Vasemman kammion hypertrpf=??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja insect
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Lääkärin mukaan sydämmeni vasemman kammion seinämä on paksuuntunut. Voiko tämä johtua punttaamisesta?? Ihan kuin olisin joskus täällä lukenut sellaisesta.Kokeilin kyllä etsiä, mutta en löytänyt söörtsillä. Lääkäri ei ollut mikään urheilulääkäri, ja näin ollen ei tästä tiennyt mitään vaan laittoi minut verenpaineseurantaan verenpainetaudin uhan takia. Ja tietenkin muutaman viikon reenitauko :(

Tuskin itse punttaaminen sitä vasenta kammiota laajentaa, vaan syynä on yleensä(punttaajien keskuudessa) anabolisten käyttö, siis jos niitä käyttää. Tuo ongelma löytyy lähes jokaiselta roinaajalta, joka on roinannut pidemmän ajan eli vuosia. Tuon vasemman kammion laajentumisen pystyy toteamaan jo melko hyvin ekg:llä ja parhaiten tietenkin sydämen ultraäänikokeella.

kammion seinämä on paksuuntunut monesti sellaisilla ihmisillä jotka ovat nuoresta iästä asti harrastaneet urheilua.siis ihan ilman doupinkiakin.

neutraali sanoi:
kammion seinämä on paksuuntunut monesti sellaisilla ihmisillä jotka ovat nuoresta iästä asti harrastaneet urheilua.siis ihan ilman doupinkiakin.

Joo, itsekin luin jotain tällaista yhdestä sosiaali- ja terveysalan oppilaitoksen kirjasta. Sen mukaan taisi olla sidekudosta, jota muodostuu sydämeen.

insect sanoi:
Olen 100% natu.
niin minäkin ja silti ultrassa on todettu lievää paksuuntumista. sinullakin on ns urheilijan sydän.

neutraali sanoi:
niin minäkin ja silti ultrassa on todettu lievää paksuuntumista. sinullakin on ns urheilijan sydän.

Mitä lääkäri teki? Määräsikö jotain lääkitystä tai aloitettiinko tarkkailu?

Doggoned sanoi:
Mitä lääkäri teki? Määräsikö jotain lääkitystä tai aloitettiinko tarkkailu?
ei tehty mitään, koska paksuuntuminen oli vähäistä eikä kuulemma ole vaarallista.

edit: osa nuorten urheilijoiden äkkikuolemista johtuu kyseisestä vaivasta(vakavan rytmihäiriön seurauksena) ja silloinhan kaikki yleensä lyödään dopingin piikkiin. vaikka puhdas olisikin, niin douppaajan leimahan siinä hengenlähdön lisäksi tulee:)

neutraali sanoi:

Ok, ja kiitoksia kaikille vastauksista. Pitää silti käydä muutaman viikon ajan siellä verenpainetesteissä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
insect sanoi:
Ok, ja kiitoksia kaikille vastauksista. Pitää silti käydä muutaman viikon ajan siellä verenpainetesteissä.
siis toki se voi olla muukin sairaus, mutta uskoisin että sinulla on sama juttu kuin minulla. ilmoittele tänne sitten miten sulla tuo homma etenee tulevaisuudessa. ois mielenkiintoista tietää.

Sama juttu itselläni kun ultrasivat pumppua lisälyöntien takia, seinämä siis paksumpi kuin normi kansalaisella. Seinämä on kuulemman kuitenkin hyvää lihasta ja siellä ei ollut sidekudosta tms. jaskaa, ja kuulemmaa pumppailee ihan mallikaasti.

Fatso sanoi:
Sama juttu itselläni kun ultrasivat pumppua lisälyöntien takia, seinämä siis paksumpi kuin normi kansalaisella. Seinämä on kuulemman kuitenkin hyvää lihasta ja siellä ei ollut sidekudosta tms. jaskaa, ja kuulemmaa pumppailee ihan mallikaasti.

Eli kannattaa käydä ultraäänessä? Nyt totesivat asian vain pelkällä EKG:llä..

Nostellaas vanhaa ketjua ylös, jos vaikka joillakin vielä vaivaa samat asiat.
Itsellä ei tuota seinämänpaksuutta eli hypertrofinen ole, mutta laajentumaa kylläkin.

Itsellä juurikin laajentunut sydän, jota hoidettu dilatoivana kardiomyopatiana. Olin 4kk sairaslomalla ja lääkityksenä ACE-estäjä + betasalpaaja molemmat max annoksella. Tuon 4kk aikana olisi pitänyt jo periaatteessa sydämmen lähteä pienenemään, mutta näin ei ole kuitenkaan käynyt. Nyt olen lääkkeet lopettanut ja voinut kuitenkin erittäin hyvin ja treenaamaankin olen päässyt taas vanhaan malliin 5-6x viikossa. MRI kuvissa kävin viime viikolla ja tulokset seuraavat,

(kaikki arvot ovat sitten mitattu MRIssä, joten ovat eivät ollenkaan verrattavissa ultratuloksiin, niitäkin löytyy kyllä vinopino.)
EF vasen 50% oikea 35%, eli tavallista matalammat.
End Diastolic Volume 315ml ja viitearvot 77-195ml
End Systolic Volume 157ml ja viitearvot 19-72ml

Eli molemmat puolet sydämestä selvästä dilatoituneet.. ja tosiaan nuo viitearvot ovat "normi" sohvaperunoille, löysin kuitenkin paljon tutkimuksia netistä missä oltiin huippu-urheilijoita testailtu (voimaharjoittelijoita, kestävyysjuoksijoita ja pyöräilijöitä), mutta näissäkin EDV-ylärajat olivat 220+- 30. Jonkun verran löytyi kyllä myös nettiä kaivellessa äkkikuolematapauksia juuri 21-25v miehillä keillä tuo EDV oli n300 luokkaa. :(

Tosiaan ikää on itsellä vasta 19v ja täysin natikkana touhuttu. Sydän pelaa hyvin eikä toimintähäiriöitä muutamia lisälyöntejä ja rytmihäiriöitä lukuunottamatta.
Alkuviikosta kävin rasituskokeessa, jossa loppulukemat sairaalan vanhaan kuntopyörään 450wattia sykkeen ollessa 206/min ja leposyke ennen suoritusta 44/min
Myös koepalan ottoa odotan, joka onkin viimeinen oljenkorsi. Lääkärit ovat nimittäin pitkälle vaan levittäneet kätensä ja heidän mielestään joko sairaus (Ei mitään oireita) tai täysi luonnonoikku.

^ sopiiko kysyä, että minkälaista urheilutaustaa sulla on? Ootko esim harrastanu kestävyysurheilua pienestä pitäen? Miten tuo on alunperin löydetty?

^ sopiiko kysyä, että minkälaista urheilutaustaa sulla on? Ootko esim harrastanu kestävyysurheilua pienestä pitäen? Miten tuo on alunperin löydetty?
Pikkupojasta asti pelattu jääkiekkoa 16v asti jonka jälkeen puntit vei miehen kiekkopiireistä pois. Kuitenkin aerobinen/anaerobinenkunto on ollut suhteellisen hyvä. Esim viimeisenä kiekkovuotena testeissä 3500m cooperissa. Ja nyt tavoitteena ollut nuorten CBB-kisat.

Sairastin 3vuotta sitten kroonisen munuaiskerästulehduksen, joka ei tällä hetkellä ole akuutissa tilassa. Viimesyksynä löydettiin myös kilpirauhasen vajaatoiminta, joka selitti kovan väsymyksen. Normaali unentarve oli tuolloin 12h + 2-3h päiväunet. Väsymys ei kuitenkaan häipynyt vaikka tyroxiini aloitettiin. Suvussa on tuota kilpirauhsen vajaatoimintaa ja myös hiippaläpän jtn toimintavikaa niin ajattelin sitten vain varata ajan kardiologille joka sitten ultrassa huomasin viime kevät-talvella tuon poikkeuksellisen suuren sydämmen tai lähinnä vasemman kammion.
Ultrassa vasemmankammion suurin poikkimitta 70mm ja tutkimusmateriaalin mukaan 58mm ehdoton yläraja. Tuon seurauksena lähetettä eteenpäin keskussairaalaan, jossa nyt otettiin sitten nämä testit.
Olen myös käynyt Tampereen Sydänkeskuksessa, missä ei oikeen olla osattu selittää tilannetta.

Kuitenkin parhaat ohjeet ovat tulleet keskussairaalasta viidentoista minuutin vastaanottoajan yhteydessä. "Mitä hormooneja käytät", "6kk päästä uusi kontrolli" ,"ei täälä mitään poikkeavaa ole".
Sinänsä huvittavia lausahduksia kun muuten ollut jatkuvasti 1,5h-2h lääkärikäynneillä yksityisellä puolella + viikottain 3kk ajan verikokeissa ja yritetty tosissaan selvittää mikä on vialla jne.

Kuulostaa kyllä aika erikoiselta tapaukselta.

Itse en kyllä taatusti osaa sanoa mitään sellaista, mitä ammattikardiologi ei osaisi. Varsinkaan kun en ole itse kliinikko. Minulla on kyllä sellainen käsitys, että voimaharjoittelu lisää pääasiassa tuota seinämäpaksuutta kun taas kestävyysurheilu voi lisätä kammiotilavuutta. Jos kuitenkin EF jää normaalista niin silloinhan kyseessä voi olla jonkinasteinen vajaatoiminta. Paitsi että suuremmalla diastolisella tilavuudella senkin raja-arvot lienevät jokseenkin erilaiset. Sinänsä hyvä, ettei tämä näy normaalissa elämässä (eikä edes EKG:ssä?) mitenkään.

Toivon mukaan saat tilasta jonkinlaisen lopullisen selvityksen! Viimeistään sen biopsian jälkeen.

(Sulla varmaan on aiheesta kaikenlaista lukemista mutta voin ehkä laittaa tulemaan jotain lisäinfoa jos haluat. Laita vaikka yv:tä, mikäli kiinnostaa)

Suositut

Back
Ylös Bottom