Vartijaksi opiskelu

sterpuska sanoi:
Viime vuonna kuukausipalkka oli 2800 euroa koulutus kesti 1vuos 4kuukautta,
työn kuva on sellainen että töissä voi treenata nukkua tai vaikka opiskella,
riittikö tämä vai vieläkö pitää kehuskella?

Paperitehtaan valvomossa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
sterpuska sanoi:
Ei Paperitehtaalla joutuu sitäpaitsi tekemään töitä. Mä vastailin Turrelle priva viestillä missä olen töissä koska haluan säilyttää anonyymiuteni.

Hmm, palomies sopisi ajankäytön ja koulutuksen pituuden suhteen ja taitaisi palkkakin olla tuota luokkaa. Ok, en utele enempää :)

Juu tosiaan mä luulen että täällä on aika monta ihmistä ketkä eivät ikinä sopeutuisi työhön mitä mä teen, ja kyllähän toi verottaja pitää siitä huolen ettei Palkalla pääse rikastumaan.

TommyGun sanoi:
Kertokaapa palstan hyvätuloiset niistä huikeista kuukausituloistanne niin me pienipalkkaiset saamme aiheen kadehtia teitä :)

Yleensä mitä suuremmat tulot - sitä mukavampi homma...itsellä kevyt sisätyö ja palkka riittävä, en viitsi edes laittaa tähän, kun et usko kuitenkaan...

Brickster sanoi:
Mikähän vittu tätä Andree:ta oikein risoo. :wall: Itse tienaan vartijana paremmin kuin esim. vanhempi konstaapeli (ei sekään nyt tietysti paljon ole) ja työ on siisti sisätyö jossa ei tartte katsella spurguja ja narkkeja. Pitkiä työvuorojen vastapainoksi on pitkät vapaat (voi lähteä vaikka etelään jos haluaa). Kohteesta löytyy tv, video, netti ja niittenkin kanssa kerkiää touhuta. Työvuoron jälkeen ei tarvitse viedä töitä kotiin eikä vuoronkaan aikana tarvitse stressata kunhan osaa hommat. Työkaverit hyviä tyyppejä ja samanhenkisiä ( voi olla tekemisissä töitten ulkopuolellakin). Niin ja kyllä meillekin terveydenhuolto tulee firman puolesta (ei tosin hammaslääkäri)
Mikähän tässä mun hommassa nyt on niin kamalaa???

Yhdyn kyllä edelliseen kirjoitukseen ihan täysin. Itse olen "eksynyt" ohjelmistoalalle. Palkka on 4100€ miinus verot. Terveydenhuollut ja punttisalit löytyy, mutta työajan jälkeen projekteista on välillä hyvin vaikea irrottautua. Työkavereista 90% on nörttejä, jotka pelaavat ja koodaavat koneella vapaa-ajalla. Salillakävijöitä lukuunottamatta, en ole kiinnostunut tyyppien seurasta työajan jälkeen. Työ on 8 tuntia pelkkää istumista koneen äärellä. Se on varmaa, että loppuikääni en konttorissa mätäänny, mutta ei se lähteminenkään käy noin vain. Eli yhteenvetona: ei se raha kaikkea ratkaise. jos vituttaa, niin sitten vituttaa.

Isovaarini oli luonteeltaan melko eläväinen ja lähti nuorena merille seilaamaan, kansalaissodan rytinöiden jälkeen hän toimi veturinlämmittäjänä ja sen jälkeen kokeili taksikuskin hommia. Viimeiset parikymmentä vuotta työelämässä hän oli Helsingin kaasulaitoksella. Vanhoilla päivillä riitti monenlaista juttua, kun oli nähnyt monenmoista hommaa, erilaisia ihmisiä ja työympäristöjä. Mutta eipä onnistuisi enää, nyt pitää olla joka helvetin hommaan tunkinto. Tänä päivänä isovaari olisi istunut puolet iästään koulunpenkillä, merenkulkuoppilaitos, VR:n koulut ja kurssit, taksikurssit ja tehtaanhommiin joku teknillisen alan tutkimus...
Onhan se hyvä, että nykyään on ammatitaitoisia työmiehiä, mutta välistä tuntuu, että ennen oli jotenkin selkeämpää ja helpompaa. Jos vain työhaluja oli, niin kyllä tekevälle töitä löytyi. No joo, meni vähän vuodatukseksi...

Andree sanoi:
Mä sanon tän jo varmaan tuhannen kerran: kellä voi viirata päässä niin paljon että lähtee vartijaksi?Ymmärrän kyllä jos sitä tehdään esim.opiskelun ohella...
Loistavan tavallisia yleistyksiä, kiitos niistä. Tämän vastineen tarkoitus on korjata muutama väärinkäsitys. Tiedäthän että jotain työtä on yleensä tehtävä, vaikka sosiaalivaltiossa eletäänkin. Jotkun eivät ole omasta valinnastaan tai jostain muusta syystä johtuen lähteneet 20 vuoden opintoputkeen ja tukien varassa elämiseen. Osa työntekijöistä opiskelee vartijan työn ohessa, osa tekee vartijan työtä opiskelun ohessa. Kannattaa valita kohde jossa voi opiskella lähes koko työvuoron ajan, kyllä niitä löytyy.

http://www.securitas.fi/cgi-bin/tyohonotto/paikat.cgi

Andree sanoi:
Mulla on hyvä kaveri just suorittamassa vartijan perustutkintoa(?) joka kestää 3 vuotta. Alotus"palkka" sillä oli 7 egee tunti, nyt se saa jo 7.4 egee tunnille... :eek: WAU!!!
Vartijan ammattitutkinnon suorittamisessa ei mene kolmea vuotta, vaan 7-8kk. Vartijan ammattitutkinto kannattanee suorittaa työn ohessa, jolloin siihen menee noin 1,5v. Töihin tosin pääsee 40h peruskoulutuksen jälkeen, joten jos ei tarvitse toisen asteen ammattitutkintoa niin VAT ei ole välttämätön. Pari vuotta töissä olleen piirivartijan keskituntiansio on noin 10-12 euroa, eli peruspalkkoihin tulee haittalisiä päälle.

http://www.hrakk.fi/nayta_ala.php3?ala=2

Andree sanoi:
Ylityökorvauksia maksetaan vasta sen jälkeen, kun kuukauden tunnit on ylittänyt sata tuntia, ja liitto ei todellakaan hoida hommiaan...
Ylityökorvauksia maksetaan sen jälkeen kun työjakson eli kolmen viikon tunnit ylittävät 120h. Siitä seuraavat 18 tuntia maksetaan 50% korotettua palkkaa ja siitä eteenpäin 100% korotettua palkkaa. Useat nuoret työntekijät eivät kuulu liittoon. Ammattiliitto ei ole automaatti joka ottaa yhteyttä kun pientä vartijaa sorretaan, vaan sinne pitää itse ottaa yhteyttä. Liitolla on ollut myös jotain tekemistä palkkojen nousun kanssa. Peruspalkat ovat nousseet v.2000 lähtien 5-7% vuodessa, 1.3.04 palkat nousevat taas n.5-6% ja tuntipalkkaisilla jälleen hieman enemmän, noin 7-8%.

Andree sanoi:
Päivät on pahimmillaan 16 tuntisia, jona aikana kytätään esim.karkkirosvoja jossain hikisessä kopissa missä ei ole edes TV:tä(jos ei valvontamonitoreja lasketa...) Kuullostaako yhä unelmahommalta...
Kyllä, sen pituisia työvuoroja tehdään seitsemän kappaletta kolmen viikon jaksolla. Eli käytännössä kaksi työvuoroa viikossa. Tai vaihtoehtoisesti joka kolmas viikko reilun viikon vapaa. Edelleen, erilaisia tehtäviä on, kaikki eivät vahdi tikkarirosvoja, ja työvuorojen pituuksia on yhtä paljon kun työvuorojakin.

Andree sanoi:
Työvuorot tuntuu olevan välistä sitä, että vapaapäivänä soitetaan tulemaan töihin...Ja näyttää siltä että sinne on vähän pakolla mentävä... :curs: :itku:
Kun soitetaan vapaapäivinä töihin, maksetaan automaattisesti ensin korvaus töihin lähtemisestä (kahden tunnin peruspalkka) ja täydellä listalla töitä tehtäessä tunnit maksetaan tietenkin ylityötunteina.

Andree sanoi:
Just kaveri tänään soitteli ja valitteli, että töitä saa tehdä kuin hullu ja mitään ei jää käteen...

Ok, kaverisi ei ole pakko olla siellä, eihän? Esim. Seston kassalta tai SOL siivouspalveluista löytynee aina mukavia parin tunnin iltavuoroja, joista maksettaneen hyvin. Tunnen useamman vartijan jotka tekevät töitä kun hullut, mutta palkkaa on tullut silloin aina 1000-1100 euroa netto kahdelta viikolta. Tietenkin jos on sen tyyppinen ihminen että mitään ei jää käteen, silloin sillä palkalla ei ole niin väliä, kun se menee kuitenkin.

Vastausta odotellessa.

efuman sanoi:
Mikähä siinä vartijan työssä on niin mageeta... Ei se ole sitä mitä elokuvissa että ajetaan konnia kiinni pitkin stadin yötä,ei ole kiiltävää pistoolia eikä koppalakkia,saatikka kauniita naisia pyöri ympärillä.
Se on armottomassa vitutuksessa ja kiireesä pakasteiden lemppaamista sekä turhien hälyjen juoksemista,räntäsateessa ulkokierroksia paskalla palkalla erittäin huonoissa työolosuhteissa.

Ja siitä ammattitutkinnosta,jokainen yritys yrittää pitää epätoivoisesti työntekijänsä töissä ja antavat sen ammattitutkinnon. Hesan seudulla niitä järjestää moni laadukkaimpana amiedu ja sit edupoli hyvänä kakkosena (tää on mun mielipide)

T: ex-vemmi

Joo,kärryjen lykkäystä kun kauppiaat ei halua palkata kärrypoikia vaan haluavat kalliin vartiointiliikkeen suorittamaan senkin tehtävän.

Tai niin kun eilen kävi.Ollessani Alkossa vartioimassa joku 45v. äijä kävelee naaman eteen ja kysyy ylimielisesti "mitä säkin luulet tekeväs".Ei mennyt kauan kun ukko jo haistatteli v*ttua,no pihallehan se lähti...ilman viinoja...

Mut eipä parane valittaa,pakko ei ole vartijan töitä tehdä.Mulla se on sivutoimi ja jos,mahdollisuuksien mukaan,sitä ahkerasti teen,saan siitä 1000€/kuussa bruttona.
Päätoimi on myös valvontahommaa ja siitä bruttona 2100€/månad.Mielestäni ihan hyvä palkka kun ajatellaan sitä että peruskoulutukseni on joskus vuosia sitten tehtaalla suoritettu metallin oppisopimus...

Brickster sanoi:
Mikähän vittu tätä Andree:ta oikein risoo. :wall: Itse tienaan vartijana paremmin kuin esim. vanhempi konstaapeli (ei sekään nyt tietysti paljon ole) ja työ on siisti sisätyö jossa ei tartte katsella spurguja ja narkkeja. Pitkiä työvuorojen vastapainoksi on pitkät vapaat (voi lähteä vaikka etelään jos haluaa). Kohteesta löytyy tv, video, netti ja niittenkin kanssa kerkiää touhuta. Työvuoron jälkeen ei tarvitse viedä töitä kotiin eikä vuoronkaan aikana tarvitse stressata kunhan osaa hommat. Työkaverit hyviä tyyppejä ja samanhenkisiä ( voi olla tekemisissä töitten ulkopuolellakin). Niin ja kyllä meillekin terveydenhuolto tulee firman puolesta (ei tosin hammaslääkäri)
Mikähän tässä mun hommassa nyt on niin kamalaa???

Brickster... täysin samaa mieltä..ollaanhan työkavereita...eikös ollakkin..ja muuten olen kanssas täysin samaa mieltä, paitsi että valvominen on perseestä. Ja eiköhän lähetä sinne thaimaahan.. :worship: :D :hyper:

Ja suuri kiitos siitä , että meitä kehuit. :thumbs:

Tiedz sanoi:
Brickster... täysin samaa mieltä..ollaanhan työkavereita...eikös ollakkin..ja muuten olen kanssas täysin samaa mieltä, paitsi että valvominen on perseestä. Ja eiköhän lähetä sinne thaimaahan.. :worship: :D :hyper:

Ja suuri kiitos siitä , että meitä kehuit. :thumbs:

:offtopic: No minähän sen tiedän että ollaanko, sä voit vaan arvailla.

Brickster sanoi:
:offtopic: No minähän sen tiedän että ollaanko, sä voit vaan arvailla.
Noh....nimimerkin tuntien ei tarvitse..il capitano.... :D

Portsariks?

Eli olis tarkotus tossa vuoden päästä suorittaa järkkärikortti ja käydä voimankäyttö kurssi. Sen jälkeen hakee portsariks...eli kysymys kuuluu: Onko vaikeatakin päästä portsariks ja tarviiko olla kauhea lihas vuori päästäkseen? toivonmukaan pakkiksella kirjoittavat poket vois vastata ja hieman valaista asiaa. Kun en itse ole varma... :nolo:

Kiitos! :thumbs:

Rukoilija sanoi:
Eli olis tarkotus tossa vuoden päästä suorittaa järkkärikortti ja käydä voimankäyttö kurssi. Sen jälkeen hakee portsariks...eli kysymys kuuluu: Onko vaikeatakin päästä portsariks ja tarviiko olla kauhea lihas vuori päästäkseen? toivonmukaan pakkiksella kirjoittavat poket vois vastata ja hieman valaista asiaa. Kun en itse ole varma... :nolo:

Kiitos! :thumbs:

Ja lisää Vartijan ammattiin

sterpuska sanoi:
Ei Paperitehtaalla joutuu sitäpaitsi tekemään töitä. Mä vastailin Turrelle priva viestillä missä olen töissä koska haluan säilyttää anonyymiuteni.

:offtopic:
Etsä viitsisitsä sterpuska pistää mulle privaa mitä duunia sä teet.
Alko ihan oikeasti kaivelee, kuulostaa liian hyvältä :nolo:

Osallistutaanpa nyt tähänkin, kun olen noita vartijan hommia useita vuosia tehnyt. Missään vaiheessa ei ole ollut tarkoitus jäädä alalle lopullisesti, vaikka yhdessä vaiheessa teinkin vain niitä hommiapäätoimisesti. Palkka ei tosiaan ole kaksinen ja kohteet voi olla tosi perseestä. Omasta suhtautumisesta kuitenkin pitkälti riippuu,kuinka paljon homma syö miestä. Pahimmilaan tuntuu siltä, ettei tapahdu ikinä mitään ja jos tapahtuu, se on poikkeuksetta jotain ikävää. Parhaimmillaan saa tajuttoman hyvän olon, kun raahaa pihalle jonkun veteraanipappaa ja hänen rouvaansa ahdistelleen ääliöpultsarin. Myymäläpuolella en silti voisi kuvitella tekeväni pitkää, kymmenien vuosien työuraa. Siinä kyllä kesähelteellä kärryjä pumpatessa oikein toivois, että joku nisti puukottais tuulikaapissa hengen pois.

tommih sanoi:
Ja tossa kun puhuit jotain mahdollisesta poliisikouluun menosta ni tos on jotain.

suorittanut lukion tai ylioppilastutkinnon tai opetussuunnitelman perusteiden mukaisen II asteen ammatillisen perustutkinnon valinnassa kiinnitetään huomiota opintomenestykseen, erityisesti opetuskielen osaamiseen

jos hakija ei ole suorittanut jotakin edellä mainituista tutkinnoista, hakija voidaan hyväksyä vain, jos hänen erityiset ominaisuudet antavat siihen perusteen

Jos hakija ei ole suorittanut jotakin edellä mainituista tutkinnoista, hakija voidaan hyväksyä vain, jos hänen erityiset ominaisuudet antavat siihen perusteen

Lissää tuolta: http://www.poliisikoulu.fi/poliisi/poliisikoulu/home.nsf/pages/945BE3FA55C8EAF9C2256DE2004593D3

Niin ja tietenki army pitää olla käyty et eikun vaa mahollisimman pian sinne.

Itelläki suunitelmissa että 18weenä inttiin spolliks, sen jälkeen vuodeks vartijaks (ku ennen poliisikouluun hakemista pitää olla ollu vuosi duunissa) ja sit kytäks. :piis:

Itse poliisin ammatista haaveilevana voin sanoa että noi tommihin postaamat jutut poliisi.fistä on aivan :offtopic: tai noh....eihän mustaakaan saa sanoa neekeriksi. Sain hieman infoa K.Hannulta joka on Poliisin johtoportaassa töissä, ja joka myös on vastaamassa uusien poliisien värväämisestä ja koulutukseen ottamisesta.

Kriteerit, että sinulla olisi EDES mahdollisuus poliisiksi.

1. LUKIO käytynä...
2.Intti käytynä ja TODELLA suositeltavaa AUKin käynti.
3.Duunia takana muistaakseni 1 vuosi.
4.Ei rikosrekisteriä vakavista rikoksista (parkkisakot ei haittaa)
5. elämänkokemusta eli ikää jos on niin plussaa vaan. Alle 20 aika paha päästä.
6. kaikenlainen turvallisuus-alaan liittyvä yms (järjestyksenvalvojakortti) ja muut ovat plussaa.

noilla siis pääsee jo pääsykokeisiin, missä on löysä fyysinen testi ja tärkeimpänä se henk.koht haastattelu, missä arvioidaan kokelaan henkistä "ikää".

Tuosta vielä tarkennan, eli on todellavaikee, melkein jopa mahdotonta päästä poliisiksi, jollet omaa lukion päästötodistusta. On tietysti tapauksia joilta sitä ei vaadittu, mutta näitä tapauksia on 1/1000.

Tähän voi sano tietenkin vastaan, mutta tämä tieto on tosiaan peräisin edellä mainitulta poliisilta.

Niin. Itse kirjoitin ylioppilaaksi nyt keväällä ja täytän 18v. kesällä. Armeijaa tietenkään käynyt vielä. Hain engelille vartijaksi ja ilmotin, että olisin ainakin syksyyn asti töissä ja sitten opiskelemaan mitä todennäköisimmin ekonomiksi. Soitto tuli parin päivän päästä, että oli hyväksytty, ja huomenna on sitten perusteiden loppukoe. Vartiointialueen/tehtävän saan valita paikallis- ja piirivartioinnin välillä. Aivan täydellinen kesätyö mulle ja olen tyytyväinen, että tän työn sain. Ainoa armeijan käymätön (pojista) taidan siellä kurssilla olla. Ehkä asiaan vaikutti ilmiselvä fiksuus(niinpä niin...) ja melko iso koko.

sterpuska olisko mitenkään mahollista jos mailaisit mikä sinun työ on? :)

ontopic: Itseänikin kiinnostais vartijan duuni mutta huonon palkan takia en alkais sitä loppuelämääni tekee. :jahas:

Manala sanoi:
Kriteerit, että sinulla olisi EDES mahdollisuus poliisiksi.

1. LUKIO käytynä...
2.Intti käytynä ja TODELLA suositeltavaa AUKin käynti.
3.Duunia takana muistaakseni 1 vuosi.
4.Ei rikosrekisteriä vakavista rikoksista (parkkisakot ei haittaa)
5. elämänkokemusta eli ikää jos on niin plussaa vaan. Alle 20 aika paha päästä.
6. kaikenlainen turvallisuus-alaan liittyvä yms (järjestyksenvalvojakortti) ja muut ovat plussaa.

noilla siis pääsee jo pääsykokeisiin, missä on löysä fyysinen testi ja tärkeimpänä se henk.koht haastattelu, missä arvioidaan kokelaan henkistä "ikää".

Tuosta vielä tarkennan, eli on todellavaikee, melkein jopa mahdotonta päästä poliisiksi, jollet omaa lukion päästötodistusta. On tietysti tapauksia joilta sitä ei vaadittu, mutta näitä tapauksia on 1/1000.

Tähän voi sano tietenkin vastaan, mutta tämä tieto on tosiaan peräisin edellä mainitulta poliisilta.

Pikkasen sanoisin vastaan tossa että lukio olis ainut polku tonne poliisikouluun. Uskoisin että olisin itse aika kovilla pojoilla Lähihoitajana (ensihoito) hakiessa tonne kouluun.

Ei ammattikoulu ole yhtään huonompi vaihtoehto, kun lukio. Ammattikoululaisen on lisäksi helpompi saada töitä, että saa työkokemuksen täyteen. Pelkällä lukion papereilla ei kovin pitkälle pötkitä. :)

Omasta mielestäni lukiolaisia arvostetaan ihan liikaa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom