Vanhentunut jauheliha

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse kuulin jauhelihasta sen verran, että jos siitä on valunut nestettä paketin pohjalle kovasti jo, silloin saattaa olla parempi jo olla syömättä. Jos menee ruskean väriseksi, niin ei pitäisi haitata. Ainakin itse aina vetelen naamaan vaikka tätä nestettä hieman onkin, kait ne suurimmat pöpöt siinä paistamalla katoaa...

Ja tosiaan hajusta voi myös päätellä. Täällä myös pakastellaan jauhelihaa, tosin kohtuu tuoreena pakkaseen pistän. Ja jos pilaantunutta jauhelihaa syö, niin eikait siihen kuole ? Saattaa seuraavana päivänä vähä vatsaa vääntää ja pierettää ;D

Viime vuon oli jossaa saamarin hyvä tarjous ja sai kilon hunajamarinoitua kanansuikaletta, oliko se nyt eurolla vai kahdella. 20kg pakkaseen ja ongelmitta ite ainakin söin niitä sitten..

Viime vuon oli jossaa saamarin hyvä tarjous ja sai kilon hunajamarinoitua kanansuikaletta, oliko se nyt eurolla vai kahdella.

Heh, enpä ole vuosien varrella nähnyt koskaan eläessäni noin hyvää tarjousta. Itse olisin ostanut varmaan sen 40 kiloa :D

Heh, enpä ole vuosien varrella nähnyt koskaan eläessäni noin hyvää tarjousta. Itse olisin ostanut varmaan sen 40 kiloa :D
Sitä mie ihmettelen et siin ylipäätäsä on ollu 20kg jossaa altaas..Nih ja miullahan osti ja ostaa äippä.:lol2:

Jauhelihoissa ei käytetä väriaineita. Väri tulee itse
eläimestä. Siipikarja ja porsas ovat vaaleampia,
ja nauta punainen.

Ennen vanhaan ei ollut suojakaasuja. Silloin viimeinen
käyttöpäivä oli aina huomenna. Ja vanhempi polvi
kyselee edelleen, voiko tuotteen pakastaa.
Jauhelihaan periaatteessa saisi jopa kaksi viikkoa
myyntiaikaa suojakaasulla, haittapuolena liha
harmaantuisi. Paistijauheliha ja porsaan liha
näyttäisivät samanlaiselta.

Kyllä vanhaa voi syödä. Viimeksi suomessa kuoli
ruokaan kalastaja(!) -90 luvulla. Pakasti, sulatti
ja pakasti uudestaan siian mädin. Ja söi sen.

Kokonainen paisti säilyy pitempään kokonaisena,
kuin suikaleina. Suikaleet voittaa jauhelihan säi-
lyvyydessä. SULATETTUA EI SAA UUDESTAAN
PAKASTAA. Ja vanha maito on pahaa.

Löysin kaapista parasta ennen 31.12.06 merkinnällä olevan fastin heraproteiinijauhepussin ja melkeen puolet jäljellä..meneekö kuivakaapissa aukinaisena miksikään ja onko jollain kokemuksia erääntyneiden protskujen käytöstä?? kiitos jo etukäteen..

joskus pikku-ukkona olin itse kaupan lihatiskillä hommissa. siellä ainakin jauheliha värjättiin verellä jotta siitä saatiin "herkullisemman" näköistä..
ollesani ahvenanmaalla silmiin pisti jauhelihan harmaus.kysyttäessä selvisi että siellä ei ole tapana lihoja "värjäillä".

jep ei enään ainakaan kannata jos on päivys mennyt umpeen niin laittaa pakkaseen että kyllä se säilyy pari päivää vielä siitä mutta jos on mahdollista niin voi sitten kyllä heittää sen menemään ei se ole se rahallinen menetys kauheasti koska heittääkö hukkaan 3€ vai sitten on yhden päivän pois tolaltaan?

Syksyllä laitoin pakastimiin n. 300kg lihaa, josta 100kg (itse)jauhettuna. Kokonaisena säilyy pitempään kuin jauhettuna. Mutta hyvin säilyvät seuraavaan syksyyn asti ja sitten taas täytetään pakastimet. Lihaa voi tehdä tai teettää myös säilykkeeksi ja sittenhän se säilyykin vaikka vuosia. Niin ja kuivaamalla saa myös säilymään pitkään.

Niin ja tuohon verellä värjäämiseen en oikein usko.

Suojakaasuun pakatut lihat yms. voi huoletta ostaa/pakastaa/käyttää JOS muovi ei ole ulospäin kupera, liha ei ole harmaata tai vihreää(pieni harmaus paloitellussa naudassa ei haittaa) ja liha ei haise vastenmieliselle. Bakteeritoiminnan edetessä pakkaukseen muodostuu hiilidioksiidia ja paketti pullistuu. Tuotetta sulattaessa se on normaalia, jos se on sulatettu huoneenlämmössä nopeasti.

Pakatut naudanpaistit ja fileet tuoksahtavat yleensä hieman. Jos tuoksahtaa paljon ja haju ei "hälvene" hetken kuluttua haistettaessa, kyse on pilaantuneesta "tervalihasta". Myös broilerieinekset haisevat avattaessa pahalle! A´lennus tuotteet voi palauttaa takaisin kauppaan jos sen tekee samana päivänä. Muutenkin jauhelihat yms. on hyvä pakastaa ilman omia pakkauksia. Eli avaa kotona paketit ja pakasta vaikka kelmukääreissä.

Mitään tuotetta ei tulisi sulattaa kuumassa vedessä!! Bakteerien määrä kasvaa tuotteen pinnalla valtavasti ennenkuin tuote on sisältä sula! aina sulatetaan kylmässä vedessä. lihapaloja mieluiten ensiksi päivä pari jääkaapissa sitten vasta huoneenlämmössä.

Suomessa ei lihoja värjätä, mutta osaan käsitellyistä lihoista lisätään nitriittiä/nitraattia lihan punaisuuden ylläpitämiseen. Tunnetusti liha muuttuu vihertäväksi ollessaan hapettomassa tilassa jos siihen ei olla lisätty mitään. Otetaan esimerkki lihatiskistä, pihvit vihertyvät ja harmaantuvat aina alapuoleltaan, kuivavat ja TUMMUVAT taas päältä ilman vaikutuksesta!

Jauhelihoja ei värjätä verellä tiettävästi enää missään, hyöty/haitta suhde on liian huono. Virallisesti paskanmyynti lopettiin Suomesta lama-ajan jälkeen. Irtotiskistä ostettut jauhikset tulisi valmistaa samana päivänä, mieluiten heti.

Parhaat alepäivät ovat Osuuskaupalla MA ja LA =) lauantaisin alennetaan tuotteet jotka menevät maanantaina vanhaksi JNE. Saman päivän tavaraa ei myydä kuin poikkeustapauksissa.

Siinä pikku postaus taustakyylältä, toivottavasti ei ollut sekava=)

Tämä nyt vähän liipaa threadin aihetta joten kysynpä jos joku tietäisi onko seuraava vielä syötävää;

Maanantaina otin töistä mukaan maukkaannäköisen kirjolohifileen. Se oli ollut esillä lounasajasta siihen asti kunnes sen siitä otin n. klo 1900 ajatellen että vedän sen samana iltana treenin jälkeen. No en mä jaksanut enää keitellä sen seuraksi ostamaani parsakaalia. Tiistai ei ollut myöskään hyvä päivä keitellä kaaleja. Mutta tänään illalla ehtisin ennen treeniä keitellä vaikka mitä vihannesta.
Kirjolohi on venannut jääkaapissa rasiassa.

Oiskohan tämä maanantaina työruokalasta otettu kirjolohi vielä ihan syömiskelpoinen? Vai heitetäänkö kaalit ja kalat roskiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom