Foorumilla näyttää vallitsevan epäselvyyttä kuokkavieraiden tarkoitusperistä ja toimintatavoista. En pidä tätä hämmästyttävänä, sillä eihän uutisissa ole mielenkiintoista näyttää niitä rauhallisia mielenosoittajia vaan sitä yhtä riehujaa. Olin itse kuokkimassa 6.12.2003 tarkoituksenani kritisoida yhteiskunnan eriarvoistumista ja eliitin tanssiaisia. Kunnioitan sotaveteraaneja siinä missä muitakin ihmisiä, enkä siis katso osoittaneeni mieltä sotaveteraaneja tai talvisotaa vastaan. Absurdiksihan tuo menisi.
Porukkaa kuokkiksilla yhdistänee huolestuminen suomalaisen yhteiskunnan kehityksestä suuntaan, jossa tuloerot kasvavat eivätkä mahdollisuudet edes perustarpeisiin kuten asumiseen ole yhtäläiset.
Mielenosoittajia oli ehkä 400-500. Valtaosa kuokkavieraista käyttäytyi rauhallisesti, vaikka jokunen tapaus ilmeisesti kävi läimimään virkavaltaa. Itse en ymmärrä enkä hyväksy väkivallan käyttöä poliisia (tai ketään muutakaan) kohtaan tilanteessa, jota poliisi (tai muu) ei ole aloittanut, vaan poliisilla on kanssani yhtäläinen oikeus olla saamatta turpaan. Itse en nähnyt syytä protestoida poliiseja vastaan, etenkin kun nämä käyttäytyivät varsin asiallisesti. Poliisithan ovat enemmänkin keskinkertaisesti palkattua proleväkeä ja (ainakin tällä kertaa) melko viheliäisissä hommissa, eivät yhteiskunnallisen eriarvoisuuden aiheuttajia.
En toki saanut täydellistä kokonaiskuvaa tapahtuneesta, sillä poistuin lämpimämpiin tiloihin parin tunnin kuokkimisen jälkeen. En myöskään pyrkinyt varsinaisesti eturivin paikoille seuraamaan mahdollisia yhteenottoja. Varsinaisia väkivaltatilanteita en nähnyt, tosin pari kertaa poliisi käytti tarpeettoman kovia otteita. Pääosin kuitenkin mielestäni poliisi käyttäytyi tämänvuotisilla kuokkiksilla asiallisesti, ts. ilman mielivaltaista väkivaltaa.
Kummallista mielestäni on tämä väkivaltafantasiointi, joka näyttää monia pakkislaisia riivaavan. Tuolla oli aivan saatanasti mellakkapoliiseja, myös muutama hevoskäyttöinen, ja kadut oli blokattu konteilla ja mellakka-aidoilla. Tuolla varustelutasolla oltaisiin vaivatta saatu kuriin isompikin räyhääjälauma kuin nämä muutamat läpsijät. Mitä te haluaisitte vielä lisäksi? Spollit leikkimään sotaa hippejä vastaan? VPK:n jäädyttämään Senaatintori luistinradaksi? Kovapanosammunnat Helsingin keskustaan? Haluatteko ihan varmasti yhteiskunnan, jossa mielenilmaukset estetään kyynelkaasulla/pippurilla/kumiluodein/vesitykein/rynnäkkökiväärillä?
(kirjoittajalla ei ole pitkää tukkaa)