Vammaisuus

Koululla katsoin kuinka joku meni kahdet rappuset alas rullatuolilla, enpä ole sellaista ennen nähnytkään. Hetken olin varma että se kippaa mut paskat, hyvin oli harjoitellut.
Hissi kyllä oli vieressä, ei kait napannut odottaa...

Myös liukuportaita pitkin tulevat suht ketterästi alas vammaiset. Kahdehdittava taito kyllä :worship:

http://www.youtube.com/watch?v=2ndx_IdlUQU

Muuten tulee kyllä useastikin katsottua nimenomaan rullatuolissa olevia vähän säälien. Mutta liian tuttavalliseksi ei kannata ryhtyä, Kampissakin pyörii sellainen tummatukkanen ukkeli, joka tuntuu härnäävän jokaista kauppiasta jutuillaan...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Huhhuh, ehkä paskin argumentti ikinä toi "vammaset ei selviä yksin" Se joka selviää yksin voi vaikka saman tien ostaa lentolipun viidakkoon ja testata millaista on selviytyä yksin.

Monet varmaan tekee duunia rakennuksessa jonka on joku muu raksannut, käyttää töihin konetta joka on tehty jossain tehtaassa, saa palkan rahoista, jotka asiakkaat on firman palveluja vastaan maksanut, ostaa ruokaa jonka joku muu on tehnyt, kulkee bussilla jota joku muu ajaa tai autolla joka on valmistettu jossain tehtaassa. PUHUMATTAKAAN veronmaksajien kustantamasta koulutuksesta, neuvolasta, synnytyksestä jne.

Noh monet tietty voi väittää, että ihminen selviytyy yksin jos hänen panoksensa markkinataloudessa on sen rahasumman arvoinen, joka riittää elättämään yksilön, mutta kuinka moni OIKEASTI väittää tekevänsä töitä sen edestä, mitä on yhteiskunnalta saanut? Kaikkein rikkaimmat on rikkaita muiden kustannuksella ja kaikkein köyhimmät elää muiden rahoilla.

Myös liukuportaita pitkin tulevat suht ketterästi alas vammaiset. Kahdehdittava taito kyllä :worship:

http://www.youtube.com/watch?v=2ndx_IdlUQU

Muuten tulee kyllä useastikin katsottua nimenomaan rullatuolissa olevia vähän säälien. Mutta liian tuttavalliseksi ei kannata ryhtyä, Kampissakin pyörii sellainen tummatukkanen ukkeli, joka tuntuu härnäävän jokaista kauppiasta jutuillaan...

Täytyy sanoa että itsekin omaan aika hyvän keulimiskyvyn :D

Portaita en tosin muutamaa enempää uskalla mennä .. xD pitäis harjotella..

mrbtard:
Onko sinusta sama asia kävellä kauppaan ja hoitaa ostoksensa, kokata ja syödä kuin lähteä johonkin Amazonille kokeilemaan mitä on "selviäminen" :O? Järki käteen. Nykyään ei tarvitse pärjätä painissa tiikerille ollakseen kykenevä elättämään itsensä. Riittää että kykenee käymään töissä, kaupassa ja syömään.

PS: Kapukiinolle kanssa hyvää sunnuntai-iltaa vaan, jäikö lääkkeet ottamatta :D?

Hmmm... Lueskelin threadia jonku verran. Meinasin eka olla kirjottamatta, mutta aattelin nyt kumminki. Mulla on erittäin henkilökohtaista kokemusta kehitysvammaisesta lapsesta (raskausaikana ei vammaa näkynyt, selvisi vasta syntymän jälkeen). Lapsella on mikrokefalia (pienipäisyys), hänen aivoistaan puuttuu täysin lähes 90%, aivojen etuosa on parhaiten kehittynyt ja se loppuosa missä aivomassaa "normaalilla" ihmisellä on, on korvautunut nesteellä. Lapsella on myös aorttastenoosi (sydämenläpän ahtauma) sekä epilepsia. Tällaisia lapsia on erittäin harvassa, vain noin 1 kahdesta miljoonasta, eivätkä nämäkään tapaukset ole samanlaisia keskenään.
Lapsi on kohta 2-vuotias, hän ei kykene istumaan, ryömimään, konttaamaan, saati kävelemään. Istuminen onnistuu tuettuna ja uiminen on parasta puuhaa :) Syöminen onnistuu ihan normaalisti kun syötetään ja lapsi on erittäin iloinen ja vuorovaikutteinen. Vaikka sanoja ei tulekkaan, hän puhuu "omaa kiletään" eli ääntelee eri tavoin ja reagoi ääntelyillä eri asioihin ja näin ollen myös ilmaisee tunteitaan itkulla ja naurulla. Lapsi tunnistaa läheiset ihmiset ja "osaa" vierastaa oudompia ihmisiä. Tämä lapsi on onnellinen ja voi hyvin, vaikka hän joidenkin mielestä onkin "kuolaava ja sätkivä", se ei hänen elämänlaatuaan ole huonontanut.
Lapsi elää kotona rakastavassa ympäristössä ja rakastavien ihmisten kanssa, vaikka lapsi vaatiikin enemmän kuon "normaali" samanikäinen, eivät perheenjäsenet ole kokeneet elämäänsä raskaaksi tai että lapsi olisi jotenkin estänyt heitä elämästä omaakin elämäänsä. Päinvastoin tämä lapsi on tuonut perheelleen iloa ja onnea, enemmän kuin kukaan olisi osannut odottaa.
En siis voi ymmärtää, miksi joku ihminen haluaisi "laittaa nätisti piiloon" kaikki vammaiset ja kehitysvammaiset.. Mutta mielipiteensä jokaisella. En vain menisi väittämään sellaista että kehitysvammaiset ovat tyhmiä, heillä ei ole elämää, heidän omaisensa eivät voi olla onnellisia jne.. jos itsellä ei ole henk.koht. kokemusta.

Minun visioimassa maailmassa? Hitler. Pahaveijari.
Joo siis nämä on minun mielipiteitä tosiaan, en niitä yritä kenellekkään tuputtaa.

Ja totta tosiaan jos vammaiset poistettaisiin heti niin eipä olisi stephenkään päässyt ansioitumaan. Mutta ota huomioon että jos ruvetaan jossittelemaan, joku muu olisi korvannut Stephenin ja sinä et edes kyselisi että "entä steph".

Lukekaa ensimmäinen viestini ennenkuin heittelette noita. Se joka voi vakavasti väittää että olisi ihan tyytyväinen vammaisena tai vammainen lapsi olisi kuin lottovoitto, heittäköön seuraavan provon.

Nusnus, Hawking ei ole milläänlaatua kehitysvammainen, hän sairastaa ALS-tautia, joka normaalisti kyllä tappaa muutamassa vuodessa, mutta jostainsyystä Hawking on niitä todella harvoja jotka ovat elossa vuosikymmeniä sairastamisen jälkeen. Varsinaisen vammaisuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, kuka tahansa saattaa saada ALS:n, (ameriikaksi Lou Gehring's disease, jos aiheesta haluatte googlettaa, tai vähän vastaavanlaisen MS-taudin)

Aiheeseen: Itse en oikein osaa vammaisuuteen suhtautua. Toivottavasti ei omalle kohdalle osu. Sen voin sanoa anonyyminä, että suurinpia syitä sille, miksen usko haluavani lapsia, on se että pelkään että niistä tulee vammaisia.

:offtopic: miten viel jaksatte veijarin mielipidettä vääntää? jos toinen on tota mieltä ni ette te sen päätä saa käännettyä että se hyväksyis "dillidongit" samanlaisina ihmisinä ku muutki, antakaa oikeesti jo olla.

Ja hyvin todennäköisesti homma kuittautuu sillä, että veijari lisääntyessään löytää itsensä tilanteesta, jossa on tanssitaidottoman vammaisen homon isä. Karma is a bitch.

Oma suhtautuminen vammaisiin on kokolailla samanlaista kuin fanaatikkoihin ja kiihkoilijoihin. Paikkansa on heilläkin mutta mä pysyn niistä mieluiten loitolla. Kohdatessa viilea kohteliaisuus ja mahdollisimman nopea mutta huomiotaherättämätön poistuminen paikalta.

Törmäsin yhteen tällaiseen tapaukseen noin kuukausi takaperin marketin juomaosastolla. Kyseinen henkilö ajeli jollain sähkömopolla ja hän soperrellen pyysi minua asettamaan mäyräkoirallisen olutta selkänsä ja moponistuimen selkänojan väliin. Kokolailla hassunoloinen tapaus oli kyseessä, istuimen verhoiluna oli joku leopardinnahkajäljitelmä joka haisi tupakalta noin viiden metrin päähän. Tein työtä pyydettyä ja toivotin mukavaa viikonlopun jatkoa ja poistuin taakseni katsomatta paikalta.

Tuohon armokuolemaan liittyen, Venäjällähän on ainakin ollut käytössä, en tiedä onko enää. Eli siis nimenomaan se että jos lapsen syntyessä todetaan "susi tuli", niin lääkäri saa lopettaa.

Itse olen aika paljon ollut tekemisissä töiden puolesta, enemmänkin vähän pahemmin kehitysvammaisten kera. En siis suoranaisesti ole tehnyt töitä heidän kanssaan, mutta seurassa. Siinä jotenkin karisi ne ajatukset eriarvoisuudesta ja siitä etteivätkö kehitysvammaiset voisi elää täyttä elämää, myös sänkyjen vangit. Luovuin selkeästä ajatusmallista jo ajat sitten, koska joidenkin kohdalla on helppo miettiä sitä eutanasia-utopiaa kun taas joidenkin kohdalla sitä ei voisi missään tapauksessa kuvitellakaan. Näin siis minun suhtautumiseni.

Jatkakaa, piti vaan kasvattaa virtuaalipippeliä (post count).

Ja Hippa.. xD

Siis, mulle kehitysvammasuus on nimenomaan sitä että on päässä jtn vikaa ja EI ole "normaaliälyinen"... se että kuolaat ja sätkit mutta pystyt ajattelemaan on ihan silkaa liikuntavammaisuutta mulle..

Ei oo mun mielestä saivartelua ottaen huomioon että ne on todellakin kaksi ERI asiaa..

Mutta kun se päässä oleva vika voi olla muutakin kuin älyllinen esimerkiksi sosio-emotionaalinen vika.

Tuli tuossa vielä mielen, että huumoria toki saa olla mukana kun "kehareista" puhutaan, kunhan se ei ole ilkeää, alentavaa tms.. Muistan ku lapsen (josta puhuin ed.postauksessani) eno totesi ku sai tietää että lapsi on vaikeasti kehitysvammainen ja näki tämän ekaa kertaa että "Eihän sinusta mittään ydinfyysikkoa tarvi tullakkaan :)" Ja perheen kesken ollaan heitetty rankkaaki huumoria, jota kaikki ei aina ymmärrä, mutta tarkotan siis, että mielestäni kehitysvammaset ei siinä mielessä oo mitenkään erikoisasemassa, etteikö heistäki puhuttaessa sopis huumorin kukan joskus kukkia :)

Pakko kommentoida jo varmaan kuolleeseen ketjuun. Ite meinasin nimittäin ottaa asian täällä puheeks. Mikään ei mua okseta enemmän kun se että nään itteni ikäisten ihmisten (18v) naureskelevan esim. kehitysvammaisille, joka kerta kun oon kuullu jonkun kaveripiiristä tekevän sillee nii aina oon kysynyt suoraan että mikä on noin vitun hauskaa.
Ja siis en nyt tarkoita etteikö vitsiä saa hyvässä hengessä heittää kenestä vaan, mutta vaikka itse en tunne yhtään kehitysvammaista ihmistä, niin jotenkin ärsyttää aivan saatanasti kun jotain naurattaa helvetisti kun toinen ei osaa vaikkapa muodostaa ymmärrettäviä sanoja tai pääse portaita ylös. En nyt siis ota kantaa mihinkään veijarin heittoon, kuhan kummastelen miten osa ihmisistä on TYHMIÄ.

En tässä nyt jaksanut koko threadia lukemaan alusta loppuun, mutta mieleeni tuli tapaus ala-aste ajoilta jolloin olin joko 4 tai 5 luokalla. Koulussa oli sitten erityisluokka, jossa oli muistaakseni 3-5 eri tavalla kehitysvammaista nuorta. Silloin meillä oli opettajana koulun rehtori, jota en edelleenkään muistele hyvällä koska oli melko sekopää tapaus(ainakin mun mielestä). No, joku meidän luokkalaisista oli siis ilmeisesti jollain tavalla haukkunut jotakin näistä erityisoppilaista ja opettaja oli siitä saanut kuulla. Siitä sitten koko luokan kuullen saatiin huudot. Opettaja huusi asiasta ja kysyi että millä tavalla nämä erityisluokan tyypit on vammaisia? Eräs fiksu tyttö siihen sitten viittas ja sanoi että ei millään tavalla ja opettaja vastasi että: juuri niin, ei millään tavalla!
Siis eihän tää näin mee tää homma. Myöhemällä iällä kun asiaa ajatteli(ala-aste ikäisenä kun ei tollasia tajunnut) mun mielestä olis pitäny oppilaiden kans keskustella rauhallisesti asiasta ja selittää ettää ne tyypit todella on kehitysvammaisia ja selittää ehkä että miksi mutta vähintään että millä tavalla ja muutenkin puhua asiasta.

^samaa mieltä, on tuokin outoa suhtautumista. Mun mielestä asian selittäminen pienelle lapselle on vähän sama kuin sen kertominen, miksi jotkut ovat tummaihoisia ja toiset vaaleita. Ite muistan tapauksen ala-asteelta myös, jossa kundilta, joka ei pystynyt ilman keppejä seisomaan potkaistiin kepit helvettiin niin että poika kaatui (ei minkään sanaharkan takia, vaan huvikseen, kiusasi muitakin kuin vammaisia). Tän seurauksena kiusaaja sai kylläkin selkäänsä.

:offtopic: Tuosta vaalea - tumma -ihoinen jutun selittämisestä vielä hauska kevennys.. Pikkuveli oli pienenä äidin kanssa kaupassa, jossa näki ensimmäistä kertaa täysin mustan miehen. No totta kai äidiltä piti kysyä: "Mikä toi on?" :D Tummaihoinen kaveri ei onneks kuitenkaan suuttunu hommasta, huvittui vaan :D

Pakko kommentoida jo varmaan kuolleeseen ketjuun. Ite meinasin nimittäin ottaa asian täällä puheeks. Mikään ei mua okseta enemmän kun se että nään itteni ikäisten ihmisten (18v) naureskelevan esim. kehitysvammaisille, joka kerta kun oon kuullu jonkun kaveripiiristä tekevän sillee nii aina oon kysynyt suoraan että mikä on noin vitun hauskaa.
Ja siis en nyt tarkoita etteikö vitsiä saa hyvässä hengessä heittää kenestä vaan, mutta vaikka itse en tunne yhtään kehitysvammaista ihmistä, niin jotenkin ärsyttää aivan saatanasti kun jotain naurattaa helvetisti kun toinen ei osaa vaikkapa muodostaa ymmärrettäviä sanoja tai pääse portaita ylös. En nyt siis ota kantaa mihinkään veijarin heittoon, kuhan kummastelen miten osa ihmisistä on TYHMIÄ.

no tavallaan toi touhu on ihan luonnollista sinänsä, tokihan sitä ihminen kuten muutki eläimet pitää geneettisesti viallisia hirviöitä ulkopuolella, itse en näe sinänsä väärää siinä. mutta sinänsä mielestäni kenellekkään ei kuulu nauraa, se on perseestä ja vammainen ei oikein voi lyödä sitä joka sille nauraa. mutta en todellakaa koskaa menis sanomaan että vammainen on saman arvoinen ku terve ihminen koska näin ei yksinkertaisesti ole (sori vaan kukkahattuilijat). heitän vielä sen että itellä ei ole mitää kehareita vastaan, en naura niille enkä vihaa niitä, en koskaa naura puolustuskyvyttömille, mutta myönnän että en haluaisi nähdä niitä about koskaan, koska joka kerta ku näen vammaisen niin multa menee ruokahalu niin pitkäks aikaa ku muistan sen tapaamisen liian selvästi, joka vaihtelee 2-12tuntiin.

ja millä puolustan äskeisiä sanontojani? no en ala puhumaan mistää vitun verorahoista, terveysvaikutuksista tai mistää sellaisesta mitä täällä aina tulee väännöissä mukaan. sanon vaan että todennäköisesti inhoni johtuu luonnosta, eiköhän jokainen elukka koe epämuodostuneen kanssaolentonsa hylkiönä, ja samoin koen itsekkin, en sääli enkä vihaa, mutta pysyn kaukana.

ihmiset jotka näiden kanssa työskentelee leijuu pilvissä ku ollaan niin ihQ D44 suvaitsevaisia ja avomielisiä sekä hienoja ihmisiä, ja paskat, ihan tekopyhiä paskoja ne siinä on missä neekereiden perseennuolijatki.

myös en pidä vammaisista paljoakaa sen takia koska ne olis kuollu jo aikaa sitten jos elettäis aikaa joka oli jokunen tuhatta vuotta sitten, joka kertoo siitä että hyödyttömästä ihmisestä on kyse.

vitun provoavaa viestiä tuli joo, epämoraalista ja poliittisesti epäkorrektia, mutta jos ongelmaa ilmenee asian suhteen niin yhteyttä voi ottaa vaikka rkp'lle tai kokoomukselle, ne hoitaa kyllä asian kuntoon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom