Vanhat PC-pelit parempia kuin uudet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dreamer
  • Aloitettu Aloitettu
Civilization 4 on ainakin helvetin hyvä, olin yhdessä vaiheessa täysin koukussa siihen. Usein huomasin, että pitäisi herätä parin tunnin päästä tuijottaessani 5 aikaa aamulla ruutua, vielä yksi vuoro. Väitän että on sarjan paras, vaikka ykköstä määrällisesti pelasin aivan helvetisti, mutta junnuja jaksoi pelata aika paljon ja ennen kaikkea oli aikaa kun ei ollut internettejä ja tylsiä velvollisuuksia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko nykään mitään uutta peliä josta saisi samat kiksit kuin näistä? Tuntuu että uusissa peleissä keskitytään lähinnä 3D-grafiikalla kikkailuun.

No, jos nyt ihan totta puhutaan, niin nykyään tehdään keskimäärin huomattavasti parempia pelejä kuin aiemmin. Tosin strategiapelit ja monenlaiset roolipelit ovat kärsineet melkoisen inflaation, jonka vuoksi kyseisten tyylien ystävä (kuten näytät olevan) voi ajatella ettei nykyään enään hyviä pelejä tehdäkään. Kuitenkin vielä kultaisella 90.luvulla, tehtiin ihan suunnaton määrä täyttä roskaa, ja ne hyvät pelit olivat todellisia poikkeustapauksia, tosiin kuin nykyään. Sitten taas on asia erikseen todella vanhat pelit, sieltä yli 15v takaa, jotka tosin yleensä PC:llä olivat äärimmäisen huonoja, mutta konsoleilla yleensä hyviä. Tuolloin pelit oli tehty haastamaan, ei niinkään tarjoamaan elämyksiä.

Tosin, ei sitä PC:tä kannata pelien takia päivittää, koska 2000 vuonna tehdyllä koneellkin voi loistavia pelejä pelata enemmän kuin normaali-ihminen kerkiää.

ei ne vanhat ole yhtään sen parempia kun uudetkaan. aika kultaa muistot.

Aika hyvin kiteytetty. Tosin, klassikot on klassikkoja ihan oikeesta syystä. Jotkut pelit on vaan ajattomia

"Vanhat pc -pelit parempia kuin uudet"?

Ei oo, mun mielestä. En tykkää mistään vähääkään vanhemmasta tekeleestä. Die hard 1 tekee poikkeuksen ja kaikki final fantasyt.

No sä oot ehkä hiukan jäävi puhumaan, kun et ollut edes syntynyt Ultima V ilmestymisen aikaan...sä oot tottunut nykygrafiikkaan niin en ihmettele miksei vanhat CGA-grafiikka pelit kiinnosta.

ei ne vanhat ole yhtään sen parempia kun uudetkaan. aika kultaa muistot.

Mitkä ihmeen muistot? Ihan nykyäänkin vielä vanhoja pelejä pelaan. Parin viikon sisään olen pelannut Baldurs Gate 2, Civilization 2 ja Heroes of Might & Magic 3 pelejä. Ja on muuten parempia, sano vaikka mikä nykypeli voittaa Baldurs Gate 2:n? Ei mikään, koska sen tyyppistä peliä ei ole edes tehty. Mutta sitäkin enemmän näitä Doom/Quake/Half-Life tyylisiä rymistelyjä.

Falloutit on ihan kunkkuja. Se musta huumori ja tunnelma on niin omanlaisensa. Ja tietysti ne lukemattomat lainaukset elokuvista ja kirjoista jaksaa naurattaa. Kestää myös useita pelikertoja koska tehtävät sulkevat toisiaan pois jne. joten yhdellä hahmolla ei voi koskaan kaikkea tehdä.

Väittäisin ettei falloutin tasoista seikkailupeliä ole toista, hehkuttakaa wowejanne ihan rauhassa mutta fallouttien kilpailijaksi ei niistä ole :rock:

Yksi vanha ja hyvä peli mitä tässä ei olekaan mainittu on Jagged Alliancet, erityisesti kakkonen. Tuollekaan ei ole mielestäni voittajaa löytynyt. No Silent Storm nyt on lähinnä, mutta se ei kuitenkaan ole yhtä koukuttava ja monipuolinen.

Ylipäätään nykyään vuoropohjaisista peleistä on pulaa. Kaikki yritetään vääntää reaaliaikaiseksi vaikka väkipakolla.

sitä varten olenkin kerännyt ison kokoelman (yli sata) vanhoja dos ja C64 (satoja) pelejä, jotka mukavasti pyörii emulaattorin läpi :) Ainoa ongelma vain on nytten että kun vain olisi aikaa pelata...

Ai ai kun tekisi mieli hakata joitakin vanhoja dos pelejä. Syndicate, Cruise for a corpse, Ultima7... olisihan noita. :kuola: Tartteis varmaan pitää vuosi 2008 sapattia ja keskittyä olennaisempaan kuin työntekoon.

Falloutit on ihan kunkkuja. Se musta huumori ja tunnelma on niin omanlaisensa. Ja tietysti ne lukemattomat lainaukset elokuvista ja kirjoista jaksaa naurattaa. Kestää myös useita pelikertoja koska tehtävät sulkevat toisiaan pois jne. joten yhdellä hahmolla ei voi koskaan kaikkea tehdä.

Väittäisin ettei falloutin tasoista seikkailupeliä ole toista, hehkuttakaa wowejanne ihan rauhassa mutta fallouttien kilpailijaksi ei niistä ole :rock:

Falloutit on kunkkuja, sille ei voi mitään. Kunniamaininta Baldurs Gate -sarjalle ja Civilization 1:lle. Paras 1st person seikkailu/räiskintä on ehdottomasti Deus Ex (ei taida mennä enää vanhasta?).

Edittiä: perkule UFO - Enemy Unknown meinas unohtua. Sitähän taasen vastikään pelailin :)

Onhan noita tullut pelattua.. Warlordsit, Jaggedit, HoMM:t, Syndicatet, Civit, Master of Orionit.. Ihan mahtavia pelejä kaikki! Rehellisyyden nimissä on kyl sanottava, että kyllä mä uskon uusiin peleihin.. WoW vei ukon niin pahasti mukanaan, että joutu luopuu koneesta.. Ei paljon muuta tullu tehtyä kun pelattua. Hetkittäin mä jopa elin sille pelille. Näin ei koskaan käyny vanhojen pelien kanssa.. Uudet pelit koukuttaa pahemmin --> Kehitystä on tapahtunut --> Uudet pelit on parempia.

WoW vei ukon niin pahasti mukanaan, että joutu luopuu koneesta.. Ei paljon muuta tullu tehtyä kun pelattua. Hetkittäin mä jopa elin sille pelille. Näin ei koskaan käyny vanhojen pelien kanssa.. Uudet pelit koukuttaa pahemmin --> Kehitystä on tapahtunut --> Uudet pelit on parempia.

Pyhäinhäväistys, ettäkö kehtaat sanoa WoW:in olevan parempi kuin nuo kaikki vanhat klassikot :curs:

Ei sitä edes voi verrata, tuo on vähän niinkuin apples vs oranges vai kuinka se meni. Online-pelejä ei ennen vanhaan ollut olemassakaan. Nyt verrataan vanhoja yksinpelejä uusiin yksinpeleihin. Tai ainakin minä vertaan :)

Uusista peleistä ei tule pelattua kuin Enemy Territorya. Nyt kyllä odotan Sporea, joka on ilmeisesti tulossa vuoden sisällä.

Nyt verrataan vanhoja yksinpelejä uusiin yksinpeleihin.

Mitä nää uudet yksinpelit on? Tehäänkö sellasia vielä? Käytännössä katsoen kaikkissa peleissä on nykyään moninpeliominaisuus.. Eli vertailet siis uusien moninpelien yksinpeliominaisuuksia vanhoihin yksinpeleihin... No joo.. Nuss nuss :)

Toi verkko/moninpelaaminen on osa sitä juttua mitä geimeihin on tullu kehityksen myötä lisää.. Se on yks niiden ominaisuus.. Ihan sama juttu kun värit telkkarissa. Toi ominaisuus on se joka mun mielestä pyyhkäsee noi vanhat pelit pöydältä.

Vaikkakin on sanottava, että tuli tossa pari kuukautta sitten pelailtua MOO2:sta duunikoneella ja hauskaa oli!

Hyviä pelejä noi vanhat on.. Klassikoita! ilman niitä ei olis uusia.. Aika vaan tuppaa kultaa muistot. Hyvää paskaa noi pelintekijät työntää pihalle tänäkin päivänä.

Laitoin tämän linkin jo johonkin aikaisempaan keskusteluun, mutta laitetaan tännekin:
http://www.abandonia.com/index2.php

Tuolta löytyy pirusti vanhoja DOS pelejä ja niiden pyörittämiseen tarvittavat softat (esim. dosbox). Osa tosin toimii ihan Windozessakin.

Hemmetti mä kaipaan UFOa ja Master of Orionia. :(

Tsekkaa toi mun laittama linkki, molemmat löytyy sieltä, ilmaiseksi ja laillisesti :) Sitten vaan lataat DOSboxin (löytyy siis samalta sivulta) ja konffaat niiden ohjeiden mukaan (helppo homma) ja ei kun pelaamaan.

Parhailaan pelailen Baldurs Gate ykköstä. Vanhat pelit rocks, vaan eipä taida tällä koneella nyky huippu pelit edes toimia.

Pitää joskus hakea vanha Sega Megadrive varastosta ja pelailla pitkästä aikaa sonic 2. Harmi vain kun menin joskus pienempänä myymään suurimman osan sen peleistä pois. Nykyään niitä pelailisi mielellään.

Yksi huomio mikä tuli mieleen.

Olen siis lakannut päivittämästä PC:täni aikoja sitten. Nyt omistan Duron 1.3GHz, 640MB 100MHz muistia ja näytönohjainkin on vuosia vanha, mikä lienee joku Sapphire (tämä tosin on uusin komponentti koneessani).

Muistan kun ennen vanhaan oli aina "pakko" päivittää konetta kun ilmestyi joku hyvä peli. Esim Ultima VII nylkytti ja kovalevy raksutti kuin viimeistä päivää, tai kun Civ 2 isoilla kartoilla pelattaessa hidastui, tai Total Annihilationin armeijat kasvoi ja peli tökki. Ei voinut mitään, kauppaan vaan ja prosessori vaihtoon ja uusi muistipalikka messiin.

Mutta sitten jossain vaiheessa ei enää ilmestynyt niin kiinnostavia pelejä että olisi ollut motivaatiota parantaa konetta. Olen odottanut vuosia ja taas vuosia että se super peli ilmestyy mikä pakottaa kauppaan uusia PC:itä tsekkailemaan. Hyviä kandidaatteja voisi olla vaikkapa Fallout 3 jos se elinikäni aikana ilmestyy, taikka sitten ihan nyt ilmestyvä Supreme Commander. Seuraillaan tilannetta...

Näin perstuntumalta sanoisin, että suurin syy nykypelien ideaköyhyyteen verrattuna wanhoihin peleihin on, että tuotantoajasta ja -rahasta suurin osa menee nykyään pelin tekniseen toteuttamiseen. Tarvitaan legioonan verran porukkaa luomaan esim. pelin 3D maailman ja sen pyörittämiseen tarvittavan koodin (vaikka itse engine olisi ostettu). Peliä tekee saman verran porukkaa kuin kokopitkää leffaa. Tuotantokustannukset ovat korkeat ja siksi ei uskalleta kokeilla mitään uusia villejä peli-ideoita. Ei siis ole mitään järkeä verrata johonkin C64 aikaan, jolloin muutama jamppa pystyi yksin vääntämään koko pelin.

Mielestäni esim. GTA sarja on parasta mitä pelimaailmassa on tapahtunut vuosikausiin. Ainakin itseäni kiinnostaa suunnattomasti virtuaalielämä-tyyppiset pelit, jotka ovat mahdollisia vasta nykyään, kun 3D grafiikka alkaa oikeasti näyttämään fotorealistiselta. Tähän kun vielä saadaan mukaan realistinen fysiikan mallinnus, niin siitä vasta lysti alkaa :kuola:

Vaikka itte vasta tänä vuonna täytän 16 niin tykkään kyllä usein pelata nintendopelejä mielummin kuin vaikka Battlefield 2 (en ole vieläkään päässy double dragon kolmosta läpi ja oon penskasta asti yrittäny.) Mutta kun puhutaan PC-peleistä niin ensimmäinen TIM on kyllä hemmetin hyvä peli!

Yksi vanha ja hyvä peli mitä tässä ei olekaan mainittu on Jagged Alliancet, erityisesti kakkonen.

Tuli tuo itse ostettua tuossa vähä aika sitten. Onhan se hyvä, joskin olen ehkä vähän liian oldschool sanoakseni sitä vanhaksi. Onhan se kuitenkin 3d-korttien aikana tehty peli.

Tsekkaa toi mun laittama linkki, molemmat löytyy sieltä, ilmaiseksi ja laillisesti

Eivät muuten ole laillisesti. Niiden tekijät eivät vain aktiivisesti pyri waretusta erstämään, mutta lain mukaan kyse on ihan samasta asiasta kuinvaikka Windows Vistan imuttamisesta Pirate Baylta. Abandonia on tosin abandonisivuista paras, koska siellä oikeasti on vain niitä pelejä joita ei millään tavalla enään hyödynnetä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom