Vatsalihasliikkeiden tehokkuus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli olen tehnyt salilla nyt noin 4 krt viikossa vatsalihaksia ( 3x 15-20 sarjoja ) . Tietääkö vatsalihastreenin onnistuneen silloin kun sinulla on seuraavana päivänä vatsalihakset kipeät?Itselläni ei ole havaittavissa juuri minkäänlaista kipua . Voisiko joku selventää tietämätöntä aloittelijaa :) kiitos jo etukäteen !

Treenaat niitä niin usein ettei mikään ihme ettei tule kipeiksi. Voit kokeilla tehdä välillä vaikka 2 kertaa viikossa ja lyhyempiä sarjoja esim. 8-12 lisäpainoilla. Lihakset tykkäävät vaihtelusta :)

Vatsalihakset on lihas siinä missä muutkin. 2 kertaa viikkoon pitäisi riittää vallan mainiosti. Huom, enemmän ei aina ole parempi.

Jos haluut masun kipeeks nii kokeile voimapyörää, mulla tuntu pari päivää iha hyvin ku tein 4x10. Polviltaa niin että nenä osuu lattiaan. :whip:

Uskoisin, että syy tuohon ettei sulla vatsat tule kipeäksi on se, että ne ovat jo tottuneet tietynlaiseen (samanlaiseen) rasitukseen. Helposti lihakset kipetyy kun antaakin niille aivan erilaista ärsykettä kuin mihin ne ovat tottuneet. Esim. tekemällä eri liikettä(ei pelkästään istumaannousujen eri variaatioita) tai muuttaa sarjamääriä, ottamalla vaikka lisäpainot käyttöön.

Miksi lihasten pitäisi tulla kipeiksi? Mulla ei tule koskaan treenistä paikat kipeiksi, vaan ovat seuraavana päivänä ainoastaan täysin voimattoman tuntoiset. Ennen tuli kyllä, mutta kun otin palautusjuoman käyttöön ja rupesin venyttelemään aina 1.5h treenin jälkeen, katosi lihaskipu lähes täysin.

Yleisesti ajatellen sellainen kipeytyminen mikä ilmenee vasta seuraavana päivänä, on sitä hyvää lihasten kipeytymistä, mikä johtuu lihaksessa olevista mikrovaurioista, joita kroppa alkaa korjaamaan entistä kestävämmiksi ( eli lihassoluista tulee parempia ). Kestävämmiksi siksi että seuraavaksi kuin toistat treenin niin lihas kestää sen treenin paremmin ja mikrovaurioiden määrä on pienempi ( tämän takia treeniohjelmaa pitää vaihtaa aina silloin tällöin ja taakan määrää vaihdella, että voi ylläpitää lihaksen kasvun ). Tosin lihaksen ei tarvitse kipeytyä että lihas kasvaa, mutta toi kipeytyminen ( mikä kestää keskimäärin 24-48h ) on yleisesti merkki lihaksen kasvusta.

Viisaammat korjaa

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla olis nyt tavotteena saada palikat näkyviin , joten kannattaako tehdä niitä lyhyitä tai pitkiä sarjoja?ja monta kertaa viikossa? karkkia,tai muuta rasvaista ruokaa en syö paljoakaan ja ruokavaliooni kuuluu paljon proteiinia kuten maitorahka,liha,palkkari jne.Kiitos kaikille ketkä viitsivät vastata !:)

Mulla olis nyt tavotteena saada palikat näkyviin , joten kannattaako tehdä niitä lyhyitä tai pitkiä sarjoja?ja monta kertaa viikossa? karkkia,tai muuta rasvaista ruokaa en syö paljoakaan ja ruokavaliooni kuuluu paljon proteiinia kuten maitorahka,liha,palkkari jne.Kiitos kaikille ketkä viitsivät vastata !:)

Palikathan saa näkyviin niinkin yksinkertaisella toimenpiteellä kuin diettaaminen.

Vatsalihakset on lihas siinä missä muutkin. 2 kertaa viikkoon pitäisi riittää vallan mainiosti. Huom, enemmän ei aina ole parempi.
vatsalihakset ovat kuitenkin monella tapaa erilaiset lihakset kuin monet muut. ne saavat luonnostaan suhteellisen paljon rasitusta (kuten pohkeet tai ranteet) ja niissä ei ole jänteitä.
Tämän takia niitä voi treenata jonkin verran enemmän kuin esim. reisiä.
Ei siis pidemmillä sarjoilla, vaan enemmän.

Saako vatsalihakset kasvuun jos tekee 2krt/vko treenin loppuun 3x15 lisäpaino niskan takana perus istumaanousuja? Oon tehny näin kohta puolvuotta mutta vatsalihaksista en tiedä kun on kuitenkin tuota rasvaa tuossa tiellä ja tulee vielä olemaankin aika kauan, mutta jos ne joskus haluaisi näkyviin niin pitäisikö jtn liikkeitä kenties lisätä vatsoille?

No sä snappilol näit tuolla ravintopuolen threadissa meikäläisen syömiset niin ei kai ne palikat ny vittu näykään :D kysyin vaan että saako ne tuolla tyylillä kasvamaan jos ne täs joku vuos sit haluis saada näkyviin..

Saa toki kasvamaan. Näkyviin tulee dieettaamalla. Montakohan kysymystä täälläkin on mallia " miks ei palikat näy? ". Reeniä reeniä, rasva% alemmaks ni se on siinä.

http://www.tmuscle.com/free_online_article_issue/issue_631#unconventional-workout-abs
Jos taitaa englannin kielen niin kannattaa lukea, itse ainakin saanut aivan järkyttävän poltteen tunteen treenin aikana vatsaan istumaannousuilla jumppapallon kanssa. Eli siis niin että istutaan pallon reunalla.

Mie koitin tota tuhat kertaa, putoilin vaan koko ajan pallolta, ja sit ku viimein pysyin siinä ni ei minkäänlaista poltetta vattalihaksissa :(. Noh, tekemällä oppii.

No sä snappilol näit tuolla ravintopuolen threadissa meikäläisen syömiset niin ei kai ne palikat ny vittu näykään :D kysyin vaan että saako ne tuolla tyylillä kasvamaan jos ne täs joku vuos sit haluis saada näkyviin..

Voin sanoo et tohon ei kyllä osaa ykskään vastata ( varsinkaan näin netin välityksellä ), kumminki sen verta paljon vaikuttajia treenin ohella tuohon palikoiden näkyvyyteen

Back
Ylös Bottom