Vammaisuus

En ole tahtomassa vammaisista eroon, tiedostan että se ei ole minun päätettävissäni. Olen sanonut useasti että kyse on minusta ja nyt jo sinä sen huomasit? Ja yritit vielä käyttää ilmeisesti hyökkäyksenä sitä mitä olen jo itse todennut monesti? Minä en halua nähdä vammaisuutta, minä en halua olla vammainen enkä minä halua saada vammaista lasta.

Mutta perustelet kuitenkin vammaisten tappamista mukamas humaanina ja "inhimillisenä" toimenpiteenä, koska sinun mielestäsi kukaan ei voi haluta elää niin.
Sanoisit sitten vain rehellisesti, että haluat tapattaa vammaiset, koska et pidä heistä. Eihän sinua vammaisten oma elämänhalu tai humaani kohtelu heidän tahtonsa mukaan näy kuitenkaan kiinnostavan.

Jos sinä haluat, se on sinun asiasi en tuomitse sinua sen takia.

Olisit kuitenkin valmis tuomitsemaan ihmisiä kuolemaan aika heppoisin perustein.

Ja kerro nyt jo minulle hyvä jeesus että miksi on inhimillisempää elää koiran elämää muiden avustamana tai laitokseen lukittuna kuin kuolla?

Eiköhän se sinullekin selviä sitten aikanaan vanhainkodissa, jos sinne asti selviät.

En, vaan kun näen vammaisen(tai hullun tai vakavasti dementoituneen tai...) joka ei kykene ikinä saavuttamaan inhimillistä elämää.

Se on vain sinun määritelmäsi inhimillisyydestä joka kusee, koska se perustuu nähtävästi vain siihen ettet halua nähdä vammaisia tai sääliä heitä. On siis yhdentekevää miltä vammaisesta tuntuu, haluaako hän elää ja onko hänellä oikeus olla olemassa, koska tämä oikeus määritellään vain sinun tuntemuksesi perusteella.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitnick:

Höh. Oli hyvää tekstiä, mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että kaksi viimeistä kappaletta olisit sinäänsä voinut jättää pois. No siinä ne nyt kuitenkin ovat. Ja vedit jopa pelkokortin jo esiin :) Meinasin aiemmin sanoa kyllä ettei sitä tarvitse tähän sotkea, en varmasti pelkää vammaista.

Ja tosiaan, ei tähän asiaan pidäkkään etsiä ratkaisua. Eikä sitä täällä olla kai etsimässäkään? En minä pidä itseäni tuomarina sille kuka saa elää, kerron vain ajatuksistani kun niitä kysyttiin avauksessa.
Oletko itse koskaan ajatellut että maalima voisi olla parempi paikka? Niin minäkin, ja vammaiset eivät selviä siinä maailmassa, joka olisi minusta hieno joten heitä tuskin olisi. Mutta ei sotketa ajatuksia ja tekoja, en elä missään harhaisessa maailmassa ja suunnittele murhauttavani heikompia. Se millainen maailma olisi minusta hyvä ei sitten sen enempää tähän aiheeseen kuulukkaan.

Tarkoitatko että esim. aikuisena fyysisesti vammautunut, niin ettei pysty edes tekemään työtä, pitäisi tappaa, vaikka tämä nauttisi elämästä muiden ihmisten kustannuksella?

Eikös se ole sivistystä että huolehditaan niistä jotka eivät itse pärjää. Esim. vanhukset. Mun mielestä se on hyvä juttu koska jos ittelle joskus käy noin, niin voi jatkaa elämää jos haluaa.

Jos luit niin tiedät etten tarkoittanut.
Ja ei ole sivistystä vaan heikkoutta ja "suvaitsevaisuutta". Eli kaikkia pitää kunnioittaa ja sietää. Paitsi niitä jotka ovat erimieltä valtaväestön ja median kanssa.

edit3: Onko täällä ingore nappia :D?
Kaapeli: Jos et kykene muodostamaan mielipiteitä vaan mieluumin vääristelet sanoja ja provoat henkilökohtaisuuksilla ja latelet typeryyksiä, niin pyydän: Älä ainakaan osoita viestejäsi minulle

veijari,

joo kyllä mä ymmärrän mitä sä tarkotat. Enkä mä siihen halua vaikuttaa mitä ajattelet, eikä mun tartteka. Kaikilla on tietty omanlaisensa visiot miten asioiden tulis olla, ja vaikka sulla välillä on vähän radikaalia tekstiä niin et sä kuitenkaan varmaan oo, ihan niin kuin sanoitkin, sellanen vammaisinhooja ja pelkääjä mihin aina välillä törmää. Ei mulla sinänsä oo tän asian tiimoilta enempää sanottavaa. Hyvähän näitä ikävempiäkin asioita on kunnolla ruotia.

Veijari: Jos jokin asia aiheuttaa noin voimakkaan reaktion, niin varmaan kannattais lähteä pohtimaan ennenkin sitä, et mitä se kertoo omasta ajattelusta, tunteista ja kognitiivisesta puolesta.

Kaapeli: Jos et kykene muodostamaan mielipiteitä vaan mieluumin vääristelet sanoja ja provoat henkilökohtaisuuksilla ja latelet typeryyksiä, niin pyydän: Älä ainakaan osoita viestejäsi minulle

En kykene muodostamaan mielipiteitä? Eikö se ole vieläkään käynyt selväksi, että olen erimieltä kanssasi vammaisten tappamisesta?

EhrNam: Tartun sinunkin provoosi koska huomenna on aikainen herätys ja tänään ei näin ollen ole parempaakaan tekemistä kuin vääntää ja kääntää netissä.

Mikä aiheuttaa voimakkaan reaktion? Minä en itseasiassa ole kiihtynyt tätä kirjoitellessa kuin korkeintaan joidenkin keskustelijoiden... no joistain keskustelijoista :)
Haluatko valottaa mitä se kertoo minun ajattelustani, tunteistani ja kognitiivisesta puolesta?
Kenties jotain hitlerjuttuja? No sovittiin että se jätetään johonkin toiseen.
Tunteettomuutta? Olen hyvin empaattinen ihminen, mutta en koe mitään tunteita ihmisten puolesta joita en tunne ja joilla ei ole minulle merkitystä.
Nämä varmaan kertovat jotain kognitiivisesta puolestani, jopa helppo profilointi?
Hyvin todennäköistä, tiedän itsekkin mitä ajattelen :) mutta kuten sanottu se ei ole tämän ketjun aihe ollenkaan ja sen lisäksi erotan ajatuksen teosta, jopa halu ja ajatus ovat eriasia.

Ei mennä ainakaan pidemmälle henkilökohtaisuuksiin sinunkaan kanssasi?
Esittäisitkö joko omia mielipiteitä tai kerro minulle mikä sinua huolestuttaa minun mielipiteissäni. Miksi ne ovat huonompia tai kauhistuttavampia kuin jonkun muun joka ajattelee kolmannella tavalla?

Olen hyvin empaattinen ihminen, mutta en koe mitään tunteita ihmisten puolesta joita en tunne ja joilla ei ole minulle merkitystä.

Luuletko, että ajattelisit asioista toisin, jos kyseesä olisi esim. sinun lapsesi tai sinulle muuten läheinen ihminen? Eli toisin sanoen olisitko valmis siihen, että lapsesi tai sinulle läheinen ihminen, jolla on vaikea vamma, eliminoidaan? Ja tarkoitan nyt elossa olevaa ihmistä, en sikiötä.

Kai se on sen verran pakkoa täällä kertoa itsestään, että itselläni on normaalia heikompi näkö, en tarvitse laseja jne, mutta silmäni ovat leikatut, ja silmissäni on ns "elävät piilolinssit". Eipä kukaan kyllä huomaa, että olen tälläinen, kun olen. Itseäni vituttaa helvetisti just tälläset, jotka on heti paapomassa niin perkeleesti, huh, en minä nyt sokea todellakaan ole, lähelläkään. Näen, kuten muutkin periaatteessa, mutta kauas kontrastini ei ole yhtähyvä. Ja itselläni on myös kavereita, joilla on jos jonkinmoisia ongelmia, mutta eipä nuo ole mitään elämässä haitannut. Ihmisiä vammaisetkin on. Jotenkin tämä sana vammainen kyllä on vähän rasittava mielestäni kyllä. Noo eniveis, hyvä vaan, että on erilaisiakin ihmisiä, ja melkein kaikilla ihmisillä on jotain vikaa, vaikka ei huomaisikaan heti. Esim. luonteessa, ajattelussa, ulkonäössä, rauhattomuutta jne. Kukaan ei ole täydellinen. :) Sinäpä pieni wall of text. :D

Luuletko, että ajattelisit asioista toisin, jos kyseesä olisi esim. sinun lapsesi tai sinulle muuten läheinen ihminen? Eli toisin sanoen olisitko valmis siihen, että lapsesi tai sinulle läheinen ihminen, jolla on vaikea vamma, eliminoidaan? Ja tarkoitan nyt elossa olevaa ihmistä, en sikiötä.

Olen joskus yön pimeinä tunteina miettinyt tätä. Olen nykyään täysin varma että vammaista lasta en halua kasvattaa ja mihinkään laitokseen en myöskään lastani halua. Eli jos asian voisi hoitaa sittenkin kun on jo "myöhäistä" olisin siihen valmis. Mutta kuten sanottu asiaa ei voi näin hoitaa ja varmasti murrun, jos ikinä pääsen elämässä sinne asti että on koti ja oma kulta ja syntyy vammainen lapsi. Mutta kyllä asioista aina selviää ja niiden kanssa oppii tulemaan toimeen :)

edit.

Tunteettomuutta? Olen hyvin empaattinen ihminen,

olen nykyään täysin varma että vammaista lasta en halua kasvattaa ja mihinkään laitokseen en myöskään lastani halua. Eli jos asian voisi hoitaa sittenkin kun on jo "myöhäistä" olisin siihen valmis.

Empaattiset ihmiset tappavat omia lapsiaan tätä nykyään.

Mitä mäkin olen jonkun verran ollut vammaisten ihmisten kanssa tekemisissä niin eniten tuntuu niitä ärsyttävän se, jos ihmiset lässyttää niille kuin pienille lapsille. Kun ei läheskään kaikki vammaiset ole mitään lapsen tasolle jääneitä, vaikka saattavatkin ulkoisesti sellaisen kuvan itsestään antaa.

Jos saisin raskaana ollessani tietää odottavani downin syndroomaa tms. sairastavaa lasta niin en tekisi aborttia, mutta jos kyseessä olisi joku todella vaikea-asteinen kehitysvamma niin saattaisin jo harkitakin. Tokihan se kehitysvamma voi syntyä vielä siinä synnytyksessäkin, jos jotain komplikaatioita ilmenee. Tiedän erään naisen, jonka molemmat lapset ovat vammautuneet synnytyksessä. Aika huono tuuri :/

EhrNam: Tartun sinunkin provoosi koska huomenna on aikainen herätys ja tänään ei näin ollen ole parempaakaan tekemistä kuin vääntää ja kääntää netissä.

Mikä aiheuttaa voimakkaan reaktion? Minä en itseasiassa ole kiihtynyt tätä kirjoitellessa kuin korkeintaan joidenkin keskustelijoiden... no joistain keskustelijoista :)
Haluatko valottaa mitä se kertoo minun ajattelustani, tunteistani ja kognitiivisesta puolesta?
Kenties jotain hitlerjuttuja? No sovittiin että se jätetään johonkin toiseen.
Tunteettomuutta? Olen hyvin empaattinen ihminen, mutta en koe mitään tunteita ihmisten puolesta joita en tunne ja joilla ei ole minulle merkitystä.
Nämä varmaan kertovat jotain kognitiivisesta puolestani, jopa helppo profilointi?
Hyvin todennäköistä, tiedän itsekkin mitä ajattelen :) mutta kuten sanottu se ei ole tämän ketjun aihe ollenkaan ja sen lisäksi erotan ajatuksen teosta, jopa halu ja ajatus ovat eriasia.

Ei mennä ainakaan pidemmälle henkilökohtaisuuksiin sinunkaan kanssasi?
Esittäisitkö joko omia mielipiteitä tai kerro minulle mikä sinua huolestuttaa minun mielipiteissäni. Miksi ne ovat huonompia tai kauhistuttavampia kuin jonkun muun joka ajattelee kolmannella tavalla?

Kyseessä ei ollut provo.

Tarkoitin ihan oikeasti, et oletko pohtinut, että miksi jokin asia, tässä yhteydessä vammaiset ihmiset, joillakin muilla homoseksuaalit jne. herättää noin voimakkaita tunteita, ajatuksia, suhtautumista jne. Ihmisiä noikin on, vaikka erilaisia ovatkin. On heilläkin ihmisarvonsa.

Niin noh vammaisista. Niin kauan kuin ihmisen "vammaisuus" on fyysistä suorityskykyä niin katson, että vamma on ominaisuus. Joku ei osaa kävellä oikein ja minä en jaksa kyykätä +300 kg.

Toisaalta, jos ihmisen vammaisuus on sitä, että sinä et pysty ajatella niin kuin ns. normaalit ihmiset niin oletko sinä ihminen?

Mikä on ihmisen määritelmä? Kai vähintäänkin se, että sinä olet omasta mielestäsi ihminen? Entä, jos et pysty tähän ajatusketjuun niin oletko sinä ihminen?

Jos joku on niin vammainen, että hän ei pysty kommunikoimaan, olemaan, käyttäytymään kuten muu Homo Sapiens laji niin pitääkö hänelle antaa samat oikeudet kuin muille Sapiensille?

Kai sä tiedät että kehitysvammanen ja vammanen on hiukan eri asia? :rolleyes:

Se että lapsi on kehitysvammanen tarkottaa tosiaan että sillä on jonkin asteista "vikaa päässä", se että joku on vammanen voi tarkottaa ihan fyysista vammaa...

Toki sairauden vakavuus vaikuttaa molemmissa tapauksissa mutta iha kokemuksen perusteella sanoisin että kehitysvammasen hoito on vähä vaikeempaa...

Jees, enhän minä tietenkään osaa erottaa eri vammoja.. :rolleyes: Eipäs nyt kuitenkaan ruveta saivartelemaan. Puhuin yleisesti sanalla vammainen. Lyhennän sen sanasta kehitysvammainen. Tekstistäni kävi kuitenkin mielestäni selvästi ilmi, minkälaisista vammoista on kyse. Tuolla koulussa, jossa olin töissä oli oppilaita, joilla oli hyvin erilaisia vammoja. Olipa siellä normaaliälyisiäkin lapsia, joilla oli muita ongelmia, joiden takia olivat ns. harjaantumiskoulussa.

Jos ihan nusnus ruvetaan niin Wikipedian mukaan vammaisuus on yläkäsite, jonka alakäsitteisiin kuuluvat mm. kehitysvammaisuus, aistivammaisuus ja liikuntavammaisuus. Samaisessa lähteessä mainitaan myös, että vammaisuuden määritelmä on hyvin häilyvä.

MOT-sanakirjan määritelmät ovat samaa mieltä sun kanssa.

Joka tapauksessa sinä nyt hiukan saivartelet. Kumpaan kategoriaan pistät kuolaavan, epäselvästi mongertavan, pakkoliikkeisen ja pyörätuolissa istuvan henkilön, jonka älyssä ei ole mitään vikaa? Entäpä ihmisen, joka käyttäytyy oudosti ja jolla on motorisia ja fyysisiä vikoja, mutta älyssä ei ole mitään vikaa? Se ei ole niin simppeliä. Eikä kyse ole pelkästään sairaudesta tai onnettomuudesta, vaan vamma voi kehittyä esimerkiksi synnytyskomplikaatioista.

Pointtini alunperin kuitenkin oli se, että ihmiset ovat yhtä arvokkaita vammastaan tai vammattomuudestaan huolimatta.

Veijari, Hawking sairastaa etenevää sairautta eli ei hänen vammansa pamahtanut kerralla päälle, vaan tuli pikkuhiljaa. Hän on sairastunut vasta yli 20-vuotiaana, joten ehti osoittaa neurouttansa ennen sairastumista.

Mitä tulee vammaisten ihmisten elämästä niin usko tai älä, heilläkin on usein mukavaa. Muistan joskus, kun olin mainitsemassani koulussa töissä ja kerroin työpäivän jälkeen kaverilleni ja tämän miesystävälle päivästä ja nauroin avustettavani tempauksille. Tämän miesystävän mielestä se oli ihan kamalaa ja se oli suorastaan järkyttynyt, kuinka minä voin nauraa kehitysvammaisen henkilön tekemisille. Siinäpä se. Kun ei sääli ja on ihan normaalisti niin se kehitysvammaisen kanssa toimiminen ei ole yhtään kamalaa. Toki on huonoja hetkiäkin, mutta niin on hyviäkin. Niin kuin vammattomienkin elämässä. Mutta sitä voi nauraa toisen tekemisille, jos se tekee jotain hassua. Niin kuin voi nauraa vammattomallekin ihmiselle.

Mielenkiintoinen ajatusleikki pohtia veijarin innoittamana sitä, kenellä olisi suurin oikeus elää ja ketkä olisi syytä pätkiä hengiltä. Jos asiaa puntaroi veijarin tavoin, lienee syytä arvioida sitä, kenestä on eniten haittaa yhteiskunnalle. Tällä kriteerillä ei etunokassa suinkaan ole ne, jotka eivät kykene itsestään huolehtimaan vaan ovat muiden taakkoina.

Eniten haittaa muille (sekä taloudellista että henkistä) on mielestäni niistä sankareista, jotka kallistuva älykkyydeltään aivan hippaisen siitä satasen keskiarvosta sinne käyrän vasempaa häntää kohti ja jotka ovat persoonallisuustason problematiikassaan ryhmä B-sakkia eli antisosiaali/narsisti -sektoria. Jos joku tarkkaan valikoitu ihmiskunnalle suurta kärsimystä aiheuttava paskasakki tulisi listiä niin tämä. Silloin saisivat kaikki vammaiset, dementikot, kuolaavat ja sätkivät sekä muut surkeat ja arvottomat, ja miksei ihan perusjampatkin, elää huomattavasti onnellisemmassa maailmassa.

Mitä enemmän vammaisten ihmisten kanssa on, sitä paremmin huomaa, että hekin ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin me muutkin. Monet ovat erittäin fiksuja, teräviä, vaikka eivät pystyisi edes puhumaan. Ehkäpä ainoana rajoitteena on liikuntavamma, jotenka älykkyydessä ei ole mitään poikkeavaa. Heidän kanssaan voi heittää huulta siinä missä ns. terveidenkin. Kaikki riippuu hyvin pitkälti sairaudesta tai vamman laadusta. Jos ei tiedä mitään eri vammoista, miten ne vaikuttavat ihmisiin, on varmasti jollain tavalla pelottavaakin kohdata vammainen henkilö. Itselleni se on normaalia arkea työni puolesta, se tietysti tekee tämän asian helpommaksi ymmärtääkin.

Originally Posted by Kappukiino

Toki sairauden vakavuus vaikuttaa molemmissa tapauksissa mutta iha kokemuksen perusteella sanoisin että kehitysvammasen hoito on vähä vaikeempaa...

Tuosta voi olla montaa mieltä. Kehitysvammaisen hoitamisessa on omat hyvät ja huonot puolensa, kuten myös liikuntavammaisen, johtuen esim. neurologisesta sairaudesta, joka rappeuttaa pikkuhiljaa liikuntakyvyn, puhekykyä, ajattelua. En alkaisi punnitsemaan kumman hoito on vähä vaikeempaa. Voin vaan kertoa molempia hoitaneena, että molemmissa on omat haasteensa.

Niin noh vammaisista. Niin kauan kuin ihmisen "vammaisuus" on fyysistä suorityskykyä niin katson, että vamma on ominaisuus. Joku ei osaa kävellä oikein ja minä en jaksa kyykätä +300 kg.

Toisaalta, jos ihmisen vammaisuus on sitä, että sinä et pysty ajatella niin kuin ns. normaalit ihmiset niin oletko sinä ihminen?

Mikä on ihmisen määritelmä? Kai vähintäänkin se, että sinä olet omasta mielestäsi ihminen? Entä, jos et pysty tähän ajatusketjuun niin oletko sinä ihminen?

Jos joku on niin vammainen, että hän ei pysty kommunikoimaan, olemaan, käyttäytymään kuten muu Homo Sapiens laji niin pitääkö hänelle antaa samat oikeudet kuin muille Sapiensille?

Niin et ihmisyydelle pitäis asettaa jonkinasteinen älykkyysosamäärän mukainen raja? Entäs miten tämä tutkimus suoritetaan objektiivisesti niin, että kommunikaatiokyvytön ihminen, joka kuitenkin osaa ajatella, pystyisi viestimään älykkyytensä arvioivalle taholle saadakseen oikeat äo-lukemat.

Mitäs sitten ne ihmiset, jotka ajattelee erittäin kirkkaasti, mut ovat täysin kykenemättömiä inhimillisiin tunteisiin ja empatiakykyyn? Pitäiskö älykkyyden lisäksi ihmisyyden määritelmään ottaa mukaan muitakin kriteereitä? Omalaatuisesti ajattelevat, manipuloivat ja johtaja-ominaisuuksilla varustetut ihmiset ovat tässä maailmassa kyenneet uskomattomiin saavutuksiin.

Veijari, kai sä käsität että ihmiset joilla tosiaan on päässä jotain vialla EI TIEDOSTA SITÄ..?
Ja voi hyvinkin olla onnellisia..

Ja ne jotka on vaan fyysisesti vammautuneita sairauksen/onnettomuuden johdosta, ne saa elämäänsä sisältöä iha muualtakin kun vittu pihalla juoksemisesta..

Vaikka sua niin hirveesti säälittää ja kuvottaa vammaset ihmiset, se ei tarkota että ne ei itse olis onnellisia... järki käteen nyt!
Ehkä niitten elämänkatsomus on vähä erillainen kun sun?

Mut tosiaan, mieti nyt herranjumala, et oo ikinä miettiny näitä vähä syvemmälle?
Ei kaikkia tee onnelliseks ne asiat mitkä sut tekee onnelliseks, niillä on ihan oma elämänkatsomuksensa ja monet on onnellisia iha vaa siitä että SAA VITTU ELÄÄ.

Järki käteen urpo.

EDIT:

Cthulhu.. Yks asia mikä meissä kaikissa on samaa on se, että meillä on tunteet.. olit sä kuinka vammanen tahansa niin sä tunnet vihaa, iloa, surua, jnejnejne..

Jos oma kakaras syntyis vammasena ja sä voisit auttaa sitä ja tehdä sen onnelliseks, vaikka ihan vaan pienillä teoilla jotka piristäis sen päivää ja sais sen iloseks... etkö sä tekis sitä ja etkö sä luokittelis sitä ihmiseks??

Ja Hippa.. xD

Siis, mulle kehitysvammasuus on nimenomaan sitä että on päässä jtn vikaa ja EI ole "normaaliälyinen"... se että kuolaat ja sätkit mutta pystyt ajattelemaan on ihan silkaa liikuntavammaisuutta mulle..

Ei oo mun mielestä saivartelua ottaen huomioon että ne on todellakin kaksi ERI asiaa..

Empaattiset ihmiset tappavat omia lapsiaan tätä nykyään.

Jos empatia tarkoittaa kykyä asettua toisen asemaan ja ikäänkuin sitä kautta sääliä tätä niin mä vaikkaan, että vanhusten eutanasioissa on tuota paljonkin. ja varmasti osa vammaisten sikiöiden abortoinneista on myös tuota eikä ainoastaan vanhempien ajatusta ettei itse halua elää vammaisen lapsen kanssa. Se vaan ettei kukaan pysty täysin asettumaan toisen rooliin eli juurikin se elämä, mikä minun mielestäni ei olisi elämisen arvoista voi olla toiselle juurikin täydellistä, koska hän osaa suhtautua siihen oikein ai ei edes osaa kaivata toisenlaista elämää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom