Vastalihaksittain vai erikseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iriitti
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
Olen tässä miettinyt että kumpi on tehokkaampi tapa treenata: vastalihaksittain (rinta-selkä, hauis-ojentajat jne..) vaiko ihan erikseen, eli selkä yhtenä päivänä, rinta toisena jne. (=mun nykyinen treeniohjelma)?

Olisi ihan hyvä saada myös jotain perusteluja, kun kaikki joilta olen kysynyt asiasta tuntuvat antavan eri vastauksen kuin toiset :confused:

Täällähän niin ei tietenkään käy :lol2:

Itse lopetin vastalihaksittain treenaamisen kun treenin jälkeen illalla tuntui ettei jaksa tehdä muuta kuin maata sängyllä, jos sitäkään :( Muutenkin tuntui ettei kehitystä tapahtunut juuri lainkaan..

Joskus olen koittanut treenata hauiksen ja ojentajat samalla kerralla. Ei tuottanut mitään vaikeuksia, mutta jotenkin silti treeni tuntuu menevän paremmin perille kun treenaan hauiksen selän kanssa ja ojentajan rinnan kanssa.

Rinta+selkä -päivää en ole edes tohtinut kokeilla. Ajatuskin tuntuu liian raskaalta. Tulee yksinkertaisesti liikaa rumbaa yhdelle päivälle ja puhti loppuu jossain vaiheessa kesken.

Originally posted by trebla

Rinta+selkä -päivää en ole edes tohtinut kokeilla. Ajatuskin tuntuu liian raskaalta. Tulee yksinkertaisesti liikaa rumbaa yhdelle päivälle ja puhti loppuu jossain vaiheessa kesken.

Se ongelma minulla olikin, vuorottelin sarjat rinnan ja selän kanssa ja kun olin tehny pari sarjaa kumpaakin (vieläpä raskaimmat liikkeet ensimmäisenä) niin olisin ollut jo valmis lähtemään pois, mutta hampaat irveessä tein loppusarjat :whip:

Rinta&selkä-päivä voi toimia todella hyvin jos ei treenaa hd-treeniä eli lihasryhmä kerran viikkoon. Toimii siis esim niin että viikossa kaksi yläkehon päivää (ja yks jalkapäivä), joina maanantaina punnerrukset ja soudut superina, ja vaikka viparit sivulle, ja perjantaina pystypunnerrus ja dippi leukojen&taljojen kanssa superina. Käsille vois tehä 1-3 liikettä vielä noina päivinä, tai jättää jalkapäivälle millon vain muutama liike superina.

Rinta&selkäpäivää ei tosiaan niin kannata rakentaa että tekee toisen ensin ja toisen sitten. Ei mitään järkeä. Superina kun tekee, voi suorituskyky jopa noussa verrattuna että tekisi vain toista kerrallaan. Esim soutua ja penkkiä vuorotelleen oon ite huomannut kun tuollasella jaolla oon treenannu niin molemmat kulki paremmin kuin erikseen rintapäivänä/selkäpäivänä. Palautumistakin tulee riittävästi sarjojen välillä.

Tällä hetkellä "vastalihaksittain" tulee treenattua kädet olkapää&käsipäivänä olkapäiden (pystypunn.+p.soutu) jälkeen, ja A-treenikierron jalkapäivänä maastavedon jälkeen reiden ojennus- ja koukistuskone ennen hackkia etukäteisväsytyksenä.
Käsiä oonkin treenannu aika pitkään jo superina.

Originally posted by Sakkeus
Rinta&selkäpäivää ei tosiaan niin kannata rakentaa että tekee toisen ensin ja toisen sitten. Ei mitään järkeä.

Mör mör.
Toimii edelleenkin mulle vallan hyvin, vaikka teen ensin toisen, sitten toisen. Vuorottelu kun ei mun mentaliteetille sovi.

Originally posted by Sam225
Mör mör.
Toimii edelleenkin mulle vallan hyvin, vaikka teen ensin toisen, sitten toisen. Vuorottelu kun ei mun mentaliteetille sovi.

Mulla on treeniohjelma sunniteltu vastalihas-periaattella.

MA : Rinta & Selkä
KE : Jalat
PE : Hausi & Ojentajat & Takaolkapäät.

Ensin rinnan sitten selän.. Ajattelin nyt kokeilla jos tekisi ne toisin päin välillä.. Että saisiko selkään enemmän rasitusta kuin toisinpäin. Tuntuu siltä että ei jaksa treenata selkään rinnan jälkeen niin tarpeeks kovaa..

Hauis & ojentajat treenaat aina superina.. toimii hyvin..

Originally posted by Sam225
Mör mör.

Ok, kärjistin liikaa :). Oon kyllä itekin treenannut nuo samana päivinä peräkkäin aikoinaan muutamassa ohjelmassa mutta ongelma tosiaan oli aina se että se kumman tekee jälkimmäisenä, kärsii melkoisesti, ja treeni myös helposti venyy liian pitkäksi. Etenkin jos tuo treenipäivä on rinnan&selän ainoa treenipäivä kierrossa milloin ei ihan kahdella liikkeellä rinnalle ja kahdella selälle välttämättä pärjää. Vuorottelussa säästyy aikaa ja palautuminen nopeempaa.

Mutta jos toimii niin sehän se on pääasia :thumbs:. Sillon kun vuorottelemalla treenaa pitää tosiaan ajankohta valita niin ettei salilla ole paljon ketään kun tavallaan "varaa" kaksi suorituspaikkaa koko ajan kun melko iso osa treenaajista on kuitenkin sellasia, ettei ne viiti tulla kysymään voiko välissä tehä. Tai sitten jos monta änkee tekemään vaikka ylätaljaan niin ei omastakaan treenistä tule mitään kun pitää ootella liian pitkiä aikoja..

Suositut

Back
Ylös Bottom