Olen aina silloin tällöin miettinyt PC:ni uudistamista. Mutta miksi? Lähinnä siis pelaan.
Ennen vanhaan tehtiin tämmöisiä klassikoita kuten: Civilization 2, Fallout 1&2, Baldurs Gatet, Heroes of Might & Magic 3, tai vieläkin vanhempaa kastia esim Ultima 5 & 7.
Onko nykään mitään uutta peliä josta saisi samat kiksit kuin näistä? Tuntuu että uusissa peleissä keskitytään lähinnä 3D-grafiikalla kikkailuun. Esim mikä peli olisi lähinnä Baldurs Gate 2:sta nykyään?
Ensinnäkin, aika kultaa muistot, kuten sanottiin. Vaikka hakkaat niitä vielä, niin tunnet nostalgiaa, joka auttaa toki pelin tuntumista hyvältä
Siinä olet oikeassa, että esim. Baldur's Gate -sarjan tapaisia pelejä on aika harvassa nykyisin. Tarinapainotteinen ja suhteellisen hidastempoinen tunnelma ei uppoa Pentti Peruspelaajaan, joka tulee kotiin raskaan työpäivän jälkeen ja haluaa pelata jotain nopeatempoista mättöä, johon ei tarvitse syventyä. Joten marginaaliset myyntiluvut ei kannusta pelintekijöitä valmistamaan tunnelmallisia pelejä.
Otetaan esimerkiksi suhteellisen lähellä toisiaan ilmestyneet Baldur's Gate 2 ja Diablo 2. Kummatkin ovat siis roolipelejä. Kumman veikkaat myyneen enemmän? Aivan, Diablo 2 myi reilusti suurempia määriä sen nopeatempoisuuden vuoksi ja yksinkertaisen, mutta addiktoivan konseptin vuoksi.
Tuo tunnelman halveksuminen ja helposti omaksuttavien pelien arvostaminen on yksi pääsyy, miksi seikkailupelit on kuolemassa pois. Nyt tosin julkaistiin Sam And Max -sarjaa uudestaan, mutta seikkailupelien tarjonta on vähäistä. Se kun vaatii syventymistä, ja ennen kaikkea ajattelua, johon Pentti ei ole valmis enää kun työssä on rehkitty niin rajusti. Grim Fandango oli viimeisin mielestäni onnistunut seikkailupeli. Ja sekin julkaistiin sentään joulukuussa -98.
Tästä päästään toiseen pointtiini. Pelintekijät haluaa helposti omaksuttavia pelejä, joihin on nopea syventyä ja jotka on nopea oppia. Sellainen myy. Kun sellainen konsepti on saatu kasaan, niin sitten riittää, että jokaisen osan yhteydessä tuodaan vain pari uutta pientä ideaa ja samalla panostetaan uuteen ulkoasuun. Tästä esimerkiksi NHL-sarja. Vaikka kyse onkin urheilupelistä, niin mitään suurta uudistusta se ei ole kokenut sitten vuoden -97, jolloin suurin uudistus oli parempi grafiikka. Nyt kun viihde-elektroniikassa käydään kylmää sotaa, niin kilpavarustelun vuoksi parhaimman näköiset pelit saavat totta kai etumatkaa, koska pelejä myydään grafiikalla, varsin vähän ihmisistä on kiinnostunut kuinka tunnelmallinen peli on. On selvästi olla tappamatta lypsättävää lehmää. Joten turha konseptia on lähteä muuttamaan, jos peli myy. Siksi pelit tuntuvat toistavan toisiaan vuosi vuodelta. (Tässä vaiheessa on hyvä muistaa, että jokainen äänestää itse lompakollaan)
Esimerkisi voidaan ottaa räiskintäpelit. Aika vähän uusia mullistuksia on tullut lukuunottamatta tekniikkakikkailuja. Se on helpompaa tarjota takuuvarmaa räiskintää, ja toivoa sitten, että sellainen myy uuden teknologiakikan avulla.
Kolmanneksi. Nuo sinun pelit ovat suhteellisen laajalta aikaväliltä. Voin olla varma, että joka kolmas vuosi julkaistaan edes yksi hyvä peli. Nopealla silmäyksellä nimittäin esimerkkipeliesi ikäerot ovat noin 3 vuotta ja vähimmilläänkin sillä varauksella, että muistan väärin, ovat vuoden. Niille uusille peleille täytyy vain antaa mahdollisuus. Ja varsinkin kun sanoit, ettei sinulla ole varsin tehokasta konetta, niin kuinka montaa kehuttua uutuuspeliä olet kokeillut? Tässä ketjussa kun on esitelty vuosien varrelta varsinaisia hittipelejä noin 5-7v vanhoja pelejäkin jopa. Jos niistä ei löydy mielestäsi yhtään hyvää peliä, niin sitten saat pitää ne vanhat pelisi :lol2:
Että tällaisia ajatuksia. 4-vuotiaasta olen pelannut, että olen nyt kohtuu pienellä pelitaustalla liikenteessä, tunnen vain 14 vuotta pelien historiasta.