Varusmiespalveluksen keskeyttäjät

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pampa
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Omasta tuvasta lähti aikanaan kotiin 2-3 tyyppiä ensimmäisen viikon aikana. No, ne oli kyllä sellasia runopojan näkösiä hiippareita etten yhtään ihmetellytkään. Syynä oli varmaan jtn tyyliin "mun herkkä sielu ei kestä tätä" tai muuta shaibaa.
 
Mutta aika pihalla saa olla, että joku ampumistaito olisi tärkeimpiä juttuja sotilaan opittavaksi? Aika harvat sodissa suoraan tappaa ketään. Tarkoitus on saada toinen luovuttamaan. Onhan ampuminen ja oman aseen käyttö tärkeää, mutta tärkeintä on se yhteistyö.

Mikä sitten on tärkeämpää sotilaan osata, kuin ampua? Sanotaan vaikka, että viestijoukkue joutuu hyökkäyksen kohteeksi, niin radiollako ne heittävät sitten vihollista, kun eivät osaa ampua? Mielestäni ampuminen on se asia mikä pitää osata, jos ei muuta armeijasta käteen jää.
 
Mikä sitten on tärkeämpää sotilaan osata, kuin ampua? Sanotaan vaikka, että viestijoukkue joutuu hyökkäyksen kohteeksi, niin radiollako ne heittävät sitten vihollista, kun eivät osaa ampua?

Eikös viestijoukkue soita vihollisen hyökätessä radiosta säkkijärven polkkaa niin kovaa ja nopealla tempolla, että vihollinen sekoaa. Muistaakseni noin tehtiin jo talvi- ja jatkosodassa. :D
 
Armeija oli kyllä melkoista paskaa omasta mielestäni. Menin 18v:nä pelokkaana ja mistään mitään ymmärtämättä koska jotenkin pelkäsin koko ajan. Ainoo vaihto ehto oli käydä armeija eikä mikään sivari tullut mieleenkään vaikka pelkäsin mennä sinne. Itse olisin ollut valmis armeijaan henkisesti vasta monta vuotta myöhemmin, tosin tiedä olisinko jaksanut sitä pelleilyä mitä kouluttajat harrastivat kouluttamisen sijasta. Varmasti menisin nykyään koulutukseen jos asiaan suhtauduttaisiin vakavasti ja tehokkaasti ja pääsisi harjoittelemaan kunnolla ja hyvällä opastuksella toisin kuin aikoinaan tuolla paskakasassa missä pääasia tuntui olevan ettei kukaan opi mitään. Pioneeri 2 komppania 2001 tammikuu säkylä, koulutus ponttoonimies... vittu mitä paskaa... ammun itseni jos sotaan joudutaan. Jälkenpäin ajatellen olisin halunnut armeijalta paljon enemmän ja rankempaa menoa vaikka laihduinkin 20kg palveluksen aikana. Yhtä tyhjän kanssa oli koko 6 kuukautta.
 
Pioneeri 2 komppania 2001 tammikuu säkylä, koulutus ponttoonimies... vittu mitä paskaa... ammun itseni jos sotaan joudutaan. Jälkenpäin ajatellen olisin halunnut armeijalta paljon enemmän ja rankempaa menoa vaikka laihduinkin 20kg palveluksen aikana. Yhtä tyhjän kanssa oli koko 6 kuukautta.

Heh, taitaa olla jotain hampaankolossa. Pelkäsit kokoajan ja sitten olisit toivonut rankempaa menoa? Itse olin muuten pioneeriryhmänjohtana ponttoonijoukkueessa, eri paikassa, eri vuonna. Mukavaa hommaa. Kai muistat kumminkin miten ne jaksot lasketaan ja kiinnitetään niin hoidat ne hommat ensin jos sota syttyy..
 
Itse keskeytin asepalveluksen 3kk palveluksen jälkeen. Syitä oli todella monta. Yksi tärkeimmistä oli se, että selvään homeallergiaan ei puututtu muuten kun antamalla 3 eri lääkettä, jotka eivät edes lievittäneet oireita. Ei ole kivaa yskiä aamulla veristä limaa paria kuukautta putkeen eikä saada järkyttävää yskänkohtausta ja hengenahdistusta 50m juoksun jälkeen. Intissä tuli myös mietittyä sotilaana olon periaatteellista puolta. Ainoat syyt miksi nykymaailmassa voi syntyä laajamittaisia sotia liittyvät hyökkäävän maan eliitin omiin intresseihin, ei kansallisiin. Itse en ole valmis kuolemaan enkä tappamaan ketään näistä syistä. Mulle kaikki vieraat ihmiset ovat samanarvoisia kansalaisuudesta huolimatta, eli mua ei liikuta mulle vieraan suomalaisen kohtalo yhään sen enempää kun minkään muunkaan maalaisen. Se on totta, että mahdollisen vallanvaihdon jälkeen asiat voisivat yhteiskunnallisesti muuttua huonompaan suuntaan, mutta mieluimmin mä nautin huonompaa sosiaaliturvaa kun makaan jossain suolla seulaksi ammuttuna. Mun mielestä tää isänmaallisuus ym. paska on paljon vaarallisempaa aivopesua lapsille ja nuorille kuin esim. uskonto, koska henkisesti "kypsyttyään" siihen ei osata suhtautua kriittisesti tai rationaalisesti. Mun mielestä on todella vastenmielistä miten sotilaita ihannoidaan lähes joka maassa. Sodassa tappaminen ei moraalisesti eroa mitenkään siviilissä suoritetusta murhasta. Siviilissä suoritettuun murhaan on sentäs lähes aina joku henkilökohtainen syy, mutta silti sotilaita pidetään sankareina ja murhaajia ihmisjätteenä.
 
Olihan tuo hajottavaa paskaa mutta kyllä tuon kestää jos asiat on vaan kunnossa siviilissä. Hieno kokemus intti on :peace:
 
Itse keskeytin asepalveluksen 3kk palveluksen jälkeen. Syitä oli todella monta. Yksi tärkeimmistä oli se, että selvään homeallergiaan ei puututtu muuten kun antamalla 3 eri lääkettä, jotka eivät edes lievittäneet oireita. Ei ole kivaa yskiä aamulla veristä limaa paria kuukautta putkeen eikä saada järkyttävää yskänkohtausta ja hengenahdistusta 50m juoksun jälkeen. Intissä tuli myös mietittyä sotilaana olon periaatteellista puolta. Ainoat syyt miksi nykymaailmassa voi syntyä laajamittaisia sotia liittyvät hyökkäävän maan eliitin omiin intresseihin, ei kansallisiin. Itse en ole valmis kuolemaan enkä tappamaan ketään näistä syistä. Mulle kaikki vieraat ihmiset ovat samanarvoisia kansalaisuudesta huolimatta, eli mua ei liikuta mulle vieraan suomalaisen kohtalo yhään sen enempää kun minkään muunkaan maalaisen. Se on totta, että mahdollisen vallanvaihdon jälkeen asiat voisivat yhteiskunnallisesti muuttua huonompaan suuntaan, mutta mieluimmin mä nautin huonompaa sosiaaliturvaa kun makaan jossain suolla seulaksi ammuttuna. Mun mielestä tää isänmaallisuus ym. paska on paljon vaarallisempaa aivopesua lapsille ja nuorille kuin esim. uskonto, koska henkisesti "kypsyttyään" siihen ei osata suhtautua kriittisesti tai rationaalisesti. Mun mielestä on todella vastenmielistä miten sotilaita ihannoidaan lähes joka maassa. Sodassa tappaminen ei moraalisesti eroa mitenkään siviilissä suoritetusta murhasta. Siviilissä suoritettuun murhaan on sentäs lähes aina joku henkilökohtainen syy, mutta silti sotilaita pidetään sankareina ja murhaajia ihmisjätteenä.

Armeija oli paskaa. Niin epärationaalista hommaa kun olla ja voi. Ajatus hyvä, mutta toteutus surkea. Olin väkisin 330.

Nykyään olen mukana maakuntajoukkotouhuissa. Aivan toista hommaa. Keskitytään osaamiseen. Homma on rankkaa, mutta kiinnostavaa. Muutenkin pidän reserviläistaitojan yllä ihan viikottain. Mun mielestä valmiuden ylläpito (tai edes yritys) on tällä hetkellä ainut tapa jolla pieni ihminen voi edes jollain tavalla yrittää vaikuttaa siihen että sieltä ei taas tulla. Toisaalta arvostan kyllä sivareitten ja muittenkin hippien kylttienheilutusta. Tarkoitushan on sama, eli poistaa sodat. Tapaan en vaan usko yhtään. Toisaalta en missään asiassa haluaisi olla enemmän väärässä kuin siinä että banderolleja heiluttamalla saadaan maalilmaan rauha. Jos nyt vaikka ensin saataisiin sellainen tilanne että jokainen maa tyytyisi puollustamaan rajojaan, niin oltaisiin jo pitkällä.

Tumaa:lle ja muillekin tämän ideologian ihmisille heitän kyssärin. Ihmiskunta ei ole tähänkään asti ole osannut olla sotimatta. Miksi se siihen nyt pystyisi? Mitä sitten kun idässä joku johtaja saa taas päähänsä että vallataan naapuri? Ryynäset ei ole koskaan kyseenalaistaneet diktaattoriensa käskyjä vaan nyhtyristi on ennenkin lähdetty naapuria milloin mistäkin ikeestä vapauttamaan. Puollustatko omaa perhettäsi vai katsotko vierestä ....?

Ei ole tarkoitus provosoida, mutta tämä kysymys mietityttää?

... ja anteeksi offtopik
 
Itse Yksi tärkeimmistä oli se, että selvään homeallergiaan ei puututtu muuten kun antamalla 3 eri lääkettä, jotka eivät edes lievittäneet oireita. Ei ole kivaa yskiä aamulla veristä limaa paria kuukautta putkeen eikä saada järkyttävää yskänkohtausta ja hengenahdistusta 50m juoksun jälkeen.

Sodassa tappaminen ei moraalisesti eroa mitenkään siviilissä suoritetusta murhasta. Siviilissä suoritettuun murhaan on sentäs lähes aina joku henkilökohtainen syy, mutta silti sotilaita pidetään sankareina ja murhaajia ihmisjätteenä.

Kolme kuukautta tollaista on aika kunnioitettava tulos. Siellä on tujut lääkkeet jokaiseen vaivaan, siitä ei jää kiinni. :hymiö:

No näinkin kärjistetysti. Se sota kun paukahtaa nii sitte paukahtaa. Sitte mennää eikä meinata, synnyn syytä ennemminkin kannattaa miettiä miten vitussa sellaiseen on ajauduttu. Se kun on jo selvää, että ihmisiä lakoaa perkeleesti siellä tantereella. Ennemminkin siviiliuhrien hyväksyminen ja niiden määrä vähän ihmetyttää suhteessa tuohon esittämääsi lauseeseen.

Toisaalta arvostan kyllä sivareitten ja muittenkin hippien kylttienheilutusta. Tarkoitushan on sama, eli poistaa sodat. Tapaan en vaan usko yhtään. Toisaalta en missään asiassa haluaisi olla enemmän väärässä kuin siinä että banderolleja heiluttamalla saadaan maalilmaan rauha. Jos nyt vaikka ensin saataisiin sellainen tilanne että jokainen maa tyytyisi puollustamaan rajojaan, niin oltaisiin jo pitkällä.

Ei tuolla meidän armeijan touhulla poisteta mitään jos sellaista sattuisi. :D Mitä ne sotilaat tekisi? Osaavat tappaa codissa boxia pelatessa ainakin. Ja hyppiä wiillä tunnistuspelejä.

Tuo kylttienheilutus oli melkoista provoa kylläkin, mut ihan perseestä sekin. Päällimmäisenä tulee mieleen, että mitähän helvettiä mäkin asialle voin - en mitään. Sen takia mun valinnan näiden kahden välillä on syyt, joka on helposti rivienvälistä luettavissa, on melko itsekkäät loppujen lopuksi. Joihin tosin en nyt mene.. :D Sehän on selvä ettei nykymenolla ole kuin näennäistä, jos sitäkään tekoa. Tuskin noilla pullamiehillä mitään ryssiä pysäytettäisiin.

Sen sijaan, äärinegatiivisen perusihmisen sota-ajatelmien sijaan keskittyy tähän päivään. Tai no tuleviin palveluspäiviin paremminkin. Nössöä, pelleilyä, kyltin heiluttelua, mitä vain, mut siitä sentään on yhteiskunnalle enemmän hyötyä kuin täysin turhien "koulutettujen" sotilaiden vuodesta toiseen hassaamat verorahat. En minä*, mutta aika monet muut huolehtii niistä veteraaneista jotka on niin vitun tärkeitä teille kaljaveikoille, joille ei suomalaiset läheskään tarpeeksi tukeaan anna.

* Sosiaalisten taitojen takia.

Ja pystyyhän sillä kyltilläkin tappamaan... :D
 
Täällä yksi keskeyttänyt, muutama päivä sitten kotiuduin. En olisi halunnut lähteä, mutta paha homeallergia, joka kiusasi koko 4 viikkoa teki palveluksesta aikamoista tuskaa, ja perheasiatkin jäivät vähän retuperälle lähtiessäni inttiin. En väitä, että olisin tykännyt intistä, mutta hyvähän tuo olisi ollut hoitaa pois alta tässä vaiheessa elämää, ja jengi oli todella asiallista. Kun joskus hamassa tulevaisuudessa joudun suorittamaan palveluksen loppuun, pyrin kyllä kasarmille jossa ei ole hometta.
 
Onko sellaisia?

Jaa-a, tuskinpa, mutta tuo nykyinen missä olin oli aika huonossa jamassa. Kuulemma yksi yläkerran tuvista oli joskus pitänyt evakuoida, koska katosta oli tullut vettä läpi... Varmaan mukavat kosteuslukemat jäänyt sinne.
 
Itsehän olin sodassa vähän reilun päivän verran. Sit haavotuin henkisesti eikä pyygenny enää. Paska paikka ja paskaa epärehellistä väkeä johtoa myöten jäi mieleen siintä pikareissusta. Parempi kun olis suoraan mennyt sivariin hankkimaan oikeaa työkokemusta.
 
Itsehän olin sodassa vähän reilun päivän verran. Sit haavotuin henkisesti eikä pyygenny enää. Paska paikka ja paskaa epärehellistä väkeä johtoa myöten jäi mieleen siintä pikareissusta. Parempi kun olis suoraan mennyt sivariin hankkimaan oikeaa työkokemusta.

Aika pitkällemeneviä johtopäätöksiä reilun päivän perusteella? Toisaalta jos asenne on ollut jo valmiiksi päällenäkyvän huono, ei siellä kukaan jaksa sua tsempata jäämään. Parempi oikeasti, että ne keitä ei oikeasti kiinnosta/ketkä ei pärjää, lähtevät. Säästyy vähäiset resurssit niiden kouluttamiseen, joita edes etäisesti kiinnostaa.
 
Aika heikot on eväät tulevalle elämälle, jos ei armeijaa pysty käymään. Vaikka ois kuinka vakaumuksia jne. Ite lähdin lepposalla asenteella ja avoimin mielin sinne. Liian vakavalla asenteella sinne ei kannata mennä. Sotaleikkiähän se vain on.
 
Aika heikot on eväät tulevalle elämälle, jos ei armeijaa pysty käymään.

No en lähtisi aivan noin helposti tuomitsemaan ketään, ainakin meidän porukassa joitakin ahdisti se meininki aika pahasti. He syrjäytyivät porukasta, vaikka yritettiin saada heitä vapaa-ajankin tekemisiin mukaan. Ei se vain sovi kaikille.
 
Aika heikot on eväät tulevalle elämälle, jos ei armeijaa pysty käymään. Vaikka ois kuinka vakaumuksia jne. Ite lähdin lepposalla asenteella ja avoimin mielin sinne. Liian vakavalla asenteella sinne ei kannata mennä.
Niin mäkin menin ja kävin aukinkin vielä, mutta joka päivä vitutti. Vielä nyt kolmekymppisenäkin mietin että olis ollu parempi olla menemättä ollenkaan. Mulla olis ollu senkin vuoden ajan parempaakin tekemistä kuin leikkiä sitä sotaa. Käteen ei jäänyt yhtään mitään.
 
Asevelvollisuuden tarkoituksena ei välttämättä ole tuoda yksilölle hyötyjä (kiva jos niitä tulee) vaan yhteiskunnalle. Toki tosin yksilötkin hyötyvät siitä, että meillä on sellaiset asevoimat ettei iivana mielellään tänne hyökkää?

Mitä tulee sotaleikkeihin, niin onhan se ajatuksena hieman huvittavaa. Mutta se on koulutusta. Mitenpä paremmin ne asiat kouluttaa? Niin sitä niissä fantsuissa ulkomaalaisissakin armeijoissa harjoitellaan..
 
Back
Ylös Bottom