Vartijaksi opiskelu

Sl|nky sanoi:
Toisaalta välillä sitten juostaan/ajetaan niin pirullista vauhtia ja kahvit juodaan vasta aamulla kotona...

Mielummin vartija kuin konttorirotta. :hyper:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
protsku sanoi:
Mielummin vartija kuin konttorirotta. :hyper:
Siina mielessa olen samaa mielta ettei sita ammattia voi/kannata valita sen mukaan maksetaanko siita 8 euroa/h vai 11 euroa/h jos jalkimmaisessa on vittuuntunut ja onneton. Mieluummin paskempi palkka ja nauttii tyostaan kuin hyva palkka ja vihaa sita....se on kuitenkin n.8h/pv mika pitaa viettaa siella niin hulluksihan sita tulee jos on duunissa vain ja ainoastaan sen takia rahaa saa enemman...

"Mieluummin vartija kuin konttorirotta."

Totta puhut: istutaan pöydän ääressä, mutta ei tehdä mitään.
Kun olis vielä sama palkka.

Mikähä siinä vartijan työssä on niin mageeta... Ei se ole sitä mitä elokuvissa että ajetaan konnia kiinni pitkin stadin yötä,ei ole kiiltävää pistoolia eikä koppalakkia,saatikka kauniita naisia pyöri ympärillä.
Se on armottomassa vitutuksessa ja kiireesä pakasteiden lemppaamista sekä turhien hälyjen juoksemista,räntäsateessa ulkokierroksia paskalla palkalla erittäin huonoissa työolosuhteissa.

Ja siitä ammattitutkinnosta,jokainen yritys yrittää pitää epätoivoisesti työntekijänsä töissä ja antavat sen ammattitutkinnon. Hesan seudulla niitä järjestää moni laadukkaimpana amiedu ja sit edupoli hyvänä kakkosena (tää on mun mielipide)

T: ex-vemmi

efuman sanoi:
Mikähä siinä vartijan työssä on niin mageeta... Ei se ole sitä mitä elokuvissa että ajetaan konnia kiinni pitkin stadin yötä,ei ole kiiltävää pistoolia eikä koppalakkia,saatikka kauniita naisia pyöri ympärillä.
Se on armottomassa vitutuksessa ja kiireesä pakasteiden lemppaamista sekä turhien hälyjen juoksemista,räntäsateessa ulkokierroksia paskalla palkalla erittäin huonoissa työolosuhteissa.

Niin itselle se oli ainakin "ajan tappamista" hyvässä (=samanikäistä, samanhenkistä) duuniporukassa. Ravintoloissa/kioskeissa kahvin juomista, netissä surffailua. Tarvittaessa saattoi lukea tenttiin tai ottaa torkut. Silloin harvoin jos jotain oli niin se oli poliisin odottelua juopuneelle, pienten tappelujen selvittämistä, joskus jotain pientä ensiapua, turistien opastamista yms. yms.. Tottakai välillä vitutti, mutta niin varmaan kaikkia työstä riippumatta!

TommyGun sanoi:
Kertokaapa palstan hyvätuloiset niistä huikeista kuukausituloistanne niin me pienipalkkaiset saamme aiheen kadehtia teitä

Juuri näin :D

Aslak sanoi:
Niin itselle se oli ainakin "ajan tappamista" hyvässä (=samanikäistä, samanhenkistä) duuniporukassa. Ravintoloissa/kioskeissa kahvin juomista, netissä surffailua. Tarvittaessa saattoi lukea tenttiin tai ottaa torkut. Silloin harvoin jos jotain oli niin se oli poliisin odottelua juopuneelle, pienten tappelujen selvittämistä, joskus jotain pientä ensiapua, turistien opastamista yms. yms..

Noniin, nyt selvis vartijoiden syvin olemus. Kun en ikinä ole vartijan nähnyt tekevän mitään, paitsi just kahvittelemassa. Tai no kerran löin pääni kävellessäni vahingossa johonkin roikkuvaan peiliin niin silloin kyllä steve tuli vihaisesti kysymään miksi mä löin sitä peiliä!? Vastaus oli kyllä sen mukanenkin..kele. :)

No vähä yleistystä, kai niillä jotain tekemistäkin on.

efuman sanoi:

Ja siitä ammattitutkinnosta,jokainen yritys yrittää pitää epätoivoisesti työntekijänsä töissä ja antavat sen ammattitutkinnon. Hesan seudulla niitä järjestää moni laadukkaimpana amiedu ja sit edupoli hyvänä kakkosena (tää on mun mielipide)

Ei täsmää toi ennakkoluulo ainakaan muhun, koppalakkia tai ei, mulla on visiona lähinnä ajella itseksesi firman autolla tarkastamassa hälytyksiä, paska keli tai ei, tai istua vastaanotossa asiakkaita palvellen ja katsellen monitoreita yms., tai jotain hälytyslaitteistojen asentamista toisaalta turvallisuusalaan liittyy varmaan tms.. Työtä kuitenkin, viis niistä pampuista tai muista vaikkei niitä olisikaan, ja aina parempi jos konnia ei joudu juoksemaan kiinni. :)

Mitä siis AmiEdu järjestää?

Noitahan on siis kolme "vaihtoehtoa", joista kaikista puhutaan "vartijan koulutuksena", eli:

1. Vartijan peruskurssit (40h+60h, HRAKK, Amiedu, mikä vaan...)
2. Vartijan ammattitutkinto (7,5kk, esim. HRAKK Riihimäen toimipiste)
3. Turvallisuusvalvojan perustutkinto (3vuotta, Vantaan ammattioppilaitos, Tennistien toimipiste)

Mitä itse koitin etsiä + kysellä niin AmiEdu ei kai järjestä kuin nuo vartijan peruskurssit?

Ainoa millä noista on jotain painoarvoa pitemmällä tähtäimellä, on tuo turvallisuusvalvojan perustutkinto joka on ihan oikea 2. asteen perustutkinto.. näin viimeisimmän saamani infon mukaan. (Sähköposti kuumana olen koittanut eri tahoilta ottaa selvää näistä asioista, että tietää mihin sitä menisi opiskelemaan, hakuajatkin jo ummessa)

Kannattaako tuon vartijointihomman takia stressata jollain koululla? Meet armeijassa spolliksi ja käyt jossain painiharkoissa, niin eikö se ole siinä? Toki alan koulutuksella löydät itsesi luultavammin esimiestehtävistä, jos niitä halajat.

On tuo sentään parempipalkkaista hommaa kuin kaupan kassa, eikä edes tarvi olla kohtelias, osata laskea vaihtorahoja tai opetella pankkikorttihöylää :D

Ja palkoista, ei töitä tekemällä helposti rikastu, siitä pitää viimeistään verotuksen progressio huolen.

"Nimim. 2ke/kk käteen"

Vartijaksi varmaan pääsisi helpollakin, mutta en stressaakaan sen takia koululla - vaan ylipäätään joku 2. asteen ammattitutkinto tässä on pakko vielä käydä että pääsee jatkossa eteenpäin minne tahtoo.

Joten aika järkevää olis varmaan käydä vaikkapa tuo turvallisuusalan tutkinto, josta voi sitten olla jotain hyötyä jatkossakin - mielummin kuin että käyn nyt kermanvispaajan perustutkinnon ja teen kuitenkin duuniksi jotain aivan toista alaa - vaikka onnistuisihan se niinkin. :)

TommyGun sanoi:
Kertokaapa palstan hyvätuloiset niistä huikeista kuukausituloistanne niin me pienipalkkaiset saamme aiheen kadehtia teitä :)

Viime vuonna kuukausipalkka oli 2800 euroa koulutus kesti 1vuos 4kuukautta,
työn kuva on sellainen että töissä voi treenata nukkua tai vaikka opiskella,
riittikö tämä vai vieläkö pitää kehuskella?

Ps: etuuksiin kuuluu muun muassa 100% ilmainen terveydenhuolto. :kippis1:
Ja ettei totuus unohdu niin oli 2vaiheilla rupenko vartijaksi vai tähän hommaan.

Mikähän vittu tätä Andree:ta oikein risoo. :wall: Itse tienaan vartijana paremmin kuin esim. vanhempi konstaapeli (ei sekään nyt tietysti paljon ole) ja työ on siisti sisätyö jossa ei tartte katsella spurguja ja narkkeja. Pitkiä työvuorojen vastapainoksi on pitkät vapaat (voi lähteä vaikka etelään jos haluaa). Kohteesta löytyy tv, video, netti ja niittenkin kanssa kerkiää touhuta. Työvuoron jälkeen ei tarvitse viedä töitä kotiin eikä vuoronkaan aikana tarvitse stressata kunhan osaa hommat. Työkaverit hyviä tyyppejä ja samanhenkisiä ( voi olla tekemisissä töitten ulkopuolellakin). Niin ja kyllä meillekin terveydenhuolto tulee firman puolesta (ei tosin hammaslääkäri)
Mikähän tässä mun hommassa nyt on niin kamalaa???

Sterpuska sanoi:
Viime vuonna kuukausipalkka oli 2800 euroa koulutus kesti 1vuos 4kuukautta,
työn kuva on sellainen että töissä voi treenata nukkua tai vaikka opiskella,
riittikö tämä vai vieläkö pitää kehuskella?

Uteliaisuus vie voiton..en kestä salaisuuksia. Mistä duunista kyse ja mikä koulutus tuon verran kesti?

Brickster sanoi:
työ on siisti sisätyö jossa ei tartte katsella spurguja ja narkkeja. Pitkiä työvuorojen vastapainoksi on pitkät vapaat (voi lähteä vaikka etelään jos haluaa). Kohteesta löytyy tv, video, netti ja niittenkin kanssa kerkiää touhuta. Työvuoron jälkeen ei tarvitse viedä töitä kotiin eikä vuoronkaan aikana tarvitse stressata kunhan osaa hommat. Työkaverit hyviä tyyppejä ja samanhenkisiä ( voi olla tekemisissä töitten ulkopuolellakin).

Kerroppa Brickster mikä on sun työtehtävä siis? Ja mitä kautta siihen pääsit? Entä koulutus, ihan perusvartijakurssit vai enemmän..? Securitas / Falck / Engel / joku paikallinen pikkufirma?

Pakko udella koska tiedonjanoa lyötyy nyt tuosta vartijan työstä, mulla olis kuva että ei vartijan, tai ainakaan yleensä sillä alalla työskentelevän työ ole läheskään aina, tai edes yleensä sitä partiointia spurgujen seassa väistellen huumeneuloja, ja työtehtävänsä saa aika hyvin itse valita - olenko ihan väärässä?

Eikä se palkka voi olla huono jos pääsee ylempiarvoiseen tai siistimpään hommaan, onhan se palkka rakennustyömaan lapiopojallakin huonompi kuin rakennusinsinöörillä, eiköhän sama päde turvallisuusalallakin.

Kumman mollattua hommaa, onko se sen arvosta oikeasti?

turre101 sanoi:
mulla olis kuva että ei vartijan, tai ainakaan yleensä sillä alalla työskentelevän työ ole läheskään aina, tai edes yleensä sitä partiointia spurgujen seassa väistellen huumeneuloja, ja työtehtävänsä saa aika hyvin itse valita - olenko ihan väärässä?

Ainakin mä olen voinut valita työtehtäväni aika pitkälti ja kohteissakin on usein valinnanvaraa. Varmaan metrossa ja jossain kauppakeskuksissa joutuu toisinaan väistelemään neuloja ja ravaamaan useinkin pikkurikollisten perässä, mutta eipä ole pakko sellaisiin kohteisiin mennä.

turre101 sanoi:
Eikä se palkka voi olla huono jos pääsee ylempiarvoiseen tai siistimpään hommaan, onhan se palkka rakennustyömaan lapiopojallakin huonompi kuin rakennusinsinöörillä, eiköhän sama päde turvallisuusalallakin.

Joo ja sillä "rakennustyömaan lapiopojalla" on parempi palkka kuin vartijalla, että siitä lähdetään. Insinöörillä taas on pitkä koulutus, tietenkin sillä on parempi palkka kuin ammattikoulupohjaisella raksamiehellä. Ei vartiointialan esimiehet ole kovin paljon paremmin palkattuja kuin työt juuri aloittanut väliaikainen vartija. Tuntipalkassa on parin kolmen euron ero. Sitä ne kiroaa että vastuu kasvaa, palkka ei.

turre101 sanoi:

Riippuu paljon ihmisestä. Jos tyydyt pienempään palkkaan ja pidät "käytännön hommista", niin mikä ettei. Mulle tämä duuni on ihan mielenkiintoinen ja mukava välivaihe ennen opiskeluja. Joillekin se on kutsumusammatti. Itse en jaksaisi koko elämääni näitä hommia, mutta se onkin mielipidekysymys.

turre101 sanoi:

Vartijahommien mielekkyys riippuu niin paljon kohteesta. Pahimmillaan aikamoista helvettiä, mutta parhaimmillaan ihan mukavaa.

Ja jos jaksaa kouluttautua alalle kunnolla, niin varmasti uramahdollisuudet laajenee paljonkin. Esim. jonkun lafkan turvallisuusvastaava, turva- ja hälytysratkasuiden suunnittelija, yms.

Sulla vaikuttaa olevan ainakin asenne kohdallaan. Sitä kannattaa tehdä, mikä itteä kiinnostaa, eikä välittää muiden puheista. Jos ala ei sitten nappaakaan, niin ainahan sitä voi vaihtaa.

efuman sanoi:
Turre: katoppa tuolta tarjonta http://www.amiedu.fi/index.cfm?action=koulutustarjonta&doc=aihepiiri&aihenro=108&extra=on

Amiedu tekee pääasiassa yhteistyötä eri yritysten kanssa eli kannattaa sieltä kysellä milloin alkaa mitäkin kouluja.

Joo olen tuota katsonutkin, mutta tuossahan on siis vain vartijan peruskurssit ja sitten tuo turvallisuusvalvojan erikoistutkintoon valmistava...hmm.. vuoden pituinen, ja soveltuu lähinnä pitkään yksityisen turvallisuuden parissa työskenneille tms.. kuulostaa aika epämääräiseltä. Eli mikään käypä 2. asteen tutkinto tuo ei liene.

Tähän asti ainoa mistä olen löytänyt sen oikean turvallisuusvalvojan ammattitutkinnon (3 vuotta) on ollut Vantaan Ammattioppilaitos, Tennistiellä. Sinne se on kai yritettävä, paha että hakuaika meni muutama viikko sitten umpeen. :( Täytyy koittaa kysellä peruutuspaikkoja tms.. että saa nyt hommaa johonkin suuntaan vireille.

Soita turre101 suoraan johonkin vartiointiliikkeeseen ja kerro että haluat töihin. Ne järjestää sut suorittamaan vartijan peruskurssin tai vartijan ammattitutkinnon.

Jos vartiointi alalla haluaa parempiin kohteisiin/hommiin niin se onnistuu parhaiten kouluttamalla itseään niin paljon kuin mahdollista ja itse pyrkimällä parempiin paikkoihin.(ei sekään kyllä auta jos ei yksinkertaisesti sovellu alalle)

Nousee muuten tossa maaliskuussa oma palkka 6% ja vartijoiden palkat on muutenkin nousseet ihan hyvää vauhtia viime vuosina ja sama suuntaus tullee olemaan myös jatkossa.

Falckille ja Securitakselle pistinkin ihan erilliset työhakemukset, vapaamuotoiset, ja ei se näemmä ihan lastenleikkiä ole sinne päästä, suorin sanoin hylättiin kummastakin, ei töihin, ei edes kesätöihin.

Ja kuitenkin muuten paitsi koulutuksen osalta, ei mitään "miinuksia" mun työhakemuksessa ollut - kysyin jos olisin heidän kauttaan voinut opiskella noita, mutta ei käy.

Koittaa sitten uudestaan jos / kun on se turvallisuusvalvojan ammattitutkinto alla.

Niin onko palstalla ketään joka olisi käynyt tuon turvallisuusvalvojan perustutkinnon? Anyone? Kiinnostaisi kuulla siitä.

turre101 sanoi:
Falckille ja Securitakselle pistinkin ihan erilliset työhakemukset, vapaamuotoiset, ja ei se näemmä ihan lastenleikkiä ole sinne päästä, suorin sanoin hylättiin kummastakin, ei töihin, ei edes kesätöihin.

Ja kuitenkin muuten paitsi koulutuksen osalta, ei mitään "miinuksia" mun työhakemuksessa ollut - kysyin jos olisin heidän kauttaan voinut opiskella noita, mutta ei käy.

Koittaa sitten uudestaan jos / kun on se turvallisuusvalvojan ammattitutkinto alla.

Niin onko palstalla ketään joka olisi käynyt tuon turvallisuusvalvojan perustutkinnon? Anyone? Kiinnostaisi kuulla siitä.

Tod. nak. syy siihen miksi sut hylattiin oli se etta et oo viela kayny armeijaa ja olet niin nuori, esim. Secun sivuilla nayttais olevan vaatimuksina 20v ja armeija...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom