Venyttely ja polvi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Poy
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Poy

Kun venyttelen aitajuoksija asennossa, niin en voi kunnolla pitää jalkaa suorana (pyörähtää vasemmalle), niin ja kun alkaa kädellä laittamaan suoraksi niin polvessa tuntuu jossain kipua. Niin kuin jotain aina venähtäisi. Sitten kun tuo kipu tulee, niin ei voi enää syviä venytyksiä tehdä. Missähän on vika? Venyttelen säännöllisesti.

Toinen juttu noi ranteet. Tuntuvat olevan kokoajan paskana. Aina välillä paranee. Joudun käyttämään salilla sellaisia rannesiteitä, että voisi jotain tehdäkkin.

Ravintoni on mielestäni ok. Olen ruumiinrakenteeltani kevyt luinen.

Älä venyttele aitajuoksija-asennossa :)

Yleisesti, tuo venytys venyttää etureiden lisäksi polven nivelsiteitä. Kaikista karmeinta on joskus nähty versio jossa kaveri pistää molemmat nilkan takapuolen alle ja nojaa taaksepäin.

Voi kai sen tehdä turvallisestikin, mutta musta parempi tapa on olla korkeassa polviasennossa ja vetää siitä takana olevan jalan nilkkaa kohti pebaa.

Hmm...

JS - Miten toi sun venytys ei muka rasita niitä nivelsiteitä jos toi aitajuosia asento rasittaa?
Sitäpaitsi,mä en kai oikeen käsittänny tota Poyn kirjoitusta. Siis sattuuko siihen suorana olevan jalan polveen vai siihen koukussa olevaan?

Mulla ei sitten varmaan ole polvissa nivelsiteitä ollenkaan kun istun kantapäiden väliin ja nojaan taaksepäin...

:confused: ...:rolleyes:

Puhutaankohan me nyt samasta venytyksestä? Mulla oli mielessä se venytys jossa pistetään toinen nilkka tosiaan pepun alle ja nojataan taaksepäin, mutta onkos tämä nimeltään aitajuoksijan venytys? Vai onko se se toinen takareiden venytys jossa kanssa istutaan, taivutetaan toinen jalka ja kurotetaan eteen suoraksi jäänyttä kohti? Yhteinen tekijä molemmille on kuitenkin se toisen jalan koukistaminen taakse, lisää löytyy varmaan netistä hakusanalla hurdler's stretch.

No enivei jos puhutaan tästä etureisijutusta: Hankala selittää mikä mättää. Mutta se meni jotenkin niin että kun menet tuohon asentoon niin periaatteessa sun reisiluusta tulee vipu, jonka tukipiste on säärilihas. Sitten kun painat lantiota alaspäin, niin ko. vipuvarsi välittää voiman polveen, ja tavallaan kiskoo reisiluun yläpäätä irti polvinivelestä ja pistää varsinkin polven etuosan siteet aika koville. Lisäksi asento vääntää polvea kierteelle. En tuon tarkemmin osaa selittää.

Kun tekee sen tuolla tavalla korkeasta polviasennosta, niin polvea ei saa ihan niin koukkuun ja venytyksen syvyyttä voi säätää paremmin sillä miten eteen lantiota työnnät. Nivel ei myöskään kierry. Pitää vaan olla pehmustetta lumpion alla.

Mä huomasin tuon polvillaan istumisen ikävyyden jo aikoja sitten budotreeneissä, kun niissä istuttiin aika paljon polvien ja nilkkojen päällä. Polvet tuli kipeäksi ja polvinivelessä oli sellainen ikävä venytyksen tunne.

Joo

Meillä ollaan aina puhutta aitajuoksijan asennosta eteen ja taakse.

Nyrkkisääntönä kai vois kuitenkin sanoo että älä tee jos "jättää" kipua.

Mulla oli ranteet kipeet lähes jatkuvasti vuosia. Sain ranteet terveiksi kun aloin tekemään kaikki työntöliikkeet apinaotteella. Esmes penkki leveellä normiotteella on erittäin rankkaa ranteille...ainakin mulla. Kannattaa oikeesti tehä jotain jos jotkut nivelet on pääsääntöisesti kipeenä...krooninen tulehdus lopettaa urheilu-uran lyhyeen.

-K

Re: Hmm...

Originally posted by J.Jake

Sitäpaitsi,mä en kai oikeen käsittänny tota Poyn kirjoitusta. Siis sattuuko siihen suorana olevan jalan polveen vai siihen koukussa olevaan?

:confused: ...:rolleyes:

Siis tarkoitin etummaista jalkaa ja sitä liikettä, kun laitetaan toinen jalka eteen ja toinen sivulle ja sitten kurkotetaaan eteenpäin (tai voi myös sivulle päin). Niin nyt kun alan venyttelemään ja vähitellen saan rinnan polveen, kun olen lämmennyt. Mutta tässä asennossa jalkaterä ei tahdo pysyä suoraan ylös kattoonpäin, vaan kallistuu esim. vasemmalla jalalla vasemmalle. Ja kun pyrkii laittamaan jalkaa oikeaan asentoon kipu tulee polveen eikä sinne minne pitäisi. Vaikka yrittäisin alusta lähtien pitää jalkaterää ylöspäin alkaa esimmäisenä kipu tuntumaan polvessa.

Sama homma on kun tehtiin kaverin kanssa sitä että laitetaan jalat haaralleen ja toinen vetää käsistä, niin sitten kun alan jalkoja liikaa levittämään kipu tulee myös polveen. On paljon muitakin liikkeitä missä se kipu tulee polveen. Lisäksi en saa polvia takalukkoon, niin kuin olen nähnyt joidenkin saavan.

Tuli tossa mieleen, että voiskohan sellaiset polvituet auttaa, kun ei niitäkään viitti turhaa ostaa? Eli minne suuntaan ne tukee?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom