Vasarakääntö vs. hauiskääntö tangolla myötäotteella

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalle2
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Ja ranteenojentajat/-koukistajatkaan tuskin rasittuu juurikaan kun ranne on liikettä tehdessä paikoillaan.

No mikä luonnonvoima sitten pitää ne ranteet suorassa ja tasapainossa, jos ei ranteenojentajat ja koukistajat?

Yhtälailla voisin väittää, että kun selkäni muoto ei juurikaan muutu maastavedon aikana, ettei selkälihakseni rasitu.

Aika henkilökohtaista se on kumpi ottaa enemmän forkkuihin. Itselläni ottaa hammeri enemmän hauiksiin, mutta forkkuihinkin jonkin verran. Myötäotetta en ole koskaan kokeillutkaan. Mutta pääsääntöisesti itse treenaan forkkuja rannekäännöllä. Tällä hetkellä ei kyllä ole ohjelmassa lainkaan, sillä forkut on mukana jossain määrin oikeastaan kaikissa yläkropan vetävissä liikkeissä, sekä mavessa.

Ite vedän hammereita hauispäivän lopuksi nimen omaan sen takia että hauikset on niin loppu että veto tulee kahta kauheammin forkuille. Myötäote niin kuin vastaotekkin suoralla tangolla tekee niin helvetin kipeetä tonne jonnekkin värttinäluun tietämille että en rupee itteeni sillä enempää rikkomaan :D

Entäs hammer+loppuojennettu supistus eli käden kääntö vastaotteeksi maksimaalisesti. Ainakin perille menee huminalla.

Hauis kyllä pumppaantuu hurjana ja suht. isoja romuja voi käyttää. Pidän kyllä valikoimassa.

Onko tolle liikkeelle nimeä/miten fysiologisesti fiksua tehdä?

Ite teen kumpaakin haukka treenin päälle.
Ekaks myötäotteella taljassa(tuntuu hyvin forkuissa), sitten hammer kääntöjä(tässä vaiheessa alkaa olemaan haukat ja forkut aikas puuduksissa).

Onko tolle liikkeelle nimeä/miten fysiologisesti fiksua tehdä?

Niin. Hauiksen toinen pääasiallinen tehtävä on käden supinaatio liikkeen tekeminen, eli kyynärpäästä kyynärvarren kääntäminen, siten että kämmen kääntyy ylöspäin. Eli mitä enemmän käännät käsipainoa hauiskäännössä "vastaotteen suuntaan" (tai miten sen sanoisi, pikkurilli sisäkautta kohti olkapäätä), sitä tiukemman supistuksen hauikseen saat aikaan.

Kokeilkaa vaikka, pistäkää käsi kyynärpäästä koukkuun ja pyöritelkää rannetta suuntaan ja toiseen ja jos omaatte paljain silmin nähtävän hauiksen, näette miten se toimii ja supistuu kun käännätte kättä supinaatiosuuntaan.

No faktahan on, että kun hauiskääntöä tekee myötäotteella, on pääsuorittajana brachialis, vasaraotteella brachioradialis ja vasta otteella sitten itse biceps brachii. Tottahan nuo kaikki avustavat toisiaan ja ovat aina mukana liikkeessä kun käsiä koukistellaan.

Se että jollain tuntuu toisessa sama liike hieman toisessa paikassa kuin toisella, on vain näitä yksilöllisiä eroja, mistä onpi turha kinastella.

edit. ja TJJ tuossa jo hyvin mainitsikin, että myös kyynärvarren supinaatio, eli kämmenen ylöspäin kiertäminen on myös hauiksen tehtävä ja hauis osallistuu myös hitusen käden loitonnukseen ja olkanivelen koukistukseen.

Ranteisiin sattumisesta / ottamisesta tuli mieleeni, että EZ-tangolla eli käyrätangolla nivelet säästyy aika hyvin, sillähän varmaan suurin osa tekee mutta näkee kyllä suorallakin tangolla tehtävän. Omat kädet ei ainakaan "kestä" vasta- eikä myötäotekääntöjä suoralla tangolla.

:offtopic: Veikkaisin, että tässäkin on kyse eri ihmisten lihastasapainosta kyse. Ne, kellä on vahvat forkut ottaa hammerkääntö hauikseen reilusti, kun taas "heikot" forkut omaavat henkilöt saavat hammerista kovin hittiä forkkuihin. Veikkaisin, että suurin osa porukasta kuuluu juurikin tuohon jälkimmäiseen porukkaan

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Juu vai?
http://exrx.net/WeightExercises/Brachioradialis/BBReverseCurl.html

Toi tukee myös omaa havaintoani.
-Myötäotteella ottaa forrkuihin oikein kunnolla, eikä paljoa muualle. -Hammerilla eniten forkkuun, mutta hauis ja brachialis alkaa tulla enemmän mukaan.
-Vastaotteella sitten hauis on eniten töissä.

Joo kyllä toi myötäotteella tehtävä hauiskääntö ottaa eniten forkkuihin. Itellä ei ainakaan hauberissa tunnu juuri ollenkaan kun tuota tekee.

:offtopic: Veikkaisin, että tässäkin on kyse eri ihmisten lihastasapainosta kyse. Ne, kellä on vahvat forkut ottaa hammerkääntö hauikseen reilusti, kun taas "heikot" forkut omaavat henkilöt saavat hammerista kovin hittiä forkkuihin. Veikkaisin, että suurin osa porukasta kuuluu juurikin tuohon jälkimmäiseen porukkaan

Ekillä on näkemystä. Toisilla toiset lihakset toimiin "paremmin" ja toiset heikommin. Eli siis henkilöllä A voi hauiskääntö tavalla X tapahtua enemmän rappioradialiksen toimesta, kun henkilöllä B brachialis tekee isomman osan.

Tai vertauskuvallisesti joku kyykkää puristamalla enemmän perseellään. Toinen käyttää enemmän etureisiä ja takareittä, mutta vähemmän pakaraa.

Edit: Eli myös risumies on asian ytimessä. Kaikki ne lihakset on kyynärpään koukistuksessa mukana, halusi tai ei, oli käsien asento mikä tahansa. Mutta mikä toimii missäkin asennossa eniten on varmasti hyvinkin yksilöllinen juttu.

Voimahousu: -Kyllä mä rohkeasti pidän mielipiteeni vaikka exrx toista pyrkii väittämäänkin. Eli valitsen vaihtoehdon juu.

Voimahousu: -Kyllä mä rohkeasti pidän mielipiteeni vaikka exrx toista pyrkii väittämäänkin. Eli valitsen vaihtoehdon juu.
Tää on varmaan näitä yksilöllisiä eroja. Mulla on tossa liikkeessä kyynärvarret niin hirveässä tulessa, ettei mitään brachialiksia pysty ajattelemaankaan.

Samaa mieltä tuosta että toi olkavarrenlihas rasittuu eniten tuossa myötäotekäännössä. Muistaakseni jossakin T-Nationin artikkelissakin väitettin myös näin.
Ei muuten olisi mikään ihme, koska tuon olkavarrenlihaksen ainoa tehtävä on kyynärvarren koukistaminen. (Ja hauishan on tuossa liikkeessä asemassa jossa se yksinkertaisesti ei voi toimia.) Forkkujen rasittuminen on sitten kiinni siitä missä kunnossa ne on. Itsellä ei tuo pahasti forkuissa tunnu, ei ainakaan niin että se olisi se rajoittava tekijä. Ei muuten edes hammer-käännössä.

quottaan lihaskuntoharjoittelun anatomia - kirjaa

"Hauiskääntö myötäotteella:
Pääsuorittajina ovat kaksipäinen olkalihas, olkavarrenlihas, ja olka-värttinäluulihas. Tämä liike rasittaa myös ranteiden ja sormien ojentajalihaksia."

Mulla loppuu vasarakäännössä aina voimat ensin hauiksesta, ei juuri tunnu forkuissa, vaikka kohtalaisen isot raudat liikkeessä liikkuukin. Vastaote taas tuntuu eniten ranteissa.

Mä oon tehnyt tota hauisliikkeenä jo monta vuotta, keskitettynä aivan loistava...
Jeps. Itse pidän rintatuetusta versiosta, hauikset huutaa leipää sen johdosta.

Täytyy kyllä sanoa, etten tiedä ketä uskoa, kun mielipiteet ja faktat vaihtelevat laidasta laitaan. Mä olen nimenomaan treenannut hammerkääntöjä hauiksia ajatellen. Ei voisi kuvitellakaan, että pääsääntöinen kohde olisi forkut. Eikä meikäläiselläkään ole todellakaan mitkään vahvat forkut, että hauis hyytyisi sen vuosi ensin.

Kyllä hammerkääntö on hauisliike, sanokoot muut mitä vain. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom