Venyttelystä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sorsa
  • Aloitettu Aloitettu
Re: Re: Venyttelystä

Originally posted by fullpower
30-40s pitkä venytys? voimistelijathan ovat 3-5minuuttia samassa venytyksessä. Ja voimistelijathan reenaa voimaa pennusta lähteen ei ehkä lisä painoilla ,mutta omalla painolla. Eli jos toi ois noin niin kun mä ymmärsin voimistelijoitten pitäs olla jumissa jatkuvasti. ja nehän venyttelee vaikkei ois reenannutkaan varsinaisesti sinä päivänä.

:mad2: Helvetti minä mikään guru ole. Vituttaa ku täällä kysyy jotain niin heti tulee ton luokan kuittia. Kyllä porukalla on mennyt kissan kusi ja omenamehu aamulla pahasti sekasin.

Re: Re: Re: Venyttelystä

Originally posted by Taika-Jim
:mad2: Helvetti minä mikään guru ole. Vituttaa ku täällä kysyy jotain niin heti tulee ton luokan kuittia. Kyllä porukalla on mennyt kissan kusi ja omenamehu aamulla pahasti sekasin.

zorry. En kyllä huomannu mitään kysymystä.

Ihmisen nivelten ym. liikkuvuus vähenee jo viisivuotiaasta lähtien, ellei sitä jollain tavalla ehkäise eli venyttelemällä. Mä olen elänyt siinä uskossa, että treenin jälkeen pitäis tehdä lyhyet 15 sekkaa venytykset/lihas jotka teenkin, ja sitten parin-kolmen tunnin päästä treenistä kunnon venytykset yli 45 sekkaa/venytys ( jotka jää usein tekemättä).

Mä en ole huomannut venyttelystä olevan apua jumiin, mutta treenin jälkeisellä verryttelyllä esmes stepperia tai kuntopyörää polkemalla jumitus vähenee.

Eli luulen, et porukalla oli menny käsitteet sekasin ko. tutkimuksen suhteen...eihän se poissulje sitä, että venyttely lisää kehon liikkuvuutta.

Originally posted by Iivili
Joka ikisen reenin jälkeen (muunkin kuin punttireenin) n.1-2 tunnin kuluttua venyttelen ja huolella! Katon kellosta jokaisen venytyksen, että tulee kans pidettyä vähintään 30sek, mieluummin pitempään. Takareisiin kiinnitän erityistä huomiota ja tietty siihen kehon osaan, mitä oon sinä päivänä reenannut. Myös dynaamista venyttelyä teen, koska staattinen (=perinteinen, jossa pidetään venytys, ollaan paikallaan) ei riitä. Näin oon toiminut yli kymmenen vuotta, siitä lähtien kun nyt säännöllisemmin rupesin mitään liikuntaa harrastamaan. Ennen reeniä en venyttele, paitsi alkulämmittelyssä teen pienellä painolla pitkällä liikeradalla. Kai sekin pikkusen venyttää.

En tiedä tehostaako venyttely lihasten kasvua tai voiman kehitystä, mutta uskon, että vähentää loukkaantumisriskiä ja ehkä pikkusen palautumista nopeuttaa. Venyttely ei tietenkään mikään taikasana ole, mutta auttaa kyllä jonkun verran.

Sori kun nostin vanhan threadin ylös, mutta haluaisin kysyä, että jos vielä harrastat tuota venyttelyä, niin voisitko kertoa miten venyttelet? Siis tarkasti kaikki liikkeet mitä teet ja muutkin tarvittavat tiedot. Ajattelin itse alkaa venytellä, mutta pitäs vaan saada semmonen "venyttelyohjelma" paperille niin tietäs aina mitä tehdä...

Ennen ja jälkeen treenien koko kroppa, ja sen lisäksi myös välipäivinä. Jos esim. rinnat on kipeenä niin odottelen että ne siitä toipuu. Muutenkin venyttely lihasten ehdoilla. Pitää tuntea että siitä venyttelystä on apua siihen lihasten palautumiseen, eikä niin että rikkoo paikkoja. Hitaasti & rauhassa. :whip:

Originally posted by andor
niin voisitko kertoa miten venyttelet? Siis tarkasti kaikki liikkeet mitä teet ja muutkin tarvittavat tiedot. Ajattelin itse alkaa venytellä, mutta pitäs vaan saada semmonen "venyttelyohjelma" paperille niin tietäs aina mitä tehdä...

Vastaanpa tähän, kun oikeen privaviestillä patistetaan. ;) Ei aina kerkiä vastata samana päivänä, eikä ehkä seuraavanakaan, varsinkaan, jos vastaukseen pitää laittaa paljon asiaa ja haluaa yhtään kiinnittää huomiota vastauksen laatuun.

Liian pitkäksi ja vaikeaksi menisi suoraan sanottuna selostaa sanallisesti kaikkia venytysliikkeitä, koska niille ei ole samalla lailla standardinimiä, kuin esim. peruspunttireeniliikkeille (pena, kyykky, tempaus, leuanveto, hauiskääntö yms.). Opin venyttelemään joskus kaaauan sitten junnuna judossa, tai siis siellä perusteet. Lisää oon opetellu ite, lukemalla ja kokeilemalla (ja jotain juttuja karatessa aikuisena).

Mut laitanpa joitakin perusliikkeitä, linkkivinkkejä ja kommentteja/mielipiteitäni, ettei mee ihan turhakkeeksi tämä(kin) postaus.

Juoksijoiden suomenkielinen: http://www.time-to-run.com/suomi/venyttely/venyttely1.htm
Aika huonoja venytyksiä näytetään suurimmaksi osaksi, tai tehottomia mulle. Pienillä muutoksilla noista saa tehokkaita kumminkin. 1 ja 2 saa hyvän, kun tekee vähän eri lailla. 1 ns. karhuasennossa, eli oot noin 90 asteen kulmassa, jalat maassa (siis jalkapohjat kantapäitä myöten) ja kädet suorina, kropan myötäsinä, niinkuin A-kirjaimena (PRKL, ku näitä o hankala selostaa!). Siitä venytetään yhtä pohjetta kerrallaan, toinen jalka toisen päälle nostaen ja rentouttaen. Kätevä ja hyvä pohjevenytys, jonka yhteydessä voi venyttää myös vatsaa ja takareisiä, kun muuttaa asentoa sopivasti. (erään jooga-asanan mukaisesti, olikohan se se aurinkotervehdys tms.?)

Ton linkin 2 venytyksestä saan tehokkaan, kun nostan venytettävän jalan suunnilleen lantion korkeudella olevalle korokkeelle. Tukijalka pikkusen polvesta koukussa, nojataan varovasti suoraan venytettävää jalkaa kohti selkä suorana, katse eteenpäin. Tuommosena se ei ainakaan mulla toimi, mitä tuolla sivulla näytetään.

3 venytys on sellasenaan pirun hyvä etureiskavenytys, hyvä sanallinen ohje myös! Siinä voi ottaa tukea toisella kädellä, se ei oo häpee, jos sillä lailla saa tehokkaammin venytettyä. Ainut - on, että tuo venytys VOI olla polville huono, kannattaa kuulostella. Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että toteuttaa tuon sanallisen ohjeen huolella.

4 venytys on mulle ihan turha, ei auta mitään. Yleisimmät rintavenytykset mulla: ovenkaarmeihin nojaaminen. Eli yksinkertaisesi laitat kädet ovenkaarmien yläkulmiin ja nojaat eteenpäin. Käsien paikkaa voi vaihtaa, esim. pecdec asentoon, eli olkavarret suoraan sivulle päin, kyynärvarret suoraan ylöspäin, kyynärvarret kiinni ovenkaarmeissa, nojataan eteenpäin. Toinen on perusjuttu: asetu jotakin seinän kulmaa tai ovenkaarmia nähden siten seisomaan, että se on suoraan selkäsi takana ja siten, että kun laitat venytettävän puolen käden sinne kulmaan kiinni, se on sekä kroppaasi että seinään nähden 90 asteen kulmassa. Siitä on kätevä säätää venytystä mieleisekseen yksinkertaisesi käden puoleista jalkaa polvesta kevysti taivuttamalla, eli muuttamalla painopistettään alaviistoon venytettävän puolen suuntaan. Eli em. on vain tehokkaampi ja helpommin muunneltava versio siitä vanhasta "laita koko kätesi seinää vasten, käännä kroppa vastakkaiseen suuntaan, mihin kätesi osoittaa ja tunne venytys" -venytyksestä, periaatteessa ihan sama venytys.

5 venytys on ok, mutta hyvä tehdä useempaan kertaan, joku 5-10 kertaa voisi olla paikallaan. Takareisien venyttely tosin venyttää lähes aina myös alaselkää, joten en oikein useimmiten ees ajattele erikseen alaselän venytystä.

6 venytys on aivan turha mulle, ei tunnu missään. Parempia yläselän lihasten venytyksiä on kaksi. Ekaa voisi kutsua ovenkaarmin kiskomiseksi. :D Eli ota asento, jossa otat venytettävän puolen kädellä ovenkaarmista kiinni (peukalo alaspäin tai ylöspäin, kokeile kumpi on parempi, vaihtele sopivasti), vastakkainen jalka eteen (siis, jos käsi on oikea, vasen jalka etummaisena). Tästä kroppaa kääntämällä, ehkä myös toisella kädellä seinästä työntämällä venytetään sen käden puoleisia yläselän lihaksia, millä on ovenkaarmista ote. Toimii hienosti, voi säätää asentoa kätevästi otekäden korkeutta vaihtamalla ja peukaloa välillä ylhäällä välillä alhaalla pitämällä. Toinen hyvä yläselkävenytys on semmonen, missä istut lattialla, jalat suorina edessäsi, noin hartian levyisesti. Oikean puolen selkälihoja venyttääksesi ota oikealla kädellä vas. jalkaterästä ote (paljain jaloin, sukka jalassa ote ei pysy). Pidä ote ja kroppa suorana ja suorista jalkaa. Jos pystyt pitämään jalkaasi suorana, eikä silti veny selkälihat, niin käännä lisäksi torsoa sopivasti tehostaaksesi venytystä.

7 venytys on silteensä hyvä. Toinen vastaava hyvä (mulle) on tämmönen: laita venytettävän puolen kämmenselkä lantiolle, käden pitäisi olla suunnilleen 90 asteen kulmassa. Ota toisella kädellä kyynärpäästä kiinni ja vedä varovasti eteenpäin.

Kasia voi jokainen kokeilla, mulla ei tee juuri mitään.

Muita linkkejä (mitä ny googletin ja kattelin, et olivat kohtuullisen asiallisia), lontooksi:

http://kirtland.cc.mi.us/~balbachl/stretch.htm (puutteellinen, muutamia venytyksiä, ei kuvia)
http://www.bath.ac.uk/~masrjb/Stretch/stretching_4.html (asialliset ja lyhyet selostukset eri tyyppisistä venytyksistä, ei pelkästään staattisista)
http://www.row2k.com/physio/overvie1.html (tod. hyvä! kuvat mukana myös!)
http://www.physsportsmed.com/issues/2000/08_00/shrier.htm (asiallinen artikkeli venyttelystä, mitä hyötyä? kuinka toteuttaa? yms.)

Tuossapa jo aiemmin mainitsin, minkä ajan pidän kutakin staattista venytystä (huom! kellosta kannattaa katsoa! muuten niissä helposti fuskaa), milloin venyttelen yms. peruskauraa. Toisenlainen tyyli voi olla järkevämpikin (esim. PNF-venyttely ja enempi dynaamista venyttelyä), mä olen ollut ihan tyytyväinen tuohon.

Kannattaa hakea kirjastosta asiaa koskevia kirjoja ja kokeilla niiden ohjeita, nettiohjeiden lisäksi (niistä kannattaa tulostaa parhaat) ja ehkä lisäksi käydä joku astangajoogan peruskurssi (jos OIKEIN paljon venyttely ja liikkuvuus kiinnostaa). Muistetaanpa myös eräs punttireenin hyöty: pitkällä liikeradalla tehty liike venyttää hyvin, ehkä parhaana esimerkkinä syvä kyykky. Ainiin, painijat, judokat, tanssijat (nyky- ja/tai baletti) ja voimistelijat varmasti myös tietävät suht paljon venyttelystä. Jos menee reenaamaan kanssaan tai ainakin juttelee asiasta ja kyselee vinkkejä, niin oppii venyttelystä todennäköisesti.

Mä en suostu tekemään kenellekään mitään yleisvenyttelyohjelmaa, koska ihmisten liikkuvuus, lihakset, jänteet ja nivelet ovat niin erilaisia. On pakko vain itse kokeilla, mikä venytys on 1) tehokas, eli ottaa justiin sinne, minne on tarkoitus 2) helppo toteuttaa, eli ei ole vaarallinen esim. polville (ite vaihdoin pakaravenytystä, koska edellinen alkoi tuntumaan polvessa pahalle). Tuon suhteen pitää olla rehellinen itelleen ja huolellinen. Mukavan tuntuinen venytys ei aina ole tehokas eikä ahistava venytys myöskään. Kysellä saa toki esim. yksittäisten venytysten suorittamisesta yms. :) Siksikään en voi tarkkaa venyttelyohjelmaa antaa, kun ei mulla ole semmoista itelläkään. Koko kropan käyn läpi joka kerta, mutta painotan niitä alueita, mitä justiin pari tuntia sitten olin reenannut. Esim. jalkareenin jälkeen tehdään kaikille jalkalihaksille ja lantion seudun lihaksille joko kaksi eri venytystä tai sama venytys kahteen kertaan. Koetan vaihdella venytysliikkeitä, jotta en liikaa jumis tiettyihin kaavoihin.

Huh, olikohan mun pisin postaus pakkikselle? Toivottavasti ei ollut turhin kumminkaan.

Venyttelyn tarkoitus

Pieni lisäys: venyttelen siis nopeuttaakseni palautumista (vähentääkseni DOMSeja), pitääkseni liikkuvuuden hyvänä sekä kankeuden loitolla ja koska sitä niin moni "guru" pitää tärkeänä. :D Ehkä sillä on myös loukkaantumisia ennaltaehkäisevä vaikutus, vaikea sanoa.

Back
Ylös Bottom