Vanhentunut jauheliha

Tein tuossa äsken jauhelihasta iltaruokaa. Vasta kokkailun jälkeen hokasin, että päiväys oli jo toissapäivänä! Uskaltaakohan tuota syödä, vai pitäisiköhän suosiolla kipata roskikseen? Ihan normaalilta tuo ainakin näyttää ja haisee, en oo vielä maistella uskaltanut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ok, kiitoksia. :) Pitääpäs sitten lähteä syömään. Jos minua ei näy täällä huomenna, niin en suosittele syömään vanhentunutta jauhelihaa.

Otin eväsleivät mukaan perjantaina. Otin ruokatunnilla elmukelmuun käärityn paahtoleivän pöydälle. Välissä oli juustoa, makkaraa ja levitettä. Unohdin leivän viikonlopuksi pöydälle. Huoneeseen paistoi aurinko.

Seuraavana maanantaina huomasin leivän pöydällä. Otin kelmut pois ja heitin mikroon.

Seuraavat 5 tuntia oli erittäin sekava olo, heikotti ja päätä särki.

Puolilta päivin alkoi helpottaa, mutta liikkuminen sai tasapainoaistin sekasin. Horjuin pitkin hotellinkäytäviä ja yritin purkaa listoja ja what not :D

Ei kannata syödä leipiä jotka muhivat kaksi vuorokautta suljetussa tilassa auringon paisteessa.

Ps, voit syödä vähän vanhaa jauhelihaa ;)

Jos esim tyhjiöpakattu jauheliha on parasta ennen -päivän jo ylittänyt, ihan hajusta sen kyllä tietää voiko sitä vielä syödä. Jos paketin avatessa tuoksahtaa raikkaalle ja väriltään liha on about punaista, niin ei muuta kuin pannulle.

Kloppina jäädytin kerran jauhelihan ja annoin sen mennä yli päiväyksen pakkasessa. Nakkasin sitten jäästä pois pöydälle sulamaan ja dorkana lähdin salille ajatellen, että siinähän tuo sulaa treenin aikana syötäväksi. Tulin salilta ja pistin pannulle, jepajee tuli aika heikko olo tunnin päästä ja mietin, että pitää varmaan syödä lisää. Mysliä naamaan ja oksenteluksihan se sitten lopuksi meni.

Mulla oli armeijas loppusodas mukana normaalia atrilli grillimakkaraa. No kiirehän sielä koko ajan oli, joten makkaroiden syönti jäi vähän vähemmälle. Koko leirin ajan oli pirun kova helle ja makkarat muhi 9 päivää teltas, jossa meinas paistua elävältä. Kaveri grillas ja söi ne makkarat kolmanneksi viimeisenä päivänä hyvillä mielin. Mä en olisi koskenu pitkällä tikullakaan:)

Kloppina jäädytin kerran jauhelihan ja annoin sen mennä yli päiväyksen pakkasessa. Nakkasin sitten jäästä pois pöydälle sulamaan ja dorkana lähdin salille ajatellen, että siinähän tuo sulaa treenin aikana syötäväksi. Tulin salilta ja pistin pannulle, jepajee tuli aika heikko olo tunnin päästä ja mietin, että pitää varmaan syödä lisää. Mysliä naamaan ja oksenteluksihan se sitten lopuksi meni.

Eikö lihaa voi syödä vaikka kuukauden päästä jos se on laitettu ennen päiväyksen umpeen menemistä noin -20 asteen lämpötilaan pakastimeen?? Kunhan vaan paistaa kunnolla sulatuksen jälkeen..

Mulla ainakin on pakkasessa monesti just päiväyksen menettäviä safkoja. Esim jauhelihaa kaupassa 30% alennuslapulla niin ne pakkaseen ja vaikka 3 viikon päästä naamariin mutta en kyllä ole mitään havainnu, mutta jos yli vrk:n makaa sulaneena vaikka jääkaapissa niin ehkä koiralle vois antaa.

"Parasta ennen -merkintä kertoo mihin päivämäärään saakka avaamaton tuote säilyttää sille tyypilliset ominaisuutensa asianmukaisesti säilytettynä. Tuotteen voi ostaa ja käyttää parasta ennen -ajankohdan jälkeenkin, niin kauan kuin se on vielä käyttökelpoista. Laatua voi tutkia tarkkailemalla tuotteen ulkonäköä, hajua ja makua." Lähde: Saarioinen

Itse en koskaan heitä elintarvikkeita pois parasta ennen -merkinnän perusteella. Pilaantumisen huomaa kyllä tuotteisiin ilmestyvästä homeesta.

Mitä tulee pakastamiseen, niin kerran oli kaupassa jauheliha tarjouksessa; ostin jotain 5 pakettia ja iskin pakastimeen. Ihan hyvin toimi.

:offtopic: Sikanauta, et kerta kaikkiaan voi vastata tähän ketjuun :D .

Jauhelihan kanssa kannattaa olla tarkkana, jauhatusprosessissa kun väistämättä joutuu tuotteeseen mikrobeja ja siksi jauhis on herkkää pilaantumaan. Bakteeritoiminta ei elintarvikkeessa näy homeena. Mutta nenä kyllä tunnistaa kohtuullisen hyvin pilaantuneen hajun, mietonakin. Missään tapauksessa hieman vanhaa jauhelihaa ei kannata pakastaa, sulatuksessa bakteeritoiminta kiihtyy. Jos tuoksu on raikas, niin jauheliha pannulle. Valtaosa bakteereista kuolee kypsennyksessä, mutta bakteerien aineenvaihduntatuotteita saattaa jäädä tuotteeseen. Tällainen on käsittääkseni mm. botuliini, jota kai periaatteessa voisi syntyä suojakaasuun pakatussa jauhiksessa. Botuliinikin tuhoutuu kuumuudessa, mutta vaatii melko korkeaa lämpötilaa ja pitkää käsittelyaikaa.

No, ainakaan säilykkeitä, joissa on selkeästi painetta, ei kannata käyttää ravinnoksi.

Mitä helvettiä? Olen monta kertaa pakastanut jauhelihan ja päiväys on saattanut mennä 3-6kuukauttakin yli parasta ennen päivämäärän. Sitten vaan ottanut pois pakkasesta ja antanut vielä "muhia" pöydällä puoli päivää ja siitä matka jatkuu jääkaappiin pariksi päiväksi. Tämän jälkeen vasta pannulle ja naamariin. Eikä mitään. Aika merkillinen tuo sinun tapaus.

Mielestäni varsinkin lihasta ja kalasta huomaa hajusta onko safka kunnossa vai ei. Silloin kun esim jauheliha on mennyt huonoksi niin sen huomaa heti kun paketin avaa. Haju on paha, ja viimeistään silloin kun sen paistaa huomaa että koko keittiö haisee pahalle. Jos vika myyntipäivä jo mennyt mutta haju on hyvä niin syön ehdottomasti pois.

Olen itse syönyt pakkasesta 3 kuukautta ollutta jauhelihaa. Ei se siellä miksikään mene. Jos sulatuksen jälkeen väri on ruskea ja haisee niin sitten roskiin, mutta jos punertava niin ei muuta kuin pannulle. Sulatus kannattaa hoitaa myös nopeasti vaikka kuumalla vedellä, eikä huoneen lämmössä.
Tuore jauheliha on ihan hyvää vaikka päiväys olisi mikä, kunhan väri on terve ja haju siedettävä. Olen huomannut myös, että naudan jauheliha kestää paremmin kuin sikanauta. En tiedä onko rasvamäärästä sitten kiinni. Lohi menee nimittäin pakastimessakin jo vuodessa "pilalle", kun rasva pääsee härskiintymään.

Mulla on pakastimessa melkein aina ale tuotteita eli siis niitä joiden päivät menee just wanhaksi. Eipä ole mitään ongelmia ollut. Tosin mä en anna tuotteen muhia kauaa ennen valmistamista. Kuumaa vettä lavuaariin --> pakaste kuumaan veteen ja siitä nopeasti suoraan pannulle/uuniin. Ei ongelmia.

just huomasin että jääkaapissa on marinoitua porsaan kinkkusuikaletta avaamattomassa paketissa, parasta ennen 16.9.. tuskin se vielä syöntikelvottomaksi ole mennyt?

Hengissä ollaan :D Ei tullut edes paha olo.

Pakastimeen tulee aina tyrkättyä just näitä eräpäivän jauheliha ja kanapakkauksia, eikä ole kyllä vielä ainakaan mitään oireita tullut. Tuo Jakobin kuumavesi-kikka pistetään korvan taakse ja kokeiluun. Mikrossa on kyllä sellainen sulatusteho, mutta yleensä sekin kerkiää jo hieman kärtsätä lihaa :jahas:

Sikanauta: Jauhelihassa taitaa kyllä olla viimeinen käyttöpäivä -merkintä, eikä parasta ennen -merkintä.

Suositut

Back
Ylös Bottom