Venyttely ennen treeniä/Lämmittely?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JTJK
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kiinnostaisi tietää, että minkälaisia ja minkäpituisia venytyksiä/venyttelyitä ja alkolämpöjä pitäisi ottaa ennen punttitreenejä? askaruttanu tää asia jo pitkään ku monessa paikassa niin eri tieto.

http://www.pakkotoisto.com/content/1849-pakkotoiston-kehonhuolto-opas-2012.html
esim. yllä olevassa linkissä kehotetaan tekemään 1-2sek. pitusia venytyksiä

http://www.youtube.com/watch?v=eDHeyIlmRok&NR=1&feature=endscreen
kun taas tässä videossa sanotaan että venytysten tulisi olla 5-15sek. pituisia

Ei pitkiä staattisia venytyksiä ollenkaan. Se että venytät lihasta kunnolla juuri ennen treeniä laskee voimantuottokykyä. Tee sellaisia dynaamisia nytkytyksiä. Pointti on vaan saada kudokset lämpimiksi, ei varsinaisesti venyttää niitä.

Pitkät venyttelyt voi tehdä pari tuntia treenin jälkeen.

Tai sitten voi tehdä vastapumppivenytystä sarjojen välissä, mutta noikin kestää sen 10-30sek ja mieluummin 10sek, jos on vielä sarjoja tiedossa venytettävälle lihasryhmälle.

Teen joskus viimesten sarjojen lopuksi repiviä venytyksiä. Pumpin jälkeen. Lämmittelen säkillä ja itse pääliikkeellä.

Jos en ihan väärin muista niin heti treenin jälkeen tehtävät pitkät venytykset häiritsee hermoston oppimistapahtumaa tai jotain sinnepäin. Joten kantsii tehdä ne aikaisintaan pari kolme tuntia treenin jälkeen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Noita orangin mainitsemia dynaamisia venytyksiä tulee ite harrastettua ennen nostoja ja foam rollerilla paikat auki.
Sarjojen välissä sitten ravistelua ja kevyitä pumppaavia venytyksiä esim lonkan koukistajat etukyykyn kanssa + lantion pyörittelyä.

Noita pidempiä venytyksiä sitten kun lihat on jäähtyny muutaman tunnin päästä.

Oranki vois heittää linkin tosta hermoston oppimistapahtumasta, T-nationilla on välillä ollut ainaski mielenkiintosia juttuja venyttelyyn liittyen mutta moinen ei muistu nyt ainakaan mieleen.... Sotii kovasti ainakin doggcrapin "extreme streching" filosofiaa vastaan.

Minä taas olen lukenut juuri päinvastaista, että kylmää lihasta ei saa lähteä venyttelemään vaan sen pitää olla lämmin.

Joo pienet lämmöt olis iha hyvä ottaa ennen venyttelyy. Ei ny mitää hirveetä hikijumppaa, mut sillee et tulee vähä lämmin.

Joo pienet lämmöt olis iha hyvä ottaa ennen venyttelyy. Ei ny mitää hirveetä hikijumppaa, mut sillee et tulee vähä lämmin.

Mjoo ei mitään himomurhaajahittiä tietenkään, mutta jälkilämmöillä venyttelen itse osana cool-downia ja lisäksi välipäivinä palauttavan treenin yhteydessä. Oon ainakin itse huomannut tuon todellakin nopeuttavan palautumista.

Oranki vois heittää linkin tosta hermoston oppimistapahtumasta

Mulle on on aikoinaan opetettu noin muistaakseni urheiluhierojakoulutuksessa, joten mitään linkkejä en kyllä osaa heittää. Monessakin paikassa kyllä minusta sanotaan tuo 2-3 tuntia treenin jälkeen sääntö. Uskokoon ken haluaa.

Dynaamiset venytykset on usein paras vaihtoehto. Jos joku paikka kuitenkin tuntuu erityisen kireältä, niin kyllä ihan staattisia venytyksiäkin on hyvä käyttää. Kesto kuitenkin maltillinen, maksimissaan 12-15s. Jos näiden jälkeen jatkaa vielä dynaamisilla venytyksillä ja muulla treeniin valmistavalla liikehdinnällä, niin voimantuoton ei pitäisi tästä kärsiä. Tässä jotakin luettavaa asiasta. Ihan tieteellistäkin näyttöä on, mutta en löytänyt tähän hätään.

Michael Boyle - The static stretching reneissance

Venyttely treenin jälkeen on myös monisäikeinen juttu. Hyviä erusteluja kuulee niin puolesta, kuin vastaankin. Tuo negatiivinen vaikutus oppimistapahtumaan on ainakin itselle uutta. Jos näin on, niin telinevoimistelussa yms. on menty takapuoli edellä puuhun jo monta vuosikymmentä. Siinä lajiharjoitukset, jotka ovat todella vahvasti taitopainotteisia, päättyvät usein pitkiin venyttelyihin ja liikkuvuustreeniin.

Terve järki on totta kai syytä säilyttää. Tiukan penkkisarjan päätteeksi rintalihasten venytyksestä ei saa kummoista hyötyä irti. Lihakset ovat todennäköisesti vielä valmiustilassa uutta kuormitusta varten ja venymään niitä ei tässä tilassa helposti saa. Jo muutaman minuutin tauko, syvään rauhallisesti hengittäminen ja vaikkapa foam rollerin käyttö pitäisi kuitenkin riittää, että voi alkaa venyttelemään. Kurssilla Poliquinin pääkouluttaja sanoi mieleenpainuvasti: "Couple of minutes after the last set you can stretch the hell out of them." Tässä kannattaa kokeilla, että mikä toimii omalla kohdalla. Jos heti treenin jälkeen paikat lämpimänä saa parempaa tulosta kuin erikseen tehdyllä venyttelysessarilla, niin kannattaa toimia niin.

Minä taas olen lukenut juuri päinvastaista, että kylmää lihasta ei saa lähteä venyttelemään vaan sen pitää olla lämmin.

Venyttely käy käsittääkseni itsessäänkin ihan lämmittelystä kunhan aloittaa rauhallisesti. Itse käyn aamulla salilla ja venyttelen iltaisin, ensin 10-15 sek / lihas, sitten 30-45 sek ja lopuksi sellainen 60-90 sek pidempi venytys. Joka "sarjan" välissä noin minuutti taukoa ja vähän lihaksen jännittelyä ja "hölskyttelyä".

Niin, ja ne lämmittelyt... Keppijumppaa:
- lapamuljautuksia 3x5, joka sarjalle otetta kaventaen
- lantion kääntöjä x 10
- julle x 10, joka toistolla pari "nitkutusta" takareisien venytykseen
- valakyykky x 10

Siihen päälle sitten pääliike tyhjällä tangolla 1-2 x 10 ja sitten progressiivisesti toistoja vähentäen ja painoa lisäten kohti työsarjaa, yleensä yhteensä 3-5 sarjaa. Mave-päivä on poikkeus, silloin aloitan suoraan 60 kilolla. Apuliikkeitä varten en yleensä enää lämmittele, korkeintaan jotain raajojen heiluttelua tms.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom