Veehooässät --> dvd:lle

Elikkästä mikäs ois kätevin tapa hoitaa homma...

Ajatuksena ois ostaa uus näytönohjain, mutta onkos niitä sellasia, joilla saan samalla sitten tempastua videot koneelle?

Vai onko parempi vaihtoehto ostaa editointiin tarkoitettu kortti?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen todella tumpelo koneen kanssa ja en enää edes harkitse asiaa kun kerran kysäisin eräältä gurulta samaa niin vastaukses tuli että jos haluat hyvän kuvalaadun ja ilman mitään suurempaa vaivaa niin osta ne leffat valmiina tai sitten joku dc+ tai vastaava käyttöön. Varsinkin jos on vanhempi vhs niin aikalailla kohinaa ja raetta kuulema tulee kuvaan.
Onko niissä vhs nauhoissa nyt tosiaan mitään niin tärkeää jota pitäis saada poltettua dvd:le? Itse tulin siihen tulokseen että ei loppujen lopuksi.
Itselläni olis joku 600 leffaa vhs:llä ja ainakin puolet on sellaisia jotka haluaisin säästää joten olen tässä pikkuhiljaa vaan ostellut milloin mistäkin niitä dvd:nä ja sitä mukaa sitten joko napannut vhs mäelle tai sitten nauhotellut töllöstä jotain päälle.

japa sanoi:
Itse olen todella tumpelo koneen kanssa ja en enää edes harkitse asiaa kun kerran kysäisin eräältä gurulta samaa niin vastaukses tuli että jos haluat hyvän kuvalaadun ja ilman mitään suurempaa vaivaa niin osta ne leffat valmiina tai sitten joku dc+ tai vastaava käyttöön.

Siis ite teen kyllä töitä koneella ja olen alalla, mutta tuo videoitten editointi kun ei oo koskaan tullu ajankohtaseks... Tai siis osaan kyllä softaa käyttää kun se vaan on koneella, mutta sen videon siirrosta ei oo oikein viimeisintä tietoutta... :nolo:

En kait mää nyt mitään vanhoja uuno turhapuroja ala dvd:lle laittamaan, vaan tällästä korvaamatonta matskua, kuten omat videokuvaukset, niin tapahtumista, kuin koiristakin... ;)

Ripe: Toihan vaikuttas varsin edulliselta ratkaisulta... Hitto ku vielä tietäs, että varmasti toimii ja kuvan laattu säilyy...

Itse siirtelin ennen koti-vhs nauhoja Radeon Vivon avulla mutta tässä kärsii sitten laatu joten parempaa syntyy jollain hommaan tarkoitetulla kortilla/boxilla. Mutta yksi varteenotettava vaihtoehto on valjastaa dv-videokamera "konvertteriksi" tietokoneen ja videoiden väliin. Itse käytän nykyisin tätä tekniikkaa. Kuvanlaatu ei ainakaan tipu tässä operaatiossa ja voi jopa tavallaan parantua dv-kameroiden kohinanparannus piirien ansiosta. Tietysti jos ei tällaista kameraa satu omistamaan tai saa kaverilta lainaa niin sitten varmaan erillinen boxi on hyvä vaihtoehto.

ainiin unohdin että ei digi tv kortti tajuukkaan analogisia videoita
eli osta ihan tavallinen tv kortti (se on halvempi kuin digi)

Mä olen totta harrastanut aikas paljon, mulla on hauppauge wintv express tv-kortti about 50 euroo makso uutena. Sittten vaan olen kytkenyt normraalin VHS-nauhurin-korttiin kiinni.

Kokemuksia on seuraavanlaisiia, alussa mulla oli vaan 800 Mhz Duron, 128Mb, erilllisellä äänikortilla, XP-Prof SP1. Kaappasin Suoraan VCD:ksi Hauppaugen wintv2000 soft pVR:lla. Helppoo mutta ääni oli karsea ja kuvanlaatukin heikohko.

Karseen suhinan äänestä sain pois varsin hyvin Sony Soundforge äänenkäsittelysoftalla. Kovotilaa ei hirveesti ollu, muuten olisin kaapannut esim VirtualDub:lla häviöttömällä huffyfuy pakkauksella, enkoodannut sitten TmpGella VCD-muotoon ja fixannut äänet. Kuvanlaatu olis varmaan ollut parempi.

Nyt toi vanha on 2 koneena ja uusi kone on P4 2,4 Ghz, 512 Mb. Äänikortti on integroitu emoon ja kaappaan edelleen samalla TV-kortilla VHS-nauhurin kautta WinDVD creator ohjelmalla suoraan MPEG2:ksi. Kuvanlaatu mulle riittävän hyvä ja äänikin editoimatta melko suhinaton. Tämän jälkeen demuxaan äänen ja kuvan erilleen tosta MPEG2 fileestä TMPGenc:lla

Tämän jälkeen putsaan vielä äänen,(nyt musta on tullut jo hiifistelijä sen suhteen, ei välttämättä tarvis, jos pikku suhina ei haittaa) ja enkoddaan videon KVCD muotoon. Lopuksi remuxaan putsatun äänen ja KVCD videon yhteen ja poltan CD:lle. Näin saan mahtuun about 1,5 - 2 h VHS-nauhan yhdelle tavalliselle CD:lle, joka pelittää myös melkein kaikkissa DVD soittimissa.

Tää on sellasta alkemiaa, että kullakin omat vähän omat tsydeemiinsä

Kattele Afterdawn ja Nefernetti, sieltä löytyy ohjeita joka lähtöön.

Itse tuota on tullut tehtyä paljonkin. Perus tv-kortilla kaapataan videokuva käyttäen Virtualdubbia(http://virtualdubmod.sourceforge.net/). Jottei kaapatusta videosta tule järjettömän kokoista, kannattaa käyttää "http://www.pegasusimaging.com/capture.htm" M-JPEG codecia. Kuva ja äänen häiriöt sekä pikku leikkaukset pystyy tekemään dvd:ksi käännön yhteydessä TMPGenc:lla.

Mielestäni näillä saa ehdottomasti parhaan kuvan laadun. Jopa huomattavasti paremman mitä alkuperäinen vhs on. Monet editointi- ja tv kortit kaappaavat videon suoraan mpeg2 muotoon, mutta yleensä kuvanlaatu huononee tässä.

tipa sanoi:
Itse tuota on tullut tehtyä paljonkin. Perus tv-kortilla kaapataan videokuva käyttäen Virtualdubbia(http://virtualdubmod.sourceforge.net/). Jottei kaapatusta videosta tule järjettömän kokoista, kannattaa käyttää "http://www.pegasusimaging.com/capture.htm" M-JPEG codecia. Kuva ja äänen häiriöt sekä pikku leikkaukset pystyy tekemään dvd:ksi käännön yhteydessä TMPGenc:lla.

Mielestäni näillä saa ehdottomasti parhaan kuvan laadun. Jopa huomattavasti paremman mitä alkuperäinen vhs on. Monet editointi- ja tv kortit kaappaavat videon suoraan mpeg2 muotoon, mutta yleensä kuvanlaatu huononee tässä.

Suuret kiitokset... :worship:

Motion JPEGissä on sekin hyvä puoli, että jos tarttee editoida videota niin leikkely onnistuu mistä kohtaa vain. Motion JPEGissä kun ei ole temporaalipakkausta, vaan jokainen frame on oma JPEG-kuvansa. Editointi siis kannattaa tehdä ennen pakkausta MPEG-2:ksi. Jos on uudempi DVD-soitin, niin DivX:llä/Xvid:llä saa laatua huonontamatta huomattavasti enemmän tavaraa yhdelle CD:lle/DVD:lle kuin MPEG-1/2:lla ja noitakin koodekkeja alkaa DVD-soittimet ymmärtää.

tipa - miten voi saada kuvanlaadun paremmaksi kuin alkuperäisesssä vhs:ssä????

eihän sitä nyt paremmaksi saa, korkeintaan yhtä hyväksi.

VHS-nauhalla on yleensä kovasti kohinaa, eli saman pikselin arvo vaihtelee peräkkäisten kuvien välillä. Kun tällaista signaalia konvertoi esim. MPEG-4:ksi, suodattuu kohina aika kivasti pois vaikka kyseessä on siis alkuperäisen signaalin häviöllinen kompressio. VirtualDubissa on myös todella paljon erilaisia suodattimia, joilla voi korjata kaapatun videon virheitä (kontrastia, värejä, jne.)

Eiks joittenkin esim. bootleg-dvd:den lineage tiedoissa lue semmoinen, kuin standalone dvd? esim:

VHS Gen1 > Standalone (XP mode) > DVD > PC > DVD ?

Mniska sanoi:
tipa - miten voi saada kuvanlaadun paremmaksi kuin alkuperäisesssä vhs:ssä????

eihän sitä nyt paremmaksi saa, korkeintaan yhtä hyväksi.
No tuleehan se paremmaksi kun poistaa esim. kohinan, korjaa kontrastin, värit ja varjokuvan. Kokeile, saatat yllättyä.

tipa

en taida osata. joskus kokeilin virtualdubbia mut en saanut sitä laatua mitä toivoin.

olisko jotain muuta ohjelmaa ja mieluiten mahdollisimman yksinkertaista.

Mniska sanoi:
tipa

en taida osata. joskus kokeilin virtualdubbia mut en saanut sitä laatua mitä toivoin.

olisko jotain muuta ohjelmaa ja mieluiten mahdollisimman yksinkertaista.
No ei tämä monimutkaista ole. Kaytän itse Virtualdubbia vain videon kaappaamiseen. Kuvan korjaamiseen http://www.tmpgenc.net/e_main.html samalla kun käännän dvd:ksi.

Tuota noi, ensinnäkin rautapuolesta. Kannattaa unohtaa kaikki tv kortit ja vivo kortit, niissä kun AD tapahtuu softalla ja muutenkin näytteenotossa voi olla paljon laadullisia eroja. Näissä korteissa myös käytännössä pakkausalgoritmeissä on olla joitain häikkiä, mm.ilmoitettu kodekki mitä käytetään ei olekkaan täysin standardi. Tästä voi syntyä ongelmia mm. äänen synkan kanssa ja muutenkin materiaalin viennin kanssa toisiin softiin, jne.

Pienellä santsauksella saa jo huomattavasti paremman laitteen esim. pinnaclelta jossa on jo rautapuolen pakkauskäsittely ja ne huolii huomattavasti helpommin yleisiä standardeja tukevia ohjelmia (pinnaclen oma studio on helppokäyttönen mutta todella buginen). Tietysti jos rahaa laittaa tarpeeksi saa tasokkaampaa esim.matrox LE mutta yli 3000€ kotivideoiden kaappaamiseen taitanee olla hiukan liikaa.

Paras olisi kaapata DV:llä ja tästä raakaformaatista vääntää editoinnin jälkeen se lopullinen muoto, esim. lomitettu mpeg DVDtä varten.

Yksi hyvä vaihtoehto on DV-kamera jossa on analoginen sisääntulo. Ainakin hiukan hinnakkaimmissa videokameroissa tuo on ja laatu sitä kautta on suhteellisen hyvä, se jopa tasoittaa hieman kohinaa.
Kytke kameran kautta se wanha nauhuri pyörimaan ja kaappaat DVnä koneelle. DV -kaappauksessa kannaa käyttää kevyttä softaa, ilmainen "I/O" on mm. loistava. Dekoodaukseen ja editointii kannattaa valita oman maun ja varallisuuden mukaan softa. Ilmainen (wanhemmat versiot) TMPEncillä saa loistavasti väännettyä pienin liekkauksin DVD authorisointia varten tiedostot. Jos hiukan enemmän on valmis sijoittaa editointisoftaan niin ensimmäisenä mieleen tulee Video Vegas 5.0 joka on hinta/laatusuhteeltaan loistava.

..jaa niin, käytännössä kohdetiedosto on aina heikkolaatuisempi kuin kohdetiedosto. Materiaalia voi keinotekoisesti prosessoimalla saada "näennäisesti hyvän näköiseksi", mutta todellisuudessa informaatiota aina häviää ja näin ollen laatu heikkenee.

Jumankauta kun näitä typoja syntyy ja enään en kerinnyt editillä korjaa. Tuossa nyt on pari juttua jotka oikaisen kun niistä asian merkitys/tarkoitus voi muuttua, siis:

K E P A sanoi:
Kytke kameran kautta se wanha nauhuri pyörimaan ja kaappaat DVnä koneelle.
Tuohon oli tarkoitus vielä mainita firewire mitä kautta kamera kytketään tietokoneeseen.

K E P A sanoi:
..jaa niin, käytännössä kohdetiedosto on aina heikkolaatuisempi kuin kohdetiedosto.
siis kohdetiedosto on aina heikompi kuin lähdetiedosto

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom