Vastustuskykyyn boostia

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt lentelee kirosanoja täällä kämpässä tiheään ja hermot tiukalla, toisen kerran lyhyen ajan sisään pärähti kipeäksi juuri kun sai parin viikon ajan treenattua ja treeni kulki mainiosti.

Ja nyt ei olekaan mitään huomaamatonta lämmönnousua ja vetämättömyyttä, vaan tosissaan keuhkot ja kurkku kuin raastimella vedetyt, yskää ja yskiminen tekee kipeää. Nokka vuotaa jne. eli ihan perusteellisen vahva flunssa ja tuli kun salamaniskusta yhden päivän aikana, 3 kaveria sairastui ihan samoihin oireisiin samalla tavalla 3 päivän sisään ja minä sitten viimesenä. SARS:iko se nyt on...toivottavasti ei. :)

Mutta, nyt vähän faktaa kehään, erilaisia tekijöitä joilla todistetusti voi vastustuskykyään nostaa, ravinto-aineita (tavallisimpien vitamiinien ja mineraalien lisäksi) elämäntapoja, mitä vaan?

Haluan nimittäin tosissaan eroon tästä flunssasta, ja ehkäistä tulevat flunssat! Kun tässä nyt joku ihme putki tuli päälle yli vuoden terveen elämän jälkeen.

Mä oon ainakin C-vitamiinipropagandan uhri, oon syönyt säännöllisesti 1½ vuotta n. 1mg/pvä. Kertaakaan ei ole flunssaa tai mitään muutakaan pöpöä ollut siitä lähtien. Jos muuten on elämäntavat ja ravintopuoli + muu sellainen kunnossa, niin eipä juuri muilla kuin näillä pikkujutuilla voi vaikuttaa.

Toisaalta, C-vitamiinin vaikutus flunssan torjunnassa on flunssan keston lyhentyminen. Oireet kyllä tulevat, mutta häviävät nopeammin.

En ole muutenkaan kyllä juuri ollenkaan sairastellut ikänä, eli varmaan aika pitkälle on varmaan kyse ihan luontaisen immuniteen vahvuudesta... Viimeksi oli kunnolla kuumetta Millenniumin aikoihin ja sitä ennen varmaan vuonna -97.

Hmm, tuossahan on selvä kolmen vuoden kaava. Tänä vuonna ilmeisesti taas sairasteluvuosi :) .

Itehän oon hyvin skeptinen noista vitamiinien ymuiden antamista hyödyistä jos ruovalio ja olosuhteet on kunnossa muuten. Bodarit nyt pelaa varman päälle kaikessa ja syö niitä (ja bodareiden tarve tietenkin suurempi kuin lanka-penttien), niin minäkin, enkä jättäisi pois millään esim Vitamaxia josta tulee paljon kaikkia löylyjä, mutta kuitenkin. En silti alistu lääkiksessäkään kokonaan sille propagandalle jolla kaikki luonnonlääkkeet, lisävitamiinit ja lisäravinteet jyllätään sitikoiks. Glutamiinin sanotaan parantavan vastustuskykyä, mutta eipä se auttanut vuonna 2001 ja 2002 keväällä kun söin vuoden sitä ja silti olin kipeempi kuin kymmeneen vuoteen olin ollu yhteensä.. Muutenkaan en hyötyä huomannut vaikka oli purkkien loppumisen jälkeen aina lyhyt tauko, joten enpä oo sitä syöny 2002 kevään jälkeen. Eli kyllä se johtuu lähinnä paskasta säkästä ja siitä miten niitä mikrobeja on liikkeellä, ja toiset vain sairastuvat helpommin. Esim yhellä työkaverilla on just joku keuhkokuume, nielutulehdus ja nuha tms hengitystietulehdus jopa yli 20 kertaa vuodessa.. Sellastakin oon kuullu että osaltaan voi johtua siitä että toisilla ihmisillä on nenän värekarvojen määrä olennaisesti pienempi kuin muilla (kuin myös nenäonteloiden ja nenän kanavien muoto vaikuttaa), ja se aiheuttaa sen että mikrobit jyllää enemmän.

Vitamaxin, terveellisen ruokavalion (+öljyt ;) ), levon, järkevän treenin, ja kokonaisrasituksen huomioimisen lisäksi tällä hetkellä on mulla vain yks "huuhaa" oletus vastustuskyvyn pitämisestä hyvänä ja se on se että kun oon syöny jo reilun vuoden 100-150 grammaa heraproteiinia päivässä, niin siitä saattais olla teoriassa hyötyä vastustuskyvylle. Enkä kyllä oo ollu kertaakaan kipee reiluun vuoteen nyt. Niinhän sitä jotkut väittää että siitä olisi apua mutta en oo pahemmin tutkimuksiin perehtynyt. Aamun ja illan proteiinit on siis lähes yksinomaan tullu herasta, ja päivällä sit muita lähteitä, yleensä nauta, kana ja lohi. Eli uskon melko vakaasti siihen että liian simppelit ruokavaliot (esim maitorahkaa pelkästään proteiininlähteenä 6-7:nä päivänä viikossa) altistaa sairastumiselle, kun jää niin paljon hivenaineita ym saamatta oikeasta ruuasta (eikä maitorahka laktoosin takia muutenkaan ole suotava ainoana proteiininlähteenä).

Ja hygieniasta pitää tietenkin pitää huolta, sen nyt saunahiirikin tietää.

Vastustuskyvyn kannalta varmasti hyväksi tarpeeksi pitkät yöunet. Itse en syö mitään vitamiineja enkä ole sairastellut aikoihin, pyrin nukkumaan vähintään 10 tuntia/vrk.

Ihan samoille linjoille löylynhengen kanssa. :thumbs:

Kyllä sen on kokonaisuus mikä ratkaisee, eikä mikään yksittäinen mikro- tai makroravintoaine. Tosin yksittäisten ravintoaineiden osalta tältä osalta samankaltaisia kokemuksia minullakin, sen jälkeen kun on alkanut syömään runsaasti heraproteiinia, ovat sairaudet pysyneet tipotiessään. Toki taaskin puhutaan suuremmista kokonaisuuksita kuin vain herasta.

Glutamiinin osalta tutkimuksia edes immuniteetin parantamisen osalta on loppujen lopuksi niin vähän, ettei se kyllä todellakaan ole mikään autuaaksi tekevä lisäravinne.

Originally posted by AutoScum
Mä oon ainakin C-vitamiinipropagandan uhri, oon syönyt säännöllisesti 1½ vuotta n. 1mg/pvä.

Siis 1mg? vai tarkoitatko 1g? Meinaan tuo 1mg on aika pieni määrä, että ei siitä luulisi olevan paljoo apua.

Originally posted by Hano
Siis 1mg? vai tarkoitatko 1g? Meinaan tuo 1mg on aika pieni määrä, että ei siitä luulisi olevan paljoo apua.

Heh, 1mg:llä olisin hiukan toisenlaisen propagandan uhri :)

1g:tä tarkoitin siis.

Syö mitä tahansa, sairastut tai olet sairastumatta ravinnosta ja tropeista riippumatta. Tähän tulokseen itse olen Mr. Flunssan arvonimen ansaitsevana henkilönä vuosien testailujen tuloksena tullut.

Originally posted by Sakkeus
Aamun ja illan proteiinit on siis lähes yksinomaan tullu herasta, ja päivällä sit muita lähteitä, yleensä nauta, kana ja lohi.
Anteeksi offtopic, mutta on pakko esittää Sakkeukselle kysymys tuosta lainauksesta.

Siis lähes tulkoon aina(ko) otat ennen nukkumaanmenoa heraproteiinia + öljyä? :eek:
Hidastaako tuo öljy niin paljon sen proteiinin imeytymistä, että pelkkä herakin sopii siten hyvin "yöproteiiniksi"? Ja imeytyminen tapahtuu näinkin tasaisesti pitkin yötä?

Olen tähän asti vastaanottamieni tietojen perusteella sisäistänyt itselleni käsityksen, jonka mukaan nimenomaan hera ei ole paras vaihtoehto "yöproteiniiksi", vaan maitoproteiini tai soija. :confused:

Oma uskomukseni vastustuskyvyn lisäämisen perustuu immuunijärjestelmän rasittamiseen. Sama reaktio kuin jos söhii kepillä kusiaispesään... Ensin on rauhallista ja sitten alkaa kunnon kuhina. Immuunijärjestelmä toimii lihaksiston lailla. Rasitus vahvistaa sitä.

- ei niitä käsiä kannata pestä
- kaivakaa kunnolla nokkaa, aina ja jokapaikassa
- koskekaa kaikkiin mahdollisiin paikkoihin ja nuolkaa käsiänne tämän jälkeen.
- kätelkää mahdollisimman paljon ihmisiä
- tehkää paljon puutarhatöitä ja käsitelkää paljon multaa
- Vierailkaa paljon sairaiden kavereiden luona, kätelkää ja kaivakaa nenää sen jälkeen... Varmasti tarttuu ja immuunipuolustus rasittuu :D

p.s. Ihmisellä elää kulmakarvoissa punkkeja. Ne aktivoivat immuunipuolustusta. Heikon immuunipuolustuksen omaavalla henkilöllä saattaa olla vähän näitä sparraajapunkkeja. Voitte hankkia niitä lisää! Hierotte vain kulmakarvojanne vastakkain kaverin kanssa, jolla tunnetusti on hyvä immuunipuolustus.
:thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by AutoScum
Mä oon ainakin C-vitamiinipropagandan uhri, oon syönyt säännöllisesti 1½ vuotta n. 1mg/pvä.
:lol2:

Originally posted by Away
Anteeksi offtopic, mutta on pakko esittää Sakkeukselle kysymys tuosta lainauksesta.

Siis lähes tulkoon aina(ko) otat ennen nukkumaanmenoa heraproteiinia + öljyä? :eek:
Hidastaako tuo öljy niin paljon sen proteiinin imeytymistä, että pelkkä herakin sopii siten hyvin "yöproteiiniksi"? Ja imeytyminen tapahtuu näinkin tasaisesti pitkin yötä?

Olen tähän asti vastaanottamieni tietojen perusteella sisäistänyt itselleni käsityksen, jonka mukaan nimenomaan hera ei ole paras vaihtoehto "yöproteiniiksi", vaan maitoproteiini tai soija. :confused:

a. oon niin köyhä ettei oo ollu varaa ostaa maitoprotskuu joka on 2x kalliimpaa noissa paikoissa mistä protskuni ostan :)
b. jos ois ni sekottasin kaseiinin ja heran suhteessa 1:1 jotta tulis löylyaminohappoprofiili, ja näin oon tehny sillonkun on ollu kaseiinia
c. otan öljyn ja heran lisäks aina vähän pähkinöitä jotka nekin hidastaa imeytymistä

Eli en heraa suosittele iltapalaproteiiniksi mutta kyllä silläkin "pärjää" jos syö jotain kiinteetä esim pähkinöitä sen rypsärin (ja kalaöljyn) lisäks. Hera on niin vitun halpaa, 900g 10e ;).

Dragonilla on kyllä pointtia, vaikka esittikin asiansa hauskasti.

Itse sanoisin vielä että pitää muistaa juoda tarpeeksi mehua/ vettä... Ei välttämättä hirveästi alkoholia kuitenkaan.

Re: Re: Vastustuskykyyn boostia

Originally posted by Iivili
1. Tupakoitko?
2. Nukutko tarpeeksi?

Jos 1. kyllä, niin lopeta, jos 2. ei, niin järkkää jotenkin lisää aikaa unelle.

Tupakointi on, ja olisi pirun hyvä lopettaa mutta tähän mennessä sujunut huonoin tuloksin.

Nukun viikonloppuisin / muuten vapaalla 10-12h yössä ja arkisin jää usein jopa 5-6 tuntiin...

Mulla katosi flunssat ja siitepölyallergiakin heikkeni olennaisesti kun aloitin partion. Immuunijärjestelmä menee varmasti kunnolla pumppiin kun viettää viikonlopun mörrimöykkyjen ja metsämikrobien seurassa. Siitä on ollut lehdissäkin juttua, että allergiat on länsimaissa todennäköisesti sen takia yleisiä, kun eletään liian puhtaassa ympäristössä.

MultiTabsia syön säännöllisen epäsäännöllisesti kun muistan, mutta en usko sillä olevan mitään vaikutusta.

Vatsataudissa olin hiihtolomalla Espanjassa, sitä edeltävää sairastumista en edes muista.

lisaksi seuraavat viitteet pubmedista

Low PP, Rutherfurd KJ, Gill HS, Cross ML. Related Articles, Links
Effect of dietary whey protein concentrate on primary and secondary antibody responses in immunized BALB/c mice.
Int Immunopharmacol. 2003 Mar;3(3):393-401.
PMID: 12639817

Chun H, Shin DH, Hong BS, Cho WD, Cho HY, Yang HC. Related Articles, Links
Biochemical properties of polysaccharides from black pepper.
Biol Pharm Bull. 2002 Sep;25(9):1203-8.
PMID: 12230118

Gill HS, Rutherfurd KJ. Related Articles, Links
Immune enhancement conferred by oral delivery of Lactobacillus rhamnosus HN001 in different milk-based substrates.
J Dairy Res. 2001 Nov;68(4):611-6.
PMID: 11928957

Suositut

Back
Ylös Bottom