Vanginvartijan ammatti

Eli onkos täällä ketään vanginvartijaa? Ois mukavaa kuulla valintakokeista, opiskelusta ja työstä yleensäkki. Saa kertoa myös kokemuksia jotka on kuultu tutun tutulta jne. Kaikki aiheeseen liittyvät kokemukset/tarinat ovat tervetulleita :worship: Sen verran tiedän ammatista, että palkka on huonoa verrattuna työhön ja koulutus kestää vuoden verran. Niin ja jatkokoulutus mahdollisuus on myös olemassa ammattikorkeakouluun.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yritä saada jostain käsiisi Kontrolli 1/2004-lehti. Kyseisessä lehdessä on 4 sivua asiaa liittyen vanginvartijan koulutukseen ja työhön.

Katoppa netistä www.vhkk.fi niin saat aikalailla tietoa koulutuksesta ja vartijan työstä. Sen voin sulle ihan neuvona sanoa, että jos ala kiinnostaa, niin kannattaa ensin hakea johonkin vankilaan ns. kesätöihin ja katsoa senjälkeen onko ammatti itselle sopiva ja haluaako jäädä alalle.

2 vuotta tuli aikanaan oltua vankilassa vartijana. En ollut tuota kurssia käynyt, vaan olin ns. kesävartija ja tein juuri noita sijaisuuksia, pisimmän ollessa 1,5 vuotta. Rohkeasti soittelemaan vaan vankiloihin ja kyselemään noita tuurauksia, tuossa kevään korvilla lienee paras aika soitella, kun lomakaudeksi otetaan lomasijaisia.

Työstä sen verran, että kyllä se tylsää tuppaa olemaan. Ovien availuja riittää, meni avain kulumisen vuoksi vaihtoon noin vuodessa. Itse tuli oltua vastaanotossa, kuljetuksissa, kouluvartijana, työpajalla, valvomossa, portilla, avo-osastolla, suljetulla osastolla ja ns "tavallisella" osastolla. Tylsää ja yksitoikkoista se silti tuppasi olelemaan. Pahimpana pidin sitä, että linnassa vallitseva masentava ja innoton mieliala alkoi tarttua, joka päivä sai katsella niitä samoja asukkeja ja niiden samanlaisia päivätoimia, oli jotenkin turruttavaa. Vankien kanssa tulin kuitenkin ihan hyvin toimeen, pari kertaa oli jotain pientä vääntöä.
Tänäpäivänä homma on mennyt linnassa kovemmaksi, vankimäärät on kasvaneet ja ongelmat sitä myötä. Yhden kuvan saat viime viikonlopun Iltalehdestä, siinä kerrottiin hieman Riihimäen vankilan tämän syksyisistä tapahtumista. Vaikka kyseessä on Iltapäivälehti, voin vakuuttaa että juttu tapahtuneesta pitää paikkansa.

Niin ja palkka oli silloin reilu viisi vuotta sitten, kun noita hommia tuli tehtyä, surkea. Ilman virkaa (vankeinhoidon perustutkinto oli käymättä) Palkkaluokka oli A11. Kerran vuodessa tuli yli 6000 markkaa näppiin kun tuli kesälomarahat. Toivottavasti nykyään tilanne palkan suhteen olisi hieman parempi.

Pullahiiri sanoi:
Tarvitseeko "kesävartija" minkäänlaisia kursseja, että pääsee vartijaksi? Siis jotain turvallisuuskurssia tai jotain sinnepäin.

Ei ainakaan minun aikana tarvinnut, tuskin nykyäänkään.

Mä kirjoitin tänne aikoinaan (ehkä vuoden sisään) pitkät pätkät Vankeinhoidon koulutuskeskuksen pääsykokeista sekä kokemuksistani. Se saattoi olla jossain poliisiaiheisessa ketjussa. Jos joku muistaa tai löytää, niin voi laittaa linkin tänne. Voin yrittää etsiä itsekin. En meinaan millään jaksaisi kirjoittaa kaikkea uusiksi. Itse pidän nykyisestä ammatistani "sinivuokkojen" puolella huomattavasti enemmän, sillä vartijan ammatti oli aika passiivista ja yksitoikkoista duunia. Työn sisältö ja mahdollisuudet ovat paljon laajemmat sekä ei-niin-erikoinen palkkakin on hiukan parempi.

Toki voit esittää kysymyksiä ja yritän vastata niihin, mutta tuossa aikaisemmassa kirjoituksessa oli aika paljon infoa. Toki jotkut jutut ovat saattaneet vähän muuttua.

P.S. Kesävartija ei tarvitse mitään erityistä koulutusta. Ikä ja nuhteeton tausta taitavat riittää.

Löytyihän se linkki (tältä sivulta eteenpäin): http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=7988&page=10&highlight=vankeinhoidon

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jotenkin kuulostaa hassulta, että pääsisi kesätöihin vankilaan vanginvartijaksi :) Luulisi kuitenkin, että jotain koulutusta vaaditaan ihan vaan oman terveydenkin takia. Kuinka vanhana Anonymity (tai joku muu) menit vankilaan "kesätöihin"? Muistuuko vielä mieleen minkälainen ensimmäinen päivä oli? Miten vangit kohteli uutta vartijaa?

Ei vaadita koulutusta jos menee kesätöihin. Riittää ku on käynyt armeijan. Taloon tutustumista aluks ja kateltiin miten homma toimii. Hyvin vanhemmat vartijat perehdyttivät hommiin. Ja kyllä vangit aina uuden vartijan tunnistaa ja yrittävät vedättää. Kysyy vaan sit kauemmin talossa olleilta vähän apua ja et mitenkäs se homma nyt meneekään. Soittoa vaan sen linnan vartiopäälikölle mihin haluaa töihin ja kyselemään asiasta tarkemmin.

En ole ollut "kesävartijana", vaan menin suoraan opiskelemaan Vankeinhoidon koulutuskeskukseen pystymetsästä. Joo ja ne vangit yrittää tosiaan vedättää uusia vartijoita alkuun. Siis testaavat. Kait sitä oli ehkä ekana päivänä vähän täpinöissään, kun ei tiennyt miten siellä pitää olla ja ei oikein tiennyt, mitä kaikkea pitää epäillä. En kyllä enää muista päivää. Jossain vaiheessa sitä vaan löytää oman linjansa.

Pullahiiri sanoi:
Eli onkos täällä ketään vanginvartijaa? Ois mukavaa kuulla valintakokeista, opiskelusta ja työstä yleensäkki. Saa kertoa myös kokemuksia jotka on kuultu tutun tutulta jne. Kaikki aiheeseen liittyvät kokemukset/tarinat ovat tervetulleita :worship: Sen verran tiedän ammatista, että palkka on huonoa verrattuna työhön ja koulutus kestää vuoden verran. Niin ja jatkokoulutus mahdollisuus on myös olemassa ammattikorkeakouluun.

Ihan mielenkiinnosta: Mikä tuossa ammatissa kiinnostaa?

Pink Spider sanoi:

Iteki oon sitä miettiny ja oon tullu siihen tulokseen, että siinä on varmaan taustalla se että haluun olla tekemisissä ihmisten kanssa. Kaikki vartioimiseen liittyvä on kiinnostanu kans jo pienestä lähtien. Poliisiksi olisi nyt tarkoitus eka hakea. Jos eivät sinne huoli niin sitten voisi miettiä tätä vanginvartijan ammattia.

Vanginvartijan ammatista on siinä mielessä hyötyä, että tietää minkälaisten ihmisten kanssa sitä joutuu tekemisiin. Vankilassa asiakkaista oppii aina vähän jotain. Poliisin ammatti on minun mielestäni kuitenkin huomattavasti mielekkäämpää.

Pink Spider sanoi:

Kaipa se on eri asiat kun innostaa eri ihmisiä. Olen itse ihmetellyt kovasti kun pari kaveria hehkutti suuntautuvansa kirjanpitoa opiskelemaan. Ei mennyt mulle jakeluun miten se voi olla kenenkään mielestä niin kivaa, mutta sitten tajusin ettei minun duunini ollut heidän mielestä lainkaan kiinnostavaa. Näin se vaan on, äidit, tyttäret ja ne muut.

Ei minuakaan poliisin duuni kiinnosta yhtään, vaikka vanginvartijan duunia olen harkinnut monesti. Poliisina kentällä pitää mennä keskellä yötä jonnekin romaniperheiden koteihin ihmettelemään kenellä se keklu on ja välillä painimaan keskellä oksennusta tuntemattomien perheriitojen ja lasten keskellä. Ei nappaisi sitten yhtään. Tässähän taitaa olla enää 4 päivää siihen tv-dokkariin poliisin arjesta?

Toi dokumentti pitää kyllä tarkistaa joo. Vissiin aika realistinen kuvaus poliisin arjesta.
Ottaakohan ne kuinka nuoria kavereita vankilaan "kesävartijaksi"?

Ei vaadi mitään koulutusta, mutta nääs, olisi hyvä jos armeijan lisäksi olisi käyty armeijassa tuo johtajakoulutus, siitä on näissä jutuissa plussaa.

Pääasia on, että on täysi-ikäinen. Vankeinhoidon koulutuskeskukseen tai kesävartijaksi mennessä ei tarvitse olla armeijaa käyty. Mutta ei se armeija varmaan huonokaan asia ole.

Toi dokumentti on erityisen realistinen.

Vanginvartijan palkka on aika mitätön ilman koulutusta. Vanhemman vartijankaan palkka ei yllä kuin lisineen ns. keskiansioille, mutta tuolla kesähessupalkalla ei kauaa jaksa elää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom