Vatsanturvotukseen apua ilman lääkäriä ja vähäinen lihaskasvu huolena

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ihawna
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
31
Elikkä 18 vuotiaana alkoi se juominen ja huonojen hiilareiden mättäminen jolloin hoikasta rungosta (48kg/168cm) alko turpoamaan ja läskiä tuli vähän sinne ja tänne, maha turposi kauheana.

19-vuotiaana aloin treenaamaan, mutta ruokavaliota en vielä muuttanut, sain silti parisen kiloa pois, erittäin hitaasti kylläkin. Sitten puoli vuotta siitä aloin syömään terveellisesti ja tässä ollaan painolla 56kg nyt. Oon kokeillut dieettiä ja onnistui ihan ok. Oon oikeastaan jäänyt tähän dieettiruokikselle nyt ja siis yhden ainoan ruokavalion oon saanu nyt ja sitä oon muokkaillu siten, ettei paino putoais. Eli määriä nostellut omapäisesti. Mutta hankalaa opetella syömään vieläkin oikeaan aikaan, siirtyy välillä liiaksi ja joskus teen vielä toista pääruokaa iltasella seitsemän aikaan.

Nyt voisi sanoa että sellaiset hieman yli puoli vuotta olen treenannut ahkerasti, 4-5 kertaa viikossa ja lopetin tupakoinnin pari viikkoa sitten. Olin kuvitellut olevani ihan hyvissä lihoissa koska oon kuullut sellasta kommenttia et peppu ois saanu muotoa enemmän ja olkapäitä ja selkää oon kurittanu oikein kunnolla. Kehonkoostumusmittaus oli kuitenki aika järkytys. Rasvat olivat 21,5, ihan hyvä. Hivenaineet oli hieman alapuolella arvostaan, kuten myös nesteet. Eli en ole turvonnut nesteiden takia, enkä rasvankaan. Lihasprosentti oli normaalia alhaisempi? Eli ei edes normaali. Mikä oli hirveä pettymys. Oli ensimmäinen kehonkoostumusmittaukseni.

Eli nesteet ei syynä, eikä rasvat. Kroppa näyttää hyvältä aamulla, mutta turpoaa päivänmittaan. Nyt siihen ruokavalioon. Järjestys vaihtelee hieman.

-Aamupuuro, 50 g kaurahiutaleita, 50g raejuustoa.

-Kauraleipää / Täysjyväleipää / Ruis, 2 palaa + kalkkuna,juusto, kurkku, tms salaattia.

-200g Kanaa/Lihaa/kalaa, salaattia runsaasti, 40g tumma riisi/pasta

-Maitorahka (pelkästään, tai sitten) kera ananas/banaani/mandariinilohkot

-200g Kanaa/Lihaa/kalaa, salaattia runsaasti, 40g tumma riisi/pasta

-Kauraleipää / Täysjyväleipää / Ruis, 2 palaa + kalkkuna,juusto, kurkku, tms salaattia.

Korostan että en tiedä ruokavaliosta sen enempää kuin että dieetillä hiilarit on minimissään. Oon nyt tottunut syömään näin. Palkkarina mulla on dietmixiä nutrolta, joskus jotain muuta, koostumukseltaan proteinipitoista enimmäkseen. Laturina käytän bcaata ja maltoa sekä creatine completea. Syön monivitamiinia, biotiinia, omega3 rasvahapot, maitohappobakteereja olen syönyt 4 kk mutta ei auta turvotukseen, tyroksiinia.. en muista nyt muita mutta kiva määrä tabuja päivälle. Dieetillä lihamäärä annoksessa oli 100grammaa, puuro 40grammaa ja raejuusto 100g.

Eräs tuttuni sanoi että mun kannattaisi vaihtaa kaurapuuro johonkin muuhun ja lisätä marjoja tuohon ruokavalioon. Pitääkö tässä siis mennä lääkäriin vai ammattilaiselle joka tekee mulle ruokavalion?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
oletko kokeillu vähentää viljoja tai kokeillu gluteenittomia vaihtoehtoja, kuten esim. tattaripuuroa? itellä turvotukseen ja mahakipuihin oli syynä liiallinen viljojen käyttö. leipää ei kestä syödä juuri muutenkaan hiivan takia - sitä kun löytyy melkein joka käntystä. kaurapuuro on nykyisin sunnuntain herkkua, muuten mennään tattaripuurolla tai rahka-aamiaisella ja hillareitahan saa helposti muualtakin kuin viljoista.

Happo-emästasapaino kuntoon ja kehon kevätsiivous - Vilma.P | Lily.fi
Pysyvää hyvinvointia OSA-2: Ruokavalion kulmakivet - HaLo | Lily.fi
Kemikaalicocktail: Ratkaisu selittämättömiin vatsavaivoihin

tietenki nuo asiat on hyvin henkilökohtaisia. syytä turpoamiseen voi lähteä ite etsimään, mutta en kyllä sulkis lääkärin vastaanottoakaan pois laskuista.

Itekkin kokeilisin vähentää viljojen syöntiä. Kokeile jättää leipä kokonaan pois vaikka viikoksi. Huomasin ite joskus kun tuli syötyä leipää useammin, jätin pariksi viikoksi kokonaan pois. Tämän jälkeen söin pari ruispalaa ja aivan jäätävä pöhnä ja turvonnut olo. Itelläni ainakin toimii kroppa paljon paremmin kun jättää viljoja vähemmälle.

Taidan kokeilla leivän jättämistä pois. Mut mitäs sitten leivän tilalle vois kehittää? Mulla ei oo mitään ideaa..

Gluteiinista ja sen sopimattomuudesta, vaikka tuosta:
Studio55.fi - Katsomo - Ohjelmat - Studio55.fi Terveys
Autoimmuunisairaudet ja patofysiologiset mekanismit: hoito ravinnolla sekä stressinhallinnalla | Integral Life by OlliS

Itse korvannut "normaalin" leivän tälläisillä sämpylöillä.
6 kpl kananmunaa
Purkki rahkaa tai partajugua
3 tl fiberhuskia
3 tl ruokasoodaa
3 dl mantelijauhoa
1-2 dl Kauraleseitä
1 dl seesaminsiemeniä, pellavansiemenrouhetta, mistä nyt tykkääkään.
150-250 g juustoraastetta

200 astetta noin 15min.

Viimeksi muokattu:
Mulla turvottaa kaikki muut leivät paitsi ruis real. Jos reali maistuu ni vaihda siihen, mulla ainakin ero on päivänselvä. Samoin puuro voi turvottaa, eikä sekään nyt mikään ihmeruoka ole että sitä pitäs syyä. Mun "puuro" on semmonen että sekotan maitorahkaan reilusti KAURALESEITÄ, niin paljon että se koostumus on puuromainen, ja fun lightia mausteeks. Koita semmosta, itellä ainaki ihan oleellinen osa ruokavalioo koska mulla tulee turvotusta varsin helposti. Jännä kyllä ettei teininä tullu, mut siinä parikymppisenä alko ku taikaiskusta kostautumaan pikaruoat ja sipsit ja sitten vaalee pasta ja leipä... Nykyään menee ihan hyvin noilla mainitsemillani muutoksilla.

Ruislealia on syöty myös mut vaikutusta parempaan ei ole ollut sillä.
Juttelin erään personal trainerin kanssa ja hän on sitä mieltä että mun pitäis puolittaa lihamäärä, mut sillon kalorit on aika kivasti miinuksella. Kuulemma viljan jättäminen ei auta mitään, mut ilmeisesti se ei vain hänellä tuota ongelmia.

Onhan tossa paljon lihaa, joillakin se sulaa huonosti.

Vähennetyn lihan tilalle sitten esim. pähkinöitä, öljyä, enemmän perunaa/riisiä (esim. riisiä 70g/ateria), hedelmiä/kuivahedelmiä, ja juo mehua (tai maitoa), niin johan tulee lisää energiaa. Myös lohta voi popsia, se sulaa monilla paremmin ja sisältää hyviä rasvoja.

Jos pääruokien kasvikset on vain "salaattirehuja", niin myös ravitsevampia ja energiapitosempia kasviksia tilalle: 2 dl keitettyä porkkanaa sisältää energiaa ja ravinteita helposti 5x enemmän kuin 2 dl rouhittua jäävuorisalaatti-kurkkuseosta.

Raejuuston voi vaihtaa rasvaisempaan, leivän tilalle voi kokeilla jogurttia myslillä ja/tai hedelmiä ja/tai pirtelöitä ja/tai pähkinöitä esimerkiksi.

Jos treeni on ollut kovaa ja progressiivista, lihaskasvua voi hidastaa vähäinen energiansaanti.

Vielä yksi asia, mistä saisin apuja viljattomaan ruokavalioon? Olen huono tekemään ruokaa ja ilmeisemmin salilla ei olla samaa mieltä viljattomasta ruokavaliosta.. mutta minä haluaisin nyt alkaa viljattomaan ruokavalioon ja en tiedä mihinpäin kääntyisin kysymään jotakuta tekemään sellaisen minulle?

Et halua perustella mitenkään?
Mulla epäiltiin keliakiaa ja oli pakko jättää leipä pois ja sen reilun kk mitä leipä oli poissa ruokavaliosta, niin ei pierettänyt ja se syy mistä menin lääkäriin oli, niin nivelet oli pirun kipeät.
Leivän jätin pois, niin kivut lähti pois??
Tosin ei työterveyslääkäri verikokeista keliakiaa todennut.
Oisko sitten ollut päässä vikaa:jahas:

Mulla epäiltiin keliakiaa ja oli pakko jättää leipä pois ja sen reilun kk mitä leipä oli poissa ruokavaliosta, niin ei pierettänyt ja se syy mistä menin lääkäriin oli, niin nivelet oli pirun kipeät.
olen seurannu heidin blogia täällä ja hän on myös todistanu tuota nivelsärkyä viljoihin liittyen.

"2. Vähennä happamuutta ja luo emäksisempi keho. Jätä pois maitotuotteet, punainen lihan ja suuret määrät viljaa. Nämä edellämainitut tuottavat myös "limaa", joka tekee suoliston tahmeaksi ja estää tervettä ravintoaineiden imeytymistä/poistumista." - Happo-emästasapaino kuntoon ja kehon kevätsiivous - Vilma.P | Lily.fi

Kiinnostava aihe ja hyvin henkilökohtainen täälläkin.

Aiemmin sitä on tullut syötyä kaikkea mahdollista hiilaripitoista ruokaa ja ihmetellyt, miksi tässä oikein turvottaa.

Nyt olen VHH/Ketoosi dieetillä ja turvotus on kadonnut kokonaan. Pienet hiilari määrät otan kasviksista ja marjoista.

Omalla kohdalla hiilarit alkavat sitäpaitsi väsyttämään. Esimerkkinä vähän aikaan sitten viikonloppuna söin 4 palaa leipää ja IIISOOON annoksen jauhelihakeittoa. Pari minuuttia ruuan jälkeen alkoi armoton väsymys.

Nykyään ei väsytä juuri lainkaan, kun on karsinut kaiken ''turhan'' pois.

Nyt ollaan viljattomasti oltu suurinosa aikaa paitsi eilen söin ruisnappeja makeanhimoon :D Mutta turvotus ON lähtenyt suurimmaksi osaksi pois, vielä odotan parempia tuloksia. Kaikki viljat pannassa paitsi malto ennen treeniä. Ero entiseen on huomattava vaikka näin lyhyt aika ja en edes kuvittele ;)

Nyt ollaan viljattomasti oltu suurinosa aikaa paitsi eilen söin ruisnappeja makeanhimoon :D Mutta turvotus ON lähtenyt suurimmaksi osaksi pois, vielä odotan parempia tuloksia. Kaikki viljat pannassa paitsi malto ennen treeniä. Ero entiseen on huomattava vaikka näin lyhyt aika ja en edes kuvittele ;)
kannattaa se maltokin jättää kokonaan pois, se on teollisuusjätettä

Keliakia voi tunnetusti olla myös näkymättä kokeissa, joten älä päätäsi syytä. Jos oireita on, kannattaa jättää gluteeniviljat pois.

Aloittajalle vielä, niin onhan paljon hyviä gluteenittomia viljoja, tattari, qvinoa ym. Lue ensin vaikka Keliakialiiton sivuja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom