Venyttele!!!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
46
Terveeks kaikille!

Aattelin "opastaa" nuoria ja tietenki kaikkien kannattaa miettiä tätä juttua. Enkä varmasti ole ainoa joka on tehnyt saman virheen.

Elikkä oon nyt noin 12 vuotta treenaillu enemmän ja vähemmän hyvällä motivaatiolla (kukkakepin kans tasoissa :) ), ja parikymppiseksi asti venyttely kuului olennaisena osana jokapäiväiseen elämään. Sitten se jotenki vaan jäi vähemmälle ja kohta jo kokonaan pois.

Viimeiset 4-5 vuotta treenaus on ollut erinäisistä syistä johtuen yhtä aloittelua-taukoa-aloittelua-taukoa...jne... ja aina kun on saanut homman käyntiin ja vähänkin rautaa liikkeelle niin NAPS, joku flunssa päälle, motivaation puute tai ... niitä syitähän kyllä riittää.

Tuossa 6 viikkoa sitten se viimein tapahtui ja alaselässä alko tuntua tosi pahalle ja välillä meni jalatki alta ku vihlas kunnolla ja niin pois päin. Ensin epäiltiin välilevyn pullistumaa mutta fysioterapeutti manasi sen noidannuoleksi joka ilmeisesti on pienempi paha. Selkä on vieläkin välillä kipeä mutta aloitin kurinalaisen jokapäiväisen venyttelyn ja nyt mennään jo parempaan suuntaan.

Eli mitä yritän tässä sanoa on että muistakaa venytellä ja pitää lihasten liikkuvuus hyvänä olipa lajisi sitten mikä tahansa!

Olisi kiva jos tähän samalla joku laittaisi joitakin perus venyttely liikkeitä eri lihaksille joita voisi sitten ennen treeniä (treenin jälkeen?) suoritella.

Joskus aikoinaan tuli jotain mitäihmeen tuulimyllyheilutuksia ja rintalihasten ja jalkojen venytyksiä tehtyä mut nekin loppu kun alko siihen malliin salinpitäjä kavereineen naureskelemaan :( .

Jep, itsekin tajusin tämän vähän aikaa sitten. Venyttely tuntuu auttavan palautumiseen muutenkin ja minulla ainankin saa lihat rentoutumaan paremmin.

JOS tietokoneen ääressä on tilaa ja tarvit motivaattoria (Maya antaa :whip: )niin yksi ratkaisu on yourselft! fitness -personal trainer.

http://www.yourselffitness.com/default.aspx

Ohjelma kartoittaa lähtötilanteen ja sen mukaan tekee harjoitusohjelman.
Ja vaihtelua riittää (yli 500 erilaista liikettä on animoituna) ja ohjelman
toiminta on paria pientä puutetta lukuunottamatta erittäin hyvä.

Ohjelmasta voi valita myös pelkän venyttelyn, joka on sekoitus normaaleja venyttelyliikkeitä ja joogan perusliikkeitä.

DHA sanoi:
JOS tietokoneen ääressä on tilaa ja tarvit motivaattoria (Maya antaa :whip: )niin yksi ratkaisu on yourselft! fitness -personal trainer.

http://www.yourselffitness.com/default.aspx

Ohjelma kartoittaa lähtötilanteen ja sen mukaan tekee harjoitusohjelman.
Ja vaihtelua riittää (yli 500 erilaista liikettä on animoituna) ja ohjelman
toiminta on paria pientä puutetta lukuunottamatta erittäin hyvä.

Ohjelmasta voi valita myös pelkän venyttelyn, joka on sekoitus normaaleja venyttelyliikkeitä ja joogan perusliikkeitä.
Kyllä tuollaisen personal trainerin kanssa jaksaa venytellä vaikka aamusta iltaan... :kuola: :kuola:

Kaikki siitä venyttelystä aina muistuttaa, ja silti sitä niin vähän tekee. :rolleyes:

Sarjojen välissä ja ennen aina teen lyhyitä venytyksiä. En kuitenkaan venyttele 2-3 h treenin jälkeen pitkiä venytyksiä, koska venyttelyä varten pitäisi uudelleen vielä lämmitellä. Ja sekös vituttaa, kun on juuri käynyt suihkussa...

En myöskään pidä mitään koko kropan venytyspäivää. Pitäisi, mutta kun se on vaan niin tylsää... :( Onko kellään mitään vinkkejä tähän jaksamiseen? Kauhutarinoita revähtäneistä lihaksista, ja luiskahtaneista selkänikamista? :whip: Pelotelkaa minut venyttelemään! Kiitos.

Yksi mitä itse olen kokeillut (heikolla menestyksellä), oli hankkia noita venyttelyvideoita ja venytellä sitten niiden tahdissa. Eihän ne mitään bodarikamaa ole, mutta parempia kai nekin kuin ei venyttelyä lainkaan.

Mulla on nyt tuo venyttely sillain että teen koko kropan läpi joka päivä ja välillä jopa kahdesti. Venyttelyllä tarkoitan pitkiä 30sek-2min pituisia venytyksiä. Ja jos vielä joskus pystyn treenaan nii vasta parin tunnin päästä treenistä. Ennen treeniä tehtävät venytyksethän on vain muutaman sekunnin ja useita peräkkäin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tomppa85 sanoi:
Kaikki siitä venyttelystä aina muistuttaa, ja silti sitä niin vähän tekee. :rolleyes:

Sarjojen välissä ja ennen aina teen lyhyitä venytyksiä. En kuitenkaan venyttele 2-3 h treenin jälkeen pitkiä venytyksiä, koska venyttelyä varten pitäisi uudelleen vielä lämmitellä. Ja sekös vituttaa, kun on juuri käynyt suihkussa...

En myöskään pidä mitään koko kropan venytyspäivää. Pitäisi, mutta kun se on vaan niin tylsää... :( Onko kellään mitään vinkkejä tähän jaksamiseen? Kauhutarinoita revähtäneistä lihaksista, ja luiskahtaneista selkänikamista? :whip: Pelotelkaa minut venyttelemään! Kiitos.

Mulla on tapana toimia niin, että jään aina salille treenin jälkeen venyttelee niitä lihaksia joita olen edelliskerralla treenannu. Eli jos tänään olis selkätreeni niin sitten huomisen treenin jälkeen venyttelisin selkää.jnejne. Sitten mulla on tapana aina kattoo kellosta minuutin venytys per lihas. Siihen tottuu äkkiä siihen ajatukseen että se venytys on aina se minuutti, ei enempää eikä vähempää. Salilla on musta mukavaa venytellä, paljon mukavampaa kun kotosalla. Voi vaikka katella naisia samalla.. :D

Inttikaveri aikoinaan mainitsi, että treenin jälkeen kannattaisi ennen pitkiä venytyksiä odottaa puolisen tuntia, eikä aloittaa venyttelyä heti. Puhuikohan kaveri aivan lämpimikseen vai onkos joku muukin kuullut tuon suuntaisia ohjeita?

toughgrip - juu siten se toimii, että antaa lihasten jäähtyä 30-60min ja vasta sitten alkaa venyttelee.

itse venyttelen esim rinta päivänä rinnan ja ojent, ja selkä päivänä selän jne.
onko kerran viikossa jokaisen lihasaryhmän venyttely liian vähäistä???

Mniska sanoi:
toughgrip - juu siten se toimii, että antaa lihasten jäähtyä 30-60min ja vasta sitten alkaa venyttelee.

itse venyttelen esim rinta päivänä rinnan ja ojent, ja selkä päivänä selän jne.
onko kerran viikossa jokaisen lihasaryhmän venyttely liian vähäistä???

Jostain nettisivulta luin, että palauttava ja lihaskipuja vähentävä venyttely pitäisi suorittaa heti treenin jälkeen. Pumpissa olevia lihaksia ei tietenkään voi alkaa rempomaan, joten kai pitäisi odottaa hetki että pumppi "laskeutuu". Samalla sivulla mainittiin, että myöhemmin treenipäivänä tehty venyttely on jo myöhässä palautumisen edistämistarkoituksessa ja kipujen vähentämisessä. Itse lihaksen venyvyyttä (tms) edistävä venyttely taas tulisi tehdä omana harjoituksenaan. Voiko joku vahvistaa/kumota näitä tietoja ? Erityisesti kiinnostaisi tuo, että kannattaako venytellä heti treenin jälkeen vai myöhemmin samana päivänä, jos haluaa välttää mahdollisimman hyvin seuraavan päivän lihaskivut ?

Itse venyttelen tällä hetkellä treenin jälkeen treenatut lihat kevyesti ja viikon aikana venyttelen 3-4 kertaa kropan läpi keskittyen jalkoihin ja keskivartaloon.

Heti treenin jälkeen ei ole hyvä venytellä kovin rajusti koska lihakset on elastisemmat kuin muulloin ja näin ollen venytys menee pidemmälle kuin se normaalisti menisi, näin mua on fysioterapeutti ja hierojat neuvonu.

Eli sellanen hyvä juttu vois olla että ennen treeniä lyhyet muutaman sekunnin "lämmittelyvenytykset", heti treenin jälkeen varovaista venyttelyä ettei revitä paikkoja sillä rikki ja parin tunnin päästä sitten se varsinaista venyvyyttä parantava venyttely!

Mun mielestä kannattaa venytellä joka päivä mutta ainaki pari kolme kertaa viikossa, itsellä menee 30-45 minuuttia kun käyn koko kropan läpi 30-45 sekunnin venytyksillä!

onks treenin jälkeisestä venyttelystä haittaa lihasten kasvamiseen, ku venytellessä niistä lihaksista lähtee se jumisuus, josta tietää et on ainaki treenannu kunnolla? ja venytellessä se katoo niin tuntuu ku ei ois mitään tehnykkään...

S0874 sanoi:
Mulla on tapana toimia niin, että jään aina salille treenin jälkeen venyttelee niitä lihaksia joita olen edelliskerralla treenannu. Eli jos tänään olis selkätreeni niin sitten huomisen treenin jälkeen venyttelisin selkää.jnejne. Sitten mulla on tapana aina kattoo kellosta minuutin venytys per lihas. Siihen tottuu äkkiä siihen ajatukseen että se venytys on aina se minuutti, ei enempää eikä vähempää. Salilla on musta mukavaa venytellä, paljon mukavampaa kun kotosalla. Voi vaikka katella naisia samalla.. :D

Nerokasta! :worship: Otan heti käyttöön. Tattis. :kippis1:

antti88 - mä olen törmännyt usein "tietoon" että venyttely nopeutta palautumista, ja näin ollen lihakset saavat enemmän aikaa "korjautua" uuteen treeniin mennessä, luulisi olevan vahvistava keino.

Itselläni on ollut nykyään aika hyvin toimiva systeemi että treenin jälkeen otan 2-vaiheisen palkkarin ja siinä toisen vaiheen jälkeen teen sellaisen perusvenyttelyn jossa on kovin pahasti revi enkä muuta kuin käyn kohtuudella lävitse koko kropan sekä pari extraa niille lihaksille joitan olen 30 aikaisemmin treenannut. Lihaskipuja on selvästi vähemmän ja palautuminen tuntuu paremmalta. Sitten välipäivinä lenkin jälkeen käyn kropan pitemmillä ja perusteelisemmilla venytyksillä lävitse.
Itse keräilin netistä eri sivustoilta venyttelyliikkeitä ja koostin niistä kaksi eri ohjelmaa itselleni. Toinen treenin jälkeen ja toinen sitten lepopäiville.

antti88 sanoi:
onks treenin jälkeisestä venyttelystä haittaa lihasten kasvamiseen, ku venytellessä niistä lihaksista lähtee se jumisuus, josta tietää et on ainaki treenannu kunnolla? ja venytellessä se katoo niin tuntuu ku ei ois mitään tehnykkään...

Palautumista tuo venyttely edistää, eikä todellakaan ainakaan haittaa lihaskasvua. Että sentakia ei ainakaan kannata jättää venyttelemättä.

Back
Ylös Bottom