Vasarakääntö vs. hauiskääntö tangolla myötäotteella

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalle2
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Minä ihmettelen sitä, että miten jotku voivat pitää myötäotekääntöä forkkuliikkeenä?

Siksi koska se tuntuu forkuissa? :arvi:

Koska se olkavarrenlihas kulkee hauiksen alla, niin sitä voi olla vaikea erottaa kummassa se tuntuu, hauiksessa vai siinä. Sen kyllä näkee peilistäkin supistuuko se hauis vai ei, jos sellaisen omistaa eikä ole järkyttävää määrää läskiä päällä. Seisopa sivuttain peiliin ja huomaa ero!

Oon aina mieltänyt hammer-käännön nimenomaan hauisliikkeeksi. Nyt kun tämän ketjun lueskelin, aloin asiaa tietenkin pohtia uudessa valossa ja ottaahan se ranteisiinkin toki. Kuitenkin juuri myötäotekäännöt ottavat meikäläisellä saakelin paljon (jopa kivuliaasti) ranteisiin, ja sarja loppuu ranteiden väsähtämiseen ennen hauiksia.

Hammerisarja sen sijaan loppuu tasan tarkkaan hauislihaksen väsymiseen. Saa sillä tosi hyvin hauiksiin tuntumankin. Itseäni en lukisi myöskään erityisen "vahvaranteiseksi", päinvastoin. Kun joku tällä spekuloi sitä, ottaako ko. liike sitten kyseisellä treenaajalla enemmän ranteeseen kuin hauislihakseen.

Siis myötäotekääntö tangollahan ottaa forkkuihin niin perkeleesti. Uskomattomassa tulessa parin tiukan sarjan jälkeen.

joo, toi on yllättävän kova liike :rock:

ja @winnie the poo mä en pidä peukaloja tangon ympärillä vaan tangon päällä, mulla ainakin toimii se paremmin

Itse teen juuri forkuille rannekäännön lisäksi taljassa hauista myötäotteella, aivan helvetillinen liike. Ei voi sanoin kuvailla sitä tunnetta kun vähän pidemmän sarjan jälkeen laskee kädet alas ja alkaa forkuissa tykyttämään ja lihat(:jahas:) turpoamaan.

minä oon aina tehny myötäote hauista yllätys yllätys hauis liikkenä. hyvä pumppi tulee hauiksiin, mutta valitettavasti tulehduttaa taipeetkin aika tehokkaasti. 5viikkoon ei ole oikein mitään hauis liikettä voinut kunnolla tehdä. forkkuihin tuo liike ei ota nimeksikkään, ainakin jos tekee suhtellisen pienillä painoilla pitkää sarjaa. en tiedä miten sitten raskailla painoilla ottaisi.

niin ja jos niitä forkkuja haluaa reenata niin parhaita on suorat liikket niille. rullaukset, puristelut, rannekäännöt jne.... hammerkääntökin on hauisliike, hyvä voimanhankintaan hauiksille(ainaki ahola tyyli eli kropan edessä käsi kerrallaan) ku on helppo käyttää isoja painoja ja pikku vipillä vielä isompia ..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Voihan se periaatteessa olla niinkin että jollain ihmisellä on geenit mutatoituneet niin että henkilön lihakset kiinnityskohtineen poikkeavat kaikista muista ihmisistä, jolloin lihakset myös suorittavat eri liikkeitä kuin yleensä.:rolleyes:

Brachioradialiksesta:

The brachioradialis is a stronger elbow flexor when the radioulnar joint (forearm) is in a midposition between supination and pronation. When the forearm is pronated, the brachioradialis is more active during elbow flexion since the biceps brachii is in a mechanical disadvantage.
( http://www.exrx.net/Muscles/Brachioradialis.html )

Hauiksesta (biceps brachii):

The biceps brachii is a stronger elbow flexor when the radioulnar joint (forearm) is supinated. The biceps brachii is a stronger forearm supinator when the elbow is flexed.
( http://www.exrx.net/Muscles/BicepsBrachii.html )

Olkavarrenlihaksen (brachialis) paikan ja kiinnityskohdan voi katsoa tuolta:
http://www.exrx.net/Muscles/Brachialis.html

no vitunko minä sille teen jos myötäote ottaa hauiksiin ja ei forkkuihin nimeksikkään. hammeriaki voi mennä tekemään forkkuille mutta enemmän se jerkkua vaatii hauiksilta että sen saa veivattua ylös, ei siinä paljoa vahvat forkut auta, jos ei oo jerkkua hauiksessa se ei liiku mihinkään. miksei siis ennemmin tee suoraan niitä forkkuja rasittavia liikkeitä kuin että rasittaisi niitä ns epäsuorilla liikkeillä? ennemmin minä tekisin käsipäivän liikkeinä hammerit sun muut myötäote vemputukset ja sitte niille forkuille jotkut ihan omat liikkeensä jos niitä haluaa veivata.

Uskon ettei ota forkkuihin jos niin sanot. Sen vasaran ei teoriassa pitäisi ottaa kuitenkaan ensisijaisesti hauikseen, olkavarrenlihakseenkin ehkä peräti enemmän. Itse kun teen vasaraotteella ja katson peilistä niin hauis ei tosiaan supistu kuten hauisliikkeissä. Se on ihan selkeä silminnähtävä ero. Sitten taas jos olkavarrenlihas on pumpissa niin se tuntuu juuri siltä kuin hauis olisi, koska se kulkee sen alla. Ja sattuu taipeisiinkin välillä, koska kiinnittyy sinne.

edit. ja juu, itsekin teen forkuille (pääasiassa) ihan muita liikkeitä.

no vitunko minä sille teen jos myötäote ottaa hauiksiin ja ei forkkuihin nimeksikkään. hammeriaki voi mennä tekemään forkkuille mutta enemmän se jerkkua vaatii hauiksilta että sen saa veivattua ylös, ei siinä paljoa vahvat forkut auta, jos ei oo jerkkua hauiksessa se ei liiku mihinkään. miksei siis ennemmin tee suoraan niitä forkkuja rasittavia liikkeitä kuin että rasittaisi niitä ns epäsuorilla liikkeillä? ennemmin minä tekisin käsipäivän liikkeinä hammerit sun muut myötäote vemputukset ja sitte niille forkuille jotkut ihan omat liikkeensä jos niitä haluaa veivata.

Komppaan neutraalia. Teininä kasvattelin hauiksia hammereilla jumalattomilla painoilla heijaamalla ja tulosta tuli. Forkkuihin kyseinen liike ei juuri ottanut tai ainakaan se ei tuntunut. Vaikka kuinka kaivetaan kaaviota esiin, niin mun mielestä hammerin tekeminen forkuille on vähintäänkin outoa, koska siihen tarkoitukseen on parempiakin liikkeitä.
Hauiskääntö myötäotteella on kuitenkin edelleen mun favoritteja reenin loppuun hauiksille, koska se supistaa eri tavalla kuin vastaotteella tehtynä.
Toki se ottaa myös jonkin verran forkkuihin, mutta jäätävän poltteen sillä saa lopuksi myös haukkareihin.

Ehkä olen friikki, so not kunhan pala kasvaa :rolleyes:

Niin siis tuo myötäote hauis ottaa sinne brachialikseen pääasiassa joka sijaitsee siellä hauiksen alla, joten ihan oikein se on että se siellä hauiksen tiennoilla tuntuu.

Ja tuossa vasara otteessa se brachioradialis on se ns. pääsuorittaja, vaikka kyllähän se hauis ja brachialiskin ovat mukana varsin voimakkaasti sitä kyynärniveltä koukistelemassa.

Mutta mitäpä näistä väittelemään, pääasia että vääntää niin että tuntuu. Eipi se silloin voi pahasti metsäänkään mennä, jos se tuntuu siellä missä sen tuntuvan haluaakin.

hammerkääntökin on hauisliike, hyvä voimanhankintaan hauiksille(ainaki ahola tyyli eli kropan edessä käsi kerrallaan) ku on helppo käyttää isoja painoja ja pikku vipillä vielä isompia ..

Käytätteks isompia painoja hammerkäännössä kuin normaalissa hauiskäännössä käsipainoilla?
Päätin tänään kokeilla uutena liikkeenä hammerkääntöä ja ajattelin tehdä samoilla painoilla kuin hauiskääntöä käsipainoilla. Tuntui varsin kevyeltä tehdä. Onks täs hyvä käyttää isoja painoja, ja kuinka hyvä liike ylipäätänsä tää on, kannattaako ottaa ohjelmaan mukaan?

Onko muuten väliä tekeekö istuen vai seisaaltaan, kumpi on parempi variaatio?

Käytätteks isompia painoja hammerkäännössä kuin normaalissa hauiskäännössä käsipainoilla?
Päätin tänään kokeilla uutena liikkeenä hammerkääntöä ja ajattelin tehdä samoilla painoilla kuin hauiskääntöä käsipainoilla. Tuntui varsin kevyeltä tehdä. Onks täs hyvä käyttää isoja painoja, ja kuinka hyvä liike ylipäätänsä tää on, kannattaako ottaa ohjelmaan mukaan?

Onko muuten väliä tekeekö istuen vai seisaaltaan, kumpi on parempi variaatio?

Kyllä siinä yleensä isommat romut menee. Hyvä kikka on kääntää siellä liikkeen loppuosassa nyrkin kämmenpuoli itseäsi kohti. Joskus on hyvä myös laittaa enemmän romua ja heilua kuin heinämies, jolloin voi ottaa negatiivisesta vaiheesta kaiken irti, toisinaan taas tehdä pienemmillä puhtaammin. Vaihtelu tekee hyvää.

minusta hammerin oikea suoriutus tekniikka on kyseisessä linkissä eli tossa kropan edessä liikutellaan painoa, jokainen saa kohtuu painot liikkeelle tossa liikkeessä. http://www.youtube.com/watch?v=KjbJ0Eqvs3o

tolla vapaalla kädellä on hyvä esimerkiksi nojata vaikka säädettävän penkin selkänojaan tai vastaavaan ettei kropalle tulisi niin paljoa ikävää kiertoliikettä. hammer on nimenonoman massa/voimanhankintaliike siinä missä tanko hauis jne.... keskitetyt yms on sitten siihen loppuhinkkailuun hyviä.

jos tekisin kyseistä liikettä niin tekisin joka toinen tai kolmas viikko tolla tyylillä. tuossa liikkeessä on kuitenkin jänteet kovilla isojen painojen takia. joka viikko jos tekee niin saattaa tulla ongelmia taipeiden kanssa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom