Vanhat PC-pelit parempia kuin uudet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dreamer
  • Aloitettu Aloitettu
Olen aina silloin tällöin miettinyt PC:ni uudistamista. Mutta miksi? Lähinnä siis pelaan.

Ennen vanhaan tehtiin tämmöisiä klassikoita kuten: Civilization 2, Fallout 1&2, Baldurs Gatet, Heroes of Might & Magic 3, tai vieläkin vanhempaa kastia esim Ultima 5 & 7.

Onko nykään mitään uutta peliä josta saisi samat kiksit kuin näistä? Tuntuu että uusissa peleissä keskitytään lähinnä 3D-grafiikalla kikkailuun. Esim mikä peli olisi lähinnä Baldurs Gate 2:sta nykyään?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sama se on elokuvissa. Juonella ei niin väliä kunhan on tarpeeksi karkkia silmille.

Voihan edelleen pelata niitä ale-laarin pelejä.

Voihan edelleen pelata niitä ale-laarin pelejä.

Niinhän sitä voi. Arvaapas olenko tehnyt niin :)

Kyllä sitä aika monen vuoden jälkeen alkaa kyllästyä niihin wanhoihin hyviin peleihin. Esim menin juurikin tuon Baldurs Gate 2:n läpi yhdellä hahmolla, ja iron manina eli jos hahmo kuolee niin ei saa ladata edellistä savea vaan alusta uudestaan. Piti olla hiukka varovainen. Kun noi pelit tuntee läpikotaisin niin ei ole enää haastetta. Ja dialogitkin osaa ulkoa...

Voisiko uudemmista peleistä esim. World of Warcraft olla sinun pelisi? Ja nuo uudet Heroes-sarjan pelithän vaativat vähän enemmän koneelta, esim. Heroes 5.

Vähän ehkä ohi varsinaisesta aiheesta, mutta oletko Diablo 2 -peliin ja sen lisäosaan (Lord of Destruction) tutustunut...? Suosittelen. Tai no, en suosittele jos et ole valmis elämään seuraavaa paria vuotta monitorin edessä.

Jos ei tykkää näpertelypeleistä, niin varmasti on noi hyvät roolipelit nopeasti pelattu läpi.

Oletkos kokeillut:
http://www.elderscrolls.com/home/home.htm

Pidin kolmosesta ja jokin aika sitten ilmestyi nelonen.

Miksi prkl täytyy roolipeleissä tulla hahmojen kehityksen rajat niin nopeasti vastaan. Olis hauska tehdä jotain super tyyppejä, vaikka se aikaa veisikin.

Morrowind pyörii juuri ja juuri koneellani. Se oli aluksi ihan kiva, mutta siinä on puutteita:
-Ei ryhmää. Minusta monta ryhmäläistä luo jotenkin tunnelmaa.
-Maailma on laaja mutta tylsä. Suurin osa luolista on samantapaisia.
-Hahmoa ei kannata kehittää koska maastossa ja luolissa vastaan tulevat hirviöt muuttuvat vastaavasti vahvemmiksi. Typerää minun mielestä. Kun miettii Fallout 2:sta ja Baldurs Gateja niin siinä hirviöt pysyi samoina, piti vaan miettiä että uskaltaako vielä mennä tietylle vaaralliselle alueelle. Parempi systeemi minun mielestä koska tällöin on jotain ideaa kehittää niitä hahmoja. Kuulemma Oblivionissa on sama homma eli jotkut rotatkin tekevät supervauriota kun hahmo kehittyy tarpeeksi.

Diablo:
-Minulla on semmoinen mielikuva että peli on pelkkää yhden hahmon hack-and-slashiä. Noin yksipuolinen meno ei jaksa kiinnostaa.

World of Warcraft:
-Kuullut juttuja että pelissä lähinnä kehitetään hahmoa grindaamalla jotain yksinkertaista tehtävää. Esim mene luolaan tapa rotta, tule takaisin jolloin rotta syntyy uudestaan ja alusta kunnes hahmo korottuu. Tuota sitten 10h päivässä...

Morrowind pyörii juuri ja juuri koneellani. Se oli aluksi ihan kiva, mutta siinä on puutteita:
-Ei ryhmää. Minusta monta ryhmäläistä luo jotenkin tunnelmaa.
-Maailma on laaja mutta tylsä. Suurin osa luolista on samantapaisia.
-Hahmoa ei kannata kehittää koska maastossa ja luolissa vastaan tulevat hirviöt muuttuvat vastaavasti vahvemmiksi. Typerää minun mielestä. Kun miettii Fallout 2:sta ja Baldurs Gateja niin siinä hirviöt pysyi samoina, piti vaan miettiä että uskaltaako vielä mennä tietylle vaaralliselle alueelle. Parempi systeemi minun mielestä koska tällöin on jotain ideaa kehittää niitä hahmoja. Kuulemma Oblivionissa on sama homma eli jotkut rotatkin tekevät supervauriota kun hahmo kehittyy tarpeeksi.

Tossa minusta parasta mitä en ole muissa peleissä huomannut on ne ammatit ja niiden rankissa yleneminen. Siinä riittää puuhaa pitkäksi aikaa jos esim parissa yrittää päästä korkeimmalle tasolle. Hieman kyllä kyrsi kun yksi yleneminen jäi siitä kiinni, etten yhtä esinettä mistään löytänyt.

World of Warcraft:
-Kuullut juttuja että pelissä lähinnä kehitetään hahmoa grindaamalla jotain yksinkertaista tehtävää. Esim mene luolaan tapa rotta, tule takaisin jolloin rotta syntyy uudestaan ja alusta kunnes hahmo korottuu. Tuota sitten 10h päivässä...
Aluksi hahmon kehittäminen on hauskaa ja peli koukuttaa aika hyvin. Sitten kun hahmosi saavuttaa suurimman tason (60, lisäosan kanssa 70) niin mitään muuta tekemistä kuin grindausta ei ole. Grindata voi varusteita, ammattia, mainetta, rahaa, pvp-rankkia jne... ja kaikissa on lopulta sama päämäärä: paremmat varusteet. IMO tässä vaiheessa peli muuttuu työnteoksi, eikä se ole enää hauskaa. Yhtä varustetta kohti joutuu nimittäin tekemään aivan tolkuttoman määrän työtä :wall:

Tämä siis minun henk. koht. mielipiteeni, wowittajat älkööt vetäkö herneitä nenään.

Paljoa en pelaile. kolme peliä omistan.
Ostin aikoinaan pelin Max Payne. No se oli parissa viikossa läpi pelattu. Sitten ilmestyi kakkos osa. Ja taas parissa viikossa läpi pelattu. Sitten ostin halppispelin löytölaatikosta Star Trek Voyager - elite forse. Toi peli on takakannen mukaan vuodelta 2000. Pelasin tota varmaan pari kolme kuukautta enkä ole saannut peliä meneemään läpi. Jäin johonkin kohtaan jumiin enkä keksinyt poispääsyratkaisua. Tossa pelissä saa todella ajan kulumaan ja miettimään päänsä puhki mitä tekee. Kun vertailukohtana oli mulla Max Payne, Joka oli suurinpiirtein läpijuoksupeli. Ainakin tässäkohtaa Star Trek on paljon viihdyttävämpi.
Pitääkin kaivaa se peli jostain laatikosta ja yrittää uudestaan päästä läpi.

Kyllä niissä vanhoissa peleissä on vaan sitä jotain. Itseänikin vähän huvitti kun ostin xbox360 ja latasin siihen sitten doom1 ja olen saanut parhaimmat kiksit sitä pelattaessa. Nyt odotan innolla että worms ilmestyy arcadeen, jotta pääsee sen lataamaan. Kyllähän noita pelejä halvemmallakin pelais kun 400 euron konsolilla :D

Kyllähän nykyään peleissä on todella hyviä ja viihdyttäviä pelejä.
Dreamerin kannattaa tustua Company of Heroes peliin. Yksi syy päivittää konetta.

Company of Heroes arvostelu:
http://pc.ign.com/articles/732/732059p1.html

Itsella tuo vanhojen pelien ylivoimaisuus tulee esille siina, ettei tarvi heti osata kayttaa 45 eri nappia nappaimistolta, etta pelista saa jotain irti. Esimerkiksi vanhoissa C64 peleissa tarvittiin 1 nappi ja tikku milla ohjata ja silti pelattavuus ja pelien huvikerroin oli todella korkea :D

Vanhemmista PC peleista pelasin todella paljon vanhaa Unreal Tournamenttia missa omasta mielesta pelattavuus oli ihan huippuluokkaa. Nappeja tarvi tietysti kymmenkunta, mutta se oli viela taysin siedettavaa.

Itsella tuo vanhojen pelien ylivoimaisuus tulee esille siina, ettei tarvi heti osata kayttaa 45 eri nappia nappaimistolta, etta pelista saa jotain irti. Esimerkiksi vanhoissa C64 peleissa tarvittiin 1 nappi ja tikku milla ohjata ja silti pelattavuus ja pelien huvikerroin oli todella korkea

Tai sitten bodarit on vaan tyhmiä :)

Toi nappi härdelli on kyllä joillekkin tosi iso kynnys ruveta pelamaan. Monesti kaverini jättävät pelin kokeilemisen siihen kun rupean kertomaan mistä napista mitäkin tapahtuu. Onneksi itse on tullut pelattua niin paljon kaikenlaisia pelejä, monella eri alustalla, että pääsee melkein heti peliin "sisään"

Ehdottomasti ennen oli pelit miljoona kertaa parempi. Nykyään tehdään aika paljon GTA-tyylisiä pelejä huonolla menestyksellä, kuten kummisetä, reservoir dogs jne.... Mutta on niitä muutamia poikkeuksiakin sattunut joukkoon. :)

Vanhoista peleistä tulikin mieleen, että nyt alko tekeen mieli pelata Outlawssia, se on pirun hyvä ja wanha länkkäripeli.

Toi jo aiemmin mainittu Company of Heroes on aivan loistava peli. En itse pelaa ollenkaan RTS pelejä (joskus pelasin kyllä C&C, siis 90-luvulla), mutta jäin "koukkuun" tähän Company of heroes-peliin. Niin ja toki vanhat pelit > uudet pelit, mutta silti olen sitä mieltä et nykyään julkaistaan paljon todella hyviä pelejä myös.

mutta silti olen sitä mieltä et nykyään julkaistaan paljon todella hyviä pelejä myös.

Eikun vaan listaa tähän. Kaikkia hyviä ei tarvi luetella, pistä vaan sen tyylisiä pelejä mitä ekassa postissa luettelin.

Epäilen että löytyy tuskin mitään.

"Vanhat pc -pelit parempia kuin uudet"?

Ei oo, mun mielestä. En tykkää mistään vähääkään vanhemmasta tekeleestä. Die hard 1 tekee poikkeuksen ja kaikki final fantasyt.

Eikun vaan listaa tähän. Kaikkia hyviä ei tarvi luetella, pistä vaan sen tyylisiä pelejä mitä ekassa postissa luettelin.

Epäilen että löytyy tuskin mitään.

No mielestäni hyviä pelejä 5 vuoden sisällä:

Silent Hill sarja (ainakin 1,2,3)
Half-Life "sarja" (+ esim day of defeat-modi, + cs jossain määrin)
Shogun: Total war
Prey (mun mielestä hyvä)
FarCry
Jo mainittu Company of Heroes
Grim Fandango (ok, vanhempi kuin 5 v)
Tony Hawk Pro Skater 1,2,3
Jotkut Rainbow Six pelit (Ghost Recon, Raven Shield)
Condemned: Criminal Origin
Jedi Outcast
SWAT 4
Splinter Cell sarja
Mafia!
F.E.A.R
Hitman sarja
etc.

Näistä peleistä tykkäsin itse, ja pelaan edelleen niitä. Osa vaatii jo parempaa konetta, mutta osa noista on jo melko vanhoja...

joo ennen tehtiin "parempia" pelejä, ne ei ehkä vedä vertoja audiovisuaalisessa ulkoasussaan, mutta niissä oli sitä jotain... fiilistä, mikä monesta nyky pelistä puuttuu. Mulle ei ole koskaan ollut tärkeätä että peli näyttää tai ääntelee hyvin, vaan että pelin ilmapiiri ja juoni on kiinnostava ja mukaansa tempaava. monia pelejä olen tässä 2000-luvun puolella aloittanut, mutta suurinta osaa en ole jaksanut pelata läpi... yksi suosikki on kyllä noussut viime vuosina ja se on ollut KOTOR

sitä varten olenkin kerännyt ison kokoelman (yli sata) vanhoja dos ja C64 (satoja) pelejä, jotka mukavasti pyörii emulaattorin läpi :) Ainoa ongelma vain on nytten että kun vain olisi aikaa pelata...

sitä varten olenkin kerännyt ison kokoelman (yli sata) vanhoja dos ja C64 (satoja) pelejä, jotka mukavasti pyörii emulaattorin läpi :) Ainoa ongelma vain on nytten että kun vain olisi aikaa pelata...

Aijai ittella on original C64 levyasemalla ja puolisentuhatta pelia vanhempien varastossa odottamassa, etta paasen taas suomeen. Taytaa kayda varmaan ostamassa joku 50 tuumanen flattari ja torkaa kone siihen kiinni :D

Ainoa miinuspuoli C64 on se kiva pieni rasite, etta nykypaivan latausajoilla "peli heti kayntiin", C64 vartin latausajat eivat kauheasti saa kiihottumaan :lol2:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom