama juttu kavereilla...aijjai jos jää jonkun reenin jälkeen venyttelyt venyttelemättä kyllä sen tuntee myöhemmin päivän tai parin päästä!!!

ihmettelen kuinka joku edes kehtaa tänne tuollaisia kirjottaa...voihan olla taas tässäkin se että ihmiset on erilaisia mutta lihakset ei kai niin hirveen erilaisia ihmisillä oo että kyllä se siellä sitten viimeistää vuosien saatossa tulee esiin ja sitten on kyllä turha porata kun ei tullu venyteltyä sillon vaan uskoin jotain rohvessoria..mutta omapahan on elämäs kuka tällaista uskoo!!!

venyttelen ja tulen aina venyttelemään!!

olis kiva kuulla joltain vähän iäkkäämmältä reenaajalta että mitä mieltä tästä asiasta?? :rock:

No, itse en juurikaan venyttele ja se johtuu siitä, että liikkuvuus tuntuu pysyvän aika hyvin. Toisaalta teen liikkeitä, joissa tulee ehkä samalla "venyteltyä". Kysehän on pitkälle siitä miten hyvä tai huono liikkuvuus on lihaksissa. Jos on huono niin venyttelystä on enemmän hyötyä. Venyttely lisännee hieman verenkiertoa ja rentouttaa lihasta (ainakin teoriassa), johon saattaa perustua sen palauttava vaikutus silloin kun lihakset ovat kireät.

Itse olen ehdottomasti venyttelyn puolestapuhuja. Voi johtua myös pitkästä itsepuolustustaustasta, mutta joka tapauksessa... Huomaa kyllä aamulla eron, jos ei ole venytellyt illalla.
Ja joka väittää, ettei venytyksestä ole mitään hyötyä, niin ei tiedä mitään ihmisen anatomiasta eikä muutenkaan liikunnasta.
Kunnolla venytelty lihas ottaa paremmin treeniä vastaan, kuin venyttelemätön lihas. Se on varma homma ja sen kyllä huomaa, jos on tehnyt molemminpäin asioita....

Joten jokainen kokeilkoot itse asioita salillaan.... :dance2:

Juu pitäisi venytellä mutta tuolla salilla ei ole juurikaan tilaa sille ja illalla himassa onkin jo melkein unohtunut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom