Vauhdillinen vs. Puhdas

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Huomasin "Weiderin-menetelmä" -kurssissa että siinä tehdään puhtaasti sekä vauhdillisesti mm. hauiskääntöä ja joitakin vipunostoja, vauhdillinen perusuisi siihen että voidaan laittaa isommat painot ja niillä sitten vitkuttaa toistoja, jolloin lihas kasvaisi paremmin kun sillä on enemmän painoa.

Sitten tarvitaan vastauksia kysymyksiin.

Kumpaa te itse suositte? Miksi?
Jos teet vauhdillisia, eroaako sarjat/toistot puhtaasta? Miksi?

Huomasin "Weiderin-menetelmä" -kurssissa että siinä tehdään puhtaasti sekä vauhdillisesti mm. hauiskääntöä ja joitakin vipunostoja, vauhdillinen perusuisi siihen että voidaan laittaa isommat painot ja niillä sitten vitkuttaa toistoja, jolloin lihas kasvaisi paremmin kun sillä on enemmän painoa.

tarkotatko vauhdillisella räjähtävää? Itse olen ainakin räjähtävillä toistoilla saanu enemmän voimaa ja nimenomaan räjähtävyyttä ja nopeutta...

tarkotatko vauhdillisella räjähtävää?
Kaipa se weiderin-menetelmä räjähtävää sitten hakee siinä.
Itse olen ainakin räjähtävillä toistoilla saanu enemmän voimaa ja nimenomaan räjähtävyyttä ja nopeutta...
Okei, eli "räjähtävillä" toistoilla saisi enemmän voimaa, koska voidaan käyttää isompia painoja(?) Ja puhtailla paremmin massaa?

Mulla se menee fiiliksen mukaan. Välillä on hienoa tehdä puhtaita toistoja keskittyen tekniikkaan; venytykseen ja kunnon supistukseen. Välillä taas tulee fiilis päästää ego ulos ja laittaa muutama lisäkilo tankoon ja pienellä fuskulla tehdä.
Tietty riippuu myös liikkeestä miten teen; isot perusliikkeet pyrin aina tekemään puhtaalla tekniikalla, koska loukkaantumisriski on paljon isompi esim. kyykyssä. Sitten hauista tehdessä taas voi hiukan tinkiä tekniikasta, koska loukkaantumisriski on pienempi. Kyykyssä mahdollisuus rikkoa selkä, polvet jne. kun taas hauista tehdessä, ei oikein muuta vaaraa ole kuin kyynärpäät (ylitaivutus) ja revähdykset.

no miten räjähtävyyttä reenattaisiin isommilla painoilla tai miten siinä voisi käyttää muka isompia painoja:david: siis jos puhutaan oikeasti räjähtävistä toistoista . kyllä "vauhdillisuus" tässä tapauksessa tarkoittaa ihan svingiä eli kropan ottamista mukaan liikkeisiin. aloittelijoiden ei kannata tehdä kuin puhtaasti. kokeneemmat voi aivan hyvin tehdä muutaman sarjan vipillä isoilla painoilla ja sitten kun lihas on väsytetty isoilla painoilla niin siistitään tekniikka puhtaaksi ja pienennetään painoja. hyvin yleinen tapa treenata.

Näin mä sen kans ymmärsin. Pidetään se hauis esimerkkinä: Tangolla tehdessä puhtaasti painot kuoletetaan alhaalla enne seuraavaa nostoa ja tää yritetään tehdä mahdollisimman siististi lihasta supistamalla. Kun taas "vauhdikkaasti" halutaan, painot koko ajan liikkeessä ja nosto lähtöö heijauksella, eli selällä avitetaan.
Räjähtävyyttä/nopeutta tehdessähän pääasia on ettei hapoteta lihaksia ja jos teet kymmenen tiukkaa toistoa, niin aika varmasti lihat on hapoilla eikä nopeutta tule.

Jossain oli just juttua et hitaasti tekemällä parempaa massan kannalta ja voiman kannalta nopeammin sit mut sitäkin sit kuitenkin vaihdellaan silloin tällöin

Jos teoreettiselta pohjalta miettii että kun tehdään hökälehtimällä niin kyllä se maksimi löytyy sieltäkin, mutta enemmän taitaa olla ongelmana se että osa rasituksesta menee ihan eri lihaksille kuin on tarkoitus eikä iske niin hyvin kohdelihaksiin. Toinen kysymys on negatiivisen vaiheen rajoittuminen, kun alas tullessa painoa ei jaksa jarruttaa, jos positiivisessa vaiheessa voima on tuotettu pitkällä lihasketjulla eli heilauttamalla.

Tämän ohessa kun ajatellaan että repiessä nämä muut työtä tekevät lihakset toimivat yleensä vähemmän optimaalisissa asennoissa ja nivelet joutuvat suorittamaan laajempia ja vähemmän kontrolloituja liikeratoja kovempien painojen alla, niin uskoisin että loukkaantumisriskiäkin on. Kannattaa siis miettiä onko sen arvoista - vaikka onhan se välillä kiva testohuuruissa pistää tanko tutisemaan :D

liikkeet joissa vippiä ottaa pitää olla sellaisia joissa ei itseään riko tai se on ainakin vaikeaa. on selvää ettei missään kyykyissä tai maastavedoissa paljoa kannata alkaa kikkaileen:)
Toinen kysymys on negatiivisen vaiheen rajoittuminen, kun alas tullessa painoa ei jaksa jarruttaa, jos positiivisessa vaiheessa voima on tuotettu pitkällä lihasketjulla eli heilauttamalla
.
tottakai sillä fuskullakin pitää olla rajansa. ei ole mitään järkeä laittaa niin suurta ylikuormaa että sen saa hirveellä vipillä ylös, mutta negatiivinen vaihe suoritetaan vapaapudotuksella. tuollaisessa tilanteessa painot ei ole lainkaan enään reenaajan hallinnassa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Juu, sellaset yliraudat, mitkä vipataan ylös, mutta puristetaan alas hitaasti. Jos tehdään tuota Neutriksen mainitsemaa heilumista, niin liike ei hyödytä mitään, ja silloin ollaan liian suurissa yliraudoissa, jos negat. vaihekin on pelkkä pudotus.

Ite teen normaalisti penkissä ihan puhtaita toistoja, pysäytyksellä, perse penkissä jne. Mutta kerran tein ohjelmaa jossa "pitää" fuskata, eli tehdä pompulla, perse ilmassa, eli tyyli oli vapaa kunhan painot tuli ylös. Tämä kyllä toimi yllättävän hyvin koska pystyi käyttämään suurempia rautoja, pitää vain varoa ettei riko itseään.
Vedossa teen joskus pompulla, mutta normaalisti kyllä pysäytyksellä. Pompussa on taas se hyvä puoli että voi liikuttaa isompia rautoja.
Kyykyssä tatä ei oikein voi soveltaa paitsi että ei mene syvään, mutta siitä tulee sitten ihan eri liike, puolikyykky.

Jos tehdään tuota Neutriksen mainitsemaa heilumista, niin liike ei hyödytä mitään, ja silloin ollaan liian suurissa yliraudoissa, jos negat. vaihekin on pelkkä pudotus.

Puhtaassa itse pyrin laittamaan painot jolla saan 8-10 tiukkaa toistoa, ja viellä sillä viimeiselläkin toistolla painot hallitusti alas.

Vauhdillisessa pyrin taas pistämään rautaa sen verran että pystyn jarruttamaan sitä alas tuloa, mutta pysäyttäminen ei olisi mahdollista.

- Ja puhun sitten hauiskäännöstä

Yritän ite tehä puhtaasti, mutta setti ei aina pysy kasassa kun on viimeset sarjat/toistot meneillään. Imo se on hyvin henkilö kohtasta miten saa tuntumaan ja tekniikka jolla saa tuntumaan niin se on sit oikein tehty. :D
Jotkut kaverit tekee hirveellä fuskulla liikkeet ja ovat silti hirveitä karpaaseja :hyper:

Jaa´a, enpä ole vielä tavannut henkilöa joka sanoisi syväkyykyn olevan kevyempi kuin puolikyykyn.

"uskon että sellanen 90asteen kyykky on raskaampi tehdä kuin syväkyykky joka yleensä tehdään "pompusta"."

Imo siinä ja siinä tuon kyykyn kanssa. Taitaapa kyykyssä olla aina vahvin siten, miten sitä on eniten tehty. Myös mitä leveämpi, sitä vähemmän pompusta saa hyötyä.

Kaikista paskimpia on kuitenkin stoppikyykyt alhaalla :)

Veikkaan muuten Neutraalin tarkoittaneen voimanostosyvyyttä eikä polvikulmaa. Voimanostosyvyyteen tehtynä ei todellakaan ole puolikyykky.

Mitä vittua? Miksi Neutraalin viesti ei näy? Ok :lol2:

editoin jo tuon oman viestin pois ku ajattelin etten jaksa ruveta siitä vänkäämään :)

edit:itse en siis tarkoittanut 90asteen kyykyllä puolikyykkyä. edelleen olen sitä mieltä että se 90asteen kyykky on raskaampi kuin sellanen pompusta tehty "syvyyspommi" kyykky. ei ole kokemusta vaan jotenkin vain uskon niin. se että uskoo jotain ei kuitenkaan tarkoita että se olisi faktaa :)

editoin jo tuon oman viestin pois ku ajattelin etten jaksa ruveta siitä vänkäämään :)

edit:itse en siis tarkoittanut 90asteen kyykyllä puolikyykkyä. edelleen olen sitä mieltä että se 90asteen kyykky on raskaampi kuin sellanen pompusta tehty "syvyyspommi" kyykky. ei ole kokemusta vaan jotenkin vain uskon niin. se että uskoo jotain ei kuitenkaan tarkoita että se olisi faktaa :)

Se on raskaampi, koska puolikyykyssä/90 lihas on jännittyneenä kokoajan, mutta pomppukyykyssä lihasjännitys päästetään puolikyykyn kohdalla ja pohkeita vasten otetaan vauhdilla takaisin sinne puolikyykkyyn, josta vasta lihasjännitys nostaaa raudat ylös. Oikeasti syväkyykky on sellainen, missä ei tuota pomppua pohjalta ole, luulisin.

Ite suosin "vauhdillista" ennemmin kuin täysin puhdasta. Pientä vilppiä käyttämällä saadaan toki ne isommat painot käyttöön, mutta silti on huoli pidettävä että se kohdelihas tekee sen suurimman työn. Mitään ylätaljaakaan ei ole järki rueta älyttömällä kropan heilumisella tekemään jos suurin työ alkaa mennä käsille. (Lähinnä näin tuli treenattua vajaa 2 vuotta treeniuran alussa :jahas: )

Toki kun svingillä saa isommat painot käyttöön, tuntuu ne pienemmät painot, joilla niitä puhtaita toistoja tehdään, paljon kevyemmiltä näiden svingisarjojen jälkeen. Ja varmasti sitä voimaakin tulee paremmin kun välillä fuskataan, eikä kokoaikaa tehdä kuin tikku paskassa seisoen.

Näinhän itse Marko Savolainenkin treenaa: Ensin sarja isommilla painoilla, epäpuhtaalla tyylillä ja sen jälkeen pienemmillä painoilla puhtaasti. :thumbs: Joten se pieni fusku ei varmasti ole pahasta, kunhan varotaan ettei hajoteta paikkoja.

Se on raskaampi, koska puolikyykyssä/90 lihas on jännittyneenä kokoajan, mutta pomppukyykyssä lihasjännitys päästetään puolikyykyn kohdalla ja pohkeita vasten otetaan vauhdilla takaisin sinne puolikyykkyyn, josta vasta lihasjännitys nostaaa raudat ylös. Oikeasti syväkyykky on sellainen, missä ei tuota pomppua pohjalta ole, luulisin.

No ei se nyt ihan niinkään mene, hyvin harva nyt tuollaista pomppua pystyisi tekemään. Sitä paitsi jos se oikeasti olisi niin helppoa niin kaikkihan kyykkynsä syvinä tekisivät ;)

Edelleen, se stoppi pohjalla on kuitenkin niin kova temppu, että siinä lähtee rautaa ihan helvetisti pois. Nivelkulmat on jo niin epäedulliset.

Suositut

Back
Ylös Bottom