Nostellaas vanhaa ketjua ylös, jos vaikka joillakin vielä vaivaa samat asiat.
Itsellä ei tuota seinämänpaksuutta eli hypertrofinen ole, mutta laajentumaa kylläkin.
Itsellä juurikin laajentunut sydän, jota hoidettu dilatoivana kardiomyopatiana. Olin 4kk sairaslomalla ja lääkityksenä ACE-estäjä + betasalpaaja molemmat max annoksella. Tuon 4kk aikana olisi pitänyt jo periaatteessa sydämmen lähteä pienenemään, mutta näin ei ole kuitenkaan käynyt. Nyt olen lääkkeet lopettanut ja voinut kuitenkin erittäin hyvin ja treenaamaankin olen päässyt taas vanhaan malliin 5-6x viikossa. MRI kuvissa kävin viime viikolla ja tulokset seuraavat,
(kaikki arvot ovat sitten mitattu MRIssä, joten ovat eivät ollenkaan verrattavissa ultratuloksiin, niitäkin löytyy kyllä vinopino.)
EF vasen 50% oikea 35%, eli tavallista matalammat.
End Diastolic Volume 315ml ja viitearvot 77-195ml
End Systolic Volume 157ml ja viitearvot 19-72ml
Eli molemmat puolet sydämestä selvästä dilatoituneet.. ja tosiaan nuo viitearvot ovat "normi" sohvaperunoille, löysin kuitenkin paljon tutkimuksia netistä missä oltiin huippu-urheilijoita testailtu (voimaharjoittelijoita, kestävyysjuoksijoita ja pyöräilijöitä), mutta näissäkin EDV-ylärajat olivat 220+- 30. Jonkun verran löytyi kyllä myös nettiä kaivellessa äkkikuolematapauksia juuri 21-25v miehillä keillä tuo EDV oli n300 luokkaa. :(
Tosiaan ikää on itsellä vasta 19v ja täysin natikkana touhuttu. Sydän pelaa hyvin eikä toimintähäiriöitä muutamia lisälyöntejä ja rytmihäiriöitä lukuunottamatta.
Alkuviikosta kävin rasituskokeessa, jossa loppulukemat sairaalan vanhaan kuntopyörään 450wattia sykkeen ollessa 206/min ja leposyke ennen suoritusta 44/min
Myös koepalan ottoa odotan, joka onkin viimeinen oljenkorsi. Lääkärit ovat nimittäin pitkälle vaan levittäneet kätensä ja heidän mielestään joko sairaus (Ei mitään oireita) tai täysi luonnonoikku.