Venyttely ennen voimaharjoittelua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fuhrer
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

Fuhrer

Strength Coach
AMMATTILAINEN
Olen kuullut sellaista legendaa, että venyttely ennen voimatreeniä parantaisi voimatasoa. Itse en tähän usko, mutta niin eräs henkilö minulle on kivenkovaan väittänyt. Kuulemma "lihas venyy normaalipituuteen ja siitä saa lisää voimaa". Mutta ei siinä mielestäni kyllä massaa tule lihakseen yhtään sen enempää. Ei kuminauhankaan massa kasva venyttäessä. Mitä mieltä?

En ole se Fuhrer kenet tunnette (huomaa ü)

itse olen kuullut päinvastaista läpänderiä että lihas vaurioituu herkemmin jos venyttelee ennen voimatreeniä tai sen aikana enkä ole venytellyt ikinä ennen/treenin aikana :o

Itse olen kuullut kanssa päinvastaista, että venyttely ennen treeniä vähentää lihaksen voimaa. Venyttelen ennen treeniä kyllä paikat jotka treenaan, mutta vain n. 5-10 sek venytyksillä.

Ei paranna, mutta lämmittely parantaa. Jos haluaa venytellä niin dynaamiset venyttelet on suositeltavia. Netti on pullollaan noita. Eikun googlea käyttämään.

Venytellä tietysti kannattaa, mutta ei pitkiä venytyksiä ennen reeniä, koska räjähtävyys kärsii. Ennen reeniä semmosia lyhyitä ja nopeita venytyksiä. Reenin jälkeen sitten pitkät ja rauhalliset venytykset.

E: olin hidas :)

Räjähtävyys siis kärsii, koska lihas venyy jä väsyy pitkissä syvissä venytyksissä.

Taitaapi olla niin, että ainoastaan dynaaminen venyttely kannattaa ennen treeniä alkulämmittelyn yhteydessä.

Joidenkin tutkimusten mukaan hartaasti tehty peruusteellinen venyttely ennen voimatreenejä veisi jopa 25% voimantuottokyvystä.
En tiedä onko prosentit, oikein mutta talonpoikaisjärkikin sanoo ettei ole kauhean viisasta vetää lihasta lepopituuteen ennen rankkaa supistusta.

Hajosin tohon "ei kuminauhankaan massa kasva venytettäessä."

Googlaile Loaded Stretching. Miten ois venyttely voimatreeninä? Onnistuuko quad-stretch-bridge, eli etureisivenytys-siltaus pää maahan ja takas ylös?

Eli asetut polvilles maahan, työnnät lantion mahdollisimman eteen ja selän mahdollisimman kaarelle, ja siitä kosket vaan yksinkertasesti päälaen maahan (taaksepäin taivuttaen tietenkin). Pidät 10sek ja nouset takas ylös antamatta lantion tippua sisäänpäin = lantio kokoajan edessä.

Onnistuiko?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olen kuullut sellaista legendaa, että venyttely ennen voimatreeniä parantaisi voimatasoa. Itse en tähän usko, mutta niin eräs henkilö minulle on kivenkovaan väittänyt. Kuulemma "lihas venyy normaalipituuteen ja siitä saa lisää voimaa". Mutta ei siinä mielestäni kyllä massaa tule lihakseen yhtään sen enempää. Ei kuminauhankaan massa kasva venyttäessä. Mitä mieltä?

En ole se Fuhrer kenet tunnette (huomaa ü)

Olen jostain "oppinut" tämmöisen asian venyttelystä:

- Ennen treeniä 5 s. venytykset lämmittelyn jälkeen
- Heti treenin jälkeen 15 s. venytykset
- Parin tunnin päästä treenistä pieni lämmittely ja 30+ s. venyttelyt

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom