Vanhat PC-pelit parempia kuin uudet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dreamer
  • Aloitettu Aloitettu
Olipahan taas uskomattoman nopea toimitus Puolenkuun peleiltä, tänään jo saapui Settlers 2 10th Anniversary :)
Mä oon viimeaikoina muutenkin keskittänyt peliostoja heille, kun sieltä tulee ennakkotilauspelitkin kotiin julkaisupäivänä, toisin kuin monesta muusta paikasta...

Tänään onkin sitten selkeä ohjelma, ensin katson Canalilta Suomen EM-karsinta matsin ja sitten verestelen vähän muistoja Settlersin kanssa :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO

Liitteet

• prntscr.jpg
    prntscr.jpg
    29,6 KB · Katsottu: 214
Itsella tuo vanhojen pelien ylivoimaisuus tulee esille siina, ettei tarvi heti osata kayttaa 45 eri nappia nappaimistolta, etta pelista saa jotain irti. Esimerkiksi vanhoissa C64 peleissa tarvittiin 1 nappi ja tikku milla ohjata ja silti pelattavuus ja pelien huvikerroin oli todella korkea :D
--

Hanki Wii.
Kuulemma helvetin hauskaa, vaikka pelit ovatkin äärimmäisen yksinkertaisia.

Hanki Wii.
Kuulemma helvetin hauskaa, vaikka pelit ovatkin äärimmäisen yksinkertaisia.

ja wiihin voi ostaa vanhoja hyviä nessin pelejä (ynnä muita legendoja kuten bomberman ym

ja sen lisäks osa niistä minipeleistä on tosi yksinkertasia. ei tartte nappeja ollenkaan, riittää kun kallistelee ohjainta.

Jaggedit, Falloutit, Baldurit ja muut täällä onkin mainittu, mutta onko jengi kokeillut Remedyn ensimmäistä peliä, Death Rallya? Siinä kunnon peli, aika pieni mutta silti. Max Paynen tekijöiltä siis.

Kyllä noissa vanhoissa peleissä on vaan sitä jotain. Ainoa mikä vähän uudemmista on iskenyt on konsolilla Halo, vaikkei se olekaan vertailukelpoinen noihin mainittuihin. Morrowind tuntuu hienolta kun laaja ja 3D mutta jotenkin vaan roskaa. Ei ole sitä samaa kun Falloutit ja Baldurit. Tietysti tohon vanhojen pelien paremmuuteen voi vaikuttaa se että silloin kun nuo pelit olivat uusia, pelaaminen oli vielä iän puolesta hauskempaa. Tai sitten pelaaminen oli hauskempaa kun pelit parempia. Ei voi tietää.

:offtopic: Mikä on Civ 2 se "normaali" vaikeustaso? Tarkoitan että millä vaikeustasolla sekä pelaaja että tietokoneet ovat samalla lähtöviivalla?

Theme park ja theme hospital kestää pelaamista vielä tänäkin päivänä :)

Olen aina silloin tällöin miettinyt PC:ni uudistamista. Mutta miksi? Lähinnä siis pelaan.

Ennen vanhaan tehtiin tämmöisiä klassikoita kuten: Civilization 2, Fallout 1&2, Baldurs Gatet, Heroes of Might & Magic 3, tai vieläkin vanhempaa kastia esim Ultima 5 & 7.

Onko nykään mitään uutta peliä josta saisi samat kiksit kuin näistä? Tuntuu että uusissa peleissä keskitytään lähinnä 3D-grafiikalla kikkailuun. Esim mikä peli olisi lähinnä Baldurs Gate 2:sta nykyään?

Ensinnäkin, aika kultaa muistot, kuten sanottiin. Vaikka hakkaat niitä vielä, niin tunnet nostalgiaa, joka auttaa toki pelin tuntumista hyvältä :) Siinä olet oikeassa, että esim. Baldur's Gate -sarjan tapaisia pelejä on aika harvassa nykyisin. Tarinapainotteinen ja suhteellisen hidastempoinen tunnelma ei uppoa Pentti Peruspelaajaan, joka tulee kotiin raskaan työpäivän jälkeen ja haluaa pelata jotain nopeatempoista mättöä, johon ei tarvitse syventyä. Joten marginaaliset myyntiluvut ei kannusta pelintekijöitä valmistamaan tunnelmallisia pelejä.

Otetaan esimerkiksi suhteellisen lähellä toisiaan ilmestyneet Baldur's Gate 2 ja Diablo 2. Kummatkin ovat siis roolipelejä. Kumman veikkaat myyneen enemmän? Aivan, Diablo 2 myi reilusti suurempia määriä sen nopeatempoisuuden vuoksi ja yksinkertaisen, mutta addiktoivan konseptin vuoksi.

Tuo tunnelman halveksuminen ja helposti omaksuttavien pelien arvostaminen on yksi pääsyy, miksi seikkailupelit on kuolemassa pois. Nyt tosin julkaistiin Sam And Max -sarjaa uudestaan, mutta seikkailupelien tarjonta on vähäistä. Se kun vaatii syventymistä, ja ennen kaikkea ajattelua, johon Pentti ei ole valmis enää kun työssä on rehkitty niin rajusti. Grim Fandango oli viimeisin mielestäni onnistunut seikkailupeli. Ja sekin julkaistiin sentään joulukuussa -98.

Tästä päästään toiseen pointtiini. Pelintekijät haluaa helposti omaksuttavia pelejä, joihin on nopea syventyä ja jotka on nopea oppia. Sellainen myy. Kun sellainen konsepti on saatu kasaan, niin sitten riittää, että jokaisen osan yhteydessä tuodaan vain pari uutta pientä ideaa ja samalla panostetaan uuteen ulkoasuun. Tästä esimerkiksi NHL-sarja. Vaikka kyse onkin urheilupelistä, niin mitään suurta uudistusta se ei ole kokenut sitten vuoden -97, jolloin suurin uudistus oli parempi grafiikka. Nyt kun viihde-elektroniikassa käydään kylmää sotaa, niin kilpavarustelun vuoksi parhaimman näköiset pelit saavat totta kai etumatkaa, koska pelejä myydään grafiikalla, varsin vähän ihmisistä on kiinnostunut kuinka tunnelmallinen peli on. On selvästi olla tappamatta lypsättävää lehmää. Joten turha konseptia on lähteä muuttamaan, jos peli myy. Siksi pelit tuntuvat toistavan toisiaan vuosi vuodelta. (Tässä vaiheessa on hyvä muistaa, että jokainen äänestää itse lompakollaan)

Esimerkisi voidaan ottaa räiskintäpelit. Aika vähän uusia mullistuksia on tullut lukuunottamatta tekniikkakikkailuja. Se on helpompaa tarjota takuuvarmaa räiskintää, ja toivoa sitten, että sellainen myy uuden teknologiakikan avulla.

Kolmanneksi. Nuo sinun pelit ovat suhteellisen laajalta aikaväliltä. Voin olla varma, että joka kolmas vuosi julkaistaan edes yksi hyvä peli. Nopealla silmäyksellä nimittäin esimerkkipeliesi ikäerot ovat noin 3 vuotta ja vähimmilläänkin sillä varauksella, että muistan väärin, ovat vuoden. Niille uusille peleille täytyy vain antaa mahdollisuus. Ja varsinkin kun sanoit, ettei sinulla ole varsin tehokasta konetta, niin kuinka montaa kehuttua uutuuspeliä olet kokeillut? Tässä ketjussa kun on esitelty vuosien varrelta varsinaisia hittipelejä noin 5-7v vanhoja pelejäkin jopa. Jos niistä ei löydy mielestäsi yhtään hyvää peliä, niin sitten saat pitää ne vanhat pelisi :lol2:

Että tällaisia ajatuksia. 4-vuotiaasta olen pelannut, että olen nyt kohtuu pienellä pelitaustalla liikenteessä, tunnen vain 14 vuotta pelien historiasta.

Että tällaisia ajatuksia. 4-vuotiaasta olen pelannut, että olen nyt kohtuu pienellä pelitaustalla liikenteessä, tunnen vain 14 vuotta pelien historiasta.

Haha, n00b! Minä olen pelannut 30 vuotta :rock: :nolo:

Jos et ole seurannut keskustelua, niin tsekkaapa "Dreamerille kunnon pelikone!" threadi. Eli ostin vihdoista viimein sen uuden koneen. Core2Duo, GTS8800 640MB, 2GB 800MHz yms.

Ostinpa sitten ensi alkuun nämä pelit (erittäin halvalla löysin, 5€ lähtien per peli):

FEAR
Far Cry
Oblivion
Neverwinter Nights 1 + Shadows of Undrentide + Underdark tms
KOTOR 2
Gothic 2

Saattoi olla muitakin, mutta nuo muistan. Joka tapauksessa en ole oikein muita ehtinyt pelata kunnolla paitsi Neverwinter Nightsia. Se tuntuu Baldurs Gateihin verrattuna HYVIN yksinkertaiselta. Diablo tyylinen sanoisin vaikken Diabloa ole koskaan halunnutkaan hankkia hack & slash maineensa takia. Eli ensimmäinen "uusi" peli oli pettymys.

Olen myös muutaman levelin pelannut FEAR:ia. Hyvä grafiikka siinä on, mutta ei oikein muuta. Mennään putkijuoksua ja ammutaan kaikki vastaantulevat ukot. Been there, done that jo vaikka kuinka monessa pelissä. Olen tosin vasta missionissa 3, että katsotaan nyt paraneeko loppua kohden.

Far Cryn vapaampi maailma tuntuu miellyttävältä, mutta sitä en ole ehtinyt kuin hiukan testata.

Saa nyt katsoa että mitä helmiä löytyy kunhan ehdin pelata erityyppisiä uusia pelejä. Ei ainakaan tarvi vähään aikaan miettiä että pyöriikö kunnolla koneella vai ei :)

Haha, n00b! Minä olen pelannut 30 vuotta :rock: :nolo:

Ja silti katsoit asiaa noinkin mustavalkoisesti. Hehe :)

Jos et ole seurannut keskustelua, niin tsekkaapa "Dreamerille kunnon pelikone!" threadi. Eli ostin vihdoista viimein sen uuden koneen. Core2Duo, GTS8800 640MB, 2GB 800MHz yms.

Joo, huomasin vasta tuon jutun kirjoitettua, että onpa vanha threadi ja vasta jokunen viikko sitten huomasin tuon threadin, jossa etsit uutta konetta. Osasin siis aavistella, että olet tiputtanut nostalgialasit pois päästäsi :D

Saattoi olla muitakin, mutta nuo muistan. Joka tapauksessa en ole oikein muita ehtinyt pelata kunnolla paitsi Neverwinter Nightsia. Se tuntuu Baldurs Gateihin verrattuna HYVIN yksinkertaiselta.

Baldur's Gatet on minunkin suosikkipelejä, ja siksipä NWN ei koskaan minuun iskenytkään. Värikkäät hahmot puuttuu melkein kokonaan, ja siksipä aika laiha tunnelma tuossa. Puhumattakaan soolohakkaamisesta. Noista listaamistasi peleistä KotOR2 saattaa iskeä, jos SW-maailma uppoaa edes vähän. Se kun on BG2:n tyylisesti erittäin tunnelmallinen roolipeli, vaikka reilusti enemmän "putkijuoksua" kuin BGt. Bioware voisi mielestäni pamauttaa jonkun kovan uutuuden, jossa olisi yhtä vahva tarina ja tunnelma kuin BG:ssä.

Vieläkin jaksaa muistaa värikkäimmät hahmot BG2:sta. Huoh. "Run Boo, run !"

Olen myös muutaman levelin pelannut FEAR:ia. Hyvä grafiikka siinä on, mutta ei oikein muuta. Mennään putkijuoksua ja ammutaan kaikki vastaantulevat ukot. Been there, done that jo vaikka kuinka monessa pelissä.

Itse itseäni lainaten, räiskintäpelit on muuttuneet varsin vähän tässä reilun 10 vuoden aikana. FEAR on hyvä esimerkki siitä, että tekniikan kehittyminen ja pieni uusi idea (esi-scriptatut "kauhu"tapahtumat) on ollut sen ainoa uudistus Doomiin nähden. Far Cry oli sen sijaan varsin mukava peli tovin verran, vaikka se ei mitään suurta uudistusta tarjonnut. Silti vahva sielläolemisen tuntu varmaan siinä pelissä kiehtoi.

Saa nyt katsoa että mitä helmiä löytyy kunhan ehdin pelata erityyppisiä uusia pelejä. Ei ainakaan tarvi vähään aikaan miettiä että pyöriikö kunnolla koneella vai ei :)

Noni, onnea sitten vain etsintään. Minulla on nyt pelaaminen jäänyt vähän vähemmälle, niin ei paljoa uskalla muunlaisia pelejä kuin sellaisia, jotka on niittäneet paljon kehuja. Ainoastaan helmiä, tulee nimittäin vanhojen konseptien kopiot korvista ulos todella pikaisesti.

FEAR
Far Cry
Oblivion
Neverwinter Nights 1 + Shadows of Undrentide + Underdark tms
KOTOR 2
Gothic 2

KOTORit molemmat on ihan kelvollisia. Harmillista kyllä ne pelaa todella nopeasti läpi, varsinkin kakkosen. Kuulemma se kakkonen jäi tehdessä kesken, joten siellä on paljon sellaisia juttuja jotka ei johdakaan minnekään vaikka oikeasti niistä olisi pitänyt alkaa uusia tapahtumaketjuja seikkailuissa.

Enpä ole itse hetkeen pelaillut, muuta kuin Pessiä ja championship manageria jonkun verran. Taitaapa olla että voisin etsiä erään hyvän ammuskelupelin koneelle ja ruveta sitä rätkimään. Enkä tarkoita mitään Max Paynea vaan legendaarista Blackthornea!!!

Ennen oli pelit parempia. Kyllä se varmaankin on ihan totta vaikka osittain on nostalgiaa pelissä. Silloin vielä kartoitettiin koko pelialaa kun nykyään tuntuu että ovat nimenomaan löytäneet ne konseptit joilla myydään, eikä niitä ole tarvetta uudistaa...

Hahaa.. Pari viikkoa sitten latasin koneelle Harpoon Classic 97 demon. Pakko se on kait Harpoon 3 tilata. Pääsee hiippailemaan aavalle merelle armadan kanssa ja jahtaamaan vihulaisen sukellusveneitä. Siitä on joku uusi versio tilattavissa...

:offtopic:
Sattuisko joku tietämään sellaisen pelin nimeä, jossa pallolle piti tehdä reitti maaliin. Muistaakseni punainen pallo tiputettiin korkealta jonka jälkeen se vapaalla pudotuksella ja reitille rakennettujen apujen avulla piti saada maaliin. Sai mm laittaa lankkuja, dynamiittia, köysiä jne kaikenlaisia. Oli joskus 90 luvulla pc:lle ja oli niin hyvä peli, että pitäisi jostain se löytää, vaan kun ei muista nimeä.

Edit: löyty ja nimi oli Tim the incredible machine

:offtopic: Dreamer, ja toki muutkin jotka KOTORista diggailevat. Hetki sitten julkaistiin PC:lle Xboxin menestyspeli Jade Empire - Special Edition. Eli saman firman tekele kuin KOTORit, ja ilmeisesti toimii samalla tavalla. Pitäisi olla aikas hjuva, vaikkei valomiekkoja olekaan. Eli peli sijoittuu wanhaan Kiinaan, ja tässä mätetähän Kung Fu -tyyliin, joko Open Palm -tai Closed Fist -tyylillä (vrt. Light side / Dark side).

"Step into the role of an aspiring martial arts master and follow the path of the Open Palm or Closed Fist. In this multi-award-winning action-RPG, your choices and actions will determine the fate of an empire. Will you prevent the destruction of this beautiful land or crush it beneath your heel? Are you a warrior who uses strength and fighting mastery to bring peace, or will your power bring pain and ruin?"

Anteeksi jos meni offtopikin puolelle. Vielä linkki ja screenshotti:
http://jade.bioware.com/specialedition/
jade_gallery_pc_14_640x500.jpg

Bioware voisi mielestäni pamauttaa jonkun kovan uutuuden, jossa olisi yhtä vahva tarina ja tunnelma kuin BG:ssä.

Biowarelta on tulossa melkoisen kova peli (tai itseasiassa pelitrilogia):
http://masseffect.bioware.com/

On tosin XBOX360 yksinoikeuspeli... (tosin, mukana on MS Gamestudios, joten eiköhän tuo joskus Vistallekin käänny)

edit:
tuli tuo Jade Empire pelattua läpi pari viikkoa sitten. On ERITTÄIN samantyylinen kuin KOTOR:it, eli jos tykkää kotoreista niin tykkää tuostakin. Itse tykkäsin, ainoa miinus oli se, että peli oli melko lyhyt. Tosin tuossakin on mahdollista pelata eri tyyleillä, joten eiköhän se tule uudestaankin pelattua läpi.

Yksi iso ero KOTOR:eihin on se, että taistelu on reaaliajassa, hiirellä ja näppiksellä ohjattuna. Ei tuohon peliin kyllä vuoropohjainen sopisikaan, kun taistelu on kuitenkin pääsääntöisesti turpiin lyömistä :D

Onko Kotor paljonkin erilainen XBoxilla ja PC:llä? Boksilla ainakin aika hanurista, hirveä putki. Ei se huono ole mutta paljon surkeampi kuin jokapaikassa ylistetään.

Onko Kotor paljonkin erilainen XBoxilla ja PC:llä? Boksilla ainakin aika hanurista, hirveä putki. Ei se huono ole mutta paljon surkeampi kuin jokapaikassa ylistetään.

Eipä ole paljoa eroa pienen kokeilun jälkeen. Onhan tuo PC:lläkin aivan putkijuoksua. Mutta parempi korvike kuin ei mitään.

Onko tuo Mass Effect sama kuin KotOR ilman valomiekkoja? :D

Eipä ole paljoa eroa pienen kokeilun jälkeen. Onhan tuo PC:lläkin aivan putkijuoksua. Mutta parempi korvike kuin ei mitään.

Onko tuo Mass Effect sama kuin KotOR ilman valomiekkoja? :D

KOTOR 1 oli osittain putkijuoksua, mutta toisin kuin monissa muissa peleissä, siinä sentään pystyi valitsemaan missä järjestyksessä niitä putkia juostaan :D

Mass Effect kuulosti kohtuu hyvältä kun siitä luin. Seuraillaan raportteja pelistä...

Ennen vanhaan tehtiin tämmöisiä klassikoita kuten: Civilization 2, Fallout 1&2, Baldurs Gatet, Heroes of Might & Magic 3, tai vieläkin vanhempaa kastia esim Ultima 5 & 7.

Jos et vielä ole ehtinyt koittaa niin Ultima V - Lazarus voisi olla hyvä valinta, varsinkin jos Ultima 5:n pelaamisesta on jo riittävän kauan, ettei ihan kaikkea muista.

Kyseessä on siis Ultima 5 uudelleen tehtynä 3d maailmaan. Peli on itse asiassa modi Dungeon Siegeen, jonka saanee kaupasta 10-15 euron hintaan. Lazaruksen ilmaiseksi verkosta.

Varoituksena sanottakoon että automap ja questlog ominaisuuksia ei löydy, maailma on laaja ja questeja+dialogia on paljon. Dialogista läheskään kaikki ei ole toistettavissa, joten muistiinpanoja kannattaa tehdä. Peliä ei siis voi/kannata naksutella läpi kuten monia moderneja ns. roolipelejä. (tämän Dreamer veteraanina varmasti tiesikin, mutta kaikki lukijat välttämättä eivät)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom