Originally posted by neliö
Tuloeroista vielä. En lähtisi kokonaan poistamaan tuloeroja – joissain tapauksissa on varmasti syytä jo työntekijöiden riittävyyden takaamiseksi tarjota isompaa palkkaa. Sitä voikin sitten miettiä, onko vaikkapa valkokauluspomon työ niin kamalaa/vaativaa, että siitä täytyy maksaa megapalkka samaan aikaan kun raskasta ruumiillista työtä tekevälle, vaikkapa vuorotyötä tekevälle sairaanhoitajalle, ei riitä paljon muuta kuin lämmintä kättä. En itse kaipaa isoa tilipussia, koska minulla ei ole perhettä eikä tarvetta kerätä ylimääräistä materiaa ympärilleni, vaan riittää, jos pystyn maksamaan vuokran, ruuan ja salikortin. Minua ei myöskään kiinnosta ”mennä siitä missä aita on matalin”, ts. olen valmis tekemään töitä toimeentuloni eteen. Pulma vain on se, ettei tuota työtä kaikille ole: Suomessa on satojatuhansia työttömiä, ja lähipiirissänikin on ihmisiä, jotka eivät sitkeästä etsimisestä huolimatta ole löytäneet duunia, josta saisi toimeentulon – tarjolla on vain nälkäpalkkaisia satunnais-pätkä-määräaikaisduuneja, joiden varassa on vaikea selviytyä.