Varustesodat yms.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
strong sanoi:
Ne kun nääs nuo hullut näkee aina tuplapaitoja, kasvua ja insua, alipainoisia kiekkoja sekä välistävetoa sielläkin missä niitä ei ole. :)
Tarkoititko itseäsi vai epäilijöitä/syyttelijöitä noin yleensä?
En nyt syytä kuitenkaan sua epäilijäksi, selvennystä haluaisin vaan. :kippis1:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mutta miksi se ärsyttää, että varusteiden käyttöä kritisoidaan? Mitä se varusteilla nostajilta on pois?

Keskustelu, jota yleensä täällä on käyty lukuisissa threadeissä eli sellainen keskustelu, mitä varten on jouduttu perustamaan tämä threadi on aika kaukana kritisoinnista, mikäli kritisoinnilla käsitetään rakentavassa hengessä käytyä keskustelua. Aika usein jutut, siis tuo kritiikki, kuulostaa siltä, että varustenostajat ovat täysiä pellejä, jotka eivät treenaa lainkaan eivätkä samalla tavalla anna kaikkeaan ja omistaudu lajilleen. Tuo on sitä, mikä silloin tällöin ärsyttää.

Mutta mitä pitäisi mielestäsi tehdä, vai onko nykyinen tilanne ihan hyvä? Pitäisikö varustetarkastukset ja doping-testit lopettaa kokonaan, kun siltikin jää vielä epävarmuustekijöitä?

Ei pitäisi lopettaa vaan niitä pitäisi kehittää. Normaalisti huippu-urheilusta puhuttaessa sanoisin, että (sponsori)rahoitusta olisi kanavoitava antidopingtoimintaan, mutta voimanoston kohdalla voin todeta, että mitä rahoitusta!? Toisaalta samat testit ovat käytössä muissa lajeissa joten testien "tuotekehitys" rahalajien varoilla parantaisi myös voimanoston testausta. Varustetarkastusta tehostettava.

Ne kun nääs nuo hullut näkee aina tuplapaitoja, kasvua ja insua, alipainoisia kiekkoja sekä välistävetoa sielläkin missä niitä ei ole.

Itse en ainakaan ole kertaakaan sanonut, että kaikki käyttävät, enkä alipainoisista kiekoista ole kuullutkaan. Kiinnijäämisprosentti tuskin on sata varustetarkastuksissa tai dopingtesteissä. Käytin tuplapaitaa vain esimerkkinä, mutta briefsien ja pitkien siteiden käytöstä on lukuisia havaintoja.

Ei se nyt ihan niinkään mene, että amatööriliitossa kaikki ovat joko täysin rehellisiä tai jäävät kiinni ja kaikki, jotka eivät tunne eroa oikean ja väärän välillä, ovat ammattilaisliitoissa.

N.O.Kummonen sanoi:
Ei pitäisi lopettaa vaan niitä pitäisi kehittää. Normaalisti huippu-urheilusta puhuttaessa sanoisin, että (sponsori)rahoitusta olisi kanavoitava antidopingtoimintaan, mutta voimanoston kohdalla voin todeta, että mitä rahoitusta!? Toisaalta samat testit ovat käytössä muissa lajeissa joten testien "tuotekehitys" rahalajien varoilla parantaisi myös voimanoston testausta. Varustetarkastusta tehostettava.

Okei, oletetaan, että meillä olisi kaksi mallia siitä, kuinka IPF:n linja tulisi ensi vuodesta lähtien toteuttaa ja tavoitteena olisi kehittää lajista entistä parempi, yleisöystävällisempi ja saada sponsoritkin liikkeelle.Ja nämä mallit olisivat seuraavanlaiset:

a) strongin malli:

-sama varustus kuin painonnostossa(eli RAW)

-lisätään testejä

-ensimmäisestä kärystä elinikäinen kielto

b)Kummosen malli:

-varusteet saa kehittyä koko ajan ja paitojen selkämykset alkavat harottamaan kuin huoran vittu

-lisätään varustetarkastukset joka kisoihin kaikille nostajille, jolloin päästään siihen tilanteeseen, jollainen se ennen IPF:ssa oli, kun mittailtiin viivottimen kanssa lahkeitten pituuksia ja kisapäivätkin venyivät ja paukkuivat kestoltaan muutaman tunnin pidemmiksi

-testit kaikilta pois tai kehitetään niitä

Nyt sinun olisi sitten pakko vastata, kumman malli olisi lajin kannalta parempi ja hyvät perustelut.

Okei, oletetaan, että meillä olisi kaksi mallia siitä, kuinka IPF:n linja tulisi ensi vuodesta lähtien toteuttaa ja tavoitteena olisi kehittää lajista entistä parempi, yleisöystävällisempi ja saada sponsoritkin liikkeelle.Ja nämä mallit olisivat seuraavanlaiset:

a) strongin malli:

-sama varustus kuin painonnostossa(eli RAW)

-lisätään testejä

-ensimmäisestä kärystä elinikäinen kielto

b)Kummosen malli:

-varusteet saa kehittyä koko ajan ja paitojen selkämykset alkavat harottamaan kuin huoran vittu

-lisätään varustetarkastukset joka kisoihin kaikille nostajille, jolloin päästään siihen tilanteeseen, jollainen se ennen IPF:ssa oli, kun mittailtiin viivottimen kanssa lahkeitten pituuksia ja kisapäivätkin venyivät ja paukkuivat kestoltaan muutaman tunnin pidemmiksi

-testit kaikilta pois tai kehitetään niitä

Nyt sinun olisi sitten pakko vastata, kumman malli olisi lajin kannalta parempi ja hyvät perustelut.

Mistä sä olet saanut päähäsi, että mä haluaisin, että nykyiset varusteet IPF:n puolella vielä kehittyisivät? Lisäksi enpä ole huomannut olevani Strongin mallin 2 viimeistä kohtaa vastaan. Luuletko sä, että mä en natu-kilpailijana halua mahdollisimman tehokasta testijärjestelmää? Tuollainen liittohan on jo olemassa, enkä mä siellä nosta!

Varustetarkastusta on helvetin helppo parantaa. Se vaatii vain pari-kolme kaveria lisää yhdenlavan kisoihin. Ei niitä hihoja tai lahkeita tarvitse mittailla sen tarkemmin, kunhan ne eivät mene polvi- tai kyynärnivelen yli. Yksi hemmo saattaa nostajan suoraan viimeisten nostojen jälkeen varusteiden tarkastukseen, jossa nostaja riisuu 1-2 valvojan tarkastettavaksi vermeet. Puvusta ei tarvitse kuin katsoa, että ei ole tuplakangasta ja, että alta ei löydy briefsejä. Kisan saatossa rikki menneet tai muusta syystä riisutut varusteet myös samaan syyniin. Voisiko toimia pienellä hiomisella?

Sun malli on ihan hyvä. Miten selitetään vanhat natujen raw-miesten kovat tulokset, kun tulokset laskisivat sitä mukaa, kun testit paranisivat? Et kai oikeasti usko, että Kazmaierit ja muut olivat natuja, jotka vaan treenasivat paremmin? Kuulostaa hiukan naiivilta teikäläisen suusta. Enhän sitä minä voi tietää, mutta on siellä jokunen tulos tehty silloin näkymättömien aineiden ja huomattavasti lyhyempien varoaikojen voimalla. Olenko mielestäsi hakoteillä epäilyissäni?

Minun mielestäni varusteiden salliminen on epäoikeudenmukaista. Toinen nostaja saa varusteista paremman hyödyn kuin toinen. Tietenkin se vaikuttaa osaako hyödyntää varusteita, mutta osa nostajista on sellaisia, jotka eivät koskaan voi saada yhtä paljon hyötyä varusteista kuin toiset. Jos kielletään varusteet poistuu tämä epäreiluus.

Myöskään se ei minusta ole järkevää, jos perustellaan varustesääntöjä sillä, ettei muissakaan lajeissa "epäsopivat" pärjää, esim. korkeushypyssä lyhytkasvuiset.

Kyse on linjanvedosta ja minun mielestäni raw-linja on oikeudenmukaisempi ja siksi myöskin sopivampi voimanostoon.

N.O.Kummonen sanoi:
Mistä sä olet saanut päähäsi, että mä haluaisin, että nykyiset varusteet IPF:n puolella vielä kehittyisivät?

Pitääkö meidän nyt sitten ymmärtää tuo siten, että vastustat tämänhetkisten varusteiden tuotekehitystä? Vastustitko tuotekehitystä 2-3 vuotta sitten, kun alkoi intsereiden tilalle tulla metallii, kreinii, titanii, bossii yms.? Jos et, niin mikä on se ero, että Metalia ei saa enää parantaa, mutta 2-3 vuotta sitten sai Inzeria parantaa vielä hiukan?

N.O.Kummonen sanoi:
Lisäksi enpä ole huomannut olevani Strongin mallin 2 viimeistä kohtaa vastaan. Luuletko sä, että mä en natu-kilpailijana halua mahdollisimman tehokasta testijärjestelmää?

Etkös sinä joskus maininnut sellaista, että testit voi poistaa kokonaan käytöstä kun ne ei ole tasapuoliset kaikille?

N.O.Kummonen sanoi:
Tuollainen liittohan on jo olemassa, enkä mä siellä nosta!

Missä esim. Suomessa voi littyä tuollaiseen liittoon?

N.O.Kummonen sanoi:
Varustetarkastusta on helvetin helppo parantaa. Se vaatii vain pari-kolme kaveria lisää yhdenlavan kisoihin. Ei niitä hihoja tai lahkeita tarvitse mittailla sen tarkemmin, kunhan ne eivät mene polvi- tai kyynärnivelen yli. Yksi hemmo saattaa nostajan suoraan viimeisten nostojen jälkeen varusteiden tarkastukseen, jossa nostaja riisuu 1-2 valvojan tarkastettavaksi vermeet. Puvusta ei tarvitse kuin katsoa, että ei ole tuplakangasta ja, että alta ei löydy briefsejä. Kisan saatossa rikki menneet tai muusta syystä riisutut varusteet myös samaan syyniin. Voisiko toimia pienellä hiomisella?

Aika hiljaista voisi olla.

N.O.Kummonen sanoi:
Sun malli on ihan hyvä. Miten selitetään vanhat natujen raw-miesten kovat tulokset, kun tulokset laskisivat sitä mukaa, kun testit paranisivat? Et kai oikeasti usko, että Kazmaierit ja muut olivat natuja, jotka vaan treenasivat paremmin?

Tehdään sama homma kuin painonnostossa, eli mitätöidään kaikki vanhat ennätykset ja aloitetaan uudestaan tyhjältä pöydältä, mutta tällä kertaa järkevämmin.

Painonnoston vanhat ennätykset vaikuttavat vielä tämän päivän ennätyksiin. Tutkailepa painonnoston maailmanennätyksiä ja löydät sieltä merkinnän "world standard". Tiedätkö, mitä se tarkoittaa? (http://www.iwf.net/wrec/world.html)

Painonnostossa sarjajakoa muutettiin, koska Kansainvälinen Olympiakomitea salli vain 15 sarjan olemassaolon Olympialaisissa. Siksi sarjamäärää vähennettiin. Taustalla oli varmasti myös vanhojen doping-ennätysten mitätöinti. Oliko se "reilua" vanhoja mestareita ja ennätysmiehiä kohtaan?

Pitääkö meidän nyt sitten ymmärtää tuo siten, että vastustat tämänhetkisten varusteiden tuotekehitystä? Vastustitko tuotekehitystä 2-3 vuotta sitten, kun alkoi intsereiden tilalle tulla metallii, kreinii, titanii, bossii yms.? Jos et, niin mikä on se ero, että Metalia ei saa enää parantaa, mutta 2-3 vuotta sitten sai Inzeria parantaa vielä hiukan?

Pitääkö valita aina kaikki tai ei mitään? Vastustinpa kehitystä silloin tai en, niin mitä väliä sillä on, koska ne varusteet ovat niistä ajoista kuitenkin kehittyneet. Silti mielummin nostan kuin olen nostamatta.

Etkös sinä joskus maininnut sellaista, että testit voi poistaa kokonaan käytöstä kun ne ei ole tasapuoliset kaikille?

No pidätkö sitten itse kusetetuksi tulemisesta? Jos kaikki mahdolliset härpättimet ja roinat olisivat sallittuja, ei ainakaan tarvitsisi kärsiä omasta rehellisyydestä, kun ei vaan kehtaa tunkea sitä ruuttaa persiiseensä tai tunkea sitä briefsiä trikoon alle. Vasta silloin se on todellakin oma asia käyttääkö vai ei.

Kysymys on lisäksi siitä, että ymmärrän miksi joku haluaa nostaa liitossa, jossa ei tarvitse suomalaisen pelätä Timo Seppälää, koska vieraan maan nostajan ei Timojev Seppälävichiä pelätä tarvitse. Voi alkaa touhu kyrpimään, jos vieraan maan kaverille sama kaveri sitoo polvisiteet ja ottaa virtsa näytteen. Välillä avustaja käy tuomitsemassa vähän nostoja.

Missä esim. Suomessa voi littyä tuollaiseen liittoon?

Ai liittoon, missä ei testata ja IPF:ää stydimmät varusteet ovat sallittuja? Ota selvää!

Aika hiljaista voisi olla.

Erinomainen perustelu! :worship: :thumbs:

PowerBoy sanoi:
Painonnoston vanhat ennätykset vaikuttavat vielä tämän päivän ennätyksiin.

No mitenkähän ne vaikuttavat?

PowerBoy sanoi:
Painonnostossa sarjajakoa muutettiin, koska Kansainvälinen Olympiakomitea salli vain 15 sarjan olemassaolon Olympialaisissa. Siksi sarjamäärää vähennettiin. Taustalla oli varmasti myös vanhojen doping-ennätysten mitätöinti. Oliko se "reilua" vanhoja mestareita ja ennätysmiehiä kohtaan?

Oli.

N.O.Kummonen sanoi:
Pitääkö valita aina kaikki tai ei mitään? Vastustinpa kehitystä silloin tai en, niin mitä väliä sillä on, koska ne varusteet ovat niistä ajoista kuitenkin kehittyneet. Silti mielummin nostan kuin olen nostamatta.

Tehdäänpä nyt ensiksi selväksi seuraava:

vastustatko nykyisten varusteiden kehitystä?

N.O.Kummonen sanoi:
No pidätkö sitten itse kusetetuksi tulemisesta?

Minä vastustan testien poistamista ja kannatan niiden lisäämistä sekä kehittämistä. Minusta testien poisto ei tule kuuloonkaan missään tapauksessa eikä minua haittaa jos joku vetää kasvua eikä käryä. Harvoin nuo rahamiehet voimanoston parissa ihan niin kuin täyspäiväisesti ja tosissaan pyörivät.

N.O.Kummonen sanoi:
Ai liittoon, missä ei testata ja IPF:ää stydimmät varusteet ovat sallittuja? Ota selvää!

Aijaa, minä kun luulin, että se meni näin:
N.O.Kummonen sanoi:
Lisäksi enpä ole huomannut olevani Strongin mallin 2 viimeistä kohtaa vastaan. Tuollainen liittohan on jo olemassa, enkä mä siellä nosta!

Mutta tarkoitit ilmeisesti jotain muuta kuin sitä minun mallin "liittoa"? Okei, FPO kai se sitten on oikea vastaus tuohon sinun kysymykseesi.

N.O.Kummonen sanoi:
Erinomainen perustelu! :worship: :thumbs:

Miksi mennä merta edemmäksi kalaan? Joskus asiat vain ovat noin simppeleitä. C'est la vie.

strong sanoi:
Minä vastustan testien poistamista ja kannatan niiden lisäämistä sekä kehittämistä. Minusta testien poisto ei tule kuuloonkaan missään tapauksessa eikä minua haittaa jos joku vetää kasvua eikä käryä. Harvoin nuo rahamiehet voimanoston parissa ihan niin kuin täyspäiväisesti ja tosissaan pyörivät.

Mitä jos jollain sattuu olemaan kemisti kaverina ja mahdollisuus tuottaa aineita jotka eivät näy testeissä, kuten thg oli jonkin aikaa kunnes joku laverteli.
Niin kauan kuin tälläinen mahdollisuus on, niin se ei ole tasapuolinen. Kuten myöskin testaamiset korkeammalle tasolle kaikkiin maihin.. Mutta eipä taida koskaan tulla näin tapahtumaan.
Testaaminen kyllä kehittyy koko ajan, mutta niin kehittyy tieto myös vilpin tekijöille.

Raven sanoi:
Mitä jos jollain sattuu olemaan kemisti kaverina ja mahdollisuus tuottaa aineita jotka eivät näy testeissä, kuten thg oli jonkin aikaa kunnes joku laverteli.

Kemistikaveri ei oikein riitä thg:n kaltaisten aineiden valmistamiseen. Pitää olla labran omistaja kaverina :D

Raven sanoi:
Niin kauan kuin tälläinen mahdollisuus on, niin se ei ole tasapuolinen. Kuten myöskin testaamiset korkeammalle tasolle kaikkiin maihin.. Mutta eipä taida koskaan tulla näin tapahtumaan.
Testaaminen kyllä kehittyy koko ajan, mutta niin kehittyy tieto myös vilpin tekijöille.

Voimanostoa tuskin design-hormoonivalmisteet pahemmin riivaa. Siitä pitää huolen aineiden huikeat hinnat ja voimanoston perseaukisuus. Kyllä ne on eri lajit joiden urheilijoilla on varaa vedellä kymmenien tuhansien kuureja.

Raven sanoi:
Niin kauan kuin tälläinen mahdollisuus on, niin se ei ole tasapuolinen.

Jos joku amatöörivoimanostaja kuuluu tuollaiseen THG:n jakelun piiriin, niin sille ei voi mitään. Mutta se on erittäin epätodennäköistä ja harvinaista. Mutta hekin(tämän labran sponsoroimat urheilijat) jäivät muuten kiinni.

Minusta on aina parempi asia testata, kuin hylätä testijärjestelmä, sillä jos testit lopetetaan, niin sehän kannustaa ihmisiä roinaamaan, eikä se ole varmasti hyvä asia. Haittavaikutukset ovat tiedossa. Ja lisäksi tärkein asia on se, että mikäli testijärjestelmälle heitetään hyvästit, niin samalla lennetään ulos urheilujärjestöistä. Mikäli sen jälkeen tulee vielä valtion ruskeita kirjekuoria, niin voi vaan todeta, että "en ollut pyytänyt ja ne tulivat minulle yllätyksenä".

Eli ei ikinä varmasti ole tasapuolista, mutta kahdesta paskasta kannattaa valita aina se vähemmän paskempi.

strong: tuolla "world standard" -kohdalla tarkoitetaan sitä, että vanhassa sarjajaossa, mikä se painoluokka nyt on ollutkaan, on tehty tietty tulos, joka on edelleen eräänlainen maailmanennätys. Eli: niin kauan kuin tuota "world standard"-tulosta ei ylitetä, ei synny uutta maailmanennätystä ko. painoluokkaan. Tämä, jos mikä, on kieroutunutta, koska vanhat ennätykset ovat asettaneet tason, joka pitää saavuttaa.

Voimanoston ennätysten nollaamisesta on puhuttu sarjajakoja muuttamalla. Askel voisi tuoda lajille uutta huomiota, mutta olisiko se askel parempaan päin? Sarjajako ei poista sitä, että voimanosto on marginaalilaji ja tulee sellaisena pysymään.

hjjtt sanoi:
Voimanostoa tuskin design-hormoonivalmisteet pahemmin riivaa. Siitä pitää huolen aineiden huikeat hinnat ja voimanoston perseaukisuus. Kyllä ne on eri lajit joiden urheilijoilla on varaa vedellä kymmenien tuhansien kuureja.

Olikin kyse vain mahdollisuudesta ja jospa se labran omistaja tekeekin koko maalle ilmaiseksi. Enpä ihmettelisi, että jossain venäjällä tms saattaisi olla näin.

Raven sanoi:

Olen samaa mieltä siitä, että testien tehokkuudessa on puutteita ja maiden kohdilla epäsuhta testaamisessa.

Tuosta tasapuolisuudesta en ole samaa mieltä. Pahin vika tasapuolisuudessa on puhtaiden urheilijoiden ja dopingin käyttäjien välillä. Jos verrataan nykyistä testi tilannetta ja sitä, että testit poistettaisiin, on nykyinen tapa tasapuolisempi, kuin ei kontrollia ollenkaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom