Vartijaksi opiskelu

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vaatimuksina tuolla kerrotaan täysi-ikäisyys, suoritettu peruskoulu, ja hyvämaineisuus.

Pistin juuri tuonne hrakk:lle kyselyä sähköpostitse että koskas tuota vartijan ammattitutkintoa sitten tuolla on (en löytänyt siitä 2004 vuoden taulukosta ainakaan laisinkaan), että siihen voisi hakea.

Minä menen kyllä tuon suorittamaan ensi tilassa, sikäli kun se on täysin kelpo 2. asteen tutkinto.

Sillä sitten viimeistään pääsee töihin (vaikka tulikin jo selväksi että töihin pääsee muutenkin aika helposti), ja sitten on pohjaa lähteä opiskelemaan eteenpäin suuntaan tai toiseen.

Onko kukaan täällä suorittanut tuota? Mitä mahtaa käytännössä kaikkea kuulua tuohon 7,5kk opiskeluun, ja sisältyykö noiden vartijakurssien opit siis tuohon, vai täytyykö ne käydä silti erikseen?

phy73 sanoi:
Olin Falckilla.

Ei sitten mitään...
Ajattelin vaan noiden sun vuosien perusteella että olisit saattanut olla joskus mukana kun arvokuljetusta Hesassa aloiteltiin. (STV:lla).

Pistetäänpä taas vähän infoa, jos joku muukin sattuu olemaan kiinnostunut asiasta.

Sain nyt tietoa tuosta vartijan ammattitutkinnosta.

Sen voi suorittaa HRAKK:ssa, Riihimäen opistossa. Kesto on 7,5kk, ja se on periaatteessa käypä 2. asteen ammattitutkinto, mutta periaatteessa ei...
Aivan, hämärältä kuulostaa, mutta sain itse vähän sekavaa infoa..

Eli sen pohjalta on "kelvollinen" hakemaan esim. Laurea - ammattikorkeaan turvallisuusalan tradenomiksi, tuollainen koulutus kestää 3,5 - 4,5 vuotta. Tässä linkki missä infoa tuosta tradenomijutusta.

Eivät osanneet sanoa onko se kelvollinen tutkinto poliisikouluun pääsyä ajatellen, joten lähetin tästä erikseen kyselyä poliisikouluun, katsotaan mitä vastaavat. Siellä edellyttävät olevan II-asteen ammattitutkinnon, lukion oppimäärän tai ylioppilastutkinnon. (+ käydyn 270vrk varusmiespalveluksen sekä hyvän terveyden, kunnon jne..)

Eli kyllä siitä siis pitäisi pohjaksi olla lähteä eteenpäin.

Oma tilanne on se että koulutusta pohjaksi täytyy kuitenkin hankkia ennenkuin tässä on vanha käppänä (noh, nyt 18), ja miksipä se ei voisi olla tuota reittiä.

Olisi sitten tuo 2. asteen tutkinto jo alla ennenkuin lähtee armeijaan, jonkinlainen turvantunne, että sitten armeijan jälkeen voisi huoletta mennä joko töihin tai opiskella yhä ylöspäin.

Nyt tässä mietityttää enää se, että opinnot olis tosiaan Riihimäellä, sinne ei ihan joka päivä lähtisi kyllä ajamaan kun matkaa on ~90-100km, edellyttäisi siis joko muuttoa tai polttoainetaloudellista autoa. :(

Niin joo, toinen paikka oli Turussa, mutta se edellytti jo käydyn armeijan.

Ei voi kun todeta että päätyy tässä sitten opiskelemaan mitä hyvänsä, niin pelottavan pitkiä on nuo opinnot.

7,5kk ei ole vielä aika eikä mikään jos siitä saa edes "pääosin kelvollisen" 2. asteen tutkinnon, mutta sitten armeijan jälkeen vaikkapa 4 vuotta ammattikorkeassa niin onkin jo -> :wanha:

Toisekseen, millä pirulaisella sitä rahaa tekee jos opiskelee, nytkin täytyy autoa maksaa 400EUR kuussa. :rolleyes:

On se hankalaa.

turre101 sanoi:
Pistetäänpä taas vähän infoa, jos joku muukin sattuu olemaan kiinnostunut asiasta.

Sain nyt tietoa tuosta vartijan ammattitutkinnosta.

Sen voi suorittaa HRAKK:ssa, Riihimäen opistossa. Kesto on 7,5kk, ja se on periaatteessa käypä 2. asteen ammattitutkinto, mutta periaatteessa ei...
Aivan, hämärältä kuulostaa, mutta sain itse vähän sekavaa infoa..

Eli sen pohjalta on "kelvollinen" hakemaan esim. Laurea - ammattikorkeaan turvallisuusalan tradenomiksi, tuollainen koulutus kestää 3,5 - 4,5 vuotta. Tässä linkki missä infoa tuosta tradenomijutusta.

Eivät osanneet sanoa onko se kelvollinen tutkinto poliisikouluun pääsyä ajatellen, joten lähetin tästä erikseen kyselyä poliisikouluun, katsotaan mitä vastaavat. Siellä edellyttävät olevan II-asteen ammattitutkinnon, lukion oppimäärän tai ylioppilastutkinnon. (+ käydyn 270vrk varusmiespalveluksen sekä hyvän terveyden, kunnon jne..)

Eli kyllä siitä siis pitäisi pohjaksi olla lähteä eteenpäin.

Oma tilanne on se että koulutusta pohjaksi täytyy kuitenkin hankkia ennenkuin tässä on vanha käppänä (noh, nyt 18), ja miksipä se ei voisi olla tuota reittiä.

Olisi sitten tuo 2. asteen tutkinto jo alla ennenkuin lähtee armeijaan, jonkinlainen turvantunne, että sitten armeijan jälkeen voisi huoletta mennä joko töihin tai opiskella yhä ylöspäin.

Nyt tässä mietityttää enää se, että opinnot olis tosiaan Riihimäellä, sinne ei ihan joka päivä lähtisi kyllä ajamaan kun matkaa on ~90-100km, edellyttäisi siis joko muuttoa tai polttoainetaloudellista autoa. :(

Niin joo, toinen paikka oli Turussa, mutta se edellytti jo käydyn armeijan.

Ei voi kun todeta että päätyy tässä sitten opiskelemaan mitä hyvänsä, niin pelottavan pitkiä on nuo opinnot.

7,5kk ei ole vielä aika eikä mikään jos siitä saa edes "pääosin kelvollisen" 2. asteen tutkinnon, mutta sitten armeijan jälkeen vaikkapa 4 vuotta ammattikorkeassa niin onkin jo -> :wanha:

Toisekseen, millä pirulaisella sitä rahaa tekee jos opiskelee, nytkin täytyy autoa maksaa 400EUR kuussa. :rolleyes:

On se hankalaa.

Tuosta vanhuudesta sen verran etta jos poliisiksi haluat niin on vain parempi jos olet vanhempi kuin 19v. Ne haluaa sinne vahan kypsempaa porukkaa ja keski-ika opiskelun aloittavilla on 24. Ite aion napsaista kohta lopuillaan olevista opinnoista tutkinnot plakkariin ja sit paperit Tampereelle. Jos suunnitelmat pitaa paikkansa niin 25 aloitan poliisikoulutuksen....eli ei kannata turhia viela 18v stressata siita etta jos menee vuosi sinnet tai tanne. Sitapaitsi kumman luulet paasevan helpommin sisaan:24v kaveri jolla joku (esim. AMK) tutkinto, sitakautta kielitaitoa yms. ja vahan enemman elamankokemusta, vai 19v kaveri suoraan lukiosta inttiin ja sit poliisikouluun (armeija lasketaan tyokokemukseksi poliisikouluun haettaessa jos en vaarin muista...).just my 2 cents

Totta kyllä puhut, ja mikäs siinä olisi opiskella vaikka 4 ammattia peräjälkeen mutta ongelmaksi opiskellessa muodostuu raha, valtion tuilla saattaa elää, mutta kun rahaa menee muuhunkin ja juuri esim. auto on taakkana niskassa maksettavana vielä vuoden ellei pari tästä eteenpäin, niin töitä täytyy pystyä samalla painamaan tavalla tai toisella.

Sovittelukysymyshän se toki loppujen lopuksi on.

Noh, ehkä tässä vaiheessa ei kannata vielä turhan paljoa stressata - hankkii nyt rauhassa 2. asteen paperit, ja käy armeijan - sitten katsoo mihin päin suuntaa.

turre101 sanoi:
Totta kyllä puhut, ja mikäs siinä olisi opiskella vaikka 4 ammattia peräjälkeen mutta ongelmaksi opiskellessa muodostuu raha, valtion tuilla saattaa elää, mutta kun rahaa menee muuhunkin ja juuri esim. auto on taakkana niskassa maksettavana vielä vuoden ellei pari tästä eteenpäin, niin töitä täytyy pystyä samalla painamaan tavalla tai toisella.

Sovittelukysymyshän se toki loppujen lopuksi on.

Noh, ehkä tässä vaiheessa ei kannata vielä turhan paljoa stressata - hankkii nyt rauhassa 2. asteen paperit, ja käy armeijan - sitten katsoo mihin päin suuntaa.
Niin ja, kuten itse sanoit, opiskellessa voi duunia painaa (ei tietenkaan tayspaivaisesti) ja silla + opintotuilla kylla parjaa vaikkei rikkaaksi tule...turvallisuus alalla on paljon sellaisia duuneja jotka sopivat opiskelijoille niiden ilta/vkoloppu sijoittumisen takia....loppukaneettina John Lennonia:"Life is what happens when you are busy making other plans" (alkaa tappako jos ei mennyt sanatarkasti...)

Mä sanon tän jo varmaan tuhannen kerran: kellä voi viirata päässä niin paljon että lähtee vartijaksi?Ymmärrän kyllä jos sitä tehdään esim.opiskelun ohella...
Mulla on hyvä kaveri just suorittamassa vartijan perustutkintoa(?) joka kestää 3 vuotta. Alotus"palkka" sillä oli 7 egee tunti, nyt se saa jo 7.4 egee tunnille... :eek: WAU!!!
Ylityökorvauksia maksetaan vasta sen jälkeen, kun kuukauden tunnit on ylittänyt sata tuntia, ja liitto ei todellakaan hoida hommiaan...
Päivät on pahimmillaan 16 tuntisia, jona aikana kytätään esim.karkkirosvoja jossain hikisessä kopissa missä ei ole edes TV:tä(jos ei valvontamonitoreja lasketa...)
Kuullostaako yhä unelmahommalta...

Onhan se tietysti reteetä kulkee pamppu ja raudat vyöllä pitkin kyliä ja ajella vartijan autolla pitkin piiriä ja katella purkkapilluja...

Työvuorot tuntuu olevan välistä sitä, että vapaapäivänä soitetaan tulemaan töihin...Ja näyttää siltä että sinne on vähän pakolla mentävä... :curs: :itku:

Just kaveri tänään soitteli ja valitteli, että töitä saa tehdä kuin hullu ja mitään ei jää käteen...

Mutta, meitä mahtuu moneen junaan ja silti osa jää asemalle... :offtopic:

Kyllähän noi vartijan hommat on väliaikaisesti ihan ok mutta pitempää uraa en siitä hakisi.

Itse tuli oltua intin jälkeen yhteensä kolmisen vuotta kahdellakin eri firmalla,sekä piirissä että hälytyskeskuksessa.Hommassa on sekä hyvät että huonot puolensa.

Hyvät:

-varsinkin piiripuolella saa töitä tehdä aika rauhassa ja ite valkata miten piirin tekee(muutamaa määräaikaistehtävää lukuunottamatta)
-työkaverit pääsääntöisesti mukavia ja kahvitauoilla juttu lentää
-poliisi on yleensä vartijan kaveri,itsekin sain ylinopeutta huomattavasti anteeksi kun olin työtehtävissä :)

Huonot:
-palkka,varsinkin jos teet päivävuoroa niin ansiot ovat aika naurettavat,ilta-ja viikonloppukorvaukset nostavat liksaa kummasti.
-alan arvostus olematonta,7-vuotiaat pikkukakaratkin haistattelevat
-yövuorot,jos niitä joutuu tekemään,käytännössä menee parikin päivää puihin yhden valvotun yön takia.
-hörhöt joita varsinkin pk-seudulla on ihan riiittämiin
-ala kasaa kaikenmaailman ramboja,tee nyt niitten kanssa töitä
-jos hälytyksiä pukkaa enemmän,tautinen kiire
-joidenkin firmojen välinpitämätön suhtautuminen,työntekijät karjaa
-surkea ammattiliitto

Nämä tulivat ekaksi mieleen,onneksi tulin itse järkiini ja hakeuduin töihin muualle.

Mutta jos ala kiinnostaa niin kannattaa käydä kokeilemassa,näkeehän sitten mitä homma on...

Eikös tuo nyt riipu aika paljon mitä hommia tekee..?

Mulla aikomus ei ole missään vaiheessa ollut jäädä vartijaksi sitten jos / kun sellaiseksi valmistun. Aikomus on opiskella siitä ylöspäin, parempiin hommiin, turvallisuusalalla silti. Vai menenkös muka kohti umpikujaa? Ymmärrän kyllä sen että työkokemustakin tosin vaaditaan ennenkuin mihinkään ylöspäin voi loppujen lopuksi päästä.

Tarkoitus olisi joko ammattikorkeaan turvallisuuspuolelle tai kenties poliisiin, (näin ihan ajatuksina lonkalta) ja vartijan ammattitutkinto + mahdollinen SPOL armeijassa ei liene haitaksi ollenkaan.

Kai täytyy katsoa nenänpäätä pitemmälle jos aikoo johonkin tavotteisiin päästä.

Olisihan noita kenties muitakin hommia joihin voisi itsensä kouluttaa, mutta normaalista valikoimasta ei ammattioppilaitoksissa tai aikuiskoulutuskeskuksissa löydy mitään enemmän kiinnostavaa, ja harvinaisemmat ovat sitten jossain oppilaitoksissa niin kaukana ettei tule kyseeseen tai niin kovat vaatimukset ettei tule kyseeseen.

Ja lisäksi, vähintään 2. asteen tutkinto vaaditaan kaikkeen tästä eteenpäin, niin pakko se on suorittaa - periaatteessa sillä ei ole mitään väliä minkä ammattitutkinnon hommaa kunhan se on, ja omalla kohdalla turvallisuusala tuntuis kiinnostavimmalta.

Eikä mua oikein hetkauta se että jos pamppu tai muut rensselit päällä saat kävellä, aletaan mennä vähän :david: osastolle siinä vaiheessa, eiköhän kiinnostus yleensä vähän muulta pohjalta lähde.

Palkka normaalivartijoilla on kyllä kuuleman mukaan huono, ellei surkea. Sitä ei käy kiistäminen.

Ja että leimaudutaan täysin hulluksi niin loppuun voidaan vielä todeta että maanrakennusfirma missä teen tällä hetkellä duunia, olisi valmis kouluttamaan minusta "nokkamiestä" ja palkka liikkuisi luultavasti parin vuoden sisällä 13-14EUR / tunti tienoilla kuuleman mukaan.

Mutta mutta.. :kippis1:

Tomi sanoi:
No hah hah. Soita sinne työhönottoon ja sovi haastattelu. Huomaat ehkä jo parissa viikossa olevasi alipalkattu nakkikone. :)

Vaikka tuo hymiö tuossa perässä olikin niin silti on pakko oikoa tätä melko yleistä käsitystä, joka varsinkin omasta mielestäni on osaksi harhaa.

Eli: Itse olen ollut "alalla" vuodesta 2000 lähtien osan ajasta vakituisena ja osan tilapäisenä työntekijänä. Ansaitsen tällä hetkellä 8,09€ tunnissa + mahdolliset ilta/yölisät (jotka kyllä ovat luvalla sanoen melko surkeat). Eikös tuo ole kuitenkin markoissa noin 48 mk/t joten ei se nyt niin alipalkattua hommaa ole, varsinkin jos palkan suhteuttaa työn määrään! Aloittaessani oli palkka noin 39mk/t jolloin kyllä tunsin itseni alipalkatuksi ;) . Itselle jäi viimeksi vakkarina työskennellessä sellaiset 1300-1400€/kk käteen enkä juuri tehnyt yövuoroja (3 yötä/3vkon jaksossa). Kyllä toi itelle ainakin riitti elämiseen..säästöön nyt ei mitään jäänyt mutta se johtui kai enemmän elämäntyylistä :kippis1:

Niin ja nythän ne liksat kuulemma taas nousee kuunvaihteessa!

Aslak sanoi:
Vaikka tuo hymiö tuossa perässä olikin niin silti on pakko oikoa tätä melko yleistä käsitystä, joka varsinkin omasta mielestäni on osaksi harhaa.

Eli: Itse olen ollut "alalla" vuodesta 2000 lähtien osan ajasta vakituisena ja osan tilapäisenä työntekijänä. Ansaitsen tällä hetkellä 8,09€ tunnissa + mahdolliset ilta/yölisät (jotka kyllä ovat luvalla sanoen melko surkeat)
No riippuu vähän mihin alaan tai ammattiin vertaa. 8,09 € tunnissa ei omasta mielestäni ole mikään juhlimisen arvoinen asia, edes turvallisuusalalla.

Onhan tuo kyllä aika pieni palkka, itse kun olin Adeccolla töissä, eli vuokra-työntekijänä eri asiakasyrityksissä - oli palkan alaraja hommasta riippumatta tossa talossa 8,5 EUR / tunti + mahd. lisät. Ihan eläimeksi siinä itsensä tunsi kun oli aina "alempi arvoisempi" kun firman omat työntekijät ja palkka oli joka paikassa 1/3 pienempi kun vakituisilla työntekijöillä...

Sitä ajatteli että häpeällisen surkeella palkalla painaa duunia..mutta:

Markoissa kun alkaa ajattelemaan, esim. toi 8,5EUR on yli 50mk, markka-aikana se olis kuulostanu mun korvaan aivan mielettömältä palkalta..
Muistan kun tässä samaisessa maanrakennusfirmassa missä nyt hankin "taskurahaa", olin silloin kesätöissä ja kuuntelin silmät pyöreinä miten joku kaivurikuski tienasi 65mk tunnissa, ja kuulosti sen verran satumaiselta että mahtoi äijä olla oikein multibiljonääri.

Noh, euroissa ei tuo ~11 EUR / tunti nyt mikään kovin satumainen vielä ole, normaalissa varastotyössä oleva vakituinen esim. trukkikuski saattaa tienata sen 12 EUR / tunti oltuaan talossa jonkin aikaa... (firmasta riippuen)

On nää eurot ihmeellisiä, mihin ennen meni 20mk, menee nyt 20 EUR niin ettei edes huomaa.

Valtion salajuoni koko homma. :rolleyes:

miettikääpä nyt mitä sun tarvii tehä sen palkan eteen??ei mitään kunhan pyörit! mee saatana raksalle tai johonki muuhun paska hommaan okei tianaat pari euroo enemmän mutta kyl vituttaa aamulla lähtee töihin enemmän ku mua!! älkää olko ni vitun huonoja tai niin tyhmiä että meette johki lähikauppaan seisoon on niitä hyviä kohteita paikallisvartioinnissakin! se on ihan turha itkee tosta palkasta millään työnteolla ei rikastu VITTU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

viikinki sanoi:
miettikääpä nyt mitä sun tarvii tehä sen palkan eteen??ei mitään kunhan pyörit!

älkää olko ni vitun huonoja tai niin tyhmiä että meette johki lähikauppaan seisoon on niitä hyviä kohteita paikallisvartioinnissakin! se on ihan turha itkee tosta palkasta millään työnteolla ei rikastu VITTU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hyvä meininki, hei! :rolleyes: :kakka:

Piirivartiointi toimii ainakin näin opiskelijale. Firmasta soitetaan ja kysellään että pääsisitkö silloin ja silloin töihin ja jos en satu pääsemään niin ei voi mitään =) Palkka ei päätä huomaa, mutta jos viikonloppuna tekee 2 yövuoroa n. 13h/yö niin kyllä se opintotukeen tekee kummasti lisää. Ja yleensä taukojakin tulee yössä sen verran että ehtii ilmaiset kahvit juoda 24/7 essolla tai sitten vaikka kertailla tenttikirjaa :rolleyes:

Toisaalta välillä sitten juostaan/ajetaan niin pirullista vauhtia ja kahvit juodaan vasta aamulla kotona...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom