Varustesodat yms.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Erikoinen asenne kylläkin, ettei oman lajin arvostus/arvostuksen puute merkitse mitään.

Jos arvostusta tulee on se toki hienoa, mutta jos sitä ei tule, ei se minua haittaa, koska olen oppinut pitämään harrastuksesta niin paljon ettei minun tarvitse kalastella kehuja. Kattokaa mua! Minä nostan näin paljon.

Kuten aiemmin sanoin, kilpaillut en vielä ole, mutta ehkä joku päivä. Joka tapauksessa treenaan tosissani ja seuraan lajia aktiivisesti.

Olet oikeassa. Mun ei pitäis sanoa mitään. Sinä olet paljon oikeampi mies kehittämään lajia. Sun viihdyttämiseksihän, oi aktiivinen lajin seuraaja, me täällä ollaan. :lol2:

Kerrohan nyt että kuinka "sisällä" lajissa pitää olla, että saa mielestäsi esittää kritiikkiä vai saako sitä esittää ollenkaan?

En mä sun YT:stä ja varusteista välitä. Koita käydä vaikka edes yhdet kisat, missä tahansa liitossa, niin mun mielestä sä olet "sisällä" lajissa. Jos sä taas olet niitä, jotka häpeää omaa YT:tä (turhaan voinen lisätä) eikä ikinä uskalla lavalle, vaan huutelee lajin ulkopuolelta parannusehdotuksia, niin tuskin kovin moni sua vakavasti ottaa. Paitsi toiset samanlaiset. Miksi et muuten ole kilpaillut? Odotatko, että laji muuttuu, jotta voit istua valmiiseen pöytään?

Tuolla kädet taskussa seisomisella tarkoitat ilmeisesti itseäsi, sillä kritiikin esittäminen ja keskustelun herättäminen saattaa olla jo jonkunmoinen alku muutoksen tiellä.

Joo varmasti ne sieltä SVNL:n johdosta seuraa silmä kovana, josko ent. roinaforumilta tulisi lajille pelastajia. Mietippä hetki, miten minä esitän kritiikkiä esim. SVNL:lle.

Sinullehan ei ole millään muulla väliä, kunhan kaikille nostajille saman liiton sisällä pätevät samat säännöt.
Kun kaikki on sallittu niin kaikkea saa tehdä ja kokeilla ilman että se on huijaamista. Tähän se lopulta menee sinun tyylilläsi.

Lähdetään rehdistä kilpailusta kilpailijoiden kesken. Sinulla on sitten ilmeisesti jotain tätä vastaan. Hetkinen nyt sentään! Jos jokainen urheilija olisi yhtä rehellinen kuin minä, maailmassa ei olisi tarvetta doping-kontrollille. Ja koska en ole yhtään varustetta keksinyt, voin sanoa myös, ettei voimanoston varusterumba olisi alkanut. Mä en olisi ollut se, joka parempien tuloksien toivossa tunki aikoinaan tiukkoja farkkusortseja verkkareiden alle. Pätee lajiin kuin lajiin. Jätin futiksenkin aikoinaan kesken, kun en oppinut paidasta repimistä ja filmaamista. :D Joo syytä sä vaan minun kaltaisiani ihmisiä.

Politics of powerlifting

Asiaa mm. tuosta olympia-asiasta ja siinä samassa varusteista. Siinä olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että varusteiden käyttöön on saatava selvät, reilut rajat ja jätettävä merkittävästi nostoa auttavat pois. Esimerkiksi juuri vyö ja polvi- ja rannesiteet sallittava, jotka ovat selkeästi turvallisuuden kannalta varteenotettavia.

Jos nyt omaa kantaani haluan tuoda esille käynnissä olevaan keskusteluun (jonka perimmäistä aihetta en kovin tarkkaan edes tiedä), niin en voi. Minun pitäisi ensin nostaa kisa varusteilla ja ilman. Tai edes kokeilla varusteita. Ja mitä enemmän puvussa on sitä vieteriä, josta monet täällä kovasti puhuvat, sitä enemmän se tekee eroa raw-tulokseeni. Se kieltämättä vähän pelottaa, nostaa ylisuuria rautoja siis. Näiden kisojen jälkeen voisin ehkä ottaa kantaa siihen, kumpaa suoritusta arvostan enemmän. Kriteerit olisivat tietenkin omiani, kuten kisan rankkuus yms.

Force sanoi:
Eiköhän tässä tarkoitettu implantteja, syntholia ja muita vastaavia keinoja.
Juu niin tarkoitettiin, mutta tunkeehan ne jotkut voimanostajat pumpulia ym varusteisiinsa :) . Peffaan oikein paksu tyyny niin pysyy paremmin perse kiinni penkissä.No ei vaan vakavasti kyllähän näitä virittäjiä on jäänyt kiinnikin.

N.O.Kummonen sanoi:
En mä sun YT:stä ja varusteista välitä. Koita käydä vaikka edes yhdet kisat, missä tahansa liitossa, niin mun mielestä sä olet "sisällä" lajissa.
Miksi et muuten ole kilpaillut? Odotatko, että laji muuttuu, jotta voit istua valmiiseen pöytään?
Oon treenannut voimapainotteisesti vasta vähän aikaa. En häpeä YT:täni, muttei siinä kehumistakaan ole. Tietyn tason haluan saavuttaa ennenkuin harkitsen kilpailemista tosissaan ja uskon että siihen menee vuosi pari. Täytin just 23 vuotta eli aikaa on vielä kilpaillakin.

N.O.Kummonen sanoi:
Olet oikeassa. Mun ei pitäis sanoa mitään. Sinä olet paljon oikeampi mies kehittämään lajia. Sun viihdyttämiseksihän, oi aktiivinen lajin seuraaja, me täällä ollaan. :lol2:
No en ehkä ole paras ihminen sanomaan miten lajia tulisi kehittää.
Minun mielestäni jotain kuitenkin pitäisi tehdä, jotta voimanosto saisi lisää näkyvyyttä muutenkin kuin doping-uutisoinnin muodossa ja lajin suosio ja arvostus kohoaisi.
Eikä sen tarvitse tarkoittaa mitään "kehujen kalastelua" vaan lajin ja kilpailujen kehittämistä mielenkiintoisemmaksi.

Olisiko sinusta huono asia jos lajin pariin tulisi lisää kilpailijoita ja katsojia?
Olisiko huono asia jos olisi vain yksi liitto, ilman varusteita ja tiukalla doping-testauksella?
Olisiko huono asia jos voimanostosta tulisi olympialaji ja kaikki parhaat nostajat saataisiin samoihin kisoihin ja tulokset vertailukelpoisiksi?

Aika optimististahan tuollaista kehitystä on odottaa, mutta kehitys loppuu tyytyväisyyteen vai mitä?
Tosin sinullehan voimanosto on vain "itserakkautesi ilmentymä" ja koska et kaipaa arvostusta itsellesi etkä lajille niin aivan sama kai se sitten on montako niitä liittoja, varusteita, kilpailijoita ja katsojia on...

Pecman sanoi:
Olisiko sinusta huono asia jos lajin pariin tulisi lisää kilpailijoita ja katsojia?
Olisiko huono asia jos olisi vain yksi liitto, ilman varusteita ja tiukalla doping-testauksella?
Olisiko huono asia jos voimanostosta tulisi olympialaji ja kaikki parhaat nostajat saataisiin samoihin kisoihin ja tulokset vertailukelpoisiksi?

Vastaan nyt tähän vaikkei minulta kysyttykkään.
Olisihan se hyvä jos lajin pariin tulisi lisää kilpailijoita ja katsojia, mutta itselleni sillä ei ole kuitenkaan mitään väliä. Ei tule koskaan tuollaista mainitsemaasi liittoa. Sen voi katsoa myös positiiviseksi puoleksi, että on valinnanvaraa kilpailla sellaisessa liitossa missä haluaa. Jenkit haluavat tehdä hommaa niinkuin tekevät ja hittoakos siinä sitten.

Tosin sinullehan voimanosto on vain "itserakkautesi ilmentymä" ja koska et kaipaa arvostusta itsellesi etkä lajille niin aivan sama kai se sitten on montako niitä liittoja, varusteita, kilpailijoita ja katsojia on...

Itseasiassa meikälle se on ihan sama. Nostelisin painoja samalla tavalla voimanhankintamielessä kuin nytkin vaikkei koko voimanostoa lajina olisi olemassakaan, ja vaikka pitäisi treenata yksinään kellarissa. Olettaen, että olisin kuitenkin jostain saanut tämän treenitietouden minkä nyt omaan. Voimanoston treenaaminen on vaan hauskaa.

Niin kauan, kun voimanosto, kehonrakennus tai mikään muukaan laji on niin epäluotettava doping-aineiden käytön suhteen, että se on ensimmäinen asia mikä siitä tulee lajiin tutustumattomalle mieleen, en näe mitään syytä sen kehittämiseen ja esille tuomiseen muuna kuin sirkuksena

Pecman sanoi:

Miten saat sen tiukan testauksen muuallekin kuin Suomeen? Et mitenkään.
Eikös nyt IPF:n MM-kisoissa ole ne parhaat nostajat ja tulokset vertailukelpoisia? Ilmeisesti tarkoitit kuitenkin parhaat myös WPO:sta ja heidän tuloksiaan.

jarre55 sanoi:
Kohtahan maailman suurin penkiltä nostettu rauta on isompi kuin suurin maasta vedetty rauta.

Olen tämän ennenkin sanonut, joten sanotaan vielä kerran. Kuinka monta pelkkään vetoon panostavaa tiedät? Jos joku panostaisi pelkästään vetoon ja kävisi pelkästään vetokisoja, niin voisi olla mahdollista että vedossakin romut ovat suuremmat. En todellakaan kiellä varusteiden osaa ja suuri osa onkin.. ja mielestäni kehitys menee väärään suuntaan.

Katsoiko joku nelosen uutisia (voi olla että oli muissakin uutisissa). Pikajuoksijoille (ainakin USAn) on 4 vuoden tuotekehittelyn jälkeen tullut uusi juoksutrikoo. Tukee paremmin lihaksia, auttaa pitämään juoksu asennon loppuun asti paremmin ja näin ollen auttaa parempiin tuloksiin, ja kaikki ovat kehuneet sitä parhaimmaksi.
Vaikka varusteet ovat erilaisia, niin kyllä lähes jokaisessa urheilulajissa kehitetään aina vaan parempia varusteita, joilla saa parempia tuloksia aikaiseksi.
Juu ja tiedetään, voimanostovarusteet ovat enemmän aktiivisia. Mutta päämäärä on kuitenkin sama, tulosten parantaminen varusteiden avulla.

Raven sanoi:
Olen tämän ennenkin sanonut, joten sanotaan vielä kerran. Kuinka monta pelkkään vetoon panostavaa tiedät? Jos joku panostaisi pelkästään vetoon ja kävisi pelkästään vetokisoja, niin voisi olla mahdollista että vedossakin romut ovat suuremmat. En todellakaan kiellä varusteiden osaa ja suuri osa onkin.. ja mielestäni kehitys menee väärään suuntaan.

Mä en usko, että tulokset vedossa radikaalisti paranisi, jos jotkut, hyvätkin vetotyypit, panostaisivat pelkkään vetoon. Mun filosofiani on se, että ihmisen voimatuotto-ominaisuudet eivät ole paljoakaan parantuneet esim. 70-80 luvusta... eli nostajat pari-kolmekymmentä vuotta sitten olivat lähes yhtä vahvoja kuin nykypäivän mestarit... Katz, Reinhoudt, Inaba,Pacifico...Katzin 1100 on muuten vieläkin voimassa oleva enkka.

Varusteet ovat kehittyneet eniten...toki lääketiedekin on pikkuisen kehittynyt, mutta koska vedossa tunnetusti ei saa varusteista niin suurta hyötyä kuin penkissä/kyykyssä... siihen perustuu se, että vetotulokset ovat jääneet "jälkeen" kehityksessä penkki- ja kyykkytuloksista.

Itse joskus kokeilin jaksoja, joissa keskityin johonkin kolmesta lajista. Vedossa ei ollut mainittavaa kehitystä, mutta penkissä painotus auttoi, kun "penkkijaksolla" vähensi kyykkäystä. Taisi päästä olkapäät helpommalla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Raven sanoi:
Katsoiko joku nelosen uutisia (voi olla että oli muissakin uutisissa). Pikajuoksijoille (ainakin USAn) on 4 vuoden tuotekehittelyn jälkeen tullut uusi juoksutrikoo. Tukee paremmin lihaksia, auttaa pitämään juoksu asennon loppuun asti paremmin ja näin ollen auttaa parempiin tuloksiin, ja kaikki ovat kehuneet sitä parhaimmaksi.
Vaikka varusteet ovat erilaisia, niin kyllä lähes jokaisessa urheilulajissa kehitetään aina vaan parempia varusteita, joilla saa parempia tuloksia aikaiseksi.
Juu ja tiedetään, voimanostovarusteet ovat enemmän aktiivisia. Mutta päämäärä on kuitenkin sama, tulosten parantaminen varusteiden avulla.

Lajisponsorit vaativat uusia ennätyksiä, jotta katsomot täyttyvät ja sponsoritukea edelleen tulee. Ihan pepusta tuo suuntaus.

Raven sanoi:
Olen tämän ennenkin sanonut, joten sanotaan vielä kerran. Kuinka monta pelkkään vetoon panostavaa tiedät? Jos joku panostaisi pelkästään vetoon ja kävisi pelkästään vetokisoja, niin voisi olla mahdollista että vedossakin romut ovat suuremmat.

No entäs sitten, kun monet ovat ottaneet voimanostoharjoittelussaan sellaisen linjan, että veto on jätetty vähemmälle ja keskitytty sen sijaan kyykkyyn ja jullen eri variaatioihin. Heidän teoriansahan on, että veto kehittyy siinä sivussa, jopa ilman että tavallista vetoa treenataan ollenkaan.

Ovatko he siis väärässä? Paljonko paremmin heidän maastavetonsa mahtaisi kulkea jos he vaan vetäisivät niin maan perkeleesti joka viikko ja penkki ja kyykky jäisi pois?

Eikö jalkakyykky nimenomaan varusteilla tehtynä vaadi voimaa lähinnä keskivartalolta, perseeltä ja takareisiltä eli samoilta lihaksilta kuin maastavetokin?

Raven sanoi:

Vielä lisäisin yhden jutun, joka osoittaa penkki/maastavetoenkkojen suhteen kummallisuuden:

Otetaas lähtökohta: ihmisen pitää nostaa rinnalta paino ylös suorille käsille/pitää vetää paino maasta ylös niin että selkä suoristuu. Ihmisen rakenne on sellainen että maastaveto on , samojen painojen siis kyseessä ollen, suhteellisesti paljon helpompi suorittaa. Jos otetaan koekaniiniksi kadunmies , joka ei ole koskaan nostanut urheilumielessä mitään, hän luultavasti punnertaa palttiarallaa 40 kiloa ja vetää maasta osapuilleen 100 kiloa... koska ihmisen fyysiset edellytykset ovat sellaiset.

Ja kilpaurheilussa tämä luonnollinen suhde poistuu, varusteiden myötä . Ihan sairasta. :eek:

Pecman sanoi:
No entäs sitten, kun monet ovat ottaneet voimanostoharjoittelussaan sellaisen linjan, että veto on jätetty vähemmälle ja keskitytty sen sijaan kyykkyyn ja jullen eri variaatioihin. Heidän teoriansahan on, että veto kehittyy siinä sivussa, jopa ilman että tavallista vetoa treenataan ollenkaan.

Ovatko he siis väärässä? Paljonko paremmin heidän maastavetonsa mahtaisi kulkea jos he vaan vetäisivät niin maan perkeleesti joka viikko ja penkki ja kyykky jäisi pois?

Eikö jalkakyykky nimenomaan varusteilla tehtynä vaadi voimaa lähinnä keskivartalolta, perseeltä ja takareisiltä eli samoilta lihaksilta kuin maastavetokin?

Jos pelkän vedon ja kyykyn tekeminen ei paranna tuloksia, niin miksi venäläiset ovat niin kovia?

Pecman sanoi:
Heidän teoriansahan on, että veto kehittyy siinä sivussa, jopa ilman että tavallista vetoa treenataan ollenkaan.

Ja nämä nostajat ovat? Ja tarkoitan kovemman luokan nostajia?
Tiedän monia jotka näin treenaavat, mutta vetoja otetaan kuitenkin kumeilla jne. Todella kovaa vetäjää en kuitenkaan tunne, joka ei vetoa ota lainkaan. Sen sijaan tunnen huomattavasti useampia nostajia, jotka tekevät vetoa säännöllisesti. Tämän suhteen mukaan veto kokonaan pois jättäminen ei ole paras vaihtoehto. Tai sitten vain tunnen juuri ne "väärät" tyypit.

Raven sanoi:
Jos pelkän vedon ja kyykyn tekeminen ei paranna tuloksia, niin miksi venäläiset ovat niin kovia?
En tiedä. Varmaan he harjoittelevat fiksusti.
Vastasit kysymyksiini kysymyksellä. Minua ihan oikeasti kiinnosti tietää ovatko WSB- yms. tyypit mielestäsi väärässä jättäessään vedon vähemmälle.

No kun nyt kohta koittaa se päivä, että Mendelsson tai Rychlak penkkaa sen 440-450 kg, niin se on joka tapauksessa enemmän kuin mitä venäläiset tai kukaan muukaan vetää maasta. Luuletko että joku pelkkään vetoon keskittyvä venäläishirmu kykenisi muutaman vuoden sisällä vetämään 450 kg?

Edit. niin nyt vastasitkin ensimmäiseen kysymykseen. "Tavallisen vedon" pois jättämisellä tarkoitin juuri tuota, ettei viikottain välttämättä vedetä tai jos vedetään niin juuri noita erikoisvetoja.

jarre55 sanoi:
Lajisponsorit vaativat uusia ennätyksiä, jotta katsomot täyttyvät ja sponsoritukea edelleen tulee. Ihan pepusta tuo suuntaus.

Raha se on joka sanelee ehdot. Suuntaus voimanostossa vielä syvemmältä ja toivottavasti ei tästä enää syvene. Katsotaanpas tuleeko vastausta. Laitan mailia IPF/WPO liittoihin ja kysyn miksi tälläiseen on menty ja mikä tulee olemaan tulevaisuus. Tuskinpa tulee vastausta, mutta laitan sen tänne jos tulee.

Nummiston Ilkka (lähes 400 kilon vetäjä) mainitsi aikanaan, että vetoon ei juurikaan voi erikoistua koska alaselän lihakset menee helpolla jumiin ja mainitsi esimerkkinä sen, että kovasta vetoykkösestä täytyy -ainakin hänen- palautua 10 vrk ennekuin vetää edes kevyttäkään vetotreeniä. Mä oon likimain samaa mieltä. Eli erikoistuminen vetoon ei mun mielestä oo oikeastaan mahdollista.

jarre55 sanoi:
Ja kilpaurheilussa tämä luonnollinen suhde poistuu, varusteiden myötä . Ihan sairasta. :eek:

Jenkeissähän noita on ketkä penkkaa enemmän kuin vetää. IPF:ssä kuitenkin lähestulkoon kaikki vetävät enemmän kuin penkkaavat ja ero kiloissa on yleensä vielä todella reilu. Pienin penkin ja vedon ero tämän vuoden SVNL SM:ien miesten avoimessa sarjassa voittajilla oli Oven 49,5kg (290,5 - 340) ja suurin Köysti Kehäsen 137,5kg (190 - 327,5). Junnusarjassa yhdellä voittajalla oli penkin suhde vetoon alle 0,5.

Pecman sanoi:
En tiedä. Varmaan he harjoittelevat fiksusti.
Vastasit kysymyksiini kysymyksellä. Minua ihan oikeasti kiinnosti tietää ovatko WSB- yms. tyypit mielestäsi väärässä jättäessään vedon vähemmälle.

No kun nyt kohta koittaa se päivä, että Mendelsson tai Rychlak penkkaa sen 440-450 kg, niin se on joka tapauksessa enemmän kuin mitä venäläiset tai kukaan muukaan vetää maasta. Luuletko että joku pelkkään vetoon keskittyvä venäläishirmu kykenisi muutaman vuoden sisällä vetämään 450 kg?

Ehkä, ehkä ei. Sitä kun ei voi tietää. Jos jollekin WSB toimii ilman vetoa, niin sitten treenaa niin. Joillekin WSB vedolla höystettynä toimii. Mutta henk.koht. en vain tunne ketään kovemman luokan nostajaa, joka ei lainkaan ottaisi vetoa.

Suositut

Back
Ylös Bottom